Skocz do zawartości

"Kasowanie" / usuwanie luzów w kołowrotkach


fedx

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

dość często czytam na forum o tzw. usuwaniu luzów w kołowrotku, sam nigdy tego nie robiłem i temat jest dla mnie dość mglisty. Z tego co zrozumiałem czytając inne posty można to zrobić za pomocą dołożenia odpowiednio dobranych dodatkowych podkładek. Czy ktoś mógłby nieco rozjaśnić temat - w których elementach kołowrotka takie luzy można zlikwidować, jak to zrobić i jakie potencjalnie korzyści może to dać ? Gdyby ktoś pokusił się o jakieś foto instruktażowe to już byłby całkowity wypas :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Przeciągnę temat dalej i zapytam się z jakiego materiału najlepsze będą takie podkładki i gdzie można takowe nabyć? Druga sprawa to dopasowanie średnicy wewnętrznej i zewnętrznej i logicznie rzecz ujmując muszą być megacienkie aby nie przesadzić z tym kasowaniem luzów ... !?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja podkładki zamówiłem u Mefisto, teraz czekam na dostawę. Dzisiaj porozbierałem kilkanaście bazarowych kołowrotków, które zakończyły swój żywot w rękach 85 letniego wuja. Pozyskałem kilka podkładek plus kilkanaście łożysk. Teraz pozostaje porównanie tych od Mefiego - jak będą miały identyczną średnicę to nie widzę przeciwwskazań do użycia. Chyba kołowrotki się nie obrażą, że pakuję chińszczyznę :lol:

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Między łożysko a koło napędowe. Jeśli rotor ma wzdłuzne luzy to między rotor a piniona. Oczywiście w pierwszym przypadku powinien pozostać minimalny luz, w drugim może go nie być. U Mefista można kupić zestaw kilku podkładek o różnej grubości w jednej torebce. Cena coś około 10 zł. Pasują do większości młynków Shimano od wielkości 1000 do 4000 a może i do większych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swego czasu szukałem podkładek do shimaniaków o średnicy wew. 7mm, zew. 10mm i grubości 0,1mm, niestety bezskutecznie. W kilkunastu sklepach z podkładkami dystansowymi były o średnicach wew. 6mm, 8mm, 9mm... ale pech chciał, że akurat 7mm nie mieli. Szkoda, że tak ciężko dostać wydawałoby się - taką pierdółkę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam serdecznie specjalistow od tuningu . Panowie jak myslicie ? Jak uwazacie ? Jaki odstep pomiedzy zebami trybow powinien byc ?! Aby uzyskac efek perfekcyjnej pracy i najdluzsza trwalosc podzespolow naszych zabawek?? Najbardziej ciekawi mnie odstep

Powiedzy pinionem a kolem glownym . Poniewaz mozna to idelanie zmierzyc . Prosze o opinie . Zapraszam chetnie do podzielenia sie doswiadczeniami . Pozdrawiam Zbigniew

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

0,1. Nie 0,0. Zbyszek. Walczysz z wiatrakami. Luzik powinien być jak najbardziej minimalny.

0,2 za dużo. Jak to mierzysz?

 

 

A poza tym sam jestes specem to nie pytaj.....

Lepsi od nas to tylko Józek Leśniak.... .  I niewielu ponadto.

Edytowane przez godski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej , zauwazylem luz na korbie . Odkrecam dekielek przy korbie z przeciwnej strony . Na kant przystawiam suwmiarke . Dociskam przekladnie i mam pierwszy wymiar . Potem w przecina strone . Wyniki odejmuje i gotowe . Oczywiscie ten pomiar mozna zaakceptowac ale ja ide dalej . Na przekladni dodaje tylko z prawej strony (z lewej strony ujmuje wszystkie ) podkaldki Aby zeby piniona i kola iidelanie dotykaly sie . Nastepnie stosuje idee z suwmiarka . Czynnosci te wykonujemy po wyczyszczeniu kolowrotka . Bez smaru !! Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedawno byly popisy kto ile ma...lozysk w kolowrotku.

Zapowiada sie licytacja na podkładki.

:)

Nie powiem jakie mam :P

Jak pracuje na nieznanym sprzęcie- czyli nie moim to metodologię mam z gry w oczko.

Jak najbliższej ...ale bez fury:)

Robie fure i albo ujmuje jedna podkładke albo wymieniam na ciensza. Zależy od sytuacji w osi korbki.

Nie mierzylem nigdy luzow...

A jak cienkie mam podkładki nie powiem :)

Edytowane przez Guzu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do końca luzu nigdy nie usuniesz możesz go jedynie zniwelować minimalnie poprzez podkładki ultracienkie. To wszystko zależy od jakości wykonania części oraz ich powtarzalności na obrabiarkach. Luz możesz zmierzyć poprzez użycie przerobionego szczelinomierza i to tak czy siak nie będzie pomiar doskonały. Pasowanie przekładni przy tolerancji drobnej wynosi ±0,05mm w domowych warunkach nie uzyskasz takiego wyniku.

 

 

Używanego kołowrotka przez dłuższy czas nie odnowisz do stanu "nowego" lub "perfekcyjnego" poprzez tuning. Nawet Stelle która jest do dupy....

 

Części się zużywają, ścierają...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Guzu . Ja uwazam kasowanie luzow za wielki sekret . Mechanika oparta jest na normach odpowiedni : material , rozmiar , tarcie . To wszystko da sie policzyc !! Dlatego krecimy tak wspanialymi kolowrotkami . Na 100% na nasze kolowrotki przypada dana norma . 0.2?? 0.1mm . Tego nie wiem i bardzo chcialbym sie dowiedziec . Tylko czy ktos z forumowych kolegow ma taka wiedze i podzieli sie ta wiedza !?? Drugi punkt to doswiadczenie w serwisie Pan Jozef Lesniak, senior zorro Pan Tomasz , a takze inni forumowi koledzy . Doswiadczenie czasami idzie gora . A jak wyglada strona techniczna ? Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...