Skocz do zawartości

Tuning mechaniczny kołowrotków


Lucky_69

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

 

Próbowałem znaleźć podobny temat ale bez skutku, więc zakładam nowy.

 

Czy ktoś z was przeprowadzał zabieg tuningu mechanicznego kołowrotka - chodzi mi tutaj o wymiane tulejek z tworzywa na łożyska, głównie w Shimano.

 

Najbardziej popularne modele które są tak "apgrejdowane" to Vanford, Stradic, Ultegra. Poniżej filmik z przykładowego zabiegu na Vanfordzie:

SHIMANO Vanford : How To Replace The Bushings With Bearings ( And Should You Do It ) (youtube.com)

 

Zauważyłem, że w kołowrotkach z półki średniej wyższej, jest sporo takich plastikowych tulejek, zamiast normalnych łożysk. Chciałbym przeprowadzić taki zabieg w moim sustainie, gdzie mogłbym w głownym mechanizmie dwie takie tuleje (prawdopodobnie z teflonu lub poliamidu) wymienic na lozyska:

Shimano Sustain 21 FJ - ПОЛНЫЙ ТЮНИНГ (youtube.com)

 

Sprawę ułatwia fakt, że takie gotowe paczki do tuningu można nabyć na aukcjach internetowych, więc nie trzeba mierzyć i szukać, wystarczy dobrać wg. modelu kołowrotka - no i oczywiście mieć podstawowe umiejetności mechaniczne i narzędzia.

 

Gdyby ktoś taki tuning przeprowadzał, proszę o info jak się to sprawuje - bo sens chyba jest. Podejrzewam że żywotność takich tulejek, nawet z teflonu, jest mocno ograniczona...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze warto wymienić atrapy na łożyska. W Sustain można dodać 3 lub 4 łożyska. Napewno warto dołożyć na wormie i wtedy ustawić odpowiedni luz na wałku żeby nie stukał podczas obciążenia.

 

W sustainie FJ, jest mozliwosc wymiany w pieciu miejscach. Dwa miejsca sa w przekladni glownej czyli gora i dol worma - i to by mnie najbardziej interesowalo. Do tego na rolce kablaka, osi szpuli i najmniej istotne - w uchwycie korby. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę dzisiaj poszperałem w internecie i między sustainem a stradiciem nowym, jest taka różnica, że Sustain ma dodatkowe łożysko na szpuli i rotor MGL. Dół kołowrotka to dokładnie ta sama budowa, co ciekawe, to samo jest w nowej ultegrze. Subtelna różnica jest taka, że w sustainie są łożyska lepszej jakości. Nie wiem natomiast czy to tłumaczy różnice w cenie na poziomie 400+PLN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowy Stradic czyli FM ma nową przekładnie a dokładnie dłuższe zęby na kole zębatym no i zmienione osadzenie na górze wałka wormshaft a szkoda bo łożyska już tam nie wsadzisz znaczy się można ale trzeba się bawić podkładkami. Niestety wtedy łożysko nie jest do końca osadzone i wystaje przez co jest większa szansa uszkodzenia gniazda.

Edytowane przez tetsu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

Nie tylko pinion jest problemem.

Ośka w hybrydzie ma 4mm grubości a w PG 4000 jej grubość to 4,5mm.

Można tą przekładkę wykonać na dwa sposoby, ale każdy z nich wymaga interwencji majstra ogarniętego w temacie obróbki-skrawania.  

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sposobie nr 1 oryginalna ośka zostaje, nie możesz dać ośki od PG bo ona jest dłuższa niż ta w hybrydzie.

Montujesz od PG :

- koło

- idel

- pinion

Przy czym w pinion na wewnętrznej powierzchni która ma styk z ośką trzeba zredukować do 4mm.

Gdzieś tu na forum krążył film na którym rusek to robił dokładnie w ten sposób.

Nie wiem jak w nowszych generacjach bo tych nie przerabiałem, ale w 16 Vanquishu FA pinion w hybrydzie był nieco krótszy od piniona PG i musiałem skrócić i ponownie nagwintować pinion PG.  

Edytowane przez Adaś Niezgódka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drugi sposób to zaadoptowanie ośki od 17 TP XD 4000/C5000, jest stalowa więc nadaje się do obróbki.

Trzeba ją przerobić na wymiar ośki od hybrydy, ma 4,5mm grubości więc nie ma potrzeby zmniejszania wewnętrznego otworu w pinionie.

Jeśli w nowszych modelach wysokość pinionów w hybrydzie i 4000 są takie same to wtedy po prostu instalujesz koło, pinion i idel.

Jeśli nie, to jak w poście wyżej trzeba jeszcze skrócić pinion.

Edytowane przez Adaś Niezgódka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam Stellę FJ 3000 MPG bez żadnych przerobionych części. Nie wiem jakim cudem w Waszych kołowrotkach, ośka styka się z pinionem i chcecie coś przerabiać za pomocą obróbki mechanicznej? Mój kołowrotek poddałem testom i trzeba tylko uważać żeby nie wkręcić ryby w przelotki. 

 

Pozdrawiam i nie psujcie żadnych części ;)

 

post-50477-0-25074000-1727197766_thumb.jpg

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam Stellę FJ 3000 MPG bez żadnych przerobionych części. Nie wiem jakim cudem w Waszych kołowrotkach, ośka styka się z pinionem i chcecie coś przerabiać za pomocą obróbki mechanicznej? Mój kołowrotek poddałem testom i trzeba tylko uważać żeby nie wkręcić ryby w przelotki. 

 

Pozdrawiam i nie psujcie żadnych części ;)

 

attachicon.gif 1000022543.jpg

:)  Pewnie była robiona na zamówienie w Japonii, specjalnie dla ciebie.

Edytowane przez Adaś Niezgódka
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gucio ,z Tp20 Pg „bebechy” do tej Fj3000mhg brałeś?

Może po prostu ,tam były te same średnice osiek?(akurat FJ nie mam w 3000mhg)

W Vanguishu 23 3000mgh i 23 4000mhg są inne średnice,w najnowszej stelli też inne.

Ośki w dużych hybrydach (3000) bez względu na rocznik zawsze mają 4mm, w 4000 mają 4,5mm i tyle w temacie.

Zrobienie hybrydy PG bez przerabiania części jest niemożliwe.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...