Skocz do zawartości
  • 0

Miernik do akumulatora


pajczi

Pytanie

Chciałem się dowiedzieć:

1) Czy korzystacie z mierników pokazujących poziom naładowania akumulatora - czy jest to tylko napięcie, podawane np. przez echosondę, czy ręczny miernik i sprawdzanie co jakiś czas napięcia, które jest tylko jakimś przybliżeniem ile jeszcze możemy pływać?

 

2) W jaki sposób dobieracie akumulator - kupujecie aku o pojemności 100 Ah, który potrafi ważyć ponad 30 kg i wychodzicie z założenia, że powinien wystarczyć?

 

3) A może są na rynku bardziej zaawansowane urządzenia pokazujące aktualny pobór prądu i ilość energii, która została w akumulatorze, ma to duże znaczenie również jeżeli chodzi o kwestie bezpieczeństwa - czy mamy wystarczająco energii by wrócić do miejsca startu - jeżeli znacie to prośba o podanie modelu.

 

Chętnie zapoznam się z opiniami Kolegów i rozwiązaniami, gdyż nie natrafiłem na coś co spełniałby moje wymagania i zastawiam się nad konstrukcją takiego urządzenia.

Edytowane przez pajczi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Przyjdzie czas że litówki zdominują mobilne napędy, wraz ze wzrostem naszych możliwości nabywczych, czyli zasobności.

Mam taki zwykły silnik elektryczny bez maksymizera, czyli biegi zrealizowane na rezystorach szeregowych. Taki napęd działa nawet na bloku 6V, właściwie może działać na każdej baterii o napięciu nominalnym do 12V. Ja bym nie szarżował z mocami tych silników, łatwo jest zniszczyć uzwojenie silnika poprzez długotrwałe przeciążenie. Przegrzana miedź twardnieje a następnie kruszy się. Bateria o wyższym napięciu i wydajności nie powinna zasilać zwykłego silnika bez maksymizera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Nowa wersja aplikacji (całkowicie nowa szata graficzna) została umieszczona w Google Play - dużo rzeczy zostało poprawionych jeżeli chodzi o mapę i zasięg - została wprowadzona wizualizacja tam i z powrotem oraz zasięg w jedną stronę - całą trasę z pływania można zgrać do pliku GPX - widoczne są też statystyki jak maksymalny pobór prądu, zakresy napięć, przebyty dystans - średnia moc, średni pobór prądu itp. - dużo danych, na których da się oszacować jakiego akumulatora potrzebujemy.

 

Z nową wersją sensora jest problem z niektórymi telefonami jak Galaxy Note 8 czy S21 - na razie tylko na tych dwóch modelach Samsunga był stwierdzony problem - na innych Samsungach jak A51 i czy S7 aplikacja pokazuje dane z sensora w nowej wersji - problem nie jest banalny, bo bardzo niskopoziomowy, ale postaram się go rozwiązać.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

65,88 zł 56%OFF | QUICKLYNKS BM2 Bluetooth 4.0 12V akumulator samochodowy Monitor urządzenie Tester akumulatora samochodowego narzędzie diagnostyczne baterii dla Android IOS telefon Hot

https://a.aliexpress.com/_EGZV1if

 

Czy można nim monitorować więcej akumulatorów? Jak to wygląda od strony technicznej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Po wielu wybojach i dzięki wsparciu wielu ludzi (również z tego forum) udało się doprowadzić sprawę do momentu, kiedy można otworzyć aplikację na świat (proszę tylko osoby, które mają starszą wersję sprzętu, żeby wziąć inny telefon (bez zainstalowanej aplikacji) i sprawdzić, czy wersja otwarta działa prawidłowo - wersję zamknięta została taka jak była i tak chyba zostanie, chyba że dostanę potwierdzenie od więcej niż 1 osoby, że nowa wersja działa z ich urządzeniem - chociaż możliwe, że jak jest nowa wersja (o wyższym numerze) w otwartym kanale to nastąpi automatyczna aktualizacja tych starych wersji...).

post-61213-0-13020400-1714243326_thumb.jpg

 

Zachęcam do pobrania również osoby, które nie mają urządzenia - został dodany specjalny tryb demo, gdzie można zobaczyć jak zmienia się zasięg w funkcji prędkością z jaką się przemieszczamy, ale też w zależności od silnika czy jest to silnik bezszczotkowy BLDC (tu Haibo M150 [70 LBS]), czy tradycyjny (tu Minn kota [40 LBS]).

 

post-61213-0-95798000-1714243754_thumb.jpg

 

Instrukcja:

https://zimorodek.pl/acusensor/dokumentacja#/mobile-app/index?id=tryb-demo

 

 

Do symulacji trasy na Waszych wodach można użyć aplikacji symulującej koordynaty GPS (powinno też to działać w trybie symulacji):

https://play.google.com/store/apps/details?id=fr.dvilleneuve.lockito&hl=pl&gl=US

 

Za wszystkie znalezione błędy będę wdzięczny - proszę o wiadomość na PW.

Osoby potencjalnie zainteresowane zakupem urządzenia (PW), cena sensora jest zmienna, bo zależy od ilości wyprodukowanych urządzeń (obecna seria jest bardzo limitowana [20 szt.] i zobaczymy czy będą kolejne).

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ja polecam do monitorowania akumulatora aplikację XiaoxiangBMS - pracują na niej akumulatory od Adama -Siarq , można jak w moim przypadku podłączyć trzy akumulatory na jedną apke i dowolnie je sobie zatytułować - opisać aby wiedzieć który jest który …

post-59194-0-58846600-1714854790_thumb.png

post-59194-0-73626500-1714854888_thumb.png

post-59194-0-41607000-1714854945_thumb.png

post-59194-0-28801900-1714854967_thumb.png

post-59194-0-54683300-1714855009_thumb.jpeg

Edytowane przez jogger1
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Aplikacja też nie jest pewniakiem 100%-owym.

Mam aku z tą aplikacją. Ostatnio ładowałem akumulator rozładowany do 70% w/g aplikacji. Podłączyłem ładowarkę 20A (która daje dokładnie 18,5-19A). Udało mi się "złapać" moment, w którym apka pokazała naładowanie 100% a ładowarka ładowała jeszcze około 40min. Co daje jeszcze około 12,5Ah. Można powiedzieć , że w zaokrągleniu +/- aplikacja rozjeżdża się z rzeczywistością jakieś 10%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ja polecam do monitorowania akumulatora aplikację XiaoxiangBMS - pracują na niej akumulatory od Adama -Siarq , można jak w moim przypadku podłączyć trzy akumulatory na jedną apke i dowolnie je sobie zatytułować - opisać aby wiedzieć który jest który …

 

Fajna apka (chociaż design i UX "na kolanie"). Ona bardziej jest na niższej warstwie abstrakcji pokaże Ci balans ogniw, napięcie per ogniwo, temperaturę etc. minusem tutaj jest ograniczenie w zasadzie do producenta BMS'a (vendor lock-in) - czy to jakieś uniwersalne rozwiązanie i jest jakiś protokół tych BMS-ów z Chin?

Można to ściągnąć z Google Play (chętnie przeklikam), czy instalujesz black-box na własne ryzyko?

 

To rozwiązanie, które jest przedstawione w tym wątku to aplikacja na wyższym poziomie abstrakcji (warstwie) ona działa niezależnie od typu akumulatora (ma charakterystyki pod Pb i różne rodzaje litu) i daje przede wszystkim przełożenie tych surowych wartości na realną świadomość sytuacyjną - tutaj możesz wbić punkt, do którego płyniesz i dostaniesz informację, o której tam dopłyniesz, ile % akumulatora to zabierze i że może lepiej zmniejszyć prędkość żeby wrócić. Masz interaktywną mapę pokazującą realny zasięg np. podczas płynięcia pod prąd na rzece, czy pod mocny wiatr - takie są założenia tego rozwiązania, chociaż oczywiście kto co potrzebuje, lepiej mieć surowe dane niż nie mieć żadnej informacji. 

Edytowane przez pajczi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Odnośnie 100% naładowania i wskazań aplikacji . Najprawdopodobniej źle odczytujesz tzn interpretujesz , a mianowicie - mi apka także pokazuje 100% a ładowarka victron 15 A . ładuje jeszcze około nawet godziny dłużej , co by znaczyło , że 15 amper jeszcze doładowuje ale tak nie jest faktycznie . Victron ma także swoją apke o mam porównanie przez tą dodatkową godzinę ładuje lecz doładuje około 0,20 amper . Spada wówczas wyraźnie ale stopniowo ładowanie z 15 A do 00 A . To bardziej końcowa faza ładowania która trwa około godziny ale nie ładuje tych niby brakujących 15 amper tylko 0,10-0,20 A. Aplikacja faktycznie pokazuje 100% a ładowarka ładuje ale to są ułamki ampera…

post-59194-0-11581400-1714856954_thumb.jpeg

Edytowane przez jogger1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Piotr , apk z bms w większości są dedykowane do danych producentów ,

Niektóre  apk widzą również inne bms aczkolwiek działa to różnie wówczas . Twoje urządzenie jak napisałeś wyżej jest bardziej uniwersalne , ma więcej opcji itd. Aplikację do bms służą stricte do monitowrowania , ustawiania i zarządzania baterią . To co potrafią apk z bms nie potrafi Twoje urządzenia i vice versa . Chodź była jakaś wersja xiaoxiang kiedyś , która też coś tam przeliczała dystans na podstawie pojemność względem obciążenia . Chodź szczerze mowiac nigdy tego nie sprawdzałem w praktyce . App z bms są również przydatne serwisowo - można szybko stwierdzić problem bez ingerencji , konfigurować pod falowniki Pv itd . Twoich urządzeń miałem 3 szt i wszystkie dzialaly prawidłowo . Ich wskazania pokrywały sie z victronem czy też innymi maszynami których używam . Duży plus za wodoszczelność , bo w chińskich watomierzach to jest większości abstrakcja , prosty interfejs , duża możliwość konfiguracji . 
polecam , bardzo fajne mierniki z Polski !

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Wrzucona nowa wersja na Google Play - załatane sporo błędów z tej pierwszej po otwarciu na świat - potwierdzam też że działa ze starszymi wersjami urządzenia:

https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.zimorodek.acusensor&hl=pl&gl=US

 

Nowa funkcjonalność to oszacowanie ile % baterii zostanie po dopłynięciu do danego punktu nawigacyjnego i ile Ah będzie "kosztowało" to przepłynięcie (oczywiście podaje też dystans i czas jaki zajmie dopłynięcie do tego miejsca i o jakiej godzinie to będzie) - dynamicznie to się zmienia w zależności od odkręconej manetki - ciekawe jak na AGM to się sprawdza uwzględniając współczynnik Peukerta, bo tu odchylenia powinny być znaczące niż w litowych bateriach, gdzie jest sporo liniowości. 

 

Funkcja zaimplementowana też w trybie demo, do tego można aplikacje uruchomić na swoim akwenie i zobaczyć jakie są zasięgi na bazie tych pomiarów, które zostały zdjęte wcześniej (opisane w tym temacie). Jest jeszcze jeden błąd w pomiarze prędkości łodzi (wskakuje 0,0 km/h), ale to będzie łatane w następnej wersji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Tu się mieszają wątki, bo zostały wplecione inne urządzenia, to o które pyta Kolega Amalker to wskaźnik napięcia akumlatora, więc tym pojemności sie nie zmierzy, a jako wskaźnik to pewnie może szacować przybliżony stopień naładowania z największy zafałszowaniem na początku i w najbardziej krytycznym momencie, czyli końcu charakterystyki z błędem większym niż 20%, w srodku dla litowych też może być spory błąd, bo charakterystyka jest bardziej płaska, więc różnice w napięciu małe, najbardziej sprawdzi się to dla AGM.

Edytowane przez pajczi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ok to ja coś źle zrozumiałem, ale mówisz o tym tak:

https://pl.aliexpress.com/item/1005005194943640.html

 

On ma tylko dwie końcówki włączane równolegle, więc może mierzyć tylko napięcie i to napięcie przeliczał na Ah tak? Jak ktoś ma taki miernik to mogę zrobić badanie i zobaczymy jakie to ma wskazania, może wcale nie ma dużych odchyleń.

 

Ja wrzuciłem finalną wersję, gdzie poprawiony został znaczący błąd przy szacowaniu zasięgu w mapie (działa to ze starszymi wersjami mierników też, wiec śmiało można pobierać):

https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.zimorodek.acusensor

 

Robiąc testy wyszło mi, że gdybym przy 100 W poruszał się 20 km/h to w zasięgu miałbym całą Polskę :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jakoś w maju zafundowałem sobie LiFePo4s Liitokala 180Ah, miałem pewność, że tyle mieć nie będzie chciałem poznać jego realną pojemność. Obciążyłem żarówką samochodową 12V, miernik cęgowy pokazał pobór prądu 5A. Czas rozładowywania trochę mniej niż 30 godzin, czyli akumulator ma około 145-150 Ah. Nie jest to tyle co sugeruje opis chińczyka ale też bez tragedii, było dosyć tanio ( 859 pln).
Najlepiej byłoby dołożyć BT i mieć dane na bieżąco ale trzeba ten wynalazek kupić i zamontować.
I w tym miejscu zaczyna się pomysł na skorzystanie z Accusensora Zimorodka czyli  kolegi z forum @Pajczi. Nabyłem go z jednej z pierwszych wyprodukowanych partii i tak sobie czekał na debiut. Potrzebuję wiedzieć ile akumulator pobiera i oddaje prądu. Pomiar przy rozładowywaniu 45Ah kurde słabo…. No dobra, teraz załaduję 17Ah… Coś tu jest jakby bardzo nie tak. Niech będzie chociaż tyle samo w obie strony. Grzebie w ustawieniach aplikacji niby wszystko jest ok (dla mnie) z tym, że opisy które tam są niewiele mi mówią. Wiele tego jest i pewnie wszystkie do czegoś potrzebne. Zaczynają się dziać cuda, ciśnienie zaczyna przybierać niebezpieczne poziomy ( krwi ciśnienie). Zaczynam korespondować z Piotrem. Próby pomocy nic nie wnoszą (zbyt niski poziom wiedzy elektrycznej). Przy jednej z prób odłączenia nakrętka motylkowa na plusie spada mi na minus i mam efektowny błysk. System gaśnie ale bez dymu. Byłem pewien, że spaliłem accusensor. Na szczęście BMS akumulatora zadziałał na tyle sprawnie, że wszystko ocalało. Ale wkurw miałem do popołudnia bo napięcia na akumulatorze brak, czujnik nie działa. Podłączenie ładowania uruchomiło BMS. Pomyślałem sobie, że skoro jest opcja przywróć ustawienia no to je przywrócę. Nic to nie wnosi oprócz kolejnego zamętu w mojej głowie i wzrostu ciśnienia.

W tym momencie skończyły się moje pomysły, Piotr zasugerował kalibrację, opisał jak to zrobić ale moje wiedza w tym temacie jest na tyle nikła że postanowiłem wysłać urządzenie do producenta na kalibrację. Pomogło.

Sam accusensor jest dosyć użyteczny. Szczególnie wtedy kiedy korzystamy ze starszych akumulatorów ołowiowo-kwasowych ale też LiFePo 4 bez BT. Nie jest tak bezproblemowy jak BT ( korzystam w akumulatorze zamówionym u kolegi Adama @Siarq) ale jest niezłą alternatywą. Dla mnie użytkowo musi być tak skonfigurowany abym tylko mógł zmienić pojemność akumulatora. Plusem jest także dobry kontakt z Piotrem, w razie problemów jest pomocny. Problem możliwości zwarcia nakrętką też podobno w nowszych wersjach został już poprawiony.

Aplikacja jest funkcjonalna, szczególnie dla osób chcących dużo wiedzieć. Ja potrzebuję tylko oszacować czy wrócę na brzeg na silniku.  

 

Podejrzewam, że Piotr odniesie się do tej sytuacji a pewnie też sprostuje popełnione przeze mnie błędy w użytkowaniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...