wiktos Opublikowano 3 Czerwca 2018 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2018 Cześć, szukam opinii na temat tych silników, od niedawna mamy w Polsce przedstawiciela tej firmy który oferuje silniki w bardzo przystępnych cenach. Jednak opinii totalnie zero, niby kopie Yamahy, jak reszta Parsunów, Caprali itp 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 Czechofil Opublikowano 11 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 11 Maja 2020 Świecę irydową reklamuje się jako łatwiej zapalającą mieszankę, gdyż łatwiejsza jest wymiana gazów przy szpilkowej elektrodzie niż w szczelinie klasycznych elektrod. Oznaczenie BPR7HIX oznacza:B - gwint 14x12,7 na klucz 20,8mm czyli stadardowaP - wysuniętą porcelanę izolatoraR - rezystor zmniejszający zakłócenia radiowe z zapłonu,7 - wartość cieplnaHIX - oznaczenie specjalne, czyli że irydowaOznaczenie drugiej jest podobne B7HS-10B - Gwint ten sam i klucz ten sam i uszczelka ta sama, ale nie ma wysuniętego izolatora przez co gorzej się czyści z sadzy (wypala) co jest ważne w 2t.Świece irydowe są przeznaczane na dłuższą pracę i powinny się z tego powodu zamortyzować, ale jeśli silnik jest w dobrej kondycji i nie osadza sadzy na izolatorze.Obie świece mają tą samą wartość cieplną 7, te same gwinty - więc mogą pracować zamiennie. Czy w wypadku Storma 13,5 jest sens kupować świece irydowe? Na zwykłych pracuje bez zarzutu. Boję się, że lepsze okaże się gorsze od dobrego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 sero1975 Opublikowano 12 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2020 Każdy ma swoje wady i zalety i wybierać powinieneś w/g preferencji pływania Zalety 4T to: są cichsze, mają wyższą kulturę pracy, nie kopcą, można do nich lać czysta benzynę, dobrze się czuja w trolingu i mniej palą w zakresie wolnych i średnich obrotów.Wady 4T to: są dużo cięższe niż porównywalne 2T, mają miskę olejową - wymagają corocznej wymiany oleju i filtra (jak samochód), można je kłaść i przewozić tylko na określonej stronie, są droższe w zakupie i serwisie Zalety 2T to: są lżejsze, nie wymagają corocznego serwisu bo olej leje się do benzyny, mają większy "power" (moment obrotowy) na niskim zakresie obrotów i szybciej wprowadzą łódkę w ślizg i to chyba wszystkoWady 2T to: kopcą bo spalają olej razem z benzyną, są głośniejsze, nie lubią wolnych obrotów przez dłuższy czas i przez to nie lubią trolingu, trzeba pamiętać o mieszaniu benzyny z olejem w odpowiedniej proporcji.Oczywiście piszę tu o 2T na gaźniku Jeśli nie przeszkadza Ci waga silnika, który wybierzesz to zdecydowanie 4TJeśli waga ma kluczowe znaczenie to 2TJeśli używasz silnika 2-3 razy w roku i nie chcesz płacić 200zł za wymianę oleju i filtra to 2TWe wszystkich pozostałych przypadkach 4TLeszku dziękuję Ci za istotną dla mnie wypowiedź .Wybór chyba padnie jednak na 4t . Wprawdzie w trolingu nie łowię ale zależy mi oprócz przenoszenia się z punktu A do punktu B na powolnym przeczesywaniu dna z prędkością 1-2 km/h. Te dwie stówki jakoś przeżyję rocznie ,). Jest jakaś szansa dorobienia ładowania aku w takim 4t ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 Czechofil Opublikowano 12 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2020 Jest jakaś szansa dorobienia ładowania aku w takim 4t ? Do większości 2 cylindrowych 4T taka możliwość istnieje i producenci sprzedają gotowe zestawy do montażu przez serwis. Wszystkie modele wyposażone w elektryczny rozrusznik mają ładowanie w standardzie. Najlepiej zadzwoń do sprzedawcy i zapytaj to bardzo mili i pomocni ludzie (bezwiosel.pl) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 GrzesM Opublikowano 12 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2020 (edytowane) Leszku dziękuję Ci za istotną dla mnie wypowiedź .Wybór chyba padnie jednak na 4t . Wprawdzie w trolingu nie łowię ale zależy mi oprócz przenoszenia się z punktu A do punktu B na powolnym przeczesywaniu dna z prędkością 1-2 km/h. Te dwie stówki jakoś przeżyję rocznie ,). Jest jakaś szansa dorobienia ładowania aku w takim 4t ?Jeżeli planujesz zakup Storma 9.8 ( kopia Tohatsu ) jedyny problem z założeniem ładowania jest taki, że pod kołem zamachowym nie ma cewki ładowania. Przeszukałem Aliexpress niestety nie znalazłem zamiennika, pozostaje zakup oryginału, mnie odstraszyła cena. Co do Storma 12 ( kopia Yamahy ) nie wiem, nie wypowiadam się. Nawiązując jeszcze do wypowiedzi kolegi Czechofil odnośnie wymiany filtrów oleju w silnikach 4T, to małe pojemności silników go nie mają. Storm 9.8 i 12 nie mają wymiennych filtrów oleju. Edytowane 12 Maja 2020 przez GrzesM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 sero1975 Opublikowano 12 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2020 12 km odpada bo nie mam patentu a obecna sytuacja wskazuje ,że ciężko będzie go zrobić choć myślałem o tym Po weekendzie skontaktuję się ze sklepem bezwioseł i zobaczymy co powiedzą . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 Czechofil Opublikowano 12 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2020 12 km odpada bo nie mam patentu a obecna sytuacja wskazuje ,że ciężko będzie go zrobić choć myślałem o tym Po weekendzie skontaktuję się ze sklepem bezwioseł i zobaczymy co powiedzą . Bez patentu w PL można pływać silnikami o mocy do 9,9 KW czyli 13,5KM. Na 12 KM nie musisz mieć patentu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 Stołczynianin Opublikowano 12 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2020 Czy w wypadku Storma 13,5 jest sens kupować świece irydowe? Na zwykłych pracuje bez zarzutu. Boję się, że lepsze okaże się gorsze od dobrego Jeśli jedyną czynnością będzie wymiana świec na irydowe, to nie zauważysz różnicy, prócz tego świece dłużej żyją niż 20 godzin pracy, zwłaszcza irydowe.Jeśli tylko chcesz mieć na zapas to proponuję odpowiednik z wystającym izolatorem BP7HS lub wersję z rezystorem BPR7HS jeśli chcesz mniej siać zakłóceń radiowych, to są zwykłe świece niklowe.Świece irydowe mają poprawiać zapłon trudniejszej mieszanki, z propanem-butanem lub z benzyną ale uboższej. Czyli gdybyś chciał nieco zmniejszyć spalanie benzyny przez minimalne (1% do 2%) zubożenie mieszanki na wysokich obrotach. Trzeba jednak umieć wyregulować gaźnik/zmniejszyć dyszę główną, zależnie od konstrukcji gaźnika. Wersja dla kombinatorów i hobbystów Leszku dziękuję Ci za istotną dla mnie wypowiedź .Wybór chyba padnie jednak na 4t . Wprawdzie w trolingu nie łowię ale zależy mi oprócz przenoszenia się z punktu A do punktu B na powolnym przeczesywaniu dna z prędkością 1-2 km/h. Te dwie stówki jakoś przeżyję rocznie ,). Jest jakaś szansa dorobienia ładowania aku w takim 4t ?Poza okresem docierania nie ma konieczności każdorazowej wymiany filtra oleju, prócz tego może go w danym modelu nie być. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 Tresor Opublikowano 12 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2020 W 2T tez jest wymiana oleju co roku...W spodzinie + wirnik pompy. (Na starcie Storm daje dodatkowy komplet uszczelek, świece i nowy wirnik). W 2T 13.5 wystają kabelki do ładowania trzeba regulator dołożyć. Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 godski Opublikowano 12 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2020 Wprawdzie w trolingu nie łowię ale zależy mi oprócz przenoszenia się z punktu A do punktu B na powolnym przeczesywaniu dna z prędkością 1-2 km/h. Te dwie stówki jakoś przeżyję rocznie ,). Minimalna prędkość to 3-4 km/h w 2T/4T . Aby płynąć wolniej potrzebujesz spowalniaczy albo elektryka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 sero1975 Opublikowano 12 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2020 Dzięki panowie za rozjaśnienie sprawy . Dostałem te uwagi na które liczyłem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 womaly23 Opublikowano 12 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2020 (edytowane) Nie musisz zakładać oryginału cewki żeby zrobić ładowanie, można coś dobrac Edytowane 12 Maja 2020 przez womaly23 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 GrzesM Opublikowano 12 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2020 Nie musisz zakładać oryginału cewki żeby zrobić ładowanie, można coś dobracPewnie tak, ale nie jestem biegły w tym temacie więc szukałem żeby pasowało plug and play. Obecnie temat nie aktualny zmieniam pływadło i silnik już zmienił właściciela. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 godski Opublikowano 12 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2020 12 km odpada bo nie mam patentu a obecna sytuacja wskazuje ,że ciężko będzie go zrobić choć myślałem o tym Po weekendzie skontaktuję się ze sklepem bezwioseł i zobaczymy co powiedzą .Tak poważnie to nie wierzę w te 12 KM tak jak w 7 KM w Stormie. Pojemność skokowa podobna jak w przypadku starszych i bardziej renomowanych marek czyli ok. 210 cm3 a zakładam że chińczycy nie wycisną więcej niż tamci bo i skąd? Bez turbin ciężko o większą moc z tej samej pojemność.Posiadacze 7KM skarżą się że w porównaniu do droższych silników 5-6 KM wcale nie czuć tej większej mocy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 Stołczynianin Opublikowano 12 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2020 Kiedy rozważałem, czy nie kupić tej "dwunastki", też to zauważyłem. Jeśli wszystko jest skopiowane, to i moc jest skopiowana.Mimo to uważam że 10Hp to niezła moc, wystarczy na łódkę o masie całkowitej do 300kg.W niedzielę pływałem zestawem 280kg z motorkiem 6Hp i jeszcze sobie radził, choć pełnego ślizgu oczywiście nie było. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 GrzesM Opublikowano 13 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2020 Tak nawiązując do kopiowania poniżej link do filmiku jak działają chińskie fabryki. W 10 min 15 sek filmu widać "biuro konstrukcyjne" i częściowo rozłożoną Yamaha F20 https://www.youtube.com/watch?v=bC_WXcwxHko&t=4s I strona z ofertą silników tego producenta, można domniemywać że tam powstały nasze Caprale i Stormy https://anqidi.en.alibaba.com/productgrouplist-213293419/Outboard_motor.html?spm=a2700.8304367.topnav.3.387d3277IbDsJp Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 sero1975 Opublikowano 13 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2020 Tak nawiązując do kopiowania poniżej link do filmiku jak działają chińskie fabryki. W 10 min 15 sek filmu widać "biuro konstrukcyjne" i częściowo rozłożoną Yamaha F20 https://www.youtube.com/watch?v=bC_WXcwxHko&t=4s I strona z ofertą silników tego producenta, można domniemywać że tam powstały nasze Caprale i Stormy https://anqidi.en.alibaba.com/productgrouplist-213293419/Outboard_motor.html?spm=a2700.8304367.topnav.3.387d3277IbDsJp\Patrząc na ofertę wyglądają kubek w kubek jak stormy 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 GrzesM Opublikowano 13 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2020 \Patrząc na ofertę wyglądają kubek w kubek jak stormy Dokładnie i też mają zawyżoną moc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 Czechofil Opublikowano 13 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2020 Dokładnie i też mają zawyżoną moc Ciekawi mnie na jakiej podstawie twierdzicie, że moc jest zawyżona? Ktoś z Was robił testy lub ma do nich dostęp? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 sero1975 Opublikowano 13 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2020 Obejrzałem filmik i powiem jako gość który liznął nieco mechaniki ,że zrobił na mnie pozytywne wrażenie . I tak na chłopski rozum jeżeli coś jest kopią czegoś w skali 1 do 1 to i moce powinny być podobne . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 GrzesM Opublikowano 13 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2020 (edytowane) Ciekawi mnie na jakiej podstawie twierdzicie, że moc jest zawyżona? Ktoś z Was robił testy lub ma do nich dostęp?No niestety nie robił, ale twierdzę tak na podstawie swoich przemyśleń. Jeżeli Yamaha produkuje silnik F9.9 o mocy 9,9 hp i pojemności 212 ccm pewnie przeprowadzała testy i ma na to potwierdzenie. Storm ten sam silnik oznaczył jako 12 hp przy tej samej pojemności, to jest zwiększenie mocy o 20%. W silniku wolnossącym niedoładowanym jest to niemożliwe.Silnik Yamaha F20 starszy model o pojemności 362 ccm ma moc 20 hp, kopia tego silnika Storm F25 ma już moc 25 hp ( nie podaję pojemności Storma bo na stronie są babole, proszę użyć choćby kalkulatora do wyliczania pojemności na podstawie średnicy i skoku tłoka. Tutaj podana pojemność przez sprzedawcę nie pokrywa się z wyliczeniami ). To samo tyczy się Storma F18, który jest kopią Yamahy F15 o pojemności 323 cmm, Yamaha wypuszczała jeszcze na rynek silniki na tym bloku ze zmniejszoną mocą czyli F9.9 i F13.5.I tak jeszcze dodając Yamaha F25 w dwóch cylindrach ma pojemność 498 ccm piszę oczywiście o starszym modelu na gaźniku Edytowane 13 Maja 2020 przez GrzesM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 Czechofil Opublikowano 13 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2020 Stosując ten tryb myślenia np. do przemysłu motoryzacyjnego możemy dojść do dziwnych wniosków. Np. ten sam silnik stosuje kilku producentów i każdy podaje inną moc - czy to oznacza, że tylko u jednego jest prawidłowa? Nie twierdzę, że moce STORMA są prawidłowe ale uważam, że wyciąganie wniosków na podstawie przeglądania internetu jest zbyt daleko idące. A co z ekologią? Cześć markowych producentów obniżała moc gaźnikowych modeli aby spełniać normy emisji spalin - uważasz, że chińczyk łamiący prawa autorskie i kopiujący markowy silnik przejmuje się emisją spalin? Sądzę, że upraszczają konstrukcję (potaniają) i to może mieć wpływ na moc. W przypadku modelu, którego ja używam 2T 13,5KM jestem pewien, że modele 13,5, 15 i 18KM różnią się tylko naklejką bo ja swój dostałem w pudle opisanym jako 18KM i flamastrem było to przekreślone i napisane 13,5KM Moim zdaniem jedynym sposobem aby sprawdzić jak jest naprawdę do test na wodzie na identycznej łódce oryginału i podróbki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 GrzesM Opublikowano 13 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2020 (edytowane) Stosując ten tryb myślenia np. do przemysłu motoryzacyjnego możemy dojść do dziwnych wniosków. Np. ten sam silnik stosuje kilku producentów i każdy podaje inną moc - czy to oznacza, że tylko u jednego jest prawidłowa? Nie twierdzę, że moce STORMA są prawidłowe ale uważam, że wyciąganie wniosków na podstawie przeglądania internetu jest zbyt daleko idące. A co z ekologią? Cześć markowych producentów obniżała moc gaźnikowych modeli aby spełniać normy emisji spalin - uważasz, że chińczyk łamiący prawa autorskie i kopiujący markowy silnik przejmuje się emisją spalin? Sądzę, że upraszczają konstrukcję (potaniają) i to może mieć wpływ na moc. W przypadku modelu, którego ja używam 2T 13,5KM jestem pewien, że modele 13,5, 15 i 18KM różnią się tylko naklejką bo ja swój dostałem w pudle opisanym jako 18KM i flamastrem było to przekreślone i napisane 13,5KM Moim zdaniem jedynym sposobem aby sprawdzić jak jest naprawdę do test na wodzie na identycznej łódce oryginału i podróbki.Co do przemysłu motoryzacyjnego tak stosują te same silniki, ale mogą zmienić układ dolotowy, układ wydechowy, zastosować ostrzejsze wałki rozrządu tym samym zmienić czasy otwarcia zaworów. Teraz większość silników benzynowych posiada turbosprężarki, można dostarczyć więcej powietrza, i paliwa poprzez zastosowanie wtrysków. To wszystko ma wpływ na moc.Ale to są wielkie firmy motoryzacyjne. A na załączonym wcześniej filmie widzisz jak to wygląda, rozbierają oryginał kopiują części i składają jako swoje silniki. Edytowane 13 Maja 2020 przez GrzesM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 Tresor Opublikowano 13 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2020 A może liczą moc na wale i stąd 18KM ? Przekładnia kątowa ma duże straty a chyba norma dla zaburtowców pokazuje moc na śrubie.A co do wielkich firm i że niby tylko one mogą zwiększać moc. Dobry tuner w garażu wyciągną by sporo z tego silnika. Większe porty w cylindrze, większa dawka, polerowane doloty, wolny wydech, zwiększone sprężanie... Ale tu nie chodzi o te 3 KM więcej tylko o długowieczność. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 MarasR Opublikowano 13 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2020 (edytowane) Tak nawiązując do kopiowania poniżej link do filmiku jak działają chińskie fabryki. W 10 min 15 sek filmu widać "biuro konstrukcyjne" i częściowo rozłożoną Yamaha F20 https://www.youtube.com/watch?v=bC_WXcwxHko&t=4s I strona z ofertą silników tego producenta, można domniemywać że tam powstały nasze Caprale i Stormy https://anqidi.en.alibaba.com/productgrouplist-213293419/Outboard_motor.html?spm=a2700.8304367.topnav.3.387d3277IbDsJpNa tym filmiku widać jak kobitka zamotała się z jedną śrubą ... Klucz pneumatyczny już "odbił" swoją siłą a następnie dokrecenie ręczne kluczem dynamometrycznym. Tyle tylko ,że pewnie źle załapała gwint i śruba wystaje. Potem coś chyba zatrybiła bo ręcznym kręciła kręciła i kręciła .Śrubę wymieniła ale ciekawe czy gwintu nie uwaliła ?????? Od 3,38 minuty https://www.youtube.com/watch?v=bC_WXcwxHko&t=4s Edytowane 13 Maja 2020 przez M a r a s Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
0 GrzesM Opublikowano 13 Maja 2020 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2020 Na tym filmiku widać jak kobitka zamotała się z jedną śrubą ... Klucz pneumatyczny już "odbił" swoją siłą a następnie dokrecenie ręczne kluczem dynamometrycznym. Tyle tylko ,że pewnie źle załapała gwint i śruba wystaje. Potem coś chyba zatrybiła bo ręcznym kręciła kręciła i kręciła .Śrubę wymieniła ale ciekawe czy gwintu nie uwaliła ?????? Od 3,38 minuty https://www.youtube.com/watch?v=bC_WXcwxHko&t=4sBardzo możliwe z tym gwintem, widać także że śrubę potraktowała klejem do gwintów. Może ten egzemplarz nie dostał naklejki Storm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pytanie
wiktos
Cześć, szukam opinii na temat tych silników, od niedawna mamy w Polsce przedstawiciela tej firmy który oferuje silniki w bardzo przystępnych cenach. Jednak opinii totalnie zero, niby kopie Yamahy, jak reszta Parsunów, Caprali itp
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Top użytkownicy dla tego pytania
248
111
100
86
Popularne dni
9 Lip
32
4 Kwi
29
13 Maj
28
7 Sty
26
Top użytkownicy dla tego pytania
Tresor 248 odpowiedzi
MarasR 111 odpowiedzi
sero1975 100 odpowiedzi
darek63 86 odpowiedzi
Popularne dni
9 Lip 2021
32 odpowiedzi
4 Kwi 2020
29 odpowiedzi
13 Maj 2021
28 odpowiedzi
7 Sty 2021
26 odpowiedzi
Popularne posty
Tresor
Jak umiałem tak zrobiłem .
Tresor
Ja jestem 50x w roku. Co daje ok 60mth oraz ok 50x6-8h moczenia silnika w słonej Odrze. Co właśnie robię? Moczę Storma w wodzie jeszcze ze 2 razy w tym roku pojadę. Pozdro z wody. Mam klienta który j
psulek
Zdognie z nanjwoymszi baniadmai perzporawdzomyni na bytyrijskch uweniretasytch, nie ma zenacznia kojnoleść ltier przy zpiasie dengao sołwa. Newajżanszjie jest to, żbey prieszwa i otatsnia lteria byla
Opublikowane grafiki
2181 odpowiedzi na to pytanie
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.