Skocz do zawartości

Baitcastowe nowości...


mifek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,
największą obsesją baitcasterów jest minimalizacja bezwładności ruchomych części multiplikatora z naciskiem na szpulę. Zmniejsza się odległość pomiędzy masą i osią jej obrotu redukując średnice szpulki oraz kulek jej łożysk. Zmniejsza się masę szpulki niepełnym nawojem, wypłycaniem dna, redukcją szerokości, ażurowaniem i pocienianiem profilu, pocienieniem jej wałka, lżejszymi jej łożyskami, redukcją i uproszczeniem elementów jej hamulca rzutowego. Zmniejsza się masy szpulek, ich wałków, kulek łożysk i elementów hamulca poprzez zastosowanie lżejszych materiałów.
 
Najmniejsze szpulki mają 30 mm średnicy i toczą się na maciupkich kulkach SiC. Większe sv mają kreski niepełnego poziomu nawoju. Inne większe są płytkie na kilka milimetrów lub zwężone do 19 mm szerokości. Centralnie ażurowane dno i pocieniane profile to tip top Shimano trzeciego kroku ale też Aliexpress. Super materiały to stopy magnezu i litu, stopy tytanu, węgliki krzemu a najczęściej używane to słabsze stopy aluminium.
 
Obok powyższych zabiegów pomocne jest strojenie hamulców i tarcia. Najprostszym sposobem jest zerowanie docisku i zmniejszanie hamulca rzutowego lub wymiana łożysk. Jest coraz więcej speców tylko od strojenia obracających się układów z hamulcami rzutowymi. Układy są z elementami własnymi i dostępnymi, przeważnie precyzyjnymi łożyskami ceramicznymi od producentów specjalizujących się w tuningu kręciołków. Takie łożyska z dodatkowo, dysproporcjonalnie dociążonymi bieżniami coraz ciszej grzechoczą nawet na sucho.
 
Instruktor trzeciego kroku Shimano Takuma Hata jest trochę emocjonalny ale chyba sympatyczny. I oto chodzi. 92 m czyli "kju-dziu-ni me-ta" https://www.youtube.com/watch?v=tO4QvjFSX10

Natręctwom pomaga też skupienie masy i większy ciężarek ale, też tylko trochę, tylko na chwilę...
Pozdrawiam
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

widać potrzebę przywrócenia dysproporcji wagowych pomiędzy elementami wirującymi i ich stojanami. Lekkie kulki łożyska tocznego vs ciężka zabudowa bieżni tych łożysk - Ambass 2500C 1976, Pixy 2004, Black 10 2019, Antares 2019 lub lekka szpulka vs ciężka rama - Ambass 2500C 1976, Steez A 2017, Black 10 2019, Antares 2019.

Takie dysproporcje wagowe powodują, że toczenie się kulek i obracanie się szpulek jest cichsze. Są mniejsze drgania co przekłada się na dalsze rzuty. Podobnie działa trzecie łożysko na wałku szpuli.

 

Ciągle Ambass 2500C jest konkurencyjny. Jego gniazdo łożyska szpuli ma olbrzymią średnicę 11 mm, a wskaźnik wagowy szpuli do multiplikatora wynosi 7/265. Ten sam wskaźnik dla Antares 2019 to 7/220 (?). Antares nie waży 120 g a bezwstydnie 220 g. Nie pomyłka to właśnie ma na celu dodatkowe, obok ciężkich bieżni dla lekkich kulek SiC, tłumienie drgań szpuli ciężką zabudową.

 

Poza wymiarami 30/22 mm nie wiadomo z czego jest szpulka Steez 2019 . Shimano MgL III 34/19 mm, z uwagi na wytrzymałe materiały z jakich jest wykonana, w trzecim już kroku, jest najlepszą szpulką w swojej pojemności. Na razie.

 

Geometrię, masę, tarcie, hamowanie i drgania ruchomej szpuli trzeba chyba zmniejszać. Nawet obsesyjnie, ale tak żeby się bele czym nie pogibała na wieki.

 

''Ti-sze je-disz dal-sze bu-tiesz'' czyli ciszej, względnie powoli jedziesz to dalej zajedziesz.

Pozdrawiam

Edytowane przez king
  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Shimano Silenttune 2019
661eb95cly1fz1wobv5c2j20dk0dkmxp.jpg
Cicha melodia
Poprzez lekki nacisk na łożysko przytrzymujące szpulę, jest to mechanizm zmniejszający drgania łożyska podczas obrotu z dużą prędkością. Pozwala to na dalsze polepszenie ciszy podczas rzucania. Wzrost rotacji szpuli stał się jeszcze bardziej płynny.
 
Abu Garcia Revo Black 10.
08_REVO%20BLACK10-L_10_06784-thumb-220x1
płytkie warto prędkości drgań
(małe wychylenia i wzrosty drgań)
 
Łożyska szpuli Black 10
superfree_bearing-thumb-220x145-72960.jp
Poprawia pitching trajektorii niski odległość.
(małe ciche :) )
 
ABU Ambassadeur 2500C ma gniazdo na łożysko szpuli średnicy 11 mm. Tuning polega na wymianie stalowego łożyska kulkowego na mniejsze SiC w ciężkim pierścieniu zewnętrznym lub jeszcze mniejsze SiC w ciężkim pierścieniu zewnętrznym i wewnętrznym.
T3 Air ma łożyska szpuli średnicy 6 mm, 16 Aldebaran BFS 7 mm. Nie ma małych cichych o średnicy 6 mm ale oczywiście mogę się mylić.
 
Silenttune trafi do sprzedaży w kwietniu 2019 , Revo 10 w marcu ale Ambass 2500C jest dostępny od dawna :)
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko gra, jednak multik o obudowie lustrzanej nie ułatwia maskowania.Czapka camou, spodnie i kurtka podobnie, ciche ruchy i nawyki snajpera...

a w garsci lustro... :D :D :D

No nie wiem, może tak trzeba, ale od lat ta obudowa budzi moje zdziwienie... :huh:

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko gra, jednak multik o obudowie lustrzanej nie ułatwia maskowania.Czapka camou, spodnie i kurtka podobnie, ciche ruchy i nawyki snajpera...

a w garsci lustro... :D :D :D

No nie wiem, może tak trzeba, ale od lat ta obudowa budzi moje zdziwienie... :huh:

Mam tak samo ????. Może pokusza się o wersje Exsence w wersji mgl i z jakimś sensowniejszym przełożeniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może kolega @king jest obcokrajowcem i są to tłumaczenia z translatora....

Tez tak mi sie wydaje i moze nie sa to tlumaczenia translatora a poprostu ciezko mu ubrac w Polskie slowa to co chce wyrazic poniewaz nie ma stycznosci na codzien z Polskim jezykiem :)

 

Czy to ważne?

Wiele uwag jest sensownych i bardzo na temat.

Nie zniechęcajmy do wyrażania opinii.

Stare Ambass? - sensowne refleksje...

pozdrawiam dyskutantów, niezależnie od narodowości... :rockon:

 

 

Naprawde nie chcialem zniechecac czy cos w tym stylu, zgadzam sie z tym co pisze king, kurde ma chlop racje, chociaz czasami nie jest to nowosc i odkrycie roku a poprostu fakty o ktorych wiemy napisane po profesorsku :P

jednak czy naprawde "wskaźnik wagowy szpuli do multiplikatora" ma jakiekolwiek znaczenie??

 

Wracajac do tematu nowosci i shimano.... dla MNIE tragedia, hamowanie szpuli czterobloczkowy svs, dziala to bardzo dobrze ale mialem nadzieje na jakis przelom  na system hamowania magnetykiem i ze shimano dogoni pod tym wzgledem daiwe. Zdejmowanie panelu bocznego zeby wlaczac i wylaczac bloczki jest slabe i mi jako (juz bylemy) fanowi marki shimano sie znudzilo :)

Nowa CC dc to ta sama bryla co zlota poprzedniczka, nic nowego i fajnego dla mnie

Antares jakis taki z krzywym daszkiem taki niesymetryczny :/

 

Slabo te shimanowskie nowosci wygladaja.... ide do daiwy :)

Edytowane przez hose4ras
  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aj tam zdrajca odrazu :) takie konstrukcje jak stara cc, curado 51e i wszystkie multiki w tej budzie a jest ich sporo, metanium w budzie od 2013r zawsze beda u mnie na szczycie :D 

....ale na dzis to daiwa mnie przekonuje do zakupow i to bardzo

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja antaresa kupiłem tylko ze względu na fakt ze lubię łowić sandacze pod pewnym mostem gdzie odległość łowiącego od mostu musi wynosić co najmniej 50m ja staje mniej więcej 60m od mostu i potrzebuje jeszcze z 20m żeby przynęta wpadła pod most i do tego antares jest idealny żaden inny kołowrotek nie daje takich odległości... pozatym to mocny młynek na którym 15kg sum nie powalczy dłużej niż 5min

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...