Skocz do zawartości
  • 0

Krótka kolumna (S) vs długa kolumna (L)


Artur Z.

Pytanie

Witam

 

Pytanie do specjalistów.

 

Czym (i czy wogóle) różnią się w użytkowaniu łodzie podobnych wymiarów z pawężą do krótkiej i długiej kolumny , np. jest kilka łodzi ze Słupcy , 410 ma pawęż na krótką kolumnę , 420 na długą kolumnę (jednoskorupowe) , łódź Michał z Milexu (około 400cm)  na długą kolumnę , masa innych dwuskorupowych podobnej długości - krótka kolumna .

 

Jaka jest różnica w użytkowaniu łodzi wędkarskiej tej samej długości - około 4 metrów na krótką i na długa kolumnę?  jakie są wady i zalety jednej i drugiej ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

53940190749407188798.jpg

 

Przedstawiony schemat dotyczy silników HONDA od 8HP (stopa kawitacyjna 0-50mm poniżej pawęży - jak na rysunku)

 

Tohatsu, Mercury od 4hp ( stopa kawitacyjna 0-25mm poniżej pawęży):

- stopa S 15" (381mm)

- stopa L 20" (508mm)

 

Yamaha dla np. 9,9 hp ( stopa kawitacyjna 0-25mm poniżej pawęży):

- stopa S:431 mm

- stopa L:558 mm

 

ogólnie bajzel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Dziękuje za rysunek. Z tego wychodzi, że nowe silniki urosły? Bo z tego co czytałem silniki z kolumna s miały 381mm, a nie 433mm. Ja w swoim nowym evinrude 6 hp, niby kolumna s mam własnie cos koło 43 cm i sie zdziwiłem czy to czasem nie długa kolumna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

nie zauważyłem postu kolegi Zbigbighand. Czyli długość stopy jednak zależy od producenta, ja mam evinrude 6hp, który jest podobno klonem tohatsu, nawet nalepke ma z boku od tohatsu, a jednak wedle instrukcji stopa s ma 435mm, gdzie w tohatsu 381mm. Płyte antykawitacyjna bede mial gdzies 6 cm ponizej dna pontonu. Ciekawe czy pawęży nie będę musiał podnosić. Dziś pierwsze testy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Pytanie trochę nie z tej beczki

Jakie mogą być skutki uderzenia śrubą o kamień

Pierwszy wypad nad wodę i od razu klops

Walnąłem w coś tak twardego że aż stopa wyskoczyła z wody.

Oczywiście zarzuciłem ją do wody i dalej pływałem.

 

Po zdjęciu silnika z pawęży okazało się że śruba się porysowała, nie zauważyłem jakiś odkształceń.

W instrukcji natomiast przeczytałem że po takim zdarzeniu należy przerwać pływanie i zgłosić się do serwisu

Czy można przez to rozumieć że mógł na przykład pociec olej z stopy ?

Edytowane przez lokoko83
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jak nie widać mechanicznych uszkodzeń i sam mówisz, że pływałeś bez problemów to wszystko w porządku. A stan oleju możesz sam sprawdzić odkręcając jedną śrubkę.

@piernik ciekawy patent, na pewno lepszy niż skrzydła dokręcane do płyty antykawitacyjnej. Mam już w swoim pontonie zamontowane ceowniki do kół slipowych także dorobienie do tego takich łopat nie będzie problemem, ale wcześniej trzeba spróbować jeszcze innych sposobów.

Edytowane przez filip0985
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Byc moze, ze ktos to juz zauwazyl...najwyzej sie powieli...

 

Na przykladzie tak chetnie roztrzasanej konstr. typu Romana 4,3m....to lodka, jakiej nam potrzeba do plywania po solidnych akwenach, gdzie juz nas moze spokojnie przewalic - spora i do tego w wysoka burta. Widzialem juz wersje tej lodki pod krotka i dluga kolumne..ta do krotkiej ma nienaturalne wyciecie w pawezy, zeby ten krotki silnik mial srube tam gdzie trzeba...za to jak sie staje pod falkerufa albo, co gorsza trzeba dac na wstecznym.to mozna wytworzyc niezla niagare, ktora wlewa sie przez to wyciecie...

 

Reasumujac - powazniejsze lodki, przeznaczone dla "normalnych" uzytkownikow beda przestosowane do dlugiej kolumny..

 

Gumo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Pytanie trochę nie z tej beczki

Jakie mogą być skutki uderzenia śrubą o kamień

Pierwszy wypad nad wodę i od razu klops

Walnąłem w coś tak twardego że aż stopa wyskoczyła z wody.

Oczywiście zarzuciłem ją do wody i dalej pływałem.

 

Po zdjęciu silnika z pawęży okazało się że śruba się porysowała, nie zauważyłem jakiś odkształceń.

W instrukcji natomiast przeczytałem że po takim zdarzeniu należy przerwać pływanie i zgłosić się do serwisu

Czy można przez to rozumieć że mógł na przykład pociec olej z stopy ?

Kolego jak nie znasz wody lub pływasz po rzece to niezabezpieczaj silnika , przy uderzeniu podbije Ci go w górę i tyle, Może się uszkodzi może nie ale napewno Ty nie wypadniesz z łódki , nie uszkodzisz pawęży itd., uważaj na wstecznym  bo niezabezpieczony idzie sam w górę przy gwałtownym dodaniu gazu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Chciałbym w imieniu kolegi zapytać jaką stopę silnika proponujecie/sugerowana jest do łodzi Texas 420?

producent opisuje 43cm

http://www.darekco.eu/wioslowe_7_texas_420.html

 

czyli rozumiem stopa S ,czy macie jakieś doświadczenie z doborem dł.stopy do tej łodzi.

Edytowane przez hasior
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jeszcze odnośnie uderzenia śrubą o podwodna przeszkodę.

Mówię tylko na podstawie wietieroka bo innych silników nie posiadam.

Ma on przecież klin zabezpieczajacy który ulega ścięciu, właśnie po to żeby nie uszkodzić przekładni... przecież inne silniki też muszą mieć podobne zabezpieczenia.

To że stopa w wody wyskoczyła to jest lepsze niż żeby pawęż miała odpaść, także luzik raczej nic silnikowi się nie stało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...