Skocz do zawartości
  • 0

Miernik do akumulatora


pajczi

Pytanie

Chciałem się dowiedzieć:

1) Czy korzystacie z mierników pokazujących poziom naładowania akumulatora - czy jest to tylko napięcie, podawane np. przez echosondę, czy ręczny miernik i sprawdzanie co jakiś czas napięcia, które jest tylko jakimś przybliżeniem ile jeszcze możemy pływać?

 

2) W jaki sposób dobieracie akumulator - kupujecie aku o pojemności 100 Ah, który potrafi ważyć ponad 30 kg i wychodzicie z założenia, że powinien wystarczyć?

 

3) A może są na rynku bardziej zaawansowane urządzenia pokazujące aktualny pobór prądu i ilość energii, która została w akumulatorze, ma to duże znaczenie również jeżeli chodzi o kwestie bezpieczeństwa - czy mamy wystarczająco energii by wrócić do miejsca startu - jeżeli znacie to prośba o podanie modelu.

 

Chętnie zapoznam się z opiniami Kolegów i rozwiązaniami, gdyż nie natrafiłem na coś co spełniałby moje wymagania i zastawiam się nad konstrukcją takiego urządzenia.

Edytowane przez pajczi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

A mój kolega z jb chciał rozładować do 0 Aku.lifepo4 haswingiem 55... :) udało.mu się, ale rozładować silnik. Niewytrzymal 20min i wracał.na wioslach

Jak to rozumieć, silnik nie wytrzymał tak długo ciągłego prądu o znacznej wartości? 

 

Ty pływasz obecnie na tym Navy 6.0? 6kW to z prądu 8 KM(HP), ale nie wiem jak to się przelicza na HP w spalinach...

Z tego co widzę to ePropulsion to firma z Hong Kongu.

Co to był za silnik 2HP? Możesz podać silniki powyżej 1 kW ale na 12 V?

Większość silników mocy to są inne napięcia typu 48 V czy nawet 96 V (mniejsze straty na kablach - mniejsze prądy) z wbudowanymi dedykowanymi bateriami, z tego Aquamota (Austria) to są silnik AC powyżej 2kW i mają w ofercie nawet 25 kW (34 KM), produkują też baterie PB o parametrach 750 cykli, z tego co rozumiem można ją rozładować do 0 tylko 9 razy bez ubytku pojemności?

 

 

You can charge and discharge up to 9 times (up to 950 cycles at 50% discharge or up to 750 cycles at 75% discharge at 25°C)

ciekawa ta firma. 

 

Edit:

widać że te LBS nie idą liniowo (podstawiając do proporcji te poniższe) lub każda firma je inaczej oblicza, a może to zależy od śruby i innych rzeczy, a nie tylko pobieranej mocy elektrycznej niemniej żeby był pełniejszy obraz sytuacji:

http://aquamot.at/en/produkte/trend-line/ausenbordmotoren-trend-1-1-1-6/

1,1 kW - 72 LBS

1,6 kW - 89 LBS

 

gdyby przyjąć dla 55 lbs 70A i 12V = 840 W to wtedy 1100W da 72 LBSy, ale tak jak napisałem powyżej biorąc pod uwagę te dane zależność nie jest liniowa i tak nie można tego obliczać, ale patrząc na te wartości to Jaxon 65 LBSów tych 65 lbsów na pewno nie ma...

Edytowane przez pajczi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Obecnie pływam.na navy 6.0 pobór na.maxa 125A, kable 35mm2 , baterie 1szt 45ah druga 30ah/48v . Vmax na detce 3.7m że.mna i szpej 21.5kmh. Te cale lbs to.tak brzydko.mowiac sranie w banie....moc powinna.byc określana w watach ,a.nie w.uciagu ...

2hp to.byl haswing 24v bodajże 1200w. -jego.nastepca to teraz chyba protuar 3.0 czy 2.0. Silników 12v mocniejszych niż 700-800W chyba niewidzialem. Spirit 1.0 ma.bodajze.moc.1kw A.bije te haswingi 2.0/3.0 wydajnosciowo .

Silnik kolegi Hawking 55 , po prostu niewytrzymal temperatury wydzielanej w dłuższym czasie i się elektronika zagotowala... aquamot ma też silniki DC , ale.to są.droogie zabawki, zresztą torqeedo,epropulsion czy Karwiny również tanie.nie są. 12v po moich doświadczeniach to w porywach 7kmh , 24v haswingi itp chińczyki max 9, wszystko powyżej 10kmh to od 24v i firmowe . Owszem.sa.jescze.jakies wynalazki typu rhino czy co to było.model r450... jednak.jakosc wykonania + jakieś przetwornice zniechęciło.mnie zdecydowanie do zakupu tego.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Niestety eksperymenty z cynowaniem przy pomocy szczypiec SMD nie dały zadowalających rezultatów - miedź pod wpływem temperatury szybko się utleniła i powstała powierzchnia trudna do pokrycia cyną - co widać na zdjęciach:

post-61213-0-22557500-1573323865_thumb.jpgpost-61213-0-83785200-1573323871_thumb.jpg

Ale znalazłem inny preparat polskiej firmy AG TermoPasty:

http://termopasty.pl/pl/products/preparat-do-bezpradowego-cynowania-miedzi/

Dostępny w cenie 16,50 za 45 gram lub 33 zł za 90 gram na znanym portalu aukcyjnym :)

 

Przygotowanie żywicy poliuretanowej do zalewnia:

post-61213-0-84499900-1573323935_thumb.jpg

Przygotowane zostało kilka sztuk sensorów dla społeczności Jearka - zdjęcia z produkcji:

post-61213-0-12444900-1573323893_thumb.jpgpost-61213-0-78912700-1573323908_thumb.jpg

 

Moduły w akcji mocowane za pomocą patentu Macieja_K:

post-61213-0-27979100-1573323962_thumb.jpgpost-61213-0-14087100-1573324095_thumb.jpgpost-61213-0-92356100-1573324103_thumb.jpgpost-61213-0-49230400-1573324115_thumb.jpgpost-61213-0-41905200-1573324126_thumb.jpg

 

Ciekawy artykuł z październikowego Elektronika o pomiarze prądu opartym o efekt Halla - będę dalej zgłębiał temat szczególnie pod kątem minimalizacji strat energii na urządzeniu pomiarowym - stay tuned ;):

post-61213-0-20013200-1573324301_thumb.jpgpost-61213-0-89796300-1573324306_thumb.jpgpost-61213-0-49152700-1573324312_thumb.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

@compi ciekawe urządzenie - szkoda tylko że jedyny pomiar to napięcie, które tylko orientacyjnie podaje stan naładowania, ale może ktoś przetestuje?

 

Ze swojej strony wrzucam finalne rozwiązanie tej generacji - jak widać cynowanie galwaniczne przemysłowe daje trochę inne efekty niż domowe lutowanie :):

post-61213-0-60900500-1574380227_thumb.jpgpost-61213-0-26378900-1574380234_thumb.jpgpost-61213-0-59336300-1574380246_thumb.jpgpost-61213-0-88808400-1574380253_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Zapraszam do kontaktu na PW, ogólnie jak się zbierze kilka chętnych osób to odpalę serię produkcyjną, w poniedziałek idzie pierwsza partia w Polskę.

Dla osób, dla których jest to ważne chciałem zaznaczyć, że całość zaprojektowana i wykonana w PL na kostkach made in USA :) (Sciągając soft musiałem zaznaczyć że nie będzie to w sprzęcie militarnym montowane :) Dziś jesteśmy po innej stronie i nie obowiązuje już CoCom (https://pl.wikipedia.org/wiki/CoCom), więc tylko wyobraźnia i czas jest limitem ;) 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Dzięki za foto. Zmienił bym podłączenie, bo teraz tylko zasilane jest urządzenie (pobór około 50 mA), ale nie płynie przez nie prąd obciążenia, bo plus silnika powinien być podłączony tu:

http://prntscr.com/r0q974

Co to jest za przełącznik, czy to jakiś bezpiecznik na plusie aku?

Edytowane przez pajczi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Super, bardzo estetycznie wygląda cały montaż no i pomysł MaciejaK żeby to na sztywno montować kawałkiem blaszki widać że sprawdza się doskonale - jak przetestujesz na wodzie to podziel się proszę wnioskami - co można poprawić itp.

Projekt cały czas rozwijam, ale nie w takim tempie jak bym chciał, bo niestety ale czas nie jest z gumy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Kolejne testy z miernikiem. Aku jak w nazwie z mg xi5

 

Wysłane z mojego SM-N950F przy użyciu Tapatalka

 

To aku ma 58 Ah (policzyłem z proporcji % i zużycie)? Jeżeli był naładowany na 100% (14,4V) to spadek napięcia jest tak duży (ponad 2V) do 12,2V pod takim obciążeniem? Z tego co pamiętam na Xi5 udało mi się wykręcić chyba koło 600W, ale na naładowanym do pełna 4S Li-ion - 16,8V. W przeciągu miesiąca ruszę aplikację trochę, może uda się zaprojektować też urządzenie zasilane do 90 V - będę dawał tu znać.

Z ciekawostek 12 kW w dwóch kółkach:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jeżeli chodzi o ogniwa i budowane z nich baterie to polecam tę stronę:

https://lygte-info.dk/review/batteries2012/Common18650comparator.php

 

Dobrze widać jak pojemność zależy od prądu, który rozładowuje ogniwo (planuję stworzenie obciążenia, które będzie symulowało silnik (1 kW) i w szybki sposób pokazywało żywotność akumulatora - czyli ile można przepłynąć na pełnym gazie :)

 

Tu porównania jednych z najmocniejszych ogniw na rynku Sony VTC6 (aż dziw że z takiego małego paluszka można pociągnąć 30A prądu - 12 ogniw i można odpalić każdy silnik na 12V (pojemność o 9Ah))

post-61213-0-71453600-1589049795_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Te ogniwa to li Ion, one często gęsto mają spore Prady rozladowan nawet do 30C czy 50C. Kwestia zastosowań. Tam.gdzie niezbędna jest duża moc w krótkim czasie- np modelarstwo sa niezastapione + Niska waga. Lifepo4 spotkałem największe 10c - hedway czerwone oraz 26650 I 32xx 5c. Jednak wysokie prądy rozładowania kosztują dużo.wiecej niż standard 1/0.5 C . Przy silniczkach 12v ~60A nieopłacalne. Chyba że.ktos chce bateryjke 10-20ah/ 100A cc. Jako ciekawostkę powiem że.nawet torqeedo , epropulsion czy Karwiny w swoich aku bazują na 1c. Wiąże sie.to też z bezpieczenstwem/dużo ciepła . Do rozladowan 1kw kup przetwornice o pełnym sinusie. Wszystko.pod to podlaczysz, żarówki,wiertarki itp. Przy zabawach z prądem 80-100A uwazaj na dobry docisk kabli przy konektorach... W kilka.minut potrafi się.niezly bałagan zrobic:) mi.raz wpadł.terminal.do.sroda.obudowy , a zostawiłem.moze.na 5-8min

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Co do silników to gdyby przyjąć 1C to te akumulatory musiałby mieć znacznie powyżej 100 Ah? Nie wiem jakie tam są napięcia, ale zakładając np. baterię 12S, czyli ok 48 V  dla 6 kW to będzie prąd na poziomie 125 A.

Co do samych ogniw to podałem przykład z tymi VTC6, że z malutkiej masy około pół kilograma (4s3p = 12 x 46 gramów) można ruszyć wielką łódź to jest niesamowite... co do termiki to oczywiście racja, że coś takiego szybko się zagotuje, ale do testów może się pokuszę o zrobienie żeby sprawdzić empirycznie :)

 

Co do obciążenia to przetwornica byłby OK problemem jest tylko to że nadal nie osiągnę tutaj stałego prądu rozładowania - czyli stałych warunków pomiarowych (konkretny % zużycia akumulatora po sezonie), bo wraz ze spadkiem napięcia na akumulatorze będzie mi spadał prąd pobierany przez żarówki itp. - mocno pewnie też zależny od temperatury otoczenia (oczywiście na akumulator też ma wpływ temperatura otoczenia, ale to jedna zmienna z głowy mniej).

Poczytałem trochę o tym i myślę że będę w stanie to zrobić bardzo duża wymiana ciepła jest potrzebna i regulacja odpowiednia, a jako sprzężenie zwrotne wepnę sensor, który zrobiłem i na tym będę mierzył prąd. Dzięki za informację o tych elektrodach nie pomyślałem o tym, a rzeczywiście jak ktoś źle zamocuje do elektrody przewody to będzie problem - trzeba by tu jakiś mechanizm kontroli temperatury ustawić na samej elektrodzie - jakiś termistor...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Przy dużych pradadach 80A w górę nie ma żartów. Jeśli to będą chwilowe strzały 1-3min to jeszcze ok. Przy długotrwałym obciążeniu ciepła jest naprawdę dużo. Jednak takich zabawek /silników jest malo. Przy standardowych 12v-24v silnikach 80A to już poryw. Bardziej obawiał bym się o sam silnik niż o ogniwa:) ja po dwóch latach eksploatacji stwierdzam ubytek 3-5% pojemności. Można przyjąć to za efekt starzenia się ogniw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

No właśnie do takich testów potrzebuję to obciążenie żeby w warunkach laboratoryjnych stwierdzić jakie prądy są też bezpieczne dla aku (80 A będzie tylko dla 12 V wraz ze wzrostem napięcia będzie spadał prąd - ilość ciepła będzie zależała od rezystancji wewnętrznej - wzór I^2*R wg prawa Joule’a-Lenza). To co jest na tych wykresach testu baterii może być też związane właśnie z wyłączeniem termicznym, bo rezystancja wewnętrzna akumulatora wzrasta nie tylko ze starzeniem akumulatora, ale również ze spadkiem pojemności, wiec im mniej naładowany akumulator to przy tym samym prądzie będzie grzał się mocniej.

To obciążenie, które chcę zrobić będzie mogło wziąć pod lupę baterie nawet 60 V, bo tak kalkuluję przetwornicę zasilającą i całość będzie działać bez zewnętrznego zasilania, więc bezpiecznie nawet poza mieszkaniem będzie można testować, bo zasilanie będzie brane (wkalkulowane w obliczenia) z testowanego akumulatora. 

Z tego co piszą to takie testy do 0 też mogą nie być obojętne dla pojemności, ale z drugiej strony wiadomo jakie są granice pojemności i można dobrać zakres 20-80% naładowania - chociaż nie wiem czy warto się tym przejmować, chyba że ktoś naprawdę dużo pływa - jestem ciekaw ile po takich pełnych cyklach jest ubytku (myślę że jeden na sezon nie ma zupełnie znaczenia) - masz siarq jakieś dane na temat Headway'ów?

https://www.motofakty.pl/artykul/zywotnosc-akumulatorow-auta-elektryczne-i-hybrydowe.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Odnośnie pojemności, to już na poziomie bms te wartości są większe od krytycznych Bo odcinają przy 2.5v A krytyczne jest 2v.

Co do hedway to tylko z własnego doświadczenia i rozmów z kilkoma "wariatami" ebike . Robiłem kilka projektów wysokopradowych 120-150A dla 12v I 48v. Przy pojemnościach 30-75Ah. Więc prądy max w porywach były 3c. Pakiety to znoszą dzielnie, żadna cela się nierozkraczyla. Napiecia trzymają wzorowo. Ludzie z którymi rozmawiałem przy użytkowaniu do E rowerów. Twierdzili , ze po 4 latach hedway nie wykazywały zbytniego zmęczenia vs pakiety oryginalne. A wręcz dedykowane padały. Hedway ogólnie z wad to cena i wykonanie tylko jako cylindry. Z pojemności dostępnych są 10,15,17 ah- jako skręcane. Chwilowo były 12ah Ale zaprzestali produkcji. Z zgrzewanych wybor jest większy od bodajże 2ah do 20ah - wszystkie cylindry. Jest dosłownie pierdylion firm robiących lit, a wszystko rozbija się o cenę i jakość. Podobnie jest z bms. Za konkretne bms z możliwością łączenia w szereg 12-48v z prądem 100A trzeba płacić słono ,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
Ktoś pytał po co robić taki miernik, myślę że poniższe wnioski i pomiary udowodnią, że ma to sens :)

 

Okazało się, że w pełni naładowany akumulator z ładowarki pobiera 0,66A, czyli ponad 10 watów będzie zawsze pobierane przez akumulator i nie da się "zejść" niżej - ale wniosek tu jest taki że ustawiając 1% nominalnej pojemności jako próg poniżej, którego spadek prądu jest uznawany za naładowanie akumulatora jest jak najbardziej możliwa - druga wartość to oczywiście napięcie - udało się uzyskać całe 16,804 V (kiedyś zmierzę ile czasu zajmuje zejście do takiej wartości (1%) i ile to jest dodatkowych Ah w stosunku do spadku prądu do poniżej 4% wartości nominalnej, czyli 4,5 Ampera w przypadku 112Ah) - jak tylko uda się poprawić błędy w oprogramowaniu to będzie można zmierzyć cała charakterystykę ładowania i wtedy zobaczy się ile te ostatnie 20% pojemności trzeba wbijać, żeby osiągnąć parametry 16,8V i prąd poniżej 1% wartości nominalnej.

post-61213-0-04272800-1591404098_thumb.jpg

 

1) Z ciekawostek na temat kabli - dostarczony kabel wraz z silnikiem Minn Koty wygląda na 8 AWG (8,4 mm2) - 50A - kabel ma długość 6 stóp, czyli około 2 metry - rezystancja dla takiego kabla to około 5 mOhm (2,36mOhm na metr)

Co by było gdyby dać kabel o większej lub mniejszej średnicy (obliczenia dla poboru 70A):

AWG 10 (5 mm2)  - spadek napięcia 0,5V  35 Watów strat ciepła w kablu

AWG 8  (8 mm2)  - spadek napięcia 0,35V 25 Watów strat ciepła w kablu

AWG 6 (13 mm2)  - spadek napięcia 0,2V  14 Watów start ciepła w kablu

 

Ciekawe strony:




 

 

2) Test silników

Warunki testu:

- brak wiatru na jeziorze

- silnik zanurzony na 40 cm (od powierzchni wody do góry korpusu silnika)

- łódź Laminex Olivia I - waga ok 70 kg wymiary 340x140 cm - całkowity ciężar to około 200 kg

- bateria 4S 112 Ah - 8,5 kg naładowana do 80% napięcie startowe około 16,1V

post-61213-0-18381500-1591404174_thumb.jpg

 

 

Ciekawe strony:


 

3) Wnioski:

- pływanie na pełnym gazie pobiera około 8Ah/km akumulator 100Ah to 12km+ zasięgu, a 45Ah 5km+ zasięgu, dla 100Ah można uzyskać 40 km (M150) zasięgu (8 godzin zajęło by pokonanie tego)

- więcej LBSów nie znaczy, że łódź będzie szybciej płynąć - a na pewno oznacza większą wagę i cenę

- Haibo M150 (1370 zł) zaskakujące niskie pobory prądu dla mniejszych prędkości - czasem była to połowa mocy by uzyskać taką samą prędkość niż Minn Kocie (myślę że BLDC vs szczotki robiło tu różnicę) - dla 5 km/h i akumulatora 112Ah - 42 km zasięgu! 

- nie ma sensu kupować dużej drogiej baterii jeżeli pływa się tylko kilka godzin na niewielkim akwenie - minimalna bateria, którą warto kupić to moim zdaniem 45Ah (to już koszt w okolicach 1000 zł) (2,4 kg Li-Ion, 5,9 kg LeFePO4 - do tego trzeba doliczyć 1-2 kg obudowa z BMSem) - uważam że jest możliwa konstrukcja silnika pływającego 5 km/h i baterii 45 Ah w wadze całości 10 kg.

- przy "przewoltowanej" Minn Kocie 40 LBSów można wyciągnać prawie 1 kW mocy sic! pytanie jak długo wytrzyma silnik przy długim pływaniu - szczególnie w temperaturze wody 20+

- to co napisane jest w HAIBO jako 3HP trzeba podzielić przez 2 :) ten silnik może wykręcić moim zdaniem maks 1,5 KM (1100W) i to przy pełnym naładowaniu akumulatora 4S mi się udało uzyskać 66A i dawało to prawie 1 kW (akumulator miał już z 20Ah wypływane i napięcie było znacznie niższe, a start i tak było z 80% pojemności)

 

post-61213-0-07400800-1591404197_thumb.jpgpost-61213-0-59489600-1591404208_thumb.jpg

 

4) Co dalej:

- żeby testy były bardziej obiektywne w aplikacji musi być zmiana pomiaru prędkości na wartości dziesiętne - bo 4,1 km/h a 4,9km/h to są zupełnie inne pobory prądu - teraz widoczne jako 4 km/h i nie wiem jak dokładne były te pomiary trzeba je uznać za pierwszy krok

- warto zrobić testy dla akumulatora AGM - jakie wartości się otrzyma i jakiego rzędu to są różnice w mocy (szacuję nawet różnicę 200-300W na pełnym gazie)

- poprawiłem zakończenia kabli na spawalnicze 8/10 (tak naprawdę mają one otwory o prawie 2 punkty w skali AWG większe niż nabite pole przekroju przewodu - 10 są optymalne tutaj dla standardowych AWG8 dostarczanych z silnikiem Minn Koty) - to ma duże znaczenie i ilość ciepła wydzielanego sugeruje że szły tam dziesiątki watów - skoro nie będzie spadków napięcia na połączeniu to znaczy, że będzie dużo większe napięcie na silnik szło - to będzie +50W mocy więcej w mielenie śrubą 

- może kiedyś testy nowego silnika Haswinga Protruar (3800 zł) warto byłby go wziąć na warsztat https://www.mc-sklep.pl/silnik-do-lodzi-elektryczny-haswing-protruar-s-30-110lbs-12v-nowosc-2020r-p-1136.html

- testy silnia Jaxona 65 lbsów (1100 zł) - kiedyś już go testowałem wydawało mi się że chodził zupełnie tak samo jak Minn Kota 40 LBSow co potwierdza że nie ma sensu jak się chce pływać lekką łódką kupować silnika o większej liczbie LBSów

 

5) Pytanie:

- jaka jest minimalna moc elektryczna żeby łódkę wprowadzić w ślizg - ile ta wartość wynosi dla jakieś lekkiej i odpowiednio wyprofilowanej łódki - jaka minimalna musi być prędkość żeby łódka płynęła w ślizgu?

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Piotr, fachowo jak zawsze- potwierdzasz nasze wnioski co do uciągu, prędkości i potrzebie w każdej sytuacji min. 100ah aku- co nie zawsze jest potrzebne. 

Jestem ciekaw jak ta tabelka z silnikami wyglądałaby podczas płynięcia pod wiatr nieco mocniejszy 5-7m/s co już nie jest przyjemne na wodzie i tutaj ewentualnie minnkotka 55 mogłaby się zrehabilitować, bo blado wypada póki co. 

Btw, wczoraj wpiąłem miernik w nową instalację echosond,modułów- z wpiętymi przetwornikami potrzebuję 4A/h, ale test pokazał, że spokojnie wyrobię się na dniówkę łowienia z moim 40Ah+ 80Ah do pływania. 

Sprawdzaliście xi pod tym kątem? Bo tutaj można byłoby wyciągnąć wnioski co do sprawności silnika pchacza do pociągowego- te same prądy ustawić na manetce/pilocie i prędkość zmierzyć- co rozwiałoby wątpliwości odnośnie tej sprawy. 

Co do ślizgu na łodzi- zerknij do wątków o wyborze silnika- pisze tam Sławek, który takie rzeczy liczy. Niemniej sprawa ślizu na elektryku to trudny orzech, bo relacja mocy do masy zestawu jest dużo gorsza niż na spalinie. Chyba, że jakaś nowa technologia ogniw się upowszechni i uzyskasz dużo, bardzo dużo mocy z pakietu o akceptowalnej wadze. 

Moim zdaniem jedynym rozwiązaniem może być tutaj silnik typu waterjet, którego turbina daje więcej uciągu niż śruba. Są rozwiązania DIY, ale nie u nas. Do tego albo ponton- bo jest lekki, albo jakaś hi-tech łódka. 

Fajny demonstrator technologii by wyszedł, ale cena zabije szybciej niż prąd z ogniw. )

Edytowane przez Maciej_K
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Eko ślizg to droga zabawa..., a masa ma.tu.chyba kluczowe znaczenie. Nie znam się na tym, mogę jedynie podzielić się swoimi doświadczeniami. Przy pontonie 3.7m I masie całkowitej 260-300kg silnik 6kw max V 21kmh. Ten sam silnik lodz 3.9m i masa całkowita ~420-450kg - Vmax 11kmh. Podobne osiągi znajomy ma na silniku torqeedo o mocy 2kw. U mnie teraz przy pobirze około 3kw v=9kmh , a przy 11kmh =6kw zysk 2kmh to 2x tyle.mocy...nieopłacalne wogole. Można by kombinować i zejść z wagi na baterii stosując liiony o wysokich pradach np 20C I małej pojemnosci 30-60ah , ale to pewnie da efekt.mizerny vs do inwestycji. Aby szybko pchać ciężary 300kg++ to niestety potrzeba sporo kw. A takie rozwiązania elektryczne są bardzo drogie. Torqeedo 10kw- 45000zl, aquamot podobnie. + baterie wysokopradowe... prędkości marszowe 3-4kmh można realizować na małych poborach rzędu do 20A, szybciej to zaczyna się przygoda finansowa. Stad też moim zdaniem silnik 12v to praktycznie jeden diabel jaki bedzie... droższe będą mieć lepszy maxi, estetyka , kulture pracy. Osiągi zbliżone. 24v chińczyki, mk,mg podobnie - woly wyciągowe +2kmh do v max. Tpreedo, epropulsion,aquamot, karwiny- lepsze osiągi kosztem sporych pieniędzy. Co do pojemności aku , to moim zdaniem 80ah litu 4s lifepo4 czy 4s liion jest wystarczająca na dzień plywania.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...