Skocz do zawartości
  • 0

Zmiana silnika czy śruby?


elvis

Pytanie

Heja,

 

Niestety ale po remoncie łodzi, obecny Tohatsu MFS 9.8 jest za słaby, wchodzi max na 4.500 obrotów. Nie wiem czy jest sens kombinować ze zmianą śruby na mniejszy skok i mniejszą średnicę czy odrazu zmienić silnik na większy…

 

Ponieważ łódka od 1 czerwca do 31 grudnia stoi na wodzie, na czas nieobecności w tygodniu silnik wole sciągnąć i trzymać w garażu. Dlatego ważna jest dla mnie waga silnika tak aby jedna osoba była w stanie go samodzielnie zamontować/zdemontować. Wstępnie wyselekcjonowałem:

Honda BF20

Mercury 20MH

Yamaha 20GMHS

 

Będę wdzięczny za podpowiedzi zalet i wad wytypowanych silników oraz informację czy któryś z nich można „z tuningować” do większej mocy?

Edytowane przez elvis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Noe wiem jak ty widzisz ściąganie i zakładanie takich kowadłeł. Ja wrzucam je czasem do mauzera i mam dość. Zakładać to na pawęż to pewnie dramat. Chyba że jesteś jakiś paker. Raz dwa razy w roku ok. Ale regularnie? Przymierz się do takiego silnika najpierw...

Wagowo suza jest najlżejsza 44kg przy 20KM.

 

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Heja,

 

Niestety ale po remoncie łodzi, obecny Tohatsu MFS 9.8 jest za słaby, wchodzi max na 4.500 obrotów. Nie wiem czy jest sens kombinować ze zmianą śruby na mniejszy skok i mniejszą średnicę czy odrazu zmienić silnik na większy…

 

Ponieważ łódka od 1 czerwca do 31 grudnia stoi na wodzie, na czas nieobecności w tygodniu silnik wole sciągnąć i trzymać w garażu. Dlatego ważna jest dla mnie waga silnika tak aby jedna osoba była w stanie go samodzielnie zamontować/zdemontować. Wstępnie wyselekcjonowałem:

Honda BF20

Mercury 20MH

Yamaha 20GMHS

 

Będę wdzięczny za podpowiedzi zalet i wad wytypowanych silników oraz informację czy któryś z nich można „z tuningować” do większej mocy?

Miałem Yamahę 20gwhs przez 3 lata i jeżeli chcesz 20KM, to Yamahy bym nie brał, działa bezawaryjnie ale jest najcięższa i na wolnych obrotach się strasznie telepie. Jak brać Yamahę to od razu 25KM, bo chipa i tak pewnie nie zrobisz bo jak kupujesz nowy silnik to po chipie tracisz gwarancję. Z 20tek wybieralbym między Mercury albo Suzuki, lekkie i ciche. Z Honda nie miałem styczności. Wybrałbym markę do której mam bliżej do serwisu...

 

Wysłane z mojego 2106118C przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Noe wiem jak ty widzisz ściąganie i zakładanie takich kowadłeł. Ja wrzucam je czasem do mauzera i mam dość. Zakładać to na pawęż to pewnie dramat. Chyba że jesteś jakiś paker. Raz dwa razy w roku ok. Ale regularnie? Przymierz się do takiego silnika najpierw...

Wagowo suza jest najlżejsza 44kg przy 20KM.

 

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka

 

Bez przesady, z garażu jadę silnikiem na wózku pod samą łódkę, wystarczy tylko podnieść 10cm do góry i powoli nałożyć na pawęż. Ciężar ok 50kg dla dorosłego faceta nie powinien być problemem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Bez przesady, z garażu jadę silnikiem na wózku pod samą łódkę, wystarczy tylko podnieść 10cm do góry i powoli nałożyć na pawęż. Ciężar ok 50kg dla dorosłego faceta nie powinien być problemem.

Łódka cały sezon na wodzie, czyli garaż ze slipem. Czego nie rozumiecie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Trafiłem przypadkiem i niewiele rozumiem z tego co przeczytałem. Wiec się radośnie wypowiem  :D

To tak ode mnie:

Mam yamahę 25KM jest lekka ale jej zakładanie i zdejmowanie … jest możliwe, ale ciężkie i to lepiej dla dwoch osób. Wystarczy podnieść 10cm brzmi dobrze z fotela ale przy łódce już nie. Zawsze sie o coś zahaczy coś porysuje.

Z racji ciężaru na wodzie raczej nikt tego silnika nie zdejmie. Ale rozumiem, że sie myśli.

No jak bym miał targać tę łódkę z wody do garażu to już bym ją w nim zostawił. Tak zresztą robię. W czasie regularnych wyjazdów lodka w garażu, auto pod. Mimo, że niedaleko mam drugi garaż. Lepiej dla silnika, łódki i kregosłupa  ;)

Z silników które wymieniłeś wybrałem yamahę. Mercury drogi i ciężki (przynajmniej w 25KM), Suzuki fajna ale yamaha mniej zawodna, można maltretować i robi robotę. A ja sporo km robię na nim.

 

A. No i waga. Ok 50kg … 54 a 58 to przy silniku naprawdę spora różnica w dźwiganiu szczególnie solo.

A1. Silniki 20-30KM już naprawdę mają moc. Naprawdę potrzebują i porządnej pawęży i mocowania. Bo szarpią tą swoją mocą. Jakoś sobie nie wyobrażam pływać z 25KM bez śrub na wylot dobrze skręconych. Do tego std śruby tylko usztywniają mocowanie. Znajomy kiedyś zgubił silnik na drodze, a na falach wstrząsy z takim zestawiem są większe niż na dziurach na drodze.

 

Jak pisze Tresor zdjąć taki silnik 2 razy w roku ok, ale częściej? Masakra.

 

A jakbym się już uparł zdejmować silnik regularnie to bym sobie zamontował na końcu garażu bloczek w suficie

Edytowane przez Qh_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Poniżej moje obserwacje podczas doboru najlepszego skoku śruby. Może komuś się przydadzą moje obserwacje.

 

Testowane były śruby Polastorm, oprócz obrotów i prędkości maksymalnej oceniałem czas wejścia na pełne obroty oraz zjawisko kawitacji, które przy poprzedniej śrubie było ogromne i nie znikało.

 

Śruba 3 łopatki, o średnicy 8,5”, skok:

9,5” – obroty 3200, Vmax 10 km/h, czas wejścia na pełne obroty – nie wchodzi, zjawisko kawitacji – cały czas

8,5” – obroty 3500, Vmax 12 km/h, czas wejścia na pełne obroty – nie wchodzi, zjawisko kawitacji – cały czas

8,0” – obroty 4200, Vmax 14 km/h, czas wejścia na pełne obroty – nie wchodzi, zjawisko kawitacji – od 1 do 10 sek

7,5” – obroty 4800, Vmax 16 km/h, czas wejścia na pełne obroty – 5 sek, zjawisko kawitacji – od 2 do 5 sek

7,0” – obroty 4860, Vmax 18 km/h, czas wejścia na pełne obroty – 3 sek, zjawisko kawitacji – od 1,5 do 3 sek

6,5” – obroty 4560, Vmax 16 km/h, czas wejścia na pełne obroty – 6-7 sek, zjawisko kawitacji – od 2 do 7 sek

 

Śruba 4 łopatki, średnica 8,7”, skok:

7” – obroty 3100, Vmax 7,5 km/h, czas wejścia na pełne obroty – nie wchodzi, zjawisko kawitacji – cały czas

5” – obroty 3800, Vmax 10 km/h, czas wejścia na pełne obroty – nie wchodzi, zjawisko kawitacji – cały czas

 

Finalnie zakupiłem śrubę firmy Solas o najlepszych parametrach zaobserwowanych na Polastorm i ku mojemu zdziwieniu na Solas (3 łopatki, średnica 8,5” oraz skok 7,0”) – obroty 5820, Vmax 22,3 km/h, czas wejścia na pełne obroty – 3 sek, zjawisko kawitacji – od 1 do 2 sek. Więc znacznie lepiej niż na testowanych Polastorm.

 

Finalnie jest znaczna poprawa ale już wiem, że w przyszłym sezonie potrzebuję większy silnik min 25-30km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...