Skocz do zawartości

Smarowanie kołowrotka


Rekomendowane odpowiedzi

jest,ale wlasnie to male k....two bardzo duzo pomaga a w zasadzie robi cala robote za oporowke,wiec da igual czym ja natluscisz w multiku

PS.drugie kolo z wycietymi zebami,w osi z kolem glownym(tuz pod nim) ma taka zapatke z dwoma blaszkami u gory ktora go blokuje podczas ruchu korba do tylu 

Edytowane przez didi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest,ale wlasnie to male k....two bardzo duzo pomaga a w zasadzie robi cala robote za oporowke,wiec da igual czym ja natluscisz w multiku

PS.drugie kolo z wycietymi zebami,w osi z kolem glownym(tuz pod nim) ma taka zapatke z dwoma blaszkami u gory ktora go blokuje podczas ruchu korba do tylu 

Nie bardzo zrozumiałem. To k...stwo to łozysko jednokierunkowe?  Co to "da igual" ?

 

Temat generalnie dotyczy zwykłych kołowrotków.

Z mojej strony temat smarowania/niesmarowania/oliwienia/nieoliwienia oporówek w kołowrotkach sie wyczerpał.  W multikach to jest inny temat. Napisałem to , co podpowiada mi doświadczenie.Teraz wstrzymam sie z dalszą polemiką i z uwagą zaczekam na rozwój wątku.

Ze szczególną uwagą będę śledził wpisy praktyków:  kolegów @Józef Lesniak i @Zorro

Edytowane przez godski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo zrozumiałem. To k...stwo to łozysko jednokierunkowe?  Co to "da igual" ?

 

Temat generalnie dotyczy zwykłych kołowrotków.

Z mojej strony temat smarowania/niesmarowania/oliwienia/nieoliwienia oporówek w kołowrotkach sie wyczerpał.  W multikach to jest inny temat. Napisałem to , co podpowiada mi doświadczenie.Teraz wstrzymam sie z dalszą polemiką i z uwagą zaczekam na rozwój wątku.

Ze szczególną uwagą będę śledził wpisy praktyków:  kolegów @Józef Lesniak i @Zorro

Andrzej a nad czym tu deliberować.W korbkach shimano pisze wyraźnie na oporówce no grease- czyli nie smarować.Najlepszym rozwiązaniem jest przemycie oporówki w benzynie z dodatkiem nafty-zabieg pewny i skuteczny pod względem utrzymania czystości i lekkiego smarowania.Jeżeli jest inaczej niech mnie Józek poprawi, Pan Tomasz również.Ostatnio dostałem od kolegi daiwę po serwisie w Niemczech.Ból głowy, serwisant chyba miał smar w spraju bo tak zamazanej oporówki dawno nie widziałem.Nie myłem jej tylko czyszczenie ręcznikami papierowymi.Efekt póki co nie przepuszcza.Jak będzie nad wodą, czas pokaże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że temat smarowania/oliwienia oporówki jest podzielony. NO Grease (bez smaru !). Niektóre smary mogą wchodzić w reakcję z plastikiem oporówki, widocznie może tak być w przypadku kołowrotka Shimno. Może ma to też inne znaczenie, szybsze zużycie, a przecież producentowi o to chodzi. Ja stosuję olej silikonowy, który jest neutralny w przypadku plastików i gum.  Dwie trzy krople powodują, że łożysko jest nasmarowane i nic się nie zacina. Zgadzam się,  smar szczególnie ten gęsty spowoduje w niektórych konstrukcjach, że sprzęgło nie zadziała prawidłowo. Ja oliwie  i smaruje moje kołowrotki a one pracują cicho i płynnie.  

Edytowane przez jurass
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej a nad czym tu deliberować.W korbkach shimano pisze wyraźnie na oporówce no grease- czyli nie smarować.Najlepszym rozwiązaniem jest przemycie oporówki w benzynie z dodatkiem nafty-zabieg pewny i skuteczny pod względem utrzymania czystości i lekkiego smarowania.Jeżeli jest inaczej niech mnie Józek poprawi, Pan Tomasz również.Ostatnio dostałem od kolegi daiwę po serwisie w Niemczech.Ból głowy, serwisant chyba miał smar w spraju bo tak zamazanej oporówki dawno nie widziałem.Nie myłem jej tylko czyszczenie ręcznikami papierowymi.Efekt póki co nie przepuszcza.Jak będzie nad wodą, czas pokaże.

Jozi, to już wiesz jak jest, gdy z jezykami obcymi człek jest trochę na bakier (subtelna różnica pomiędzy "oil" a "grease")

 

A Józek, Tomasz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli dasz taki olej na oporówkę  chocby nawet ten silikonowy  i po jakimś czasie używania sprawdzisz czy dalej jest w miar klarowny to stosuj i nie martw się opinia innych. Ale jeśli olej szybko robi się czarny to jest nieodpowiedni albo miał styk ze smarem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to po co to całe smarowanie, drogimi smarami, oliwkami za grubą kasę ? Jak jedno główne łożysko oporowe zostawiamy jako suchobieg ? Chce tylko wyjaśnić Panom, że to karygodny i nieodwracalny błąd, który w znacznym stopniu przyspieszy zużycie waszych maszynek.

 

Ps. Kolor silikon ma bezbarwny, po czasie około 4-7 miesięcy zmienia swój kolor na szarawy. Ale spełnia swoje funkcje smarujące, zmniejsza tarcie i o to w tym chodzi.

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to po co to całe smarowanie, drogimi smarami, oliwkami za grubą kasę ? Jak jedno główne łożysko oporowe zostawiamy jako suchobieg ? Chce tylko wyjaśnić Panom, że to karygodny i nieodwracalny błąd, który w znacznym stopniu przyspieszy zużycie waszych maszynek.

Ps. Kolor silikon ma bezbarwny, po czasie około 4-7 miesięcy zmienia swój kolor na szarawy. Ale spełnia swoje funkcje smarujące, zmniejsza tarcie i o to w tym chodzi.

Zrozum że na łożysko oporowe nie działają aż tak duże siły aby brak kilograma smaru wpłynął na jego szybsze zużycie względem filmu olejowego jeśli mówimy tu o stało szpulowcach, zawsze możesz też wymienić łożyska na dębowe panewki :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrozum że na łożysko oporowe nie działają aż tak duże siły aby brak kilograma smaru wpłynął na jego szybsze zużycie względem filmu olejowego jeśli mówimy tu o stało szpulowcach, zawsze możesz też wymienić łożyska na dębowe panewki :D

Niestety kolega się w tej kwestii myli, na kosz działają duże siły. Które łożyska najczęściej się zacierają te na Oś/Pinion czy te od korba/przekładnia.  Dębowe panewki i kilo smaru to stosuj u siebie  w betoniarce.

Edytowane przez jurass
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na cały kosz pewnie tak. Jednak samo sprzęgło nie pracuje ciężko, pod obciążeniem. Ot, mały ruch wsteczny i wałki się momentalnie klinują. To jego cała praca.

Niestety nie mam żadnego stałoszpulowca bym mógł poeksperymentować z różnymi olejami i smarami. Jednak wydaje się, że sprzęgło powinno działać także nasmarowane oszczędnie niskolepkim smarem plastycznym. Może uwaga Shimano "No Grease" jest skierowana do do osób lubiących nadużywać środki smarne? Nawet na naszym forum słyszymy głosy o suchych, fabrycznych kołowrotkach. A przecież smaru potrzeba naprawdę niewiele...

Główne niebezpieczeństwo upatruję w zapaćkaniu oporówki smarem o dużej lepkości, utrudniającym swobodne przemieszczanie się wałków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgoda, wałki (rolki) w oporówce nie są osadzone sztywno i poddają się podczas pracy, to oznacza, że działają także na nie siły odśrodkowe i tarcie, w tej kwestii nie mam żadnych wątpliwości. Chyba, że w międzyczasie zmieniło się prawo dynamiki Newtona. 

 

 

Główne niebezpieczeństwo upatruję w zapaćkaniu oporówki smarem o dużej lepkości, utrudniającym swobodne przemieszczanie się wałków.

Ja bym dodał smarem od dużej gęstości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to nie wiem w takim razie jak przetrwala oporowka w moim czarnuchu, ktory ma za soba tysiace dni wedkowania, nie bedac smarowanym?

Nie odtluszczalem tego lozyska benzyna, ale tez nie smarowalem go niczym!

Dziala, nie puszcza, nie szumi... Dziwne, bo wedlug niektorych, juz dawno powinno pasc i sie rozleciec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to nie wiem w takim razie jak przetrwala oporowka w moim czarnuchu, ktory ma za soba tysiace dni wedkowania, nie bedac smarowanym?

Nie odtluszczalem tego lozyska benzyna, ale tez nie smarowalem go niczym!

Dziala, nie puszcza, nie szumi... Dziwne, bo wedlug niektorych, juz dawno powinno pasc i sie rozleciec.

 

Wyrzuc go do śmieci, skoro oporówka nie padła to musi być podróbka :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to nie wiem w takim razie jak przetrwala oporowka w moim czarnuchu, ktory ma za soba tysiace dni wedkowania, nie bedac smarowanym?

Nie odtluszczalem tego lozyska benzyna, ale tez nie smarowalem go niczym!

Dziala, nie puszcza, nie szumi... Dziwne, bo wedlug niektorych, juz dawno powinno pasc i sie rozleciec.

 CUDA. CUDA się dzieją. A poważnie to proponuję rozebrać i pod lupą obejrzeć dokładnie, miejsce styku wałków z rolką na pinionie oraz same wałki. A jaki to kołowrotek ? Czy do spiningu go kolega używa ?

Edytowane przez jurass
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolowrotek to Super Aero 3000GTM... Czy do spinningu? Tak! 11 lat napierniczania nim po srednio 200 razy w roku, po kilka/kilkanascie godzin dziennie... I zyje. Po co mam sprawdzac pod lupa? Zeby naprawde znalezc dziure w du..?

Teraz uzywam innych kolowrotkow, ale tez nie smaruje oporowki i tez dzialaja, jak cos szumi, to nie to lozysko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo jesli producent nie zaleca... W sumie, ja tam wkladam w dziure lozyska oporowego kawalek papierowego recznika zwinietego w rulonik, z kapnietym wczesniej olejkiem, tak ze nawet palcow nie zostawia naooiwionych i tym czyszcze lozysko kilkunastokrotnie przekrecajac tym reczniczkiek w lozysku... Ale tego nie mozna nazwac smarowaniem, bo to nawet filmu nie zostawia...

Znam za to kilka przypadkow, kiedy ktos madry przesmarowal oporowke i zaczela mu puszczac na rybach...

To chyba kolega napisał?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jurass, to moj sposob na czyszczenie tego lozyska, robie tak od roku i to tez moze w 50% kiedy czyszcze to lozysko... Poprzednie kilkanascie robilem to suchym recznikiem papierowym, tak jak robie teraz pozostale 50% razy.

Tak wiec, w tym sezonie bede robil to na sucho, tylko i wylacznie dla kolegi jurass i wiecie co? Na 1000% jestem pewien ze dalej beda ladnie chodzily. Nie wiem jak sa rozwiazane oporowki w innych kolowrotkach, bo od momentu jak zostaly wprowadzone w wedkarski swiat, uzywam tylko Shimano... Moze w gorszych jakosciowo firmach, przykladaja mniejsza uwage to tej czesci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...