Skocz do zawartości

Tuning kołowrotka Shimano Stradic FL 3000


gucek6

Rekomendowane odpowiedzi

Nic to nie da w kołowrotku klasy stradic(stellą nigdy nie będzie ze względu na jakość wykonania poszczególnych podzespołów napędu). Głupota jakich mało.Podobnie jak dokładanie łożysk gdzie się tylko da. Kluczowe jest dobre podparcie przekładni,piniona.Wyłącznie w tych miejscach warto zastąpić tulejkę jeśli się wytrze. Nawet wormshaft na teflonowych tulejkach bardzo dobrze się sprawdza. Podobnie w rolce łożysko nie zawsze się sprawdza i często tulejka lepiej wykonuje swoje zadanie.Smarowanie co jakiś czas i git.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic to nie da w kołowrotku klasy stradic(stellą nigdy nie będzie ze względu na jakość wykonania poszczególnych podzespołów napędu). Głupota jakich mało.Podobnie jak dokładanie łożysk gdzie się tylko da. Kluczowe jest dobre podparcie przekładni,piniona.Wyłącznie w tych miejscach warto zastąpić tulejkę jeśli się wytrze. Nawet wormshaft na teflonowych tulejkach bardzo dobrze się sprawdza. Podobnie w rolce łożysko nie zawsze się sprawdza i często tulejka lepiej wykonuje swoje zadanie.Smarowanie co jakiś czas i git.

Trudno się z Tobą nie zgodzić w powyższym.

Jednak mam pytanie dlaczego uważasz że tulejka się LEPIEJ sprawdzi niż łożysko kulkowe? Zakładam że obydwie części są idealnie dopasowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie występuje problem z szumieniem rolki w przypadku tulejki.Wystarczy troszkę smaru , praca dużo nie ustępuje względem łożyska i spełnia swoją funkcję. Daiwa do tej pory stosuje tulejki w rolkach i często jest to lepsze rozwiązanie. Ja osobiście jak bym miał w rolce kołowrotka tulejkę zamiast łożyska to bym nie podmieniał  na  łożysko.Przykłady z shimano z wprasowanymi łożyskami w rolkę(więc idealnie spasowane) często szumiały, zapewne też wpływ czynników zewnętrznych typu brud miał na to wpływ.Sam często wprasowywałem nowe łożysko w rolkę bo potrafiło po pół roku użytkowania szumieć.Nie twierdze że każdy egzemplarz tak ma, natomiast w daiwach które miałem-mam gdzie była tulejka, nawet syf nie przeszkadzał i nie było szumu.

Edytowane przez woblery L.E.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łożysko v tulejka, tu zależy do jakich zastosowań. Przy ciężkim spiningu raczej nie ma znaczenia. Przy UL to przy cienkiej plecionce i lekkiej przynęcie rolka potrafi sie nie obracać co doprowadza do skręcania sie linki i frustracji na rybach. Rolkę z łożyskiem tez trzeba w zależności od intensywności czyścić, jak przelotki w wędce.

Co do zasadności wymiany tulejek na łożyska to jak kto woli.

Ja uważam ze po wymianie jest różnica na plus, no może ekonomicznie na minus [emoji6].

 

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już gdzieś o tym pisałem..

Znajomy kupił 2 kołowrotki Browning do feedera (taka średnia półka coś powyżej 500 zł). Pierwszy wyjazd i w połowie dnia już po wędkowaniu. Żyłka zwinięta w spiralę, brody jak u sw Mikołaja. Rolką na tulejach, dwie różnej wielkości. Akurat jedna z nich idealnie pasuje do typowych łożysk więc wymieniamy(drugiej strony nie idzie zastąpić). Nowa żyłka i na ryby. Śmiga aż miło do dnia dzisiejszego. Może być felerna sztuka ale żeby od razu dwie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...
  • 5 tygodni później...
  • 3 miesiące temu...

Wymieniłem tulejki na łożyska i puka przy zatrzymywaniu korbki po podbiciu lub po dwóch szybkich obrotach korbką przy łowieniu z opadu. Dodawałem podkładki pod worma od strony tzw dupki i puka dalej. Jakieś pomysły co z tym zrobić? Miał ktoś podobbe objawy?

I po co Ci to było? poprawiło to pracę kołowrotka? czy pogorszyło? Łożysko na wormie spełnia tylko i wyłącznie funkcję psychicznego komfortu iż się tam znalazło.

Podaj jaki rozmiar kołowrotka.Jeśli 4000 to możesz mieć klasyczny luz na prowadnicy wózka w tym modelu stąd stukanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie gdzieś na forum ten filmik już był, ale tak dla przypomnienia.

 

 https://fb.watch/crlKTu_HTP/

 

 

Mailem do czynienia z egzemplarzami w których był tak duży luz, że ząbki mikromodułu z super plastiku (prosto z NASA  :)) prawie nie miały ze sobą styku.  

To tyle jeśli chodzi o psychiczny komfort i zasadność wymiany tulejek na łożyska na wormie   ;).

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie gdzieś na forum ten filmik już był, ale tak dla przypomnienia.

 

 https://fb.watch/crlKTu_HTP/

 

 

Mailem do czynienia z egzemplarzami w których był tak duży luz, że ząbki mikromodułu z super plastiku (prosto z NASA  :)) prawie nie miały ze sobą styku.  

To tyle jeśli chodzi o psychiczny komfort i zasadność wymiany tulejek na łożyska na wormie   ;).

Ja natomiast widzę różny sposób poruszania szczypcami na tym filmiku. Dalej uważam że zasadność zamiany teflonu na łożyska w wałku posuwu jest marginalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Podgrzeje kotleta [emoji3]

 

Do maja jeszcze troche to dołożyłem drugie łożysko do FL 4000, z uwagi że łowię nim ciężko to się przyda.

Niestety do wymiany potrzeba na jest podkładka bo tulejka jest o 0.15 szersza od łożyska. Ja wszadzilem 4x6x0,1 i działa.

Przy okazj sprawdze w C3000 ale tam chyba nie ma potrzeby.

 

06776e3be2c47403669519ccf4b71c91.jpg

 

Wysłane z mojego M2101K6G przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez GregorS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • 2 tygodnie później...

Wymiary łożysk fabrycznych w C3000 FL (według oznaczeń Shimano):

 

13269 (knob i rolka) - 4x7x2,5 - zamiennik EZO S-MR 74 ZZ

13829 (pinion dół) - 5x8x2,5 - zamiennik EZO S-MR 85 ZZ

19998 (pinion góra i koło napędu) - 7x13x4 - zamiennik EZO S-MR 137 ZZ

12969 (koło napędu z drugiej strony) - 7x11x3 - zamiennik EZO S-MR 117 ZZ

 

Łożyska w zamian za tulejki:

 

EZO S-MR 117 ZZ (7x11x3) - na oś pod szpulę

EZO S-MR 52 ZZ (2x5x2,5) - worm góra

EZO S-MR 63 ZZ (3x6x2,5) - worm dół

Knob i rolka takie jak fabryczne.

 

Wkrętaki torx potrzebne do rozbiórki:

 

T2 - wymiana tulejki na osi (po zdjęciu  3 szt. podkładek)

T6 - osłona "dupki"

T8 - śrubka przy rączce

Pozostałe śrubki krzyżakiem lub płaskim, śrubę rotora kluczem płaskim lub oczkowym 12.

 

W moim kołowrotku wymieniłem tulejki na łożyska tylko w knobie oraz na osi pod szpulę i wystarczy według mnie. Może kiedyś rolką się zajmę, na dziś nie ma potrzeby.

Konserwacja po roku używania, sucho w środku, jedynie biała jakby wazelina na śrubce pod osłoną dupki kołowrotka.

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...