Skocz do zawartości
  • 0

Spalinowe silniki zaburtowe - Paliwo E10


MarasR

Pytanie

Jak już wiadomo to od nowego roku na stacji paliw nie kupimy benzyny 95 o oznaczeniu E5 . Dostępna będzie PB 95 o oznaczeniu E10 .

W sieci ma być dostępna lista samochodów którym te paliwo nie zaszkodzi oraz  te do których nie będzie zalecane paliwo E10 .

W dalszym ciągu będzie sprzedawana benzyna o liczbie oktanowej 98 E5.

Zrozumiałe jest to ,że do samochodów którym  paliwo E10 nie  jest zalecane kierowcy będą tankować PB98.

 

A jak wygląda sytuacja z naszymi spalinowymi silnikami. Mamy nowe 4T ale też mamy też silniki na gaźniku stare ale jare :) 2T .

 

Czy ma ktoś z Was prawdziwe informacje jakie paliwo można nalać a którego zdecydowanie nie.

 

Zapraszam do dyskusji .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Jakie spostrzeżenia po używaniu E10 ? 
 za mną już pływanie i  silnik na E10  zwyczajnie  ciężko palił , chodził jak kupa  aż  finalnie nie chciał w ogóle odpalić  ale lekkie podkrecenie skład mieszanki śrubką  załatwiło sprawę   natomiast jakby  trochę   wolniej łódź płynęła a piz...aka odpuchła po zimie 15kg z grzbietu , łódź odchudzona wiec  masa całkowita  zestawu    zmniejszona a mimo to lipa . 
Na przykładzie innych urządzeń OT taka kosa sztil fs120   zawsze kosiłem  rów  300m i  1/3 powrotu   dość dokładnie koszone dookoła drzewek a teraz ledwo dojeżdżam do końca  przejazdu kosząc  trochę na odpier.. więc  wydajność  ów paliwa jest wyraźnie mniejsza  bez względu na zapewnienia    pseudo teoretyków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Toś Amerykę odkrył. Biopaliwo ma mniejsza zdolność wykonania pracy niz ropopochodne. No to trzeba go wiecej spalić.

 

Od początku mówiłem, ze to ekościema. Bo coś co ma być bio spowoduje że każdy będzie kręcił i więcej gaz cisnął i dla środowiska będzie to samo albo gorzej.

 

Ja w końcu zapasy wypaliłem. Jakiejś różnicy nie czułem na Yamie 25KM ale dziś właśnie napełniłem kanistry i się szarpnąłem na 98 e5 to zobaczę i zdam relację.

 

Ale faktycznie na Odrze koleś jak sie koło mnie zatrzymał to potem dwusuwa szarpał strasznie długo (juz myślałem, ze go holował będę) i jeden z naszych tez na Mietkowie silnika nie odpalił …

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

U mnie jak na razie zero różnicy. Yamaha 8HP 2t pali od pierwszego chodzi jak chodziła. Nie widzę żadnej różnicy. Na E5 śmigał mój gumowiec 25-26km/h i na E10 jest to samo. Wyjście w ślizg też to samo bez zamulania. Nie robiłem żadnych regulacji gaźnika. Na 7-8 godzin warczenia czyli pływania w ślizgu i trolowania Yamaha spala około 5 litrów czyli porównywalnie do ubiegłych sezonów. Ja u siebie nie widzę sensu 98 kupować.

Edytowane przez darek63
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Należy pamiętać że nigdy nie wiemy co mamy w baku. 10% jest max ale może być 3-5-8%... Ja wypaliłem ok 40 litrów. W 2T nie widzę żadnych różnic. W 4T trzeba często podlać troszkę więcej paliwa. Wczoraj akurat podkręcałem dawki.

Edit i jeszcze artykuł:

https://autokult.pl/brakuje-etanolu-duza-roznica-pomiedzy-benzyna-e5-i-e10,7038326418844448a

.

.c80fd80cdd0ae47bcc3b856edc0d7f56.jpg

 

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez Tresor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

O i mnie najszły egzystencjonalne pytania:

1. Mam yamahę 25KM na wtrysku, jak podkręcić dawkę paliwa? Żeby było równo na oba gary i mocy w ciul?  :D AFR mocowy a nie środowiskowy by mnie interesował  ;)

 

2. Jak macie gaźniki to regulujecie ciśnienia? Pamiętam że w Suzuki GSXR z 93 roku regulacja 4 gaźników to była podstawa. Do dziś mi zostały wakuometry co nimi to robiłem.

Edytowane przez Qh_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

A co z tą poprawą afr? Da się coś zmodzić?

W motocyklach było: albo hamownia i grzebanie w kompie, albo program Yoshimury albo Bazzaz i wtedy piekła nie ma … ;) ale tam były dwa rzędy wtrysków i dwa przepustnic na 4 gary, do tego podciśnienia do filtra itp … a moja yamaszka to prostak jest …

 

 

Paliwo. Ostatnio lałem jakieś e10 i moja yamaha wyraźnie wolniejsza ostatnie dwa wyjazdy. Nie pomogła wiele nawet zmiana śruby na 11 1/4 (z 13) nie wkręca sie wyżej niż 5650 …
Teraz zaleję 98 zobaczę i zdam relację. Dziś znów spotkałem ponton na wiosłach bo silnik im nie odpalił. Coś jest na rzeczy ,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Należy pamiętać że nigdy nie wiemy co mamy w baku. 10% jest max ale może być 3-5-8%... Ja wypaliłem ok 40 litrów. W 2T nie widzę żadnych różnic. W 4T trzeba często podlać troszkę więcej paliwa. Wczoraj akurat podkręcałem dawki.

 

 

2T na gaźniku przerobi wszystko. Tak jak napisałeś zwisa mu co wlejesz. W 2T nie widzę jakoś różnic ani w spadku mocy ani w spalaniu co nie oznacza że nie ma różnicy. Po prostu ja nie jestem w stanie tego stwierdzić organoleptycznie. Pewnie jak by to podłączył pod czujniki i zmierzył porządnie coś by pewnie wyszło o spadku mocy i wzroście spalania w jakimś tam %. 

 

W prostych silnikach 4t 1 cylindrowych na gaźniku będzie podobnie jak wyżej napisałem. W kosiarce nic nie regulowałem. Moja ma z 25 lat i ja nie pamiętam kiedy się do gaźnika dotykałem. Coś kiedyś robiłem ale to z 15 lat może temu. Co roku leję paliwo i robi robotę. Tak samo teraz na E10 pali chodzi bez różnicy. Po sezonie odpaliła za 1 pociągnięciem po zalaniu E10 i podpompowaniu.

 

Silniki z kompem na wtrysku z czytają dane z czujników i same sobie dobiorą odpowiedni skład mieszanki. W moim M54 też nie widzę różnicy, ale jest duży zapas mocy dlatego to nie jest odczuwalne jeśli chodzi o moc. Natomiast komp pokazuje większe spalanie o jakieś 0.3l/100 w stosunku do starej E5. Więc na 100% coś jest na rzeczy. Skoro więcej spala to ma uboższe paliwo. Cudów na świecie nie ma i coś z czegoś się bierze. Unia dobrze wiedziała co robi zubażając paliwo. Więcej spala to i więcej kabzy nabiją. Więc na większym % etanolu w E10 może być odczuwalny spadek mocy i wzrost spalania. Nie ma co temu zaprzeczać. Tym bardziej jak było wszystko na styku dobrane to może teraz brakować powera na E10. Wtedy pozostaje lać droższe 98. Kolejne podatki do przytulenia. Życie.... 

 

Natomiast w 4T z wieloma gaźnikami zawsze była potrzebna synchronizacja i poprawne ustawienie. Komp tego nie wysteruje bo jak ?.  Nic się nie zmieniło w tym temacie co by tam nie zalał. Więc jak kuleje to trzeba z korygować, ogień na tłoki i do przodu. 

 

I już na koniec. Dobrze nam nie zrobili E10. Jeśli zrobili komuś dobrze to tylko sobie. O to w tym chodzi cały czas w tym zielonym obłędzie. Ale nie ma co też dramatyzować bo silniki chodziły i chodzą nadal. A że drożej....... No cóż, tanio to już było. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Moje doświadczenia z e10: po nalaniu pierwszy raz do motocykla (taka wariacja zabytka z przeszczepami aby jeździł dobrze, a wyglądał staro) rozpuściło mi wężyki paliwowe (tzn napuchły i stały się jak gąbka) dzięki czemu 20l tej wspaniałej wachy poszło w posadzkę, a przyjeżdżam teraz do domu i okazuje się że  kosiarka przestała działać- wiele się w tym roku na tym paliwie nie nakosiła, a ma z 10lat. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Należy pamiętać że nigdy nie wiemy co mamy w baku. 10% jest max ale może być 3-5-8%... Ja wypaliłem ok 40 litrów. W 2T nie widzę żadnych różnic. W 4T trzeba często podlać troszkę więcej paliwa. Wczoraj akurat podkręcałem dawki.

Edit i jeszcze artykuł:

https://autokult.pl/brakuje-etanolu-duza-roznica-pomiedzy-benzyna-e5-i-e10,7038326418844448a

.

.c80fd80cdd0ae47bcc3b856edc0d7f56.jpg

 

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka

Cześć, tak dla dobra nauki zapytuje......

Nigdy nie regulowałem samodzielnie gaźników w mojej Hondzie ale myślę, że warto wiedzieć które śrubki do czego służą.

Tak więc mamy śruby na sprężynach i te znajdujące się na dole gaźników po lewej stronie. Do czego one służą?

Ostatnio musiałem pokręcić tymi na sprężynach bo silnik gubił wolne obroty (ksztusił się i gasł).

Będę wdzięczny za krótki instruktaż :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

No to próba wykonana. Paliwo unijne zlałem. Będzie do biednej kosiarki.

Tak sobie przemyślałem, że osiągi mi nie spadły od razu tylko jakoś tak stopniowo, ze się nie rzucało w oczy. No bo przekaz e10 dolewałem po trochu do e5 i się waha stopniowo europeizowała …

 

zalałem 98 i dzisiaj silnik bardziej rześki i większe osiągi. 47 i 45 na e10 ( i to chyba nie czystej) a dziś 49 i 47. No i wyższe obroty o ok 200obr/min. Także różnica jest i to spora. Ciekawe czy wysyp zalanych silników to tez e10?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Silniki Yamaha być może inne też sa przystosowane i ustawiane na Pb95 kupilismy z kolegą Yamahę 20 KM  4T 2012/13  która latała na Pb 98 

Długo się nie nacieszył kolega może z miesiąc i remont silnika - powypalane gniazda i inne więc radze uważać 

Ja miałem Yamahę : 15KM/ 20KM obecnie mam 25KM GWHS od nowości - przecież mógłbym lać Pb98 bo mnie stać? bo może lepiej -szybciej pływa? Nie-  leje tylko Pb 95 i jest OK 

Temat nie jest taki prosty.

Pzdr.

Czyli mam potwerdzenie, że dobrze zrobię tankując PB98. Parę złotych więcej, a silnik bezpieczny

 

 

Ja dziś. Rozmiawaialem z Panem z serwisu hondy i potwierdził, że nasze gaźnikowe są przystosowane do tego typu paliwa i można śmiało lać. Z drugiej strony tak sobie pomyślałem - a co miał powiedzieć. Tak czy inaczej ja od nowego sezonu będę dopłacać do 98 tylko.do końca nie wiem czy można taką stosować?

 

 

Nic już nie wiem. Chyba jednak nie mogę w moim Mercurym stosować E5 98 :(

Wg instrukcji minimalna liczba oktan 91, maksymalnie napisali o 95. O 98 nawet nie wspominają. 

attachicon.gif Zrzut ekranu 2024-01-01 213038.png

Edytowane przez PiernikTorunski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ja odnotowałem spadek vmax, około 80-83 kmh na 73-74. Niestety w międzyczasie miałem mały remont łodzi, dołożony akumulator, cięższy silnik dziobowy oraz zdjęty i ponownie założony sllilnik zaburtowy. Nie wiem czy zawisł na tej samej wysokości, bo poprzednio było kombinowane z wysokością montażu, aby mieć jak najlepsze osiągi.

Teraz zaleję cały bak 98 i sprawdzę osiągi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Silniki Yamaha być może inne też sa przystosowane i ustawiane na Pb95 kupilismy z kolegą Yamahę 20 KM  4T 2012/13  która latała na Pb 98 

Długo się nie nacieszył kolega może z miesiąc i remont silnika - powypalane gniazda i inne więc radze uważać 

Ja miałem Yamahę : 15KM/ 20KM obecnie mam 25KM GWHS od nowości - przecież mógłbym lać Pb98 bo mnie stać? bo może lepiej -szybciej pływa? Nie-  leje tylko Pb 95 i jest OK 

Temat nie jest taki prosty.

Pzdr.

Tak często bywa z używanymi silnikami. Ktoś się pozbywa trochę radochy i zonk. Dlatego kupując od nieznanej osoby zawsze się wymienia olej, świece i reguluje zawory oraz wymienia pasek rozrządu jak jest a łańcuch to już rożnie w zależności od możliwego przebiegu.

 

Lkczba oktanowa nic nie ma do wypalania zaworów, szczególnie wyższa. Zawory się wypalają od przegrzewania  silnika (np od od braku chłodzenia, smarowania albo złej mieszanki) a najczęściej od źle ustawionych luzów.

za wysoka liczba oktanowa to tylko większa odporność na samozapłon i zapłon może nastąpić chwilę później wiec powinno sie to skorygować przyspieszając zapłon.

10 sezonów wyścigów na wyżyłowanych scigach, kilka enduro rytych do zagotowania. Zawsze jeździłem na 98 (nawet na starej DR) i nigdy z zaworami problemów nie miałem, ani żadnego nie zatarlem. Choć w wiekszosci grzebałem żeby miały max mocy.

 

Wiekszosc instrukcji określa minimalną LO. Ale sprawdzę service manuala od yamahy i dam znać.

 

Sprawdzilem: recommendet fuel: minimum research oktane number 90.

 

Czyli jak pisałem nie mniej niż 90 (jestem zdziwiony, że tak mało) ale tym bardziej pasowałoby skorygować zapłon na 98.

 

Takiemu silnikowi jak się dba nic nie grozi. 25KM z 437?ccm? To w motocyklu enduro by było 65KM a torowym pod setkę. 

 

Edytowane przez Qh_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...