Skocz do zawartości
  • 0

Krótka kolumna (S) vs długa kolumna (L)


Artur Z.

Pytanie

Witam

 

Pytanie do specjalistów.

 

Czym (i czy wogóle) różnią się w użytkowaniu łodzie podobnych wymiarów z pawężą do krótkiej i długiej kolumny , np. jest kilka łodzi ze Słupcy , 410 ma pawęż na krótką kolumnę , 420 na długą kolumnę (jednoskorupowe) , łódź Michał z Milexu (około 400cm)  na długą kolumnę , masa innych dwuskorupowych podobnej długości - krótka kolumna .

 

Jaka jest różnica w użytkowaniu łodzi wędkarskiej tej samej długości - około 4 metrów na krótką i na długa kolumnę?  jakie są wady i zalety jednej i drugiej ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Oczywiście że wynika z wysokości pawęży tak jak pisze Patu , czy zatem można założyć że jedynym powodem zastosowania wysokiej pawęży i silnika z długą kolumną jest  wysokość burt ? (zdażają się łodzie z wysoką burtą i niską pawężą na "krótką stopę") Czy są też inne czynniki (właściwości nautyczne) które decydują o tym że stosowana jest długa kolumna, bo tak jest lepiej (dlaczego?)

 

(Wurth5 - długość łodzi podałem dla przykładu ze względu na to że jest wybór łodzi w granicach 4 metrów z wysoką i niską pawężą , a taka łódź mnie właśnie interesuje , pytanie brzmi: co przemawia za jednym i drugim rozwiązaniem)

Edytowane przez Artur Z.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Kolumna typu S 15" =381mm tak zwana krótka, małe łodzie pontony

 

Kolumna typu L  20" =510mm typowa dla więkoszości silników z powertrim tilt

 

Kolumna typu XL 25" =635  typowa dla dużych silników typu oceanpro

 

Kolumna typu XXL 30" = 762mm silniki duże powyżej 200KM  oceanpro.

We wszystkich tych typach mogą się znaleźć silniki z nie typową konfiguracją; typu rumpel, manetka, elektryczny rozruch, poer trim tilt. Rufy z innymi wymiarami to nic innego jak dawna twórczość szkutników pod silniki starego typu gdzie wymiary te odbiegały od standartów aktualnie obowiązujących.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Moim zdaniem jeśli chodzi o łodzie wędkarskie tak do około 4 m dł. to lepszy jest silnik ze stopą L. Zawsze będzie pasował nie zależnie od pawęży. Kiedyś miałem od kolegi S i już przy małej falce śruba wyskakiwała z wody. Problem jest tylko wtedy kiedy nasz akwen ma około 1 m głębokości. Ja znam taki jeden j. Drużno  jak się wychodzi na spalinie i ma kolumnę L to może pięknie łyknąć mułu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Czy zatem można założyć że kolumna L jest dobrym rozwiązaniem do łodzi wypornościowych ?

Bo przecież w kadłubach ślizgowych przy wysokiej pawęży i kolumnie "L" i niskiej pawęży oraz kolumnie "S"  - śruba będzie i tak w tym samym miejscu w stosunku do dołu rufy ? (pomijając fakt, że przy kolumnie "L" góra silnika będzie wyżej - przez co nie będzie zalewana przez wodę na wysokiej fali)

Edytowane przez Artur Z.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Zawsze gdzieś jest coś ukryte .Jak dasz długa kolumnę do krótkiej rufy łodź ma tendecję zadzierania mocno dzioba bo śryba idzie mocno pod rufę. Krótka znowu łapie kawitację. Z tego wynika że powinno dobrać się tą długość, poza tym przy długiej czynnik mocy decyduje czasami o nie prawidłowym dobraniu, przy mocnym silniku będzie łódź miała tendecję do wywrotek w zakręcie i stawiania dęba na starcie i podczas pływania  kiedy pływamy sami, Poza tym kaptury silnika są tak zrobione że zalanie silnika falą nie powoduje zalania silnika wewnątrz. I ZAWSZE COŚ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Bo przecież w kadłubach ślizgowych przy wysokiej pawęży i kolumnie "L" i niskiej pawęży oraz kolumnie "S"  - śruba będzie i tak w tym samym miejscu w stosunku do dołu rufy ? 

 

Ok, rozumiem , dziękuję za wyjaśnienia ,

Ale w przypadku jak powyżej gdy mamy dwie identyczne łodzie ale jedna z pawężą na krótką kolumnę  a druga z pawężą na długą kolumnę (wielu producentów oferuje jeden typ łodzi z możliwością wykonania pawęży na silnik "s" i "L") , i dobierzemy odpowiednie silniki (S i L) takiej samej mocy  ,  wychodzi na to że nie będzie miało to wpływu na własności nautyczne i zanurzenie śruby , bo jedyna różnica będzie taka że przy długiej kolumnie  to to że  góra silnika będzie wyżej a śruba w obydwu przypadkach dokładnie w tym samym miejscu ?

 

Czy jest tak, że przy długiej kolumnie ta różnica długości kolumny nie równoważy się z dłuższą pawężą i zanurzenie śruby jest większe porównując do identycznej łodzi tylko z niską pawężą i silnikiem z kolumną "s" ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Dokładnie jak myślisz silnik wyżej może dać jedynie wyższy środek ciężkości, ale nie zwracał bym na to uwagi ,takie żeczy w wyczynowych łodziach mają znaczenie.

PS;Trzeba przyjąć ,płyta anty kawitacyjna powinna równać się w poziomie z poziomą krawędzią dna kilu. Normą jest do 2cm niżej od kilu .Takie ustawienie silnika zapewnia wszelkie prawidłowości.

Edytowane przez tornado
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

A nie prościej   dobrać silnik  do pawęży , lub łódz  do silnika ?

Czy długa kolumna czy krótka  śruba ma być na tej samej wysokości względem dna łodzi .

A jak ktoś chce mieszać  tony dodatkowej wody  to niech zakłada  silnik L do  pawęży S :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Może nie do końca na temat, ale zapytam:

 

jaki ma typ śruba oznaczona 240x220 i drugie oznaczenie 9 1/2 x 8 5/8

 

chodzi mi o to czy to śruba uciągowa, uniwersalna czy szybkościowa, pytam bo się na tym nie znam a mam okazję kupić do zapasu w dobrej cenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Dokładnie taki, ale nie mam jak sprawdzić jaką mam śrubę obecnie bo silnik, jest w innym miejscu, a kolega teścia przyniósł taką śrubę na sprzedaż za przysłowiową flaszkę. Mam ją w domu i wolałem się upewnić, by niepotrzebnie jej nie kupować, bo jedyne co wiedział to że jest od Hondy,  ja miałem jechać jutro i porównać ze swoją,  teraz już wiem, że mogę ją spokojnie brać :)

 

Dzięki Władku :)

Edytowane przez Redzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

panowie stopa s do pontonów i łódek wędkarskich stopa L do jachtów chyba że to drugie ma obniżoną pawęz

Duże uogólnienie, nie do końca mające odzwierciedlenie rzeczywistości :rolleyes:

W większości przypadków producent jednostki pływającej określa długość zalecanej stopy silnika :)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...