Skocz do zawartości

Smarowanie kołowrotka


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Zwracam się do was o poradę ponieważ pierwszy raz zabrałem się za czyszczenie i smarowanie kołowrotka. Mechanizm czyściłem benzyną ekstrakcyjną a później smarowałem dużą ilością smaru firmy Abu Garcia. Po złożeniu kołowrotek pracuje ładnie i płynnie tylko pojawił się jeden problem. Kręcąc kołowrotkiem na sucho szybkim tempem i nagłym zatrzymaniu korbki cofa się ona o 1/4 obrotu do tyłu i dopiero się blokuje. Czy to może być spowodowane tym, że do łożyska oporowego dostało się zbyt dużo smaru? Co jeszcze może powodować takie zachowanie? 

Kąpałeś kołowrotek w smarze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Zwracam się do was o poradę ponieważ pierwszy raz zabrałem się za czyszczenie i smarowanie kołowrotka. Mechanizm czyściłem benzyną ekstrakcyjną a później smarowałem dużą ilością smaru firmy Abu Garcia. Po złożeniu kołowrotek pracuje ładnie i płynnie tylko pojawił się jeden problem. Kręcąc kołowrotkiem na sucho szybkim tempem i nagłym zatrzymaniu korbki cofa się ona o 1/4 obrotu do tyłu i dopiero się blokuje. Czy to może być spowodowane tym, że do łożyska oporowego dostało się zbyt dużo smaru? Co jeszcze może powodować takie zachowanie? 

kolego smaru nie dawaj za dużo. Tylko tak aby pokrywały zęby przekładni oraz piniona. Jeśli twój kołowrotek ma posuw ślimakowy tam daj coś rzadszego podobnie na wodzik.U mnie sprawdza się niewielka ilość quantuma hot. Jeśli czyścisz oporówkkę  tam dosłownie rozetrzyj tylko krople oleju.Tutaj bardzo fajnie sprawdza się olejek ardenta  do łożysk który jest gęstszy od innych. Na przekładnie smar ardent butter, shimano DG10/13,ios do wyboru do koloru.Jak powyżej pisałem osobiście polecam ardent. Nie top mechanizmu w smarze bo to nie ma sensu.Jeśli części mechaniczne nie są wytarte/uszkodzone to niewielka ilość smaru zapewni im poprawne smarowanie jak i dobrą pracę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radek, ja dosyć długi czas stosowałem Ardenta.

Po rozrzedzeniu oliwką czy tą do łożysk czy tą rzadszą był fajny do przekładni...ale po jakimś czasie "zważył" się...zrobiły się takie grudki, jakby jakiejś skorupki się zrobiły na tym smarze. A jak Ardent się zetknął z inną oliwką np. Bantamem Shimano'wskim to już w ogóle kicha...

 

Miałeś podobne zdarzenie ?

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radek, ja dosyć długi czas stosowałem Ardenta.

Po rozrzedzeniu oliwką czy tą do łożysk czy tą rzadszą był fajny do przekładni...ale po jakimś czasie "zważył" się...zrobiły się takie grudki, jakby jakiejś skorupki się zrobiły na tym smarze. A jak Ardent się zetknął z inną oliwką np. Bantamem Shimano'wskim to już w ogóle kicha...

 

Miałeś podobne zdarzenie ?

Nigdy nie mieszałem smaru z oliwką. Ardent jest odpowiednio gesty do przekładni. Producent ktory produkuje smary by w tedy zalecał a mieszanie smaru z oliwką to forumowe mieszanie. Nie polecam takich praktyk tylko dobór odpowiedniego smarowidła. Odnośnie ardenta nigdy nie miałem z nim problemów. Może po wymieszaniu jakieś substancje zarwagowały i sie wytrąciły.Nie wiem nie jestem chemikiem:)

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli na przekładnie pójdzie Ardent. Teraz powiedzcie mi proszę czy na łożyska dać kapkę oliwki z Ardent'a czy jak łożyska zamknięte to nie ma sensu (takie też opinie wyczytałem tu na forum). Na posuw wodzika (tak to chyba fachowo brzmi) może też iść ten Ardent do przekładni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łożyska o ile można otworzyć tam daj smar ale nie ardent, lepiej Quantuma hot. Smarując oliwką musisz się liczyć z tym że będziesz musiał te łożyska co jakiś czas na oliwić o ile jest trudny dostęp i trzeba rozkręcać to polecam Quantuma smar. Co do posuwu zależy co masz na myśli... jeśli jest to zębatka to ardent jeśli jest to w rodzaju worma to hot souce. Też niewielkie ilości..

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

  Pierwszy raz chcę sam przesmarować swoje multiki. Na temat smarów jest kilka tematów na forum,co daje kilkaset stron.Większość z tego przejrzałem,i zdań jest tyle ile samych smarów.

  Chciałbym coś, co najlepiej się sprawdzi na zęby koła przekładni multiplikatorów (Shimano Chronarch 201, Daiwa Tatula). Wytypowałem kilka smarów:

 

- Shimano DG 06

- Shimano DG 10

- Penn                                 allegro.pl/dwupak-smar-olej-do-kolowrotkow-marki-penn-i6746746092.html

- Hot Sauce Quantum         allegro.pl/smar-hot-sauce-quantum-i5032182400.html

- Super Lube z PTFE          allegro.pl/smar-teflonowy-super-lube-z-ptfe-12g-alco-i6754588340.html

- Ardent Butter Grase         www.sklepsumowy.pl/ardent-reel-butter-grease-30ml-ardent-p-2080.html

 

  Ten Ardent zbiera ostatnio większość pochlebnych opinii. Zresztą na Quantuma raczej też nikt nie narzeka... :wacko:  

 

 

Tu masz odpowiedź.

 

http://fish.shimano.com/content/sac-fish/en/home/customer-service/reel-maintenance-instructions/_jcr_content/bodycontent/download/downloadFile/file.res/Maintenance%20Tips-%20Baitcasting%20Reels.pdf

 

 

http://fish.shimano.com/content/sac-fish/en/home/customer-service/reel-maintenance-instructions/_jcr_content/bodycontent/download_1/downloadFile/file.res/Maintenance%20Tips-%20Round%20Baitcasting%20Reels%20.pdf

Edytowane przez godski
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet gesty smar po kilku godzinach się rozejdzie i nieco ,,zmięknie". Będzie kołowrotek i tak chodził lżej niż tuż po złożeniu. Inna sprawa jeśli się nawali go tyle, że wypycha dupką od worma czy przez oporówkę. Wtedy rzeczywiście kręcioł nie zrobi 34 obrotów korbką.

Edytowane przez Majo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet gesty smar po kilku godzinach się rozejdzie i nieco ,,zmięknie". Będzie kołowrotek i tak chodził lżej niż tuż po złożeniu. Inna sprawa jeśli się nawali go tyle, że wypycha dupką od worma czy przez oporówkę. Wtedy rzeczywiście kręcioł nie zrobi 34 obrotów korbką.

Najpierw trzeba poprawnie nasmarować,a nie pisać bzdety.To jakaś paranoja,smar zmięknie i 34 obroty  ;) . Nigdy nie liczyłem i dziwię się. Tak jakoś jest że ci przewrażliwieni na punkcie pracy kołowrotków maja się źle,bo potrafią się doszukać nawet maleńkich niedoskonałości w wykonaniu poszczególnych elementów,które i tak nie maja wpływu na nic.

To są bardzo nieszczęśliwi ludzie.   Współczuję. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdy nie używałem alko po benzynie. Jak był nalot przecierałem miękką szmatką i tyle :-)

Albo lekko natłuszczoną szczoteczką do zębów lub pędzelkiem i po problemie. A jak się to nie podoba to jest jeszcze myjka ultradźwiękowa,po której zastosowaniu nie pozostają żadne "naloty'

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

piszę pierwszy raz więc proszę o wyrozumiałość.

mam problem z rozkręceniem rolki kabłąka w team dragon 920i.

mimo użycia dużej siły ta duża śruba nawet nie drgnie .

proszę o pomoc i jakieś porady.

pozdrowienia dla forumowiczów.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kierunki mam raczej opanowane.(40 lat w wodociągach warszawskich jako monter)

brakowało informacji o lewym gwincie.

dzięki wielkie za pomoc,jeśli się uda to napiszę.

przy okazji jeszcze jedno,czasem wpada plecionka pod nakrętkę hamulca.

można coś zaradzić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kierunki mam raczej opanowane.(40 lat w wodociągach warszawskich jako monter)

brakowało informacji o lewym gwincie.

dzięki wielkie za pomoc,jeśli się uda to napiszę.

przy okazji jeszcze jedno,czasem wpada plecionka pod nakrętkę hamulca.

można coś zaradzić?

Ten model tak ma, u mnie i u kolegi z łódki zdarzyło się to kilka razy. Pozostaje kontrola linki przy zamykaniu kabłąka, chyba że ktoś ma jakiś patent to chętnie zastosuję :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...