Skocz do zawartości
  • 0

MotorGuide Xi3 / Xi5


hlehle

Pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Witam. Przeczytałem wątek, ale nie znalazłem rozwiązania mojeg problemu. Motorguide Xi3 roczny, odkupiony od kolegi, u niego śmigał elegancko. Zamontowałem na łajbę i dzisiaj testy. Rano kalibracja M112, M111 i wszystko śmigało przez 2h. Przy kolejnej miejscówce po włączeniu kotwu Tak zakręciło, że musiałem iż urwie kabel. Nic nie pomagało więc M114 , nowe baterie do pilota i od tego momentu kręcę bączki drugim silnikiem po M111 jak szalony, kotwa nie działa. Aku rozłączane chyba z 50 razy , tyle samo prób. Ludzie patrzą co mistrz się tak kręci po jeziorze . Podpowie ktoś może jak krok po kroku to ogarnąć. Bo już mnie nerwica bierze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Rozumiem ,że w instrukcji jest napisane minimum poł cala .

Poza tym można zamontować w c/c ( centrum) łodzi i składać tak jak inni, nie musi być po złożeniu dyszel na środku łodzi.

Łatwiejszy może montaż w niektórych łodziach to byłby argument, ale poza tym ?

Kurcze może moje pojęcie fizyki jest niewysokie ,ale jeśli lepiej do pływania lodzią montować silnik lekko z boku to może i ten na rufie przesunąć poł cala w lewo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Z boku to może jest i dobrze jak służy tylko do kotwicy i dla wygody użytkownika że mu z przodu nic nie wystaje.

 

Używam go jako głównego w strefie ciszy i po rozłożeniu silnik jest idealnie na dziobie, tym sposobem ma mniej pracy przy korygowaniu kursu.

Gdy silnik silnik jest zamontowany na burcie to też sobie poradzi i skoryguje kurs, ale ma już wiecej pracy.

 

Jak to Krzysztof napisał, "fizyka"....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Może mi ktoś podpowiedzieć czemu większość silników jest montowanych na dziobie ale lekko z boku ?

Wynika to z konstrukcji łodzi, prawidłowo po opuszczeniu silnik powinien być idealnie w osi łoodz , jeżeli nie jest to będzie robił więcej ruchów aby utrzymać łódź. O utrzymywaniu kierunku płynięcia nie wspominając

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Mozna bylo by zamontowac na srodku ale podstawowa przyczyna jest dobijanie do pomostow nie wiem jak w polsce ale u mnie jak przybijesz od strony z ktorej masz silnik w 80% zawsze uderzysz w pomost a tak majac go po boku wiesz ze nigdy nie uderzysz w nic cumujac strona przeciwna

Na srodku tez by nie przeszkadzala w wiekszosci ludek poniewaz maja front deck ale tu mysle wchodza srodki bezpieczenstwa poniewaz stojac po bokach masz wieksze szanse ze wypadniesz jak na srodku a to niestety ameryka nie jedna kompanie ugotowali prawnicy

Edytowane przez sharkfishing
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Wynika to z konstrukcji łodzi, prawidłowo po opuszczeniu silnik powinien być idealnie w osi łoodz , jeżeli nie jest to będzie robił więcej ruchów aby utrzymać łódź. O utrzymywaniu kierunku płynięcia nie wspominając

To jeszcze bym dodał, że powinieneś rozłożyć ładunek idealnie, żeby łódka się nie przechylała a samemu najlepiej stać tylko na środku. No i nie zapominajmy o przetwornikach, które są zazwyczaj z jednej strony, a też stawiają opór.  Idealnie to by było, żeby wypadkowa sił oporu miała ten sam kierunek, a przeciwny zwrot do siły przyłożonej z silnika i żeby to był kierunek równoległy do osi łodzi. W teorii rzeczywiście wygląda to sensownie, w praktyce to jest nierabialne. Minimalne odsunięcie nie ma znaczenia i takie dywagacje pozbawione są sensu. Przynajmniej ja nie zaobserwowałem niczego niepokojącego przez ostatnie kilka lat,  a na pewno nie to co piszesz. Inne czynniki są ważniejsze - np. wiatr lub jego brak, wsteczne prądy, zawirowania itp.  

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ładunki na lodzi mam rozmieszczane jak najbardziej po równo, przetwornik pod łodzią centralnie c/c za faszkilem,trymy do stabilizacji itp.

Wydaje mi się, po chwili namysłu ,że to z kotwiczeniem ma związek.

W położeniu c/c rzucałoby rufą.Szkoda , że nie ma tu kajakarza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Moim zdaniem to czysta wygoda. Straty - może jakieś są, ale jeżeli to jest odsunięcie rzędu 10-15cm od kila, to inżynier powie, że są prawie zerowe. No i jak sam napisałeś - masy rozmieszczasz jak najbardziej równo (ale nie idealnie) więc taki montaż silnika, pomimo braku ideału, można uznać za wystarczająco dobry, aby jego wpływ był pomijalny. Na co komu pyta stercząca nad pokładem na wysokości poniżej kolan - np jak mam wysoko pokład castingowy? W sumie to nawet niebezpieczne. 

 

 Poza tym silnik z tyłu to nie silnik z przodu. Napęd z tyłu pcha, a z przodu ciągnie. Jak masz napęd przesunięty w bok z tyłu, to dziób od razu zaczyna zakręcać i łódka płynie w kółko. Przy wleczeniu przez silnik dziobowy nie ma takiej sytuacji, łódka w sposób naturalny podąża za silnikiem.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Moim zdaniem to czysta wygoda. Straty - może jakieś są, ale jeżeli to jest odsunięcie rzędu 10-15cm od kila, to inżynier powie, że są prawie zerowe.

 

Rozumiem że te 10-15 cm to przy statku kilkudziesięciometrowym? Bo inżynier z takim błędem w łodzi 4 metrowej, to d...a nie inż..

Do testów można wziąć deskę taką dwu, trzy metrową, szeroką np. 20 cm, wbijcię gwóźdź  od czoła a do niego sznrek i pocignij za sobą po wodzie, później ten sam gwóźdź 15 cm poniżej czoła.

Czy będzie różnica? 

Ci co trolingują z planerem zapewne wiedzą o czym mowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Pietruk, mam wrażenie, że nie zrozumiałeś co napisałem. Chodzi mi że straty wynikające z takiego montażu, a nie dokładność wymiarową. Jakbym pływał na desce szerokości 20cm holowany na gwożdziu, to może by to miało znaczenie, ale pływam łódką, 5m, 2m szerokości, z gratami i ze mną pewnie 700kg. dziobówkę mam od klku lat. Różnice użytkowe przy takim montażu są moim zdaniem pomijalne, a jest on po prostu wygodniejszy. To jest odpowiedź na dylemat gdzie chcemy zrezygnować z ideału: czy wolę stracić minimalnie ciąg zyskując ergonomie, czy uważać na sterczącego na środku pokładu dziobowego pytonga wzamian za minimalny wzrostu osiągów.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Witam mam pytanko zastanawiam się nad wyborem silnika dziobowego funkcją kotwicy,posiadam echo raymarine element 9 nie będę jej łączył z silnikiem , czy warto kupić mg xi3 czy tańszego haswinta z gps ?

Weź Xi, raz że działa bezproblemowo , dwa- że gdyby naszła cię chęć na zmianę ekranu na coś lepszego- wtedy Lowrance+ kable i jest baardzo zgrabnie i wygodnie na wodzie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Witam mam pytanko zastanawiam się nad wyborem silnika dziobowego funkcją kotwicy,posiadam echo raymarine element 9 nie będę jej łączył z silnikiem , czy warto kupić mg xi3 czy tańszego haswinta z gps ?

nie wiem jak haswing ale motorguide ma swoje chimery i gdyby nie to ze można go sparować z lowrance to drugi raz chyba bym go nie kupił. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Mam MotorGuide Xi5, czy jest możliwość zmiany zaawansowanych ustawień pracy silnika, np., czy można zmienić dynamikę pracy żeby np. łagodniej ustawiał się w punkcie po włączeniu kotwicy? Wiadomo że bez echo można tylko włączać funkcje z pilota ale mam go wpiętego w sieć NMEA i przez Lowrance 9FS jest dużo więcej opcji sterowania ale brak możliwości ustawień/konfiguracji pracy MG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

nie wiem jak haswing ale motorguide ma swoje chimery i gdyby nie to ze można go sparować z lowrance to drugi raz chyba bym go nie kupił. 

To co nowe jest- działa normalnie. Największy cyrk był z rocznikami 2019-2020, opisywałem swoją walkę z tym tutaj na forum. Obecnie mam terrovę z ekranem hb ale osobiście lepiej pływało mi się na MG z lowrance. Może kwestia przyzwyczajenia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...