Skocz do zawartości
  • 0

Spalinowe silniki zaburtowe - Paliwo E10


MarasR

Pytanie

Jak już wiadomo to od nowego roku na stacji paliw nie kupimy benzyny 95 o oznaczeniu E5 . Dostępna będzie PB 95 o oznaczeniu E10 .

W sieci ma być dostępna lista samochodów którym te paliwo nie zaszkodzi oraz  te do których nie będzie zalecane paliwo E10 .

W dalszym ciągu będzie sprzedawana benzyna o liczbie oktanowej 98 E5.

Zrozumiałe jest to ,że do samochodów którym  paliwo E10 nie  jest zalecane kierowcy będą tankować PB98.

 

A jak wygląda sytuacja z naszymi spalinowymi silnikami. Mamy nowe 4T ale też mamy też silniki na gaźniku stare ale jare :) 2T .

 

Czy ma ktoś z Was prawdziwe informacje jakie paliwo można nalać a którego zdecydowanie nie.

 

Zapraszam do dyskusji .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Dzięki Panowie za wpisy :)

 

No to jedziemy dalej, mamy też zapewne piły łańcuchowe  2T oraz kosiarki czy też traktorki 4T  i tu też będzie zapewne jakaś zagwozdka co nalać.

Wiem też ,że mamy stabilizator benzyny ,który kupimy i pewnie jego cena wzrośnie wraz z popytem.

 

A teraz takie dziwne pytanie. 

O ile Pb 95 była przyswajana czytaj bezpieczna dla danego silnika to już Pb 98 nie koniecznie i tak sobie pomyślałem może naiwnie nie wiem :)

 

Nowa PB 95 E 10  mieszać w odpowiedniej proporcji z Pb 98  a ta jak wiadomo dalej będzie E 5 . Obniżymy   za wysokie oktany dla silnika oraz zawartość bio dodatków.

 

Co do tego syfu czyli żelu w zbiornikach to jest fakt  .  Jest tego sporo  teraz będzie jeszcze więcej wody w tym dennym osadzie i o tym  nic się nie mówi ani nigdzie nie pisze tak jak ile hot dogów czy też innych kanapek zapakowanych jest wyrzucanych do kosza czytaj utylizowanych . Gdzie w wielu przypadkach pracownicy na stacji mieli by darmowy posiłek ale niestety nie mogą pod żadnym pozorem z niego skorzystać. 

 

Jak już pisano, 2T nie ma się co przejmować. Toto wciąga cokolwiek wlejesz. Tzn nie mówię o wysilonych 2T np KTM w motocyklach ale o prostych silnikach starszych albo własnie pile spalinowej, kosie, zaburtówce itp.

Co tam miałoby się stać? Jedynie może stracić trochę mocy. Paliwo, dysza, przepustnica, okno, bum, okno ... smarowanie robi "mixol". JAk kiedyś moja do diesla zatankowała benzyny to spuszczoną mieszankę wypaliliśmy własnie w prostych 2T.

98 na silniku ustawionym pod 95 też nie zrobi mu krzywdy bo zapłon nastąpi później co może ściąć lekko wykres mocy, ale dla silnika to nawet trochę zdrowiej. Co innego jak zapłon ustawiony na 98 a zalejemy niższe LO.

 

Tak mi się przypomniały trzy osobiste przypadki:

- jak kiedyś zlałem ojcu z syreny wachę 86 albo i 78 (tak była takowa, chyba żółta, zielona i niebieska 92) i wlałem do MZ (ustawionej oczywiście pod wyścigi ;) po Wrocku) to się o mało w garażu nie połamałem bo odpaliła, jakoś tak dziwnie, a jak wbiłem 1 to pojechała ... do tyłu. Także tak jakby ... tak reagują dwusuwy  :D. Zgasiłem, odpaliłem jeszcze raz i już pojechała w miarę normalnie i w dobrą stronę.

- miałem malucha. Paliwa nie było, to znajomy kupił od ruskich jakąś wachę, podobno lotniczą, którą mu przywieźli w cygarze od MIGa. Mieszaliśmy to pół na pół ze zwykłą benzyną. Kaszlak kaszlał ale jeździł. Tylko jak się nagrzał, to nie gasł. Trzeba było go dławić na biegu. Kiedyś wysiałem pod sklepem, wyjąłem kluczyk a ten skacze. Poszedłem po zakupy, jak wróciłem jeszcze skakał. Wsiadłem i odjechałem "bez palenia" (przypomnę że z kluczyka się nie paliło kaszlaków tylko wajchą (albo kijem)).

- w czasach dużo późniejszych ok 15-20 lat temu, niektórzy prekursorzy ochrony środowiska kupowali w makro olej rzepakowy w bańkach 5l i z powodzeniem lali do swoich diesli. Niektórzy mieszali z ropą a inni wręcz na czysto. Miały się zapiekać wtryski ale jakoś znajomym się nie zapiekły. Organa zaczęły takowych ścigać. Czemu? Bo tak oddolna i proaktywna postawa proekologiczna nie była opodatkowana pełnym VATem i akcyzą  :D. Co innego jak robi to EU. Taki półosobisty przypadek bo byłem świadkiem lania, ale sam już miałem służbowy więc w tym zakresie byłem wzorowym obywatelem już.

 

Także, ... jakby ... nie wpadam w panikę, a powyższe rozważania świadczą tylko o tym, że nam się nudzi bo wszystko zamarzło.

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

@Qh_

 

Na oleju z rzepakowymi dawały radę tylko proste silniki na pompach sekcyjnych w stylu MB W123 i 124. Jakieś starsze Golfy Pasaty 1.9 tdi na takich pompach etc. Ale to się nie rozwinęło mimo, że powstała pionierska "instalacja na olej roślinny do samochodu". Jak wpiszesz to hasło do googla to zobaczysz o co chodziło. ON był wstępnie podgrzewany żeby go rozrzedzić i z powodzeniem spalany w takim prostym silniku. Jednak wynalazek nie nadążył za postępem motoryzacji. Masowo zagościły w dieslach turbo sprężarki, w VW zamiast pompy pompowtryskiwacze, w innych masowo common rail + wszechobecna elektronika, i olej rzepakowy skończył na półkach w biedronce czyli tam gdzie jego miejsce :). Tak, że pomysł upadł zanim się rozwinął bo postęp był tak szybki, że te stare klekoty zwyczajnie skończyły żywot na złomie i pojedyncze u kolekcjonerów. 

 

Te nowe mają więcej ekologii niż silnika pomontowane i się do niczego nie nadają nawet zasilane ON poza regularnym cyklicznym drenowaniem portfela na serwisie, a ich żywotność obliczona jest na szybki zgon, a nie setki tysięcy czy nawet milion przejechanych km. 

 

Patrząc na kanał kolegi @Tresor i nie tylko co tam się wyrabia, mam nieodparte wrażenie, że producenci silników zaburtowych poszli dokładnie tą samą drogą i produkują miernotę pod obrzydliwie drogi serwis ponieważ ma to wszystko dopisek outboard. Konstrukcje prostackie, bez łożysk, bez panewek byle taniej, byle więcej zarobić. Takie czasy przyszły więc jak ktoś ma starsze porządne mechanizmy, pojazdy, silniki zaburtowe etc., to szanujcie je, bo posłużą dalej całymi dekadami w przeciwieństwie do tego co obecne księgowi produkują. Więc jak to wszystko się zachowa z paliwem E10 dowiemy się pewnie bliżej jesieni 2024 kiedy sezon będzie się chylił ku końcowi. Ile i czy będzie zgonów tych teraźniejszych delikatnych i wrażliwych na wszystko silników na dodatku 10% bio na dzisiaj nikt nie wie.

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Będzie ciekawie.

Ostatnio mam bardzo dużo telefonów lub przyjazdów silników w sprawie 4T, moce 5-25KM. Silnik chodzi np 3 dni a na 4 nie chce odpalić. Okazuje się że świece czarne. Wystarczy wyczyścić i silnik ożywa. Niezależnie od marki czy to chińczyk czy to merc czy Yama gaźnikowe. Wydaje mi się że to wina paliwa co będzie jak doleją jeszcze tej gnojówki. Dużo montuje irydowych świec pomaga to w pewnym stopniu. 100% przyczyny nie znam. Obserwując tyle przypadków widzę pewną prawidłowość dotyka to ludzi pływających raczej delikatnie. Troling i szanujących swoje maszyny, za zimny silnik nie przepala tego syfu.

Muszę zamówić filtry z separatorem wody na alibabie myślę że będą się sprzedawać. :)

Coś takiego do mojego 2T chinola sie zmieści.

.0de661eeccd2d35000c8dd5c4d627afb.jpg

 

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez Tresor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
Filtr z separatorem na pewno będzie trochę tego bałaganu wyłapywał, ale w zbiorniku będzie się i tak oddzielać jak dłużej postoi. Na nasze nieszczęście nie pływamy codziennie. Będzie miało czas się porozdzielać. Nie ma jeszcze dokładnych wyjaśnień różnic w naszym języku, ale tu można sobie napisy włączyć i popatrzeć z czym przyjdzie nam się zmierzyć.

 


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

 

Filtr z separatorem na pewno będzie trochę tego bałaganu wyłapywał, ale w zbiorniku będzie się i tak oddzielać jak dłużej postoi. Na nasze nieszczęście nie pływamy codziennie. Będzie miało czas się porozdzielać. Nie ma jeszcze dokładnych wyjaśnień różnic w naszym języku, ale tu można sobie napisy włączyć i popatrzeć z czym przyjdzie nam się zmierzyć.
 

Bardzo ciekawe i pouczające. Mój pierwszy wniosek - w zbiorniku trzymać niewiele i wypalać do dna. Przed dolewką z rezerwowego zbiornika dokładnie wymieszać (potrząsnąć). Absolutnie nie pozostawiać żadnych resztek na zimę. No i najchętniej lałbym E98, tylko muszę zdobyć wiedzę, czy mogę na dłuższą metę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

W firmowych łodziach mieliśmy coś takiego między zbiornikiem a silnikiem.

 

Właśnie udało mi się znaleźć ten świetny produkt na platformie AliExpress, zobacz! 133,94zł 1%OFF | UF-10K Element filtra paliwa Separator wody elementy montażowe UF10K silnik łodzi zaburtowy Honda Yamaha Suzuki Mercury

https://a.aliexpress.com/_EvrPXhP

 

Lub tańsza wersja

Właśnie udało mi się znaleźć ten świetny produkt na platformie AliExpress, zobacz! 79,30zł 8%OFF | R12T filtr paliwa Separator wody kompletny zestaw-Marine typu SPIN-ON R12T filtr zastępuje S3240 120AT NPT ZG1/4-19 Fit 3/8 Cal NPT Ou

https://a.aliexpress.com/_EzoKWtL

Edytowane przez GrzesM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

 

 

W firmowych łodziach mieliśmy coś takiego między zbiornikiem a silnikiem.

]

Na łodzi jak najbardziej nawet się dziwię ze ludzie bez tego pływają.

To co ja pokazywałem to do małych silników, do pontonów.

 

 

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Równie staromodny co i znienawidzony silnik Salut - ruska wersja starego Volvo Penta spali wszystko. Ma jeszcze jedną, bardzo ważna zaletę - nawet bez tuningu i czipowania słychać go bardzo daleko, co czyni nas rozkosznie widocznymi  :)  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Bedzie dzialac normalnie e10 od lat jest urzywana w usa jedyny problem z ludkami jest taki ze te 10% alkocholu bedzie absorbowalo wode wiec jezeli nie wypalasz zbiornika w krotkim czasie musisz o tym pamietac wszystkie silniki do lodek w ameryce maja dopuszczone do urzytku paliwo do 10% alkocholu choc wiekszosc tankuje paliwo bez alkocholu do lodek jak i malych dwu i cztero suwow

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Bedzie dzialac normalnie e10 od lat jest urzywana w usa jedyny problem z ludkami jest taki ze te 10% alkocholu bedzie absorbowalo wode wiec jezeli nie wypalasz zbiornika w krotkim czasie musisz o tym pamietac wszystkie silniki do lodek w ameryce maja dopuszczone do urzytku paliwo do 10% alkocholu choc wiekszosc tankuje paliwo bez alkocholu do lodek jak i malych dwu i cztero suwow

Czyli mam potwerdzenie, że dobrze zrobię tankując PB98. Parę złotych więcej, a silnik bezpieczny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Uprzedzając - nie znam się i nie mam zamiaru bronić tego stanowiska, ani wdawać się w polemikę.

Zostawiłem na serwis silnik Yamaha w jednym dość znanym miejscu w Warszawie na Wale Miedzyszynskim. Przy okazji spytałem o opinie na temat paliwa E10. Panowie stwierdzili, ze można łac, bo silniki są do tego przystosowane. Dodali, ze nie polecają pływania na paliwie, które bardzo długo nieużywane było w zbiorniku.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ja dziś. Rozmiawaialem z Panem z serwisu hondy i potwierdził, że nasze gaźnikowe są przystosowane do tego typu paliwa i można śmiało lać. Z drugiej strony tak sobie pomyślałem - a co miał powiedzieć. Tak czy inaczej ja od nowego sezonu będę dopłacać do 98 tylko.do końca nie wiem czy można taką stosować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Informacja z instrukcji obsługi Tohatsu na wtrysku , przy E10 należy zasosować dodatkowy separator wody.

 

"GASOLINES CONTAINING

ALCOHOL
The fuel system components on your
TOHATSU engine will withstand up to 10%
ethyl alcohol (hererinafter referred to as the
"ethanol"), content in the gasoline. But if
the gasoline in your area contains ethanol,
you should be aware of certain adverse
effects that can occur. Increasing the percentage
of ethanol in the fuel can also
worsen these adverse effects. Some of
these adverse effects are caused because
the ethanol in the gasoline can absorb
moisture from the air, resulting in a separation
of the water/ethanol from the gasoline
in the fuel tank.
These may cause increased:
Corrosion of metal parts
Deterioration of rubber or plastic parts
Fuel permeation through rubber fuel
lines
Starting and operating difficulties
If the use of gasoline containing alcohol is
inevitable, or presence of alcohol is suspected
in the gasoline, it is recommended
to add a filter that has water separating
capability, and check the fuel system for
leaks and mechanical parts for corrosion
and abnormal wear more frequently.
And, in case any of such abnormality is
found, discontinue the use of such gasoline
and contact our dealer immediately.
If the outboard motor will only be used
infrequently, please see the remarks on
fuel deterioration in the STORAGE chapter
(P 78) for additional information."
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Nie należy, tylko rekomendują. Nie popadajmy w paranoję. Zależy jaki silnik i jaka rotacja paliwa. U mnie taki filtr jest w silniku. Trzymam na wodzie, duże różnice temperatur noc/dzień, deszcz i mgła, zbiornik na łódce z uchylonym odpowietrznikiem (ale w bakiście), paliwo czasem stało i miesiąc i nigdy nie miałem problemu wody w paliwie i pewnie mieć nie będę. Jeżeli dbasz o rotację a do tego zbiornik trzymasz w garażu, bez dostępu światła i dużych różnic temperatur to taki filtr jest zbędny. Co innego łodzie z wbudowanymi dużymi zbiornikami, gdzie paliwo może długo zalegać i ma czas nałapać wilgoci. Alco jest silnie higroskopijne - spirytus ma 96% bo się samorcieńcza, a etanol czysty 100% praktycznie nie występuje w handlu bo ciężko zapobiec pochłanianiu wilgoci z powietrza. Paliwo ma określoną pojemność wodną, może wchłonąć określoną ilość wody a później rozpoczyna się proces wytrącania na dnie zbiornika normalnej wody. Tylko na to trzeba trochę czasu. Pamiętacie, że kiedyś lało się dyktę do paliwa, żeby usunąć wodę z układu, ale trzeba było wypalić bak w miarę szybko? Tu działa to tak samo.

 

Wysłane z mojego motorola edge 40 pro przy użyciu Tapatalka

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Poprawcie mnie, jeżeli błądzę:

- lejesz do łodzi to nowe cudo i szybko (nie wiem, jak szybko) je zużywasz, a jak planujesz postój (też nie wiem, jak długi) to czyścisz i silnik i zbiornik co do ostatniej kropelki, aby nie złapało toto wody,

- lejesz do łodzi E5 PB98, płacisz więcej za litr, w skali roku, zależy ile kto pływa, wyjdzie 100? 200? 300? zł i masz spokojną głowę

 

Z samochodami (tymi nowszymi) nie ma problemu, bo jeździmy non stop i chyba woda nie ma szans się zgromadzić.

 

Co do łodzi to ja wybieram wersję drugą

Edytowane przez tryt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jest jeszcze 3 metoda. Trzymasz paliwa nalanego do szyjki. Ja tak zawsze mam przed wyjazdem na ryby mimo ze na każdy wyjazd zużywam 4-5 litrów. Teraz poprostu będę tankował nie przed rybami a odrazu w dzień powrotu. Taka procedura powrotu z ryb podłączenia aku echo do ładowarki i paliwo do szyjki... :)

 

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jest jeszcze 3 metoda. Trzymasz paliwa nalanego do szyjki. Ja tak zawsze mam przed wyjazdem na ryby mimo ze na każdy wyjazd zużywam 4-5 litrów. Teraz poprostu będę tankował nie przed rybami a odrazu w dzień powrotu. Taka procedura powrotu z ryb podłączenia aku echo do ładowarki i paliwo do szyjki... :)

 

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka

a na dłużej, po sezonie, to zalecane jest usuwanie z całego układu nawet obecnego paliwa, bo się starzeje. To tym bardziej tej nowości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...