Lucky_69 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Witajcie, Próbowałem znaleźć podobny temat ale bez skutku, więc zakładam nowy. Czy ktoś z was przeprowadzał zabieg tuningu mechanicznego kołowrotka - chodzi mi tutaj o wymiane tulejek z tworzywa na łożyska, głównie w Shimano. Najbardziej popularne modele które są tak "apgrejdowane" to Vanford, Stradic, Ultegra. Poniżej filmik z przykładowego zabiegu na Vanfordzie:SHIMANO Vanford : How To Replace The Bushings With Bearings ( And Should You Do It ) (youtube.com) Zauważyłem, że w kołowrotkach z półki średniej wyższej, jest sporo takich plastikowych tulejek, zamiast normalnych łożysk. Chciałbym przeprowadzić taki zabieg w moim sustainie, gdzie mogłbym w głownym mechanizmie dwie takie tuleje (prawdopodobnie z teflonu lub poliamidu) wymienic na lozyska:Shimano Sustain 21 FJ - ПОЛНЫЙ ТЮНИНГ (youtube.com) Sprawę ułatwia fakt, że takie gotowe paczki do tuningu można nabyć na aukcjach internetowych, więc nie trzeba mierzyć i szukać, wystarczy dobrać wg. modelu kołowrotka - no i oczywiście mieć podstawowe umiejetności mechaniczne i narzędzia. Gdyby ktoś taki tuning przeprowadzał, proszę o info jak się to sprawuje - bo sens chyba jest. Podejrzewam że żywotność takich tulejek, nawet z teflonu, jest mocno ograniczona... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Darek_W Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Ja do Stradica wstawiłem tytanową rolkę kabłąka z Gomexusa na dwóch łożyskach i uchwyt też łożyskowany. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tetsu Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Zawsze warto wymienić atrapy na łożyska. W Sustain można dodać 3 lub 4 łożyska. Napewno warto dołożyć na wormie i wtedy ustawić odpowiedni luz na wałku żeby nie stukał podczas obciążenia. 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lucky_69 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Autor Zgłoś Udostępnij Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Zawsze warto wymienić atrapy na łożyska. W Sustain można dodać 3 lub 4 łożyska. Napewno warto dołożyć na wormie i wtedy ustawić odpowiedni luz na wałku żeby nie stukał podczas obciążenia. W sustainie FJ, jest mozliwosc wymiany w pieciu miejscach. Dwa miejsca sa w przekladni glownej czyli gora i dol worma - i to by mnie najbardziej interesowalo. Do tego na rolce kablaka, osi szpuli i najmniej istotne - w uchwycie korby. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tetsu Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Sustain chyba w orginale ma łożysko na ośce może chodzi ci o łożysko w nakrętce rotora?. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lucky_69 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Autor Zgłoś Udostępnij Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Sustain chyba w orginale ma łożysko na ośce może chodzi ci o łożysko w nakrętce rotora?. Tak, dokladnie o to - tak zeby nikogo w blad nie wprowadzac https://ibb.co/WcWgdnF Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
SlawekNikt Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Coś tam jednak jest, jak wpiszesz wymiana tulejki na łożysko/a to kilka tematów wyskoczy. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lucky_69 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Autor Zgłoś Udostępnij Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Trochę dzisiaj poszperałem w internecie i między sustainem a stradiciem nowym, jest taka różnica, że Sustain ma dodatkowe łożysko na szpuli i rotor MGL. Dół kołowrotka to dokładnie ta sama budowa, co ciekawe, to samo jest w nowej ultegrze. Subtelna różnica jest taka, że w sustainie są łożyska lepszej jakości. Nie wiem natomiast czy to tłumaczy różnice w cenie na poziomie 400+PLN Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tetsu Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 20 Sierpnia 2024 (edytowane) Nowy Stradic czyli FM ma nową przekładnie a dokładnie dłuższe zęby na kole zębatym no i zmienione osadzenie na górze wałka wormshaft a szkoda bo łożyska już tam nie wsadzisz znaczy się można ale trzeba się bawić podkładkami. Niestety wtedy łożysko nie jest do końca osadzone i wystaje przez co jest większa szansa uszkodzenia gniazda. Edytowane 20 Sierpnia 2024 przez tetsu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hasior Opublikowano 20 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 20 Września 2024 Donoszę iż Vanqiush 23 4000hg przyjmuje mechanizmy od Tp 24 4000PG, teraz jest lekko i lekko na korbie przy zwijaniu, taka ciekawostka. 5 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saitt Opublikowano 22 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 22 Września 2024 Donoszę iż Vanqiush 23 4000hg przyjmuje mechanizmy od Tp 24 4000PG, teraz jest lekko i lekko na korbie przy zwijaniu, taka ciekawostka. IMG_3175.jpegVanquish FB i FA też przyjmował Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hasior Opublikowano 22 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 22 Września 2024 @saitt ,a jak jest z 23 3000mhg ? Tam powinien jak myślę wjechać zestaw pinion i koło z TP 24 4000PG , tam worm jest inny?bo ośka szpuli krótsza? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lukas 24 Opublikowano 22 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 22 Września 2024 Jeśli dobrze pamiętam ,nie podejdzie. Chyba pinion jest inny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hasior Opublikowano 22 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 22 Września 2024 No tak racja pinion , bo rotor inny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adaś Niezgódka Opublikowano 23 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 23 Września 2024 Nie tylko pinion jest problemem.Ośka w hybrydzie ma 4mm grubości a w PG 4000 jej grubość to 4,5mm.Można tą przekładkę wykonać na dwa sposoby, ale każdy z nich wymaga interwencji majstra ogarniętego w temacie obróbki-skrawania. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hasior Opublikowano 23 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 23 Września 2024 Adaś akurat mam parę CNC na firmie ,to do zrobienia????Najrozsądniej chyba dać od Tp ,koło pinion, ośkę i poprzerabiać trochę pinion pod mniejszy rotor. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adaś Niezgódka Opublikowano 23 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 23 Września 2024 (edytowane) W sposobie nr 1 oryginalna ośka zostaje, nie możesz dać ośki od PG bo ona jest dłuższa niż ta w hybrydzie.Montujesz od PG :- koło- idel- pinionPrzy czym w pinion na wewnętrznej powierzchni która ma styk z ośką trzeba zredukować do 4mm.Gdzieś tu na forum krążył film na którym rusek to robił dokładnie w ten sposób.Nie wiem jak w nowszych generacjach bo tych nie przerabiałem, ale w 16 Vanquishu FA pinion w hybrydzie był nieco krótszy od piniona PG i musiałem skrócić i ponownie nagwintować pinion PG. Edytowane 23 Września 2024 przez Adaś Niezgódka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adaś Niezgódka Opublikowano 23 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 23 Września 2024 (edytowane) Drugi sposób to zaadoptowanie ośki od 17 TP XD 4000/C5000, jest stalowa więc nadaje się do obróbki.Trzeba ją przerobić na wymiar ośki od hybrydy, ma 4,5mm grubości więc nie ma potrzeby zmniejszania wewnętrznego otworu w pinionie.Jeśli w nowszych modelach wysokość pinionów w hybrydzie i 4000 są takie same to wtedy po prostu instalujesz koło, pinion i idel.Jeśli nie, to jak w poście wyżej trzeba jeszcze skrócić pinion. Edytowane 23 Września 2024 przez Adaś Niezgódka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hasior Opublikowano 24 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 24 Września 2024 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adaś Niezgódka Opublikowano 24 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 24 Września 2024 Dokładnie, jest przy tym trochę dłubania.Ja wolę (a właściwie to mój majster od obróbki-skrawania ) ten drugi sposób z użyciem stalowej ośki, jest przy nim mniej roboty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hasior Opublikowano 24 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 24 Września 2024 Tak chyba będzie prościej z ośką Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
guciolucky Opublikowano 24 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 24 Września 2024 Ja mam Stellę FJ 3000 MPG bez żadnych przerobionych części. Nie wiem jakim cudem w Waszych kołowrotkach, ośka styka się z pinionem i chcecie coś przerabiać za pomocą obróbki mechanicznej? Mój kołowrotek poddałem testom i trzeba tylko uważać żeby nie wkręcić ryby w przelotki. Pozdrawiam i nie psujcie żadnych części Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hasior Opublikowano 24 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 24 Września 2024 Gucio ,z Tp20 Pg „bebechy” do tej Fj3000mhg brałeś? Może po prostu ,tam były te same średnice osiek?(akurat FJ nie mam w 3000mhg)W Vanguishu 23 3000mgh i 23 4000mhg są inne średnice,w najnowszej stelli też inne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adaś Niezgódka Opublikowano 24 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 24 Września 2024 (edytowane) Ja mam Stellę FJ 3000 MPG bez żadnych przerobionych części. Nie wiem jakim cudem w Waszych kołowrotkach, ośka styka się z pinionem i chcecie coś przerabiać za pomocą obróbki mechanicznej? Mój kołowrotek poddałem testom i trzeba tylko uważać żeby nie wkręcić ryby w przelotki. Pozdrawiam i nie psujcie żadnych części 1000022543.jpg Pewnie była robiona na zamówienie w Japonii, specjalnie dla ciebie. Edytowane 24 Września 2024 przez Adaś Niezgódka 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adaś Niezgódka Opublikowano 24 Września 2024 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 24 Września 2024 Gucio ,z Tp20 Pg „bebechy” do tej Fj3000mhg brałeś?Może po prostu ,tam były te same średnice osiek?(akurat FJ nie mam w 3000mhg)W Vanguishu 23 3000mgh i 23 4000mhg są inne średnice,w najnowszej stelli też inne.Ośki w dużych hybrydach (3000) bez względu na rocznik zawsze mają 4mm, w 4000 mają 4,5mm i tyle w temacie.Zrobienie hybrydy PG bez przerabiania części jest niemożliwe. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.