Skocz do zawartości
  • 0

Spalinowe silniki zaburtowe - Paliwo E10


MarasR

Pytanie

Jak już wiadomo to od nowego roku na stacji paliw nie kupimy benzyny 95 o oznaczeniu E5 . Dostępna będzie PB 95 o oznaczeniu E10 .

W sieci ma być dostępna lista samochodów którym te paliwo nie zaszkodzi oraz  te do których nie będzie zalecane paliwo E10 .

W dalszym ciągu będzie sprzedawana benzyna o liczbie oktanowej 98 E5.

Zrozumiałe jest to ,że do samochodów którym  paliwo E10 nie  jest zalecane kierowcy będą tankować PB98.

 

A jak wygląda sytuacja z naszymi spalinowymi silnikami. Mamy nowe 4T ale też mamy też silniki na gaźniku stare ale jare :) 2T .

 

Czy ma ktoś z Was prawdziwe informacje jakie paliwo można nalać a którego zdecydowanie nie.

 

Zapraszam do dyskusji .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Tak samo. Nikt 20 lat temu nie przewidywał beznyny e10. Trzeba będzie dalej lać e5. W obecnych silnikach w instrukcji jest napisane reszta do znalezienia na stronach producentów. Do poczytania np tu https://marine-matters.co.uk/blog/e10-petrol-can-i-use-it-in-my-outboard-engine/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

 

 

A wracając do wątku to będzie to dodatkowy bodziec żeby wymieniać gaźnikowe konstrukcje. Wszyscy chcą nam umilić życie ekologią.

 

Nie na darmo sukcesywnie budowana jest Reja 24.... ptaszki cwierkaja że jak już wejdą opłaty emisyjne... nie ominą one również naszych zabawek 2T ... 4T...????????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

A wracając do wątku to będzie to dodatkowy bodziec żeby wymieniać gaźnikowe konstrukcje. Wszyscy chcą nam umilić życie ekologią.

 

Gaźnikowemu akurat to lata koło pióra czy ma 6 czy 10 % słomy czy buraków w baku. Bio guano działa destrukcyjnie na układy wtryskowe gdzie są bardzo precyzyjne elementy które bio zakleja i niszczy. W układach gaźnikowych nie ma ani jednego takiego słabego punktu więc poza prawdopodobną utratą mocy nic im się kompletnie nie stanie. 

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Gaźnikowemu akurat to lata koło pióra czy ma 6 czy 10 % słomy czy buraków w baku. Bio guano działa destrukcyjnie na układy wtryskowe gdzie są bardzo precyzyjne elementy które bio zakleja i niszczy. W układach gaźnikowych nie ma ani jednego takiego słabego punktu więc poza prawdopodobną utratą mocy nic im się kompletnie nie stanie. 

Nie jestem biegły w wiedzy petrochemicznej ale z tego co wyczytałem jest dokładnie odwrotnie jak piszesz. Biokomponent którego ma być więcej w E10 to bioetanol on szybciej wysycha i nie zapewnia smarowania (z tego co zrozumiałem) co jest dużo bardziej szkodliwe dla gaźnika niż dla wtrysków. Wszystkie auta i silniki 4t na wtrysku są przystosowane do E10 a właśnie gaźnikowe nie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
Tu nie potrzeba biegłej wiedzy z petrochemi. Wystarczy znać zasadę działania silnika 2T gaźnikowego. Po krótce 2T smarowany jest olejem zawartym w mieszance paliwowo-olejowej i w tej kwestii nic się kompletnie nie zmieni. Dalej będzie ta mieszanka podawana dyszą do gardzieli i zasysana do komory gdzie jest spalana. Owa mieszanka ma dwojakie zadanie. Benzyna ma się spalić i nadać pracę, a olej ma za zadanie smarować i płukać silnik. Na tym koniec. W mega prostej konstrukcji jaką jest silnik 2T gaźnikowy nie ma żadnych elementów które mogą ulec destrukcji poprzez zwiększenie bio do tych 10%. Natomiast PB od dawna kiedy weszło do niego bio wypalamy z gaźnika po pływaniu właśnie po to, żeby zawarte w nim bio komponenty nie zatykały gaźnika i nie tworzyły osadów. Więc tu też się nic nie zmienia. Wypalaliśmy i będziemy wypalali bo innej opcji nie ma. Realne straty i skutki uboczne, to możliwa utrata mocy w jakimś procencie na tym paliwie, choć to wyjdzie dopiero "w praniu"

 

Dzisiejsze wydmuszki małych pojemności na wtrysku z turbinami same się ledwie kręcą, a 100 czy 150.000km to często ich kres życia. Jak im dowalą słomy do baku będzie naprawdę interesująco. Wiec o to bym się martwił co się kręci pod maską, a nie o to co wisi na pawęży i nazywa się 2T.

 

 

I na koniec poza tematem taki przykład z życia. Starsze silniki diesla do roku jak dobrze pamiętam 2007 były projektowane do smarowania układu wtryskowego siarką zawartą w ON. Kiedy ekologia zamieniła nagle ta siarkę na bio guano automatycznie te silniki dostawały zadyszki, wtryskiwacze się zaklejały, a ich układ wtryskowy się zacierał. Wiesz jaki jest na to sposób stosowany przez wielu przewoźników i osób prywatnych ?. Regularne dodawanie oleju 2T w proporcji powiedzmy 1:300 do ON. 2T smaruje układ, czyści go, i na końcu się spala bezpopiołowo. Po co to ?. Ponieważ trzeba uzupełniać to co zabrano czyli środek smarno - konserwujący w postaci siarki. Teraz weź silnik 2T który jest z założenia tak właśnie smarowany i porównaj do tego realnego przykładu . 

Edytowane przez darek63
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Znalazłem ciekawy artykuł na ten temat. Akurat na przykładzie silników yamaha ale myślę, że będzie się to tyczyć większości. Ja już wiem co będę lał do baku w przyszłym roku.

 

https://captain-ocean.com/pl/quelle-essence-pour-un-moteur-de-bateau-4-temps-yamaha/

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Znalazłem ciekawy artykuł na ten temat. Akurat na przykładzie silników yamaha ale myślę, że będzie się to tyczyć większości. Ja już wiem co będę lał do baku w przyszłym roku.

 

https://captain-ocean.com/pl/quelle-essence-pour-un-moteur-de-bateau-4-temps-yamaha/

Zawsze z dystansem podchodzę do "ekspertów", którzy na koniec usiłują mi coś sprzedać.

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Pamietajmy, że zmieniając paliwo z 95 na 98 powinniśmy zmienić punkt zapłonu. Auto jest ustawione na jedną LO. Moja stara vectra miła kiedyś nawet wtyczkę którą odwracając zmieniało się zapłon pod LO.

 

Natomiast najbardziej wkurzające jest to, że zmieniają tanie paliwo ale jak kogoś stać to może dalej jeździć na 5% …

Podobna przymiarka jest do aut, same elektryki poza autami luksusowymi …

Na ostatni spęd o ratowaniu świata znów wszyscy się zlecieli samolotami …

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Czyli trzeba lać 98 do 4 sowa pytanie co z dwusowem czy tez 98 będzie ok

 

Nie wiem czy aby na pewno można lać Pb98 do 4sówa, kiedyś usłyszałem od mechanika silników zaburtowych że przyczyną awarii silnika który  oddał  mój kolega Andrzej do naprawy ( Yamaha 20KM 2010r  4 sów) mogło być lanie benzyny Pb98 i wypaliło gniazda, ale czy to prawdą ? czy to było główną przyczyną problemu ?  Nie wiem tego  do dziś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Nie wiem czy aby na pewno można lać Pb98 do 4sówa, kiedyś usłyszałem od mechanika silników zaburtowych że przyczyną awarii silnika który oddał mój kolega Andrzej do naprawy ( Yamaha 20KM 2010r 4 sów) mogło być lanie benzyny Pb98 i wypaliło gniazda, ale czy to prawdą ? czy to było główną przyczyną problemu ? Nie wiem tego do dziś.

Bzdura. Wypalone zawory to uboga mieszanka - patrz zła regulacja gaźnika. Gdzie był serwisowany silnik wcześniej?

 

Wysłane z mojego motorola edge 40 pro przy użyciu Tapatalka

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Albo podparte zawory.

Był u mnie człowiek który ma ileś lat szkołę żeglarską. Kilka ribów, ustawiłem mu zawory w jednym silniku a on do mnie dzwoni i pyta to w tych silnikach ustawia się zawory? :)

W zeszłym tygodniu miałem Yamahe 50 z Norwegi na ssących luz ok na wydechowych 0.15 do 0.05... (norma 0.25-0.35).

 

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Nie wiem tak naprawdę.

Ja zostanę przy 95 ale ja mam 2T więc mu to lotto aby się paliło... :D

Co będzie później zobaczymy. Będą lecieć wtryski w benzyniakach jak w dieslach. Już tu to pisałem. Znajomi czyszczą zbiorniki na stacjach paliw. Pokazywali mi jak szuflami do śniegu z dna wyciągają BIO galaretę. Potrafi być tego do tony w dużym zbiorniku. To sobie leży na dnie. Wpada cysterna i 1.5 calowym wężem miesza tą breje. Żadne filtry tego nie wyłapią bo to ma formę żelu. Zawsze mówią widzisz że tankują stacje omijaj ja minimum 2h. Ja tak robiłem dieslami teraz trzeba będzie benzynami....

 

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ja regularnie do M57 leję 2T. Teraz zacznę też do M54 trochę dolewać. Najlepiej półsyntetyk i najlepiej Valvoline bo spala się bezpopiołowo i nie syfi katów. Wystarczy symbolicznie 1:300 i zrobi robotę żeby wtryski nie umierały. Gdybym miał zaburtowy na wtrysku dokładnie to samo bym robił. PB95 i środek smarny do paliwa.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ja regularnie do M57 leję 2T. Teraz zacznę też do M54 trochę dolewać. Najlepiej półsyntetyk i najlepiej Valvoline bo spala się bezpopiołowo i nie syfi katów. Wystarczy symbolicznie 1:300 i zrobi robotę żeby wtryski nie umierały. Gdybym miał zaburtowy na wtrysku dokładnie to samo bym robił. PB95 i środek smarny do paliwa.

Rozumiem że do M57 ? M54 ? mówisz o silnikach bmw ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Dzięki Panowie za wpisy :) 

 

No to jedziemy dalej, mamy też zapewne piły łańcuchowe  2T oraz kosiarki czy też traktorki 4T  i tu też będzie zapewne jakaś zagwozdka co nalać.

Wiem też ,że mamy stabilizator benzyny ,który kupimy i pewnie jego cena wzrośnie wraz z popytem.

 

A teraz takie dziwne pytanie. 

O ile Pb 95 była przyswajana czytaj bezpieczna dla danego silnika to już Pb 98 nie koniecznie i tak sobie pomyślałem może naiwnie nie wiem :) 

 

Nowa PB 95 E 10  mieszać w odpowiedniej proporcji z Pb 98  a ta jak wiadomo dalej będzie E 5 . Obniżymy   za wysokie oktany dla silnika oraz zawartość bio dodatków.

 

Co do tego syfu czyli żelu w zbiornikach to jest fakt  .  Jest tego sporo  teraz będzie jeszcze więcej wody w tym dennym osadzie i o tym  nic się nie mówi ani nigdzie nie pisze tak jak ile hot dogów czy też innych kanapek zapakowanych jest wyrzucanych do kosza czytaj utylizowanych . Gdzie w wielu przypadkach pracownicy na stacji mieli by darmowy posiłek ale niestety nie mogą pod żadnym pozorem z niego skorzystać. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Silniki wtryskowe są dostosowane do E10 od co najmniej kilku lat (w instrukcjach są adnotacje, żeby używać paliwa o zawartości etanolu do 10%). Większym problemem może być dla gaźnikowych, ponieważ paliwo z bioetanolem ma inną prężność par, a cały układ pracuje w podciśnieniu i w gorące dni mogą pojawiać się korki parowe. Z tego co kiedyś czytałem, to wychodzi, że bardziej 4T niż 2T, bo olej w mieszance obniża prężność par.

 

Wysłane z mojego motorola edge 40 pro przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez psulek
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...