Skocz do zawartości

Smarowanie kołowrotka


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Na forum jest sporo osób, które moją duże doświadczenie w konserwacji naszych drogich zabawek 

Każdy mechanik precyzyjny ma swoje sprawdzone smarowidła z upodobania czy doświadczenia

Dlatego pytam czym smarować żeby nasz sprzęt był jak nowy ?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Tak jak z olejami samochodowymi. Co mechanik to opinia. Czytaj ze zrozumieniem i próbuj.

Edytowane przez godski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Tak jak z olejami samochodowymi. Co mechanik to opinia. Czytaj ze zrozumieniem i próbuj.

 

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Tak jak z olejami samochodowymi. Co mechanik to opinia. Czytaj ze zrozumieniem i próbuj.

Pełna zgoda. Osobiście bardzo mi spasował Smarmax. Jednak uważam, że najistotniejsze przy smarowaniu kołowrotka jest jego bardzo dokładne oczyszczenie ze wszystkich pozostałości poprzedniego smarowidła - niby oczywiste, a różnie bywa. Przy niskich temperaturach "zderzenie" dwóch smarów o różnym składzie i parametrach = pewne kłopoty w postaci sukcesywnego "usztywniania pracy" aż do całkowitego zatrzymania (mam to przerobione na własnej skórze). Dobrych smarów jest sporo, poza już wskazanym pozytywne opinie ma niebieski Penn, a pewnie Shimano i Daiwa też byle czego nie oferują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I ja sie zgodze z Andrzejem. Smarmax napewno jest ok na niskie temperatury- wczoraj wieczorem młynek przesmarowany i wystawiony na 3h przy

-5stopni. W temp pokojowej jak i po teście młynek kręci jak szalony, minimalne opory, jakby nie było wcale tam smaruchy. Smarmax nie jest zbyt kleisty i w pełni sezonu napewno go nie zastosuje na rzecz ubóstwianego przezemnie Starplex-a ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze jeden ciekawy smar nazywany smarem dożywotnim QUINPLEX® 4024, produkowany przez Lubrication Engineers. Podstawowe cechy: nie reaguje negatywnie z żadnymi materiałami ani organizmami żywymi, pracuje w niezmienionej konsystencji od -18 do 180 stopni. Ma ciekawą charakterystykę a mianowicie zachowuje się jak płyn newtonowski tj. w wyniku naprężeń statycznych i ścinania przez koło zębate przekładni gęstnieje i zwiększa opory toczenia.

 

Jak to działa?

W momencie kiedy przekładnia toczy się powoli smar zachowuje się niemal jak płyn jednak jego kleistość/przyczepność jest tak duża że przywiera do materiału tworząc otoczkę ale nie powoduje w tym stanie oporów toczenia, wręcz odwrotnie minimalizuje je. W momencie kiedy przekładnia toczy się szybko, następuje ścinanie smaru przez koła zębate w wyniku czego smar gęstnieje minimalizując tarcie to samo czyli gęstnienie ma miejsce w przypadku naprężeń statycznych czyli kiedy przekładnia toczy się powoli ale pod dużym obciążeniem. Gęstnienie smaru pod obciążeniem czy w czasie wysokich obrotów odbywa się oczywiście do pewnego stopnia.

 

Co to daje?

Podczas obciążenia przekładni czy wysokich obrotów uniemożliwia w zasadzie kontakt kół przekładni ze sobą. Efekt jest dość śmieszny i dziwny, kręcąc powoli wyczuwam luz w przekładni, kręci się bardzo lekko, ciężar knoba sam obraca korbę kołowrotka, kręcąc bardzo szybko luz pod wpływem gęstnienia smaru natychmiast sam się eliminuje ale odczuwam to jako narastające hamowanie mojego kręcenia.

 

Nie jest to oczywiście smar dla boleniarzy ponieważ różnica w "lekkości" kręcenia (wolno-bardzo szybko) jest dość mocno odczuwalna ale myślę, że sprawdzi się dla sandaczowców, woblerowców którzy wiecznie narzekają na szybko zużywającą się przekładnie. W tej chwili testuję go chociaż już właściwie sezon na cięższe łowienie się kończy. 

Bardzo trudno też będzie zweryfikować zasadność jego stosowania ponieważ musiałbym równolegle w podobnych warunkach męczyć 2 przekładnie przez długi okres czasu aby stwierdzić faktyczny efekt smarowania. Jednak ten producent jest określany przez fachowców jako absolutny TOP 400g smaru kosztuje coś ok 200zł, namówiłem sprzedawcę na kilka gram na próbę i sprawdzam. Za 5 lat się odezwę i opowiem o rezultatach :D

 

http://products.lelubricants.com/item/complete-product-grid-2/quinplex-food-machinery-lubricant-4023-4024-4025/4024?&bc=100|1295|1141

 

ps. nie można go zmyć wodą, odbija też wd-40 i benzynę. Są do zmycia specjalne płyny lub gdy trzeba się go pozbyć stosuje się jego starcie mechaniczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiele go nie trzeba żeby tak działał, posmarowałem lekko zęby pinionu, koła przekładni i wałek ślimakowy wodzika. Przy normalnym kręceniu w zasadzie nic się z nim nie dzieje, lekko i gładko kręci, przy umiarkowanym expresie jak na bolenia momentalnie gęstnieje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Szanowni Koledzy mam prośbę o radę, wynikajacą z moich wczorajszych doświadczeń z nowym Pennem Spinfisherem V (problem opisany we właściwym wątku). Proszę o podpowiedź który smar do kołowrotka wg Waszych doświadczen najlepiej sprawdza się w niskich temperaturach. Jedno juz wiem, smar Jaxona, które niepotrzebnie dołożyłem do mechanizmu kompletnie zawiódł - po kilku godzinach łowienia przy temp. około 1-2 st. C sukcesywnie korbka stawała się coraz cięższa. W temperaturze pokojowej, jak młynek sie zagrzał wszystko wróciło do normy. Wychodzi więc jednoznacznie, że zawinił właśnie smar. Muszę więc go usunać i zastąpić jakimś dobrym, sprawdzonym specyfikiem. Zakładam nowy wątek bo w wyszukiwaniu zaawansowanym nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie. RB.

Smar syntetyczny Leda można kupić w sieci  wycisza cały mechanizm kołowrotka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...