Skocz do zawartości

"Kasowanie" / usuwanie luzów w kołowrotkach


fedx

Rekomendowane odpowiedzi

O jaki kołowrotek konkretnie Ci chodzi?

 

Z niskiej jakości kołowrotka nie zrobimy kołowrotka porównywalnego z  najdroższymi poprzez dodanie paru podkładek.

 

Nawet jeśli dodamy podkładki a przekładnie mamy wykonaną z kiepskiego materiału to i tak za jakiś czas pojawią się luzy

 

 

 

 

 

Kiepski materiał zawsze można utwardzić poprzez cienkie powłoki azotkowe,(TiAl) etc tylko.... taki zabieg kosztuje czasem tyle co kołowrotek.

 

 

Sztuka dla sztuki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile luzu powinno być? A tak aby komar fiuta nie wsadził :) .Ja robię tak według wskazań Pana Grzeszczyka z shimano- tyle luzu aby smar smar się zmieścił i lekko kręciło- tyle koledzy w temacie luzu.Jak to osiągnąć- bardzo prosto :) .Trzeba mieć różnej grubości podkładki, mniej więcej zmierzyć suwmiarką jaki mamy luz i zaczyna się zabawa typu, załóż podkładkę skręć, sprawdź, ciasno jest, rozkręć............... aż do zadowalającego efektu.Nowego TP SW 4000XG kilka razy skręcałem, ale teraz jest tak jak chciałem, kręci bajka, luzu praktycznie "0" .Jest bardzo istotne jaki mamy luz w nowym kołowrotku, bo to jest tzw.dotarcie i jak przekładnię "dotrzemy" tak nam odpłaci w dalszym użytkowaniu na przyszłość- podobnie z samochodem.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest to nowka daiwa tournament z 3000 iT .

No to do dzieła, jak masz za grube podkładki to papier ścierny i wycienianie.Druga sprawa, że te daiwy to mają takie przekładnie, że o lasce będziesz chodził a daiwa dalej będzie kręcić i to bez kasowania luzów :lol:  :lol: :lol: . 

Jeżeli ma za duży luz to warto poprawić dla samej kultury pracy, nie musi przekadnia dodatkowo stukać :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokladnie Jozku dla

Poprawienia pracy chce skasowa ten luz , na oko okolo 0,3mm . Jest to pierwszy egzemplarz z jakim sie spotkalem , ktory nie stuka i nie zabkuje . Masz wielka slusznosc Joziu w sprawie renty i zywotnosci tej daiwy . A to moj jeden z 3 sztuk jakie mam . Czyli 2 wniki tez pokreca . Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, Co to będzie, co to będzie?... - Mickiewicz

Cy wybuchnie, cy zazgrzyta? Mądry ten co duzo cyta.. -własne wypociny "stylizowane" na Wyspiańskiego (bo właśnie cytam se Wesele)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak poważniej, to jako że sam przechodziłem etap świrowania, pomiarów, śrub mikrometrycznych i zabaw nie na poziomie 0,1 -0,2 ale 0,01-0,02, śmiem twierdzić, że najrozsądniej jest "olać" teoretykę i robić tak jak chłopaki pisali. "Na czuja", możliwie zostawiając jak najmniejsze luzy przy zadowalającej pracy.. :)

W naszych maszynach, często-gęsto mikrony decydują czy stuka czy nie stuka, czy szura czy nie szura, czy zgrzytnie czy nie zgrzytnie. Niedoskonałość obróbki (czyli na przykład zakładana przez fabrykę tolerancja) poszczególnych elementów powoduje, że kołowrotek kołowrotkowi nie równy... A do luzu "na przekładni głównej" trzeba by doliczyć np. luzy samego piniona (no bo przecież i łożyska w których jest osadzony mają swoje luziki, a i łożyska w swych gniazdach mogą mieć różne luziki, a i pinion np. styka się z "zespołem wormshafta", to i tu może być luźniej bądź ciaśniej)...

Czyli liczyć i mierzyć kołowrotek można długo i namiętnie, tak, że starczy na otwarcie przewodu doktorskiego na politechnikach, a w drugim egzemplarzu te wszystkie pomiary można se..................

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam , swieta prawda Panie Tomaszu . dostosuje sie do podpowiedzi . Szkoda czasu na dokladne mierzenie . Na wyczucie pojade . Ryby czekaja . Na profesora nie mam czasu w tej chwili . Pozdrawiam i dziekuje wszystkim uczestnikom rozmowy . Polamania Koledzy ! hej 

Edytowane przez krokkop
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie specjalistow od tuningu . Panowie jak myslicie ? Jak uwazacie ? Jaki odstep pomiedzy zebami trybow powinien byc ?! Aby uzyskac efek perfekcyjnej pracy i najdluzsza trwalosc podzespolow naszych zabawek?? Najbardziej ciekawi mnie odstep

Powiedzy pinionem a kolem glownym . Poniewaz mozna to idelanie zmierzyc . Prosze o opinie . Zapraszam chetnie do podzielenia sie doswiadczeniami . Pozdrawiam Zbigniew

 

 

Ile luzu powinno być? A tak aby komar fiuta nie wsadził :) .Ja robię tak według wskazań Pana Grzeszczyka z shimano- tyle luzu aby smar smar się zmieścił i lekko kręciło- tyle koledzy w temacie luzu.Jak to osiągnąć- bardzo prosto :) .Trzeba mieć różnej grubości podkładki, mniej więcej zmierzyć suwmiarką jaki mamy luz i zaczyna się zabawa typu, załóż podkładkę skręć, sprawdź, ciasno jest, rozkręć............... aż do zadowalającego efektu.Nowego TP SW 4000XG kilka razy skręcałem, ale teraz jest tak jak chciałem, kręci bajka, luzu praktycznie "0" .Jest bardzo istotne jaki mamy luz w nowym kołowrotku, bo to jest tzw.dotarcie i jak przekładnię "dotrzemy" tak nam odpłaci w dalszym użytkowaniu na przyszłość- podobnie z samochodem.

Witam.

Tego luzu nie da sie bardzo dokładnie zmierzyć tak jak Pan chce.Tego typu pomiary są dostępne u producenta na specjlnych komputerowych urządzeniach pomiarowych.

Więc niech Pan sobie daruje.

Cała istota regulacji luzu międzyzębnego przekładni polega na optymalnym dobraniu grubości podkładek tak,aby przekładnia pracowała bez zbędnego rzężenia zapewniając 

jednocześnie kulturę pracy.

W warunkach serwisowych uzyskuje się to niestety wielokrotnymi próbami,ale jest to metoda najlepsza.Nie ukrywam że należy mieć spore doświadczenie.

Dodam tylko że zbyt mocne spasowanie przekładni (co niektórzy tak uwielbiają) nie zawsze idzie w parze z oczekiwanym rezultatem i często przyczynia się do zbyt wczesnego

zużycia tego podzespołu.Przycznia się też do zbyt mocnego nacisku na oś główną,a tym samym też większego nacisku na na "worm Shaft" co owocuje złą pracą mechanizmu

oscylacji (stuki,puki itp.).

Natomiast zbyt duży luz też nie sprzyja właściwej pracy przekładni.Tak więc należy ten parametr dobrać doświadczalnie i bardzo precyzyjnie.

 

 

Pozdrawiam 

Józef Leśniak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje Panie Jozefie ,, doswiadczenie to jednak element bez ktorego nie da sie stapac spokojnie po naszej jakze pieknej ziemi " we wszyskich branzach Bez wyjatkow " Arku uwazam ze w tej daiwe udalo mi sie idealnie skasowac luzy . Zadne stuki i puki nie wystepuja . Prawie jak stella !! Pozdrawiam studiujacych kierunek tuning i majsterkowanie na politechnice Jerkbait . Zbigniew

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Czasami takie z "dziurką" 7 lub 8mm (grubość ustala się doświadczalnie), a czasami ważniejsza jest "zewnętrzna średnica" np 14 czy 16, a czasem trzeba wsadzić i tu i tu jednakową grubość aby piniona względem kółka nie przesunąć w pionie... "Czasami" uzależnione jest od konkretnego modelu kołowrotka... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie łatwe to jak je... budowa cepa się znaczy, ale kurcze... nie widziałem jeszcze i dlatego pytam jak dziecko z przedszkola ;)

 

Dla przykładu, mam Aspire 2500RA i kurcze, gdzie ja to mam wsadzić podkładkę/podkładki? Pod łozysko w rotorze, pomiędzy piniona a jego punkt podparcia? (przypominam że w tym kreciołku pinion opiera się bezpośrednio na dziurze w body, bez żadnej tulejki czy łożyska).

 

W oryginale nie ma tam żadnych podkładek tak jak to jest na kole przekładni, tak więc ciężko mi zakumać.

 

P.S Nie mówię że muszę już tam dać jakieś podkładki, nie wiem też czy sie da ;) Ale dlaczego nie zapytać za wczasu i wiedzieć, jak się czasami te kręciołki rozkręca do smarowania ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jeszcze wypadałoby zbadać czy w ogóle jest po co wkładać owe podkładki...? Rotor Panu lata góra-dół, kiwa się na boki..?

Bo już niejedną maszynę "wkładacze podkładek" okulawili, a potem czasami ciężko wrócić do stanu pierwotnego... :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Załóżmy że (Panu heheee kurcze! na pana to trza mieć wygląd i pieniążki ;) ) że jeszcze nie trzeba, ale żem ciekawski typ, chciałbym wiedzieć "How to" :D

Dałoby radę to po chłopsku wytłumaczyć? Jak zbadać czy luz juz jest (oby nigdy nie było) czy nie i gdzie podkladać w razie jakby.

Po chlopsku jeśli można, najlepiej z rysunkiem ;)

 

Może jakieś linki do istniejących tematów, bo z tego co do tej pory przeglądnąłem, to jest troszke tematów porozrzucanych i mogłem dużą część ominąć, bo forum małe nie jest :D

 

Zdrówka!

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zbadać? No złapać ręką za rotor (drugą można trzymać resztę kołowrotka) i "poszarpać" góra-dół i pokiwać na boki...

Innego miernika nie znam... :lol: :lol: :lol:

Czyli, niestety, "na czuja" trza działać...

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jest konieczność wrzucenia podkładki na piniona ze względu na luzy rotora to lepiej dać ją wyżej - np. między zębatkę piniona a łożysko rotora. Jeśli damy niżej to musimy dokładnie dobrać średnicę zewnętrzną, tak aby podkładka była mniejsza niż dolna krawędź rowków zębatki piniona. Jeśli będzie większa to zęby przekładni głównej (main gear) mogą o nią zahaczać, a to prosta droga do zniszczenia przekładni... 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jest konieczność wrzucenia podkładki na piniona ze względu na luzy rotora to lepiej dać ją wyżej - np. między zębatkę piniona a łożysko rotora. Jeśli damy niżej to musimy dokładnie dobrać średnicę zewnętrzną, tak aby podkładka była mniejsza niż dolna krawędź rowków zębatki piniona. Jeśli będzie większa to zęby przekładni głównej (main gear) mogą o nią zahaczać, a to prosta droga do zniszczenia przekładni... 

Szanowny @mick w kołowrotkach Shimano takie próby nic nie dają.Luz rotora wynika z zupełnie z innej przyczyny i wkładanie podkładek tam gdzie Pan proponuje jest pozbawione sensu.

Nie między zębatkę piniona a łożysko rotora tylko w otwór w którym jest mocowane łożysko główne czy jak kto woli łożysko rotora.

Powinna tam być podkładka o średnicy zewnętrznej danego łożyska np.łozysko 14x7x5,czyli podkładka o średnicy zewnętrznej 14 mm,a wewnętrznej tylko ok.12 do 13 mm i więcej nie.,A grubość dobieramy doświadczalnie niestety.Najczęściej jest to ok.0,2 mm.Zatem podkładeczka bardzo precyzyjna.

 

Cyt.@mick:

"Jeśli damy niżej to musimy dokładnie dobrać średnicę zewnętrzną, tak aby podkładka była mniejsza niż dolna krawędź rowków zębatki piniona. Jeśli będzie większa to zęby przekładni głównej (main gear) mogą o nią zahaczać, a to prosta droga do zniszczenia przekładni... "

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

A tą metodą na pewno nie usuniemy luzu na rotorze, jedynie możemy zapobiec wypadaniu łożyska lub tulejki z gniazda podpierającej wałek zębaty ( pinion ) wewnątrz korpusu.

Jeżeli wałek zębaty ( pinion ) jest obustronnie podparty na dwóch łożyskach, to raczej luzów nie ma ( mówię o dobrych konstrukcjach ),a jeśli występuje to jest zazwyczaj minimalny i pomijalny.

Związane jet to z łożyskami które zawsze mają swój minimalny luzik.

Sprawa wygląda zgoła inaczej gdy na podparciu wałka zębatego ( piniona - ta nazwa to z języka ang. , ja wolę używać polskiej nazwy ) zastosowano na tylnym podparciu tulejkę

plastykową, najczęściej niezbyt pasownie osadzoną i to ona ponosi winę za jakieś tam minimalne luzy na rotorze.

A na tą przypadłość jest sposób, ale jak sądzę sami na to wpadniecie,bo gdy jest przemożna chęć likwidowania wszelkich luzów to pomysł przyjdzie sam.

 

Na koniec zacytuję ku przestrodze amatorom kasacji wszelkich luzów co nieco pod rozwagę:

 

 

No to jeszcze wypadałoby zbadać czy w ogóle jest po co wkładać owe podkładki...? Rotor Panu lata góra-dół, kiwa się na boki..?

Bo już niejedną maszynę "wkładacze podkładek" okulawili, a potem czasami ciężko wrócić do stanu pierwotnego... :rolleyes:

 

Pozdrawiam

Józef Leśniak

Edytowane przez Józef Lesniak
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...