Skocz do zawartości
  • 0

Romana do remontu - pomysły sugestie


TAJMIEN

Pytanie

Witam, Postanowiłem, że już nie będę pożyczał łódki i męczyl się z dmuchaniem pontonu i kupię sobie swoją krypę. Ponieważ główny kryterium wyboru jest potaniość wybór padł na starą Romanę, która kosztowała tyle co paliwo, żeby po nią pojechać. W tym miejscu pare fotek ..

http://img804.imageshack.us/img804/3856/obraz650.jpg

http://img267.imageshack.us/img267/9263/obraz649.jpg

http://img13.imageshack.us/img13/5333/obraz652m.jpg

 

Chciałbym żeby efekt końcowy wyglądał mniej więcej tak jak ta...

http://img859.imageshack.us/img859/3158/24127323301.jpg

http://img837.imageshack.us/img837/8499/24127323303.jpg

http://img19.imageshack.us/img19/8310/24127323307.jpg

 

Miejsce przy dziobie chciałbym przeznaczyć na zbiornik paliwa, najlepiej z wlewem u góry, żeby jadąć nad wodę móc bezpośrednio na stacji zatankować rónież łódeczkę, oraz dla lepszego wyważenia, mógłby tez tam pójść akumulator, a reszta przestrzeni na komore wypornościową i jakiś mały zamykany schowek na graty.

Owiewka mogłaby być prostsza i najlepiej żeby składała się ułatwiając jednocześnie przejście na dziób czy wędkowanie.

chciałbym dorobic sobie cos takiego jak na fotce wyremontowanej ala kabrio namiocik, żeby można było schować się przed deszczem czy przenocować na łódce. Porządany jest również układ ławek, który umożliwiałby przespanie sie na pokładzie.

 

Teraz pytanie o silnik jaki zastosować? Krótka stopa długa stopa? Czy ma to jakieś znaczenie. Fajnie by było żeby był sterowany teleflexem i manetką oraz miał rozrusznik elektryczny i ręczny. Jak to zrobić żeby było tanio i dobrze. przeglądsałem Allegro i moją uwage zwróciły Suzuki DT30, Mariner 40 ala Yamaha (waga 92 kg) oraz oryginalna Yamaha silniki dwusuwowe z dawkowaniem oleju gdyby jakimś cudem sie trafiła czterosuwowa Honda 30 km też bym sie zastanawiał.

Mój znajomy ma łódkę odkrytą podobną do romany i na hondzie bf20 w cztery osoby to idzie ze 30 km/h??

Moje pytanie brzmi co zrobić z pawężą żeby się nie rozleciała, jaki silnik będzie rozsądnym kompromisem do pływania turystyczno, wędkarskiego, czasem odrobina szaleństwa, jak ze spalaniem i trwałością silnika.

czy na silnik decydowac się już teraz czy po wyremontowaniu łodzi (gdyby był silnik to już można by przygotowac wszystko pod niego konkretnie)

 

Liczę tez bardzo na wasze porady dotyczące techniki sposobu i rodzaju zastosowanych środków do remontu tej łodzi tzn: jakie maty, jakie żywice, sklejki, grubości, jakie lakiery, jakie patenty zastosować, wszelkie cenne porady (dosłownie każde bo jestem zielony i nie mam o tym pojęcia)

 

Jak dokonac inspekcji podłogi czy konstrukcja wymaga wymiany, jak się ma dno pod podłogą??

Jak wykonac otwór techniczny na silnik za rufą (ta taką wanienkę) Tez chyba trzeba wiedziec jaki silnik będzie.

 

jak wykonać wzmocnienie i podwyższenie (ewentualnie ) pawęży?

Czy jest sens przedłużać łódź i podwyższać burtę? Jak to zrobic tanio i dobrze ?

Jak wykonać tanio i sensownie (czy jest sens?) Tą nakładkę na kadłub (burty) - widoczne na fotkach wyremontowanej łodzi? Zastanawiałem sie czy nie będzie najłatwiej tego w drewnie zrobić ale sie nie znam :(

jak wykonać sterówkę i instalacje elektryczną

 

Pytanie retoryczne? Nie ma sensu pakowac się w kabinę ? koszta, dużo pracy i zajmuje za duzo miejsca, namiocik wystarczy?

 

Najważniejsze od czego zacząć, po kolei..?

 

Krypa stoi i czeka na remont, ja będę miał czas za 2 tygodnie wiec znbieram informacje i pomysły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Tak jak obiecałem, są zdjęcia i krótki wykaz:

Na formę do naprawy pawęży łódki Romana z modernizacją pod silnik na długą stopą wykorzystałem,

dokładnie to widać na zdjęciach, (to co miałem w szkutni).

1) Płytę Hdf lakierowaną z odzysku..

2) Kawałki profili CW 100 i innych

3) Wkręty do płyt kartonowo gipsowych. 

4) Lakierniczą taśmę maskującą.  

5) Pastę rozdzielającą do form.

 

Następny krok to nałożenie kilku warstw laminatu.

Podobnie będą podwyższone burty i odtworzone ranty burty. 

post-59871-0-16762700-1755802539_thumb.jpg

post-59871-0-41636200-1755802574_thumb.jpg

post-59871-0-65326700-1755802588_thumb.jpg

Edytowane przez Fishnen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Podnieść burty jest dość łatwo, ale przy tym rozwiązaniu bardzo trudno jest zachować konstrukcyjną sztywność. O ile była, bo w nowoczesnych lansiarskich koromysłach, najmocniejszą strona jest zajebisty image  :)  I wypada dołożyć warstw laminatu, od wewnątrz. Albo kołnierz radykalnie pogrubić..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Czekam na odtworzenie rantu łodzi.U mnie również brak tego elementu,bez rantu łódka jest miękka jak cholera.

 Dziwne, bo moja jest nawet bez rantu bardzo sztywna.

Jeśli chcesz zobaczyć jak zrobię  kołnierz,(rant) na burtach mojej Romany to będziesz musiał sporo czekać,

planuję to zrobić w późniejszym terminie.

Dziś dostałem materiały do dalszej pracy, około 100kg; mata, żywica, żelkot, topkot i cośtam jeszcze, 

razem wyszło 1333 zł.     

post-59871-0-75602500-1755877734_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Aha , Fishnen czy profil CW jest lekko poniżej linii górnej burty? 

 

Teraz to nie ma większego znaczenia, burty i tak będą podwyższane.

 

Naprawa pawęży już na samym początku oprócz doświadczenia wymaga wielu narzędzi,

na tym zdjęciu widać jakich narzędzi użyłem tylko do zrobienia  formy pawęży, zabrakło

jeszcze wyrzynarki i piły tarczowej.  

post-59871-0-28196500-1755982201_thumb.jpg

Edytowane przez Fishnen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

2 wiertarki i 2 wkrętarki można zastąpić 1 urządzeniem a reszta to raczej podstawowe narzędzia osoby która sama chce coś zrobić ????.

 

Super że po kilku miesiącach coś konkretniejszego dzieje się w temacie i dobrze że wrzucasz dość szczegółowd zdjęcia postępu prac.

Może się komuś przydać. Zobaczymy jak to dalej będzie ewaluowało ????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

2 wiertarki i 2 wkrętarki można zastąpić 1 urządzeniem ...

 

Pewnie że można, wystarczy tylko co minutę wymieniać końcówki, tylko to wtedy dłużej trwa.

Zapomniałeś jeszcze o dwóch kontówkach, a ja jeszcze nie wrzuciłem tam imadła i szlifierki.

Edytowane przez Fishnen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

 

Naprawa pawęży już na samym początku oprócz doświadczenia wymaga wielu narzędzi,

na tym zdjęciu widać jakich narzędzi użyłem tylko do zrobienia  formy pawęży, zabrakło

jeszcze wyrzynarki i piły tarczowej. 

 

Warsztat mam kompletny, sprężarka, spawarki ,elektronarzędzia itp. Kilka łódek też już zrobiłem.

 

Mam trochę inne, swoje  metody odbudowy. Mój etap wygląda tak:

 

- 3/4 pokładu gotowe do wklejenia

- płyta pawęży gotowa do wklejenia 

post-79296-0-03342900-1756020382_thumb.jpg

post-79296-0-44823000-1756020494_thumb.jpg

 

Wykonanie zbrojenia do pawęży:

post-79296-0-81606200-1756020536_thumb.jpg

post-79296-0-17807600-1756020552_thumb.jpg

 

Płyta pawęży wklejona, całość zalana od góry żywicą:

post-79296-0-10589000-1756020603_thumb.jpg

 

Kolejny krok: przednia część pokładu, wklejenie całej podłogi i odbudowa rantu.

 

Edytowane przez KrystianPoland
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Nie rozumiesz ideii.Sama pawęż dostała kilka warstw maty.Na to poszła kratownica z matą szklaną,a na to kolejna płyta zrobiona z płyty przekładkowej plus laminat.Środek między oryginalną pawężą a doklejoną płytą została wyłożona matą i kratownicą.Pustá przestrzeń zapełniła żywica

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

2 wiertarki i 2 wkrętarki można zastąpić 1 urządzeniem a reszta to raczej podstawowe narzędzia osoby która sama chce coś zrobić ????.

 

 

Takie urządzenia jak wiertarki itd. można bez problemu kupić i nie muszą to być rzeczy z górnej,

ważniejsze jest jakieś pomieszczenie w którym można pracować bez względu na pogodę.

Jest też, (przynajmniej dla mnie) urządzenie które jest bardzo pomocne, a jest nim wózek warsztatowy,

zrobiłem go około 20 lat temu, specjalnie pod łódki Romana.    

post-59871-0-28605200-1756069855_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Nie rozumiesz ideii.Sama pawęż dostała kilka warstw maty.Na to poszła kratownica z matą szklaną,a na to kolejna płyta zrobiona z płyty przekładkowej plus laminat.Środek między oryginalną pawężą a doklejoną płytą została wyłożona matą i kratownicą.Pustá przestrzeń zapełniła żywica

Rozumiem tylko dostrzegam błędy,laminując pawęży nie dałeś naddatku maty na burty i dno , więc wzmocniłeś paweż , a nie połączenie rufy z burtami i dnem . Co do kratownicy to nie stosuje takich rzeczy w szkutnictwie , no chyba ze każdy z prętów byś wlaminował w pawęż . Sama żywica bez wypełniaczy jest krucha i nie stanowi elementu konstrukcyjnego. Na YouTube jest pełno filmików z wymiany pawęży.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Na zdjęciach nie widać ale pierwsze co zrobiłem to wzmocnienia między pawężą a dnem i burtami. Na pawęż dojdzie kolejna , druga płyta i wtedy połączenie z dnem i burtami będzie wykańczane.

 

Być może nie stosuje się takich rozwiązań w szkutnictwie ( bo lepiej dać sklejkę i deskę bo taniej i szybciej ) ale wtapiam takie zbrojenia od dawna i zdaje to egzamin.

 

Tam nie ma samej żywicy tylko zbrojenie pomiędzy którym jest mata szklana.

 

Odnośnie filmików na YT tak wiem że jest mnóstwo filmików, tylko szkoda że 90% z nich to amerykańskie kanały. Na polskim YT odnośnie remontów łodzi jest bieda aż piszczy. No i większość renowatorów stosuje sklejkę której ja nie daje w ogóle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...