Skocz do zawartości

Czyszczenie łożysk szpulki


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

nie znalazłem tego wątku więc otwieram taki temat.

Jeżeli coś przeoczyłem to proszę o wskazówkę.

 

Jak skutecznie czeszczycie łożyska do szpulki (jasne że BC) i jaki olej stosujecie.

 

Ja stosuje kąpiel, czyli wkładam łożysko w płyn (aceton lub alkohol) na parę godzin i wyjmuje je, parę obrotów i z powrotem kąpiel.

Powtarzam to do trzech razy. Jednak nie jestem do końca zadowolony.

 

Czytałem iż niektórzy używają wkrętarki aby zanurzone łożysko obracać średnimi obrotami (ciekawe co to znaczy) i w ten sposób wydobyć wszelki pozostały smar/olej.

Inny sposób ma byś stosowanie wanny z ultradźwiękiem tak jak okulista czy jubiler a łożysko jest w pojemniku z płynem. (aceton, alkohol lub czyścik do tarcz hamulcowych)

 

Co myślicie o tych sposobach?

Jakoś mam obawy że w ten sposób uszkodzę łożyska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadgorliwośś jest gorsza od nagłej śmierci.

 

Łożyska obustronnie zamknięte są nasmarowane fabrycznie smarem który wystarcza na cały ich okres eksploatacji. A jest to wcale niemało bo kilkanaście bądź kilkadziesiat tysięcy godzin pracy.

 

Który kołowrotek tyle pracuje??????? Nie wspominając, że w kołowrotku ilość obrotów które łożysko wykona jest ileś razy mniejsza. A w szpulce - pracuje gdy działa hamulec - gdy ryba wysnuwa linkę - czyli ta praca może trwa 10??? godzin ? W całym życiu kołowrotka...

 

Działanie całkiem pozbawione sensu...

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja czyściłem korzystając ze wspomnianej wkrętarki i odpowiednio dobranego trzpienia. Kilka razy przez 12h, odkładając łożysko za każdym razem do słoika z izopropanolem.

Mowa o łożyskach obustronnie zamkniętych.

Efekt był lepszy niż na tanim, chińskim ceramicznym, bez znaczenia czy było to EZO czy oryginalne.

PS. Sam myślę o ultradźwiękowej myjce[emoji846]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadgorliwośś jest gorsza od nagłej śmierci.

 

Łożyska obustronnie zamknięte są nasmarowane fabrycznie smarem który wystarcza na cały ich okres eksploatacji. A jest to wcale niemało bo kilkanaście bądź kilkadziesiat tysięcy godzin pracy.

 

Który kołowrotek tyle pracuje??????? Nie wspominając, że w kołowrotku ilość obrotów które łożysko wykona jest ileś razy mniejsza. A w szpulce - pracuje gdy działa hamulec - gdy ryba wysnuwa linkę - czyli ta praca może trwa 10??? godzin ? W całym życiu kołowrotka...

 

Działanie całkiem pozbawione sensu...

jesli kidykolwiek widziales dobrej klasy lozyska szpuli w kolowrotku castingowym to wszystkie sa otwarte,naoliwione specjalna rzadka oliwka

i nie sa to lozyska o porownywalnym serwisie jak to ma miejsce w stalej szpuli bo wykonane sa z innych najczesciej materialow

ultradzwiek bedzie ok,ja uzywam acetonu

polecam  hedgehog air hd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli kidykolwiek widziales dobrej klasy lozyska szpuli w kolowrotku castingowym to wszystkie sa otwarte,naoliwione specjalna rzadka oliwka

i nie sa to lozyska o porownywalnym serwisie jak to ma miejsce w stalej szpuli bo wykonane sa z innych najczesciej materialow

ultradzwiek bedzie ok,ja uzywam acetonu

polecam  hedgehog air hd

Raczej nie. W większości widziałem zamknięte i nasmarowane smarem. Widzę sens smarowania oliwką tylko w multikach klasy UL.

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepne sie

Kupilem na Ali ABEC-7 ld

Maja byc do curado 201e7

Smarowac, oliwic, czy zostawic suche?

Na sucho szumia

Wiem ze byl taki watek, ale nie moge go znalesc

A specem w tym nie jestem, chetnie slucham madrzejszych

Cos mi sie obilo o uszy, ze moga byc za delikatne pod wieksze przynety

 

Cos , Ktos?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://pl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20190428082859&SearchText=+ABEC-7+ld

 

Takie?

 

Mercedesa też po kupnie rozkręcasz i smarujesz po swojemu?

 

Dziwi mnie niezmiernie brak zaufania do projektantów i wykonawców takich było nie było hi-tech produktów.

 

Co jesteś w stanie sam poprawić?????

Skoro "specem nie jesteś", "obiło ci się o uszy" to zostaw jak jest.

Nie poprawisz, ale na bank popsujesz...

Ceramiczne łożyska szumią....

 

A jak się nudzisz - kup na starociach popsuty zegar ścienny i weź go napraw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepne sie

Kupilem na Ali ABEC-7 ld

Maja byc do curado 201e7

Smarowac, oliwic, czy zostawic suche?

Na sucho szumia

Wiem ze byl taki watek, ale nie moge go znalesc

A specem w tym nie jestem, chetnie slucham madrzejszych

Cos mi sie obilo o uszy, ze moga byc za delikatne pod wieksze przynety

 

Cos , Ktos?

Pozdrawiam

mozesz umyc i dac krople dobrej oliwki np:ZPI-friction 0 lub hedgehog alchemy oil light innych nie polecam

nie mam zaufania do lozysk z aliexpres,wole sprawdzone powyzszych firm

lozyska dobrych firm maja opisana tolerancje zakresu pracy np boca bearings abec7 miedzy 2-200gram,wspomniane air hd podobnie

p.s na szybkiego, i tez dobrze spisuje sie w takich lozyskach olej 3-in-1 ,ogolnodostepny w kazdym markecie 

Edytowane przez Nories
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że moja ogólna wiedza techniczna przegrywa z wiedza techniczną "wędkarską"

 

"p.s na szybkiego, i tez dobrze spisuje sie w takich lozyskach olej 3-in-1 ,ogolnodostepny w kazdym markecie "

 

Powodzenia zatem...

Edytowane przez eRKa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eRKa

 

Ja sie grzecznie pytalem, tu, na tym forum. Forum ,tez dla takich jak ja,nie fachowcow.  Jak czegos nie wiem to sie pytam

Troche Cie nie rozumie,czy ty znasz sie na wszystkim, czy jak czegos nie wiesz, to sie nie  pytasz?

Nudzic sie nie nudze, i sam chce sobie robic serwis kolowrotkow

A ze fachowcem nie jestem, to szukam tu pomocy

Robie cos zle? Mam je wysylac do serwisantow? Czy moze samemu probowac?

Pozdrawiam

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Smarowac, oliwic, czy zostawic suche?"

 

Pod Twoim postem jest mój.

Co w nim nie rozumiesz?

Kupiłeś łożyska takie jak w linku który Ci podałem? Któreś z nich? Czy może w częściach do samodzielnego montażu?

 

Łożysko to znormalizowany podzespół. Zamknięte, nasmarowane fabrycznie, gotowe do montażu. Nie poprawisz. Czym otworzysz? Czym posmarujesz? - oliwką z marketu? Łożyska ceramiczne (lub hybrydowe jak w tym przypadku) wymagają specjalnego smaru.

I pytanie zasadnicze - po co chcesz to robić skoro to już jest zrobione.

Zwyczajnie nie ma takiej potrzeby...

 

Grzecznie odpowiadam...

 

I podobnie jak Ty mam zwyczaj pytać jeśli czegoś nie wiem, ale do wkurzam się niezmiernie, gdy ktoś kwestionuje podstawowe wiadomości.

 

Zapytam raz jeszcze - Mercedesa po kupnie smarujesz po swojemu?

Łożysko to taki malutki mercedesik...

 

Pozdrawiam:)

 

Ps.Podaj link do tych łożysk które kupiłeś....

Edytowane przez eRKa
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Smarowac, oliwic, czy zostawic suche?"

 

Pod Twoim postem jest mój.

Co w nim nie rozumiesz?

Kupiłeś łożyska takie jak w linku który Ci podałem? Któreś z nich? Czy może w częściach do samodzielnego montażu?

 

Łożysko to znormalizowany podzespół. Zamknięte, nasmarowane fabrycznie, gotowe do montażu. Nie poprawisz. Czym otworzysz? Czym posmarujesz? - oliwką z marketu? Łożyska ceramiczne (lub hybrydowe jak w tym przypadku) wymagają specjalnego smaru.

I pytanie zasadnicze - po co chcesz to robić skoro to już jest zrobione.

Zwyczajnie nie ma takiej potrzeby...

 

Grzecznie odpowiadam...

 

I podobnie jak Ty mam zwyczaj pytać jeśli czegoś nie wiem, ale do wkurzam się niezmiernie, gdy ktoś kwestionuje podstawowe wiadomości.

 

Zapytam raz jeszcze - Mercedesa po kupnie smarujesz po swojemu?

Łożysko to taki malutki mercedesik...

 

Pozdrawiam:)

 

Ps.Podaj link do tych łożysk które kupiłeś....

eRKa

 

No widisz,obilo mi sie o uszy ,ze sa tacy ,co jak kupia nowy kolowrotek, to go od razu rozkrecaja  i smaruja

Jak kupia jerka ,to wymieniaja kolka i kotwice, a nowe plecionki mocza przed nawinieciem, itd

Czemu oni ne biora sie za zegary z kukulka? :D

 

Linka Ci nie podam,kolega kupil mi te lozyska w tamtym roku, wiem tylko tyle, ze z ali

 

Pozdrawiam ;)

A cha , zrozumialem Cie, nowych lozysk nie potrzeba smarowac . Tylko mozna to bylo napisac troche inaczej ,tak jak na forum kolezenskim powinno byc, z naciskiem powinno

 

Ps

A z mercedesem, to bys sie zdziwil,a wiem cos na ten temat. Jestem z Bremen ,jak to Ci cos mowi

Edytowane przez adam 13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Romek, tak jak napisałeś "Łożyska obustronnie zamknięte są nasmarowane fabrycznie smarem który wystarcza na cały ich okres eksploatacji."

Łożyska znajdujące się w gotowym produkcie są pewnie nasmarowane ale kiedy kupujesz pojedyncze sztuki czasem są suche.

Czyszcząc je i smarując powiedzmy co sezon przedłużysz zapewne ich żywot a przy okazji przez cały okres ich użyteczności będą pracowały stabilniej.

Nie rozumiem porównania z MB ....olej Long Life, który jest polecany przez producentów czy brak wymian oleju w przekładaniach automatycznych bankowo nie służy trwałości.

W mojej opinii smarować trzeba tak z konieczności jak przyjemności i satysfakcji. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spór o pietruszkę jak zwykle...

Założyłem, że Kolega kupił kryte hybrydowe łożyska.Więc wszelka ingerencja jest całkowicie zbędna w takim przypadku.

Oczywiście można spekulować czy nic by się nie stało z nimi gdyby kołowrotek utonął w Morzu Martwym na głębokości 123 m i został przez płetwonurka wydobyty po 2 miesiącach.I czy wtedy trzeba, czy nie trzeba by go smarować(łożyska)

 

 

W ubiegłym tygodniu miałem w ręku Abu C4 - spadł właścicielowi na podłogę i coś tam się wyłamało(w środku stukało). Gość twierdził, że kołowrotek nigdy nie był rozkręcany ani smarowany.

Działał poprawnie. Nie było luzów, nie było nadmiernych szumów, kręcił lekko i płynnie. A kołowrotek ma 30 lat.

Czy tak fajnie, że to Abu?

Niekoniecznie. Łożyska oprócz kołowrotków pracują takze w innych maszynach - ot choćby w wiertarkach dentystycznych, miniszlifierkach, robotach kuchennych i 1000 innych.

I kto w tych maszynach owe łożyska smaruje????

Ile koledzy znacie przypadków, że uległy zużyciu???????

 

Wspomniałem wcześniej, że to znormalizowane elementy, więc z fabryki łożysk trafiają - do mixerów, do rowerów, do kołowrotków...

Tam działają, a w kołowrotkach trzeba je smarować?

 

Akceptuję, że ktoś ma życzenie zharmonizować elementy kolorystyczne kołowrotka do swojej opalenizny ,ale nie rozumiem "poprawiaczy"

I czym innym jest wymiana kotwic w woblerku, a czym innym ingerencja w fabrycznie gotowy produkt.

Łożyska ceramiczne(pełnoceramiczne) - mogą się wydawać suche, ale one takie są....

 

Jeśli ktoś się poczuł urażony - przepraszam. Jeśli ktoś nadal chce żyć w świecie wędkarskich mitów - cóż , ma do tego prawo, lecz dla mnie jest to bardzo niezrozumiałe gdy wiedza jest na wyciągnięcie ręki... wróć ... na wykonanie kilku kliknięć

 

Pozdrawiam:)

Edytowane przez eRKa
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam, jeśli masz czas i odpowiednie wyposażenie (alkohol izopropylowy do wyczyszczenia oleju z łożysk i rzadką oliwkę) to możesz przetestować obie wersje, zrobić testy rzutowe jakąś reprezentatywną przynętą. Najpierw założyć 1) standardowe łożyska z Ali, potem 2) łożyska wyczyszczone i zaoliwione ponownie, a wyniki pokazać na forum.

Ważne byś użył dobrej oliwki, bo bez tego wynik będzie słaby. Zresztą, chyba te łożyska wymagają ciągłego dozoru technicznego.

 

Wyjęcie i włożenie łożysk w Curado to chwila.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepne sie

Kupilem na Ali ABEC-7 ld

Maja byc do curado 201e7

Smarowac, oliwic, czy zostawic suche?

Na sucho szumia

Wiem ze byl taki watek, ale nie moge go znalesc

A specem w tym nie jestem, chetnie slucham madrzejszych

Cos mi sie obilo o uszy, ze moga byc za delikatne pod wieksze przynety

 

Cos , Ktos?

Pozdrawiam

Adam w jakich gramaturach zamierzasz tego multiplikatora używać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spór o pietruszkę jak zwykle...

Założyłem, że Kolega kupił kryte hybrydowe łożyska.Więc wszelka ingerencja jest całkowicie zbędna w takim przypadku.

Oczywiście można spekulować czy nic by się nie stało z nimi gdyby kołowrotek utonął w Morzu Martwym na głębokości 123 m i został przez płetwonurka wydobyty po 2 miesiącach.I czy wtedy trzeba, czy nie trzeba by go smarować(łożyska)

 

 

W ubiegłym tygodniu miałem w ręku Abu C4 - spadł właścicielowi na podłogę i coś tam się wyłamało(w środku stukało). Gość twierdził, że kołowrotek nigdy nie był rozkręcany ani smarowany.

Działał poprawnie. Nie było luzów, nie było nadmiernych szumów, kręcił lekko i płynnie. A kołowrotek ma 30 lat.

Czy tak fajnie, że to Abu?

Niekoniecznie. Łożyska oprócz kołowrotków pracują takze w innych maszynach - ot choćby w wiertarkach dentystycznych, miniszlifierkach, robotach kuchennych i 1000 innych.

I kto w tych maszynach owe łożyska smaruje????

Ile koledzy znacie przypadków, że uległy zużyciu???????

 

Wspomniałem wcześniej, że to znormalizowane elementy, więc z fabryki łożysk trafiają - do mixerów, do rowerów, do kołowrotków...

Tam działają, a w kołowrotkach trzeba je smarować?

 

Akceptuję, że ktoś ma życzenie zharmonizować elementy kolorystyczne kołowrotka do swojej opalenizny ,ale nie rozumiem "poprawiaczy"

I czym innym jest wymiana kotwic w woblerku, a czym innym ingerencja w fabrycznie gotowy produkt.

Łożyska ceramiczne(pełnoceramiczne) - mogą się wydawać suche, ale one takie są....

 

Jeśli ktoś się poczuł urażony - przepraszam. Jeśli ktoś nadal chce żyć w świecie wędkarskich mitów - cóż , ma do tego prawo, lecz dla mnie jest to bardzo niezrozumiałe gdy wiedza jest na wyciągnięcie ręki... wróć ... na wykonanie kilku kliknięć

 

Pozdrawiam:)

Własnie, ci "poprawiacze" są nie do zniesienia .Ingerencja w fabrycznie nowy produkt .Mam na myśli redukowanie luzów,wymiana łożysk etc.w fabrycznych nowo zakupionych kołowrotkach. Niestety,dzisiejsze pokolenie wędkarskie jest pro internetowe.Wyczytywanie wszelkich informacji na tematy techniczne dotyczące kołowrotków,a pochodzące od wszelkiego rodzaju "magików" nie znających się na rzeczy,doprowadza do dezinformacji i wprowadzania w błąd. Tak na marginesie -doprowadza mnie nieraz do irytacji to co tu niektórzy wypisują.Tak niestety jest że rośnie pokolenie 'inwalidów" technicznych,bo jak nazwać takich którzy nie potrafią np.wyregulować nawoju linki na szpuli. Wszystko jest opisane w instrukcji,ale spojrzeć się nie chce i post na forum w tej sprawie. A wspomnę że ta czynność nie należy do obsługi serwisowej. Żenada.

Jeszcze raz zacytuję słowa przedmówcy.  Jeśli ktoś się poczuł urażony - przepraszam. Jeśli ktoś nadal chce żyć w świecie wędkarskich mitów - cóż , ma do tego prawo, lecz dla mnie jest to bardzo niezrozumiałe gdy wiedza jest na wyciągnięcie ręki... wróć ... na wykonanie kilku kliknięć

 

Reszta dywagacji o ile zechcę po moim powrocie z majowego corocznego  wypadu na majowe szczupaki ( Pike Fishing)  i okonie.

Edytowane przez Józef Lesniak
  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...