Skocz do zawartości

Smarowanie kołowrotka


Rekomendowane odpowiedzi

Bardzo mnie bawi, że kołowrotek jest traktowany na równi z bardzo skomplikowanymi, pracującymi w skrajnych warunkach i pod skrajnymi obciążeniami urządzeniami, jeśli rozmowa tyczy smarów i smarowania.

 

Prawda jest taka, że kołowrotek to skrajnie proste, żeby nie powiedzieć prostackie urządzenie mechaniczne i wystarczą do jego poprawnego działania, zwykłe, proste "artykuły smarne".

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możemy sobie prowadzić akademickie dyskusje na ten temat, ale jak ostatnio mogłeś się przekonać, kończą się czyimś stwierdzeniem, że czegoś się nie da lub że niektóre kołowrotki można przyrównać do maszynek do mięsa. Darujmy sobie. Parametr NLGI jest tylko jednym z wielu, które moglibyśmy i powinniśmy analizować. Tu dla chętnych trochę na ten temat: https://magross.pl/wymagania-stawiane-smarom-plastycznym-klasa-konsystencji-smaru-wg-nlgi/ 

Ze smarami do kołowrotków jest Irku trochę tak, jak z moją wodą w kranie. U mnie Aquanet publikuje jej dokładny skład i parametry. Dla mnie najważniejsza jest konkluzja stwierdzająca, że woda nadaje się do picia. Producenci smarów do kołowrotków opisują do czego konkretne smary się nadają i to nam powinno wystarczyć. Jeśli chodzi o samą ochronę antykorozyjną, to raczej pewne, że każdy z nich taką daje na wystarczającym poziomie. Ale jak ktoś moczy kołowrotek, a jeszcze do tego w solance i czyści mechanizmy i smaruje je raz na trzy lata używając go intensywnie, to tu raczej nawet najlepiej zabezpieczający przed korozją smar nic nie pomoże. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wydaje mi się żebyśmy szli w kierunku akademickiej dyskusji. Porównanie z wodą jest dosyć odległe. Januszu, bliżej byłoby porównać smarowanie silnika, albo skrzyni biegów samochodu. Tutaj nikt nie kupuje na czuja, tylko musi wiedzieć konkretnie co wlać do swojego blaszanego rumaka, a na opakowaniu nie jest napisane "olej do samochodu" :).

Ale może masz rację, darujmy sobie. Ma być smar do kołowrotka niech będzie. Można dopisać  "wysokiej jakości" dla poprawienia nastroju :)

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Panowie może ktoś polecić jakiś poradnik/ film na YouTube dot. smarowania i regulacji kołowrotków? Drugie pytanie jaki zestaw smarów/oliwek będzie odpowiedni do kołowrotków UL 1000/2000 ?

Jest w tym temacie sporo filmów, wystarczy przejrzej wątek. Odnośnie drugiego pytania to  jest  na stronie 50.

Edytowane przez Andru77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Nie wydaje mi się żebyśmy szli w kierunku akademickiej dyskusji. Porównanie z wodą jest dosyć odległe. Januszu, bliżej byłoby porównać smarowanie silnika, albo skrzyni biegów samochodu. Tutaj nikt nie kupuje na czuja, tylko musi wiedzieć konkretnie co wlać do swojego blaszanego rumaka, a na opakowaniu nie jest napisane "olej do samochodu" :).

Ale może masz rację, darujmy sobie. Ma być smar do kołowrotka niech będzie. Można dopisać  "wysokiej jakości" dla poprawienia nastroju :)

Porownanie z silnikiem to przepaść. Skrzynia biegów auta to też inne materiały, temperatury (i ich zmiana pomiędzy -20 zimą i minimum 60-100*C latem, prędkości, obciążenia i przełączenia biegów pomiędzy zębatkami. I tam lepkość i gęstość dobiera się do oczekiwanych rezultatów.

Przy tym kołowrotek to proste urządzenie o w miarę stałej prędkości obrotów, zakresie temperatur od ? -2 do max 30? Jedno przełożenie.

Moim zdaniem smar do kołowrotka ma być tylko dobry. Taki jak daje producent na pierwszy montaz. Ilość smaru i czystość to podstawa. Jedyne co można zmienić, to po smarze do „nowego”, do styranego kołowrotka dać gęstszy. I tu akurat podobnie jak w silniku - do starego silnika zamiast rzadkiego syntetyka leje się gęstszy mineral co kasuje na długi czas luzy.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Nie chce kupowac 10 rodzai smarow

Potrzebuje do stacjonarnych i multkow

Pan Jozef pisal ze uzywa dwoch, DG-4 i ACE#2 (ten ACE to nie wiem jaki)

Chcialbym zeby byl tez do smarowania carbonowych tarcz w multku

Kolowrotki w miare nowe  ,ale mam tez troche wyrobione

Nie zalezy mi zeby pieknie krecil  w fotelu

Ma spelniac swoja role

Przejrzalem tu trzy watki o smarowaniu smarach shimano i serwisie

Im dalej w las tym ciemniej

Co byscie mi polecili z wlasnego doswiadczenia?

Jesli kogos zirytowalem tak glupim pytaniem , to z gory przepraszam

Taki znalazlem, moze byc?

 

https://super-lube.eu/de/fette/37-21030-super-lube-synthetisches-mehrzweckfett-mit-ptfe-85-gr-0082353210305.html

Edytowane przez adam 13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kup sobie podstawowe:

do hamulca Shimano ACE-0 (DG01) grease - Smar Serwisowy - Mefisto Fishing

do przekładni Shimano SHIP-0 (DG06) - smar serwisowy - Mefisto Fishing

ewentualnie do przekładni jak nie chcesz dużego opakowania( świetnie się sprawdza)  Daiwa Slp Works 104 - Smar Serwisowy - Mefisto Fishing

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kup sobie podstawowe:

do hamulca Shimano ACE-0 (DG01) grease - Smar Serwisowy - Mefisto Fishing

do przekładni Shimano SHIP-0 (DG06) - smar serwisowy - Mefisto Fishing

ewentualnie do przekładni jak nie chcesz dużego opakowania( świetnie się sprawdza)  Daiwa Slp Works 104 - Smar Serwisowy - Mefisto Fishing

Dzieki

Ten DG01, jest tylko do hamulca? Doczytalem sie ze on jest do hamulca stacjonarnych, czy do carbonowych tarcz w multku tez?

Edytowane przez adam 13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kup sobie podstawowe:

do hamulca Shimano ACE-0 (DG01) grease - Smar Serwisowy - Mefisto Fishing

do przekładni Shimano SHIP-0 (DG06) - smar serwisowy - Mefisto Fishing

ewentualnie do przekładni jak nie chcesz dużego opakowania( świetnie się sprawdza)  Daiwa Slp Works 104 - Smar Serwisowy - Mefisto Fishing

W sklepie w  ktorym chce kupic nie maja juz DG06

Takie tam znalazle na stanie

Do hamulca i nie tylko

Cal's Star Drag Grease Rollenfett

I jeszcze ten

Shimano Rollenfett Getriebefett Permalube DG10 Gear Grease

Czy to dobry wybor do stacjonarnych i BC?

Maja na stanie tez

Shimano ACE-2 DG04 Grease Rollenfett

Chce zamowic Cal´sa i DG10, czy lepiej DG04?

 

 

 

 

 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chce kupowac 10 rodzai smarow

Potrzebuje do stacjonarnych i multkow

Pan Jozef pisal ze uzywa dwoch, DG-4 i ACE#2 (ten ACE to nie wiem jaki)

Chcialbym zeby byl tez do smarowania carbonowych tarcz w multku

Kolowrotki w miare nowe  ,ale mam tez troche wyrobione

Nie zalezy mi zeby pieknie krecil  w fotelu

Ma spelniac swoja role

Przejrzalem tu trzy watki o smarowaniu smarach shimano i serwisie

Im dalej w las tym ciemniej

Co byscie mi polecili z wlasnego doswiadczenia?

Jesli kogos zirytowalem tak glupim pytaniem , to z gory przepraszam

Taki znalazlem, moze byc?

 

https://super-lube.eu/de/fette/37-21030-super-lube-synthetisches-mehrzweckfett-mit-ptfe-85-gr-0082353210305.html

carbonowych tarcz sie niczym nie smaruje,maja byc czyste,wolne od jakichkolwiek smarowideł

jesli wybierasz smary shimano to do multika

na przekladnie DG-04

reszte podzespolow ,delikatnie DG-01 lub DG-06

do staloszpolowca wystarczy  sam DG-06

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy podkładki carbontex wymagają smaru?

 
 
w niektórych starszych kołowrotkach Shimano używa się podkładek z tkaniny lub filcu, które wymagają smaru. carbontex traci swoje właściwości cierne w wyniku zanieczyszczenia smarem i/lub olejem. Producent Carbontex twierdzi, że ich podkładki wciągane mogą pracować na mokro lub na sucho, jeśli chodzi o smar.16 marca 2015 r
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, z góry dzięki za szybką poradę: rozbieram właśnie nową Tatulę 200HL TWS celem nasmarowania, mam schemat, obejrzałem jakiś przykładowy filmik z rozbiórki i ... jestem w kropce. Po odkręceniu 3 śrub, nakrętki docisku szpuli itd. za diabła nie jestem w stanie zdjąć obudowy. Próbowałem podważać kostką od gitary itp. ale nawet nie drgnie. Ostukiwałem gumowym trzonkiem śrubkrętu - bez efektów. Czy tam jest jakaś nieoczywista blokada / śrubka pod czymś schowana, czego nie byłoby widać na schemacie ? A może obudowę potraktowali loctitem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...