Skocz do zawartości

Daiwa CALDIA KIX vs CALDIA E - o systemach posuwu szpuli


stugrzeg

Rekomendowane odpowiedzi

Rozbierałeś już Stelki więc zapewne zauważyłeś, że w wormshacie wałek i wodzik jeżdzący po nim nie jest pancerny - wodzik jest delikatnym elementem, a nacięcia na wałku w miejscu gdzie tworzą literę X (czyli spotykają się rowki prowadzące w przeciwnych kierunkach) też są mało odporne na wbijanie szpulą gwoździ . Najsłabszym elementem mimośrodu jest jego zębatka, bo trzpień jeżdżący po wodziku ma zwykle średnicę ok. 3 mm. Oczywiście wbijanie gwoździ w tym przypadku też może uszkodzić wyfrezowanie w wodziku, ale do tego trzeba wbijać gwoździe większej średnicy

 

@Hasior Chyba odpowiadaliśmy jednocześnie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy piszemy o tym samym i panuje zgodnosc :D

 

Pytanie zatem moze takie :

czy kolowrotek wysokiej klasy, spasowany, bez zuzycia elementow mechanicznych z mimosrodem moze pracowac tak plynnie i rowno jak ten z posuwem szpuli opartym na walkach ?

 

Przygladajac sie rozwiazaniu stosowanemu w Slammerze (mimosrod) odnosze wrazenie ze nie moze.

Trzpien znajdujacy sie na zebatce od posuwu szpuli, ktory porusza sie w gniezdzie, z zalozenia ma mniej rowna prace niz walek i poruszajaca sie po nim prowadnica...

 

Nie jest tak ?

 

 

Guzu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w certate Hyper customie 3000 precyzja nawoju i praca była wyraźnie mniej przyjemna niz w kolowrotku z przed 10 lat firmy szimano.w shimano jest shaft.

co do innych krecków to tez niema rewelki.Vanstaal kteci masakra,jest mocny generalnie,walka trwa miedzy mimosrodem a shaftem.dla mnie shaft jest nr 1,czy wymysla coś lepszego nowego? nie wiem

wiem ze stelki sie zmieniaja praktycznie kolorem a ten patent jest od lat niezmienny.Daiwa chyba chce sie trzymac utartego szlaku,a może niechce poprostu zastosować shafta,wyszłoby na to ze Indzyniery z shimana mnieli rację :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak emblemy też takie były.dlatego zawsze tyle jest sentymentów kiedy mowa o starych krećkach,daiwy jak ishimano :D Fuego niemacałem to nie wiem.na targach kiedyś zato macałem exista i powiem ze ten jeszcze był całkiem miły w pracy

tu masz pokazany mimosrod.mało co moze sie rozwalić

http://www.fishingkaki.com/forum/viewtopic.php?t=131208

 

może tez chodzic o niedość precyzyjne usadowienie wałka,tak wiec wedkarz na tych fotach zasugerował go podparcie na łozyska(tuning) w mimosrodzie jak i w budowie szpuli poszli w odwrocony storzek,mi to nie pasuje :wacko: co innego stare longcastowe daiwy w stylu Tournamenta http://www.fishingkaki.com/forum/viewtopic.php?t=143647

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe te porownanie.

Przydaje sie miec kilka mlynkow naraz w celach porownawczych.

Duzo wiecej z tego wynika niz z ogladania PDF ze schematami (aczkolwiek i to poplaca zdecydowanie).

 

Odnosnie tuningu. To w pokazanym materialemechanizm posuwu jest nietkniety. Duza wartosc tego materialu jest niepodwazalna - warto skorzystac z rady dotyczacej hamulca, sprawdzic czy jest i jakie lozysko podpierajace szpule - ciekawe ze tylko topowe modele dostaja takie lozysko :unsure:

 

Pytanie dodatkowe : co to jest to lithium do samochodowych przekladni ? chetnie bym sie zapoznal z tym szuwaksem

 

Odnosnie tuningu...

 

Mimosrod jest trudny do tuningowania.

Np w Slammerze nie wystepuje to lozysko na ktorym obraca sie zebatka posuwu (ta z wystajacym trzpieniem). Owa zebatka obraca sie po prostu na wystajacym fragmencie obudowy. Jest jak jest. Lozyska nikt nie przewidzial. Dolozyc sie go nie da - bo co ? wytoczyc nowa zebatke, tak by miala srednice pozwalajaca na umieszczenie lozyska, gdzie producent nie przewidzial ?

 

Tuning w posuwie na walkach jest wykonalny. Wystarczy rozebrac Stelle i zobaczyc jakie czesci sa lozyskowane - np ten walek z nacieciami opiera sie na 2 lozyskach. W Sustainie czy TP opiera sie na 2 plastikowych zatyczkach - do czasu B)

 

Temat zdaje sie byc rozwojowym

 

Guzu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystko jasne .ale w daiwach mozna zamiast plaistikowej tylejki wstawić łozysko ,chodzi o usztywnienie(ale w normach luzu technicznego)w niektórych modelach jest tu tulejka plastikowa.

http://img44.imageshack.us/img44/7340/cal6.jpg

a tyning wałka jak najbardziej ,sam kiedys to robiłem B) trwa to okolo 3 minuty :lol:

 

no i jeszcze jedno im mniej czesci,to mniej rzeczy które moga sie popsuć to wiadomo. <_<

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to znamy rozne F-ki :D

 

Zobacz schemat.

Lozysko, gdyby wystepowalo byloby umiejscowione miedzy 6089 a 6049.

Tam tego lozyska nie ma...

 

Dla porownania Daiwa Certate.

 

Czesc numer 49. Dokladnie to samo miejsce. I ono tam jest :D

 

Co z tego wynika ? Nie sadze by to miejsce i obecnosc lozyska (lub jego brak) moglo sie okazac slabym punktem kolowortka typu Stella.

 

Raczej wynika z tego, ze ciagle cos probuja zmieniac, ulepszac. Czesto im sie udaje, a czasami wejda w slepa uliczke.

 

Generalnie widzac zapowiedz Stelli 2010 wlasciciele modelu z roku 2007 powinni sie zlapac za glowe ...:huh:

 

 

Guzu

Schemat Shimano Stella 2500 F.pdf

Daiwa_Certate_3000.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Guzu obadaj 4000F B) w stworzonym do bardziej lajtowych celów 2500 widocznie nie potrzeba było B) wiec w 1000 i 2000 i 2500 niema tam łozysk

fakt ze trzeba rozmawiajac o krećkach rozmawiac o konkretnych wielkosciach.nieraz tak jest ze te mniejsze sa traktowane nieco po macoszemu <_< np u daiwy ,niektóre małe robia w malezjach itd .a wieksze dopiero japan

tu stelka 4000F

http://www.mikesreelrepair.com/schematics/displayimage.php?a lbum=8&pos=398

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chodzi o zachowanie sztywnosci i wyeliminowanie luzu na ośce ,tak wiec jesli podparcie jest w kilku miejscach,ośka jest stabilniejsza,niema bicia niepotrzebnych drgań, nawoj też jest precyzyjniejszy szpula nieodchyla sie jest stabilka bo na stabilnej ośce jest jeszce usadowiana na łozysku(szpula ma żłobienie(łoże w które wchodzi łożysko)

ot i tyle.

aha następne modele tez miały te łozyska

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nastepne modele w rozmiarze 4000 ?

 

Znow nie tak do konca :D

 

Stella rocznik 2001 - wersja FW nie ma lozyska tego. Wersja SW ma...

 

Widac ze dzialaja wedle wytycznych producentow samochodowych - robic 100 wersji zamiast 1 najlepszej bo to zwieksza sprzedaz :mellow:

 

 

Guzu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

żeby było smieszniej takie FA juz maja w rozmiarach od 2500

Nie zebym sie chcial na sile czepiac szczegolow, to zielona odznaka zmusza mnie do czuwania nad trescia w tym dziale ...

FA w rozmiarze 2500 nie ma tego lozyska

 

 

@Hasior...

 

;)

 

Guzu

 

p.s. poza tym o FA to i tak wersja taka inna - nie na japonski rynek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym miejscu co zaznaczyles w Daiwach Certate i powyzej jest lozysko.

 

A Shimano chwali sie ze Stella od 2010 tez tam bedzie miala lozysko...

 

Takze jak widac jedni podgladaja od drugich - a to wszystko dla naszego dobra :mellow:

 

Guzu

z tych na japoński rynek to od rozmiaru 5000 można wymienić tą tulejkę pod wałkiem rotora ultegra/biomaster/TP, w tych małych tam jest ciaśniej i ta tulejka jest poprostu chyba za płaska, choć kto wie może by coś dopasował...

jednak nie jest to widać aż tak istotne w mniejszych modelach. a worm shafta nie zaszkodzi podeprzeć czymś twardszym jak już się bierzemy za czyszczenie/smarowanie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

jak pewnie wiesz wormshafcior w shimano to śmigajacy grafitiwy listek po prowadniczkach wyżłobionych w stalowym pręcie

wszystko fajnie tylko przynajmniej w japońskiej ultegrze jest wykonany z tej ciemnej stali jak ten cały element na końcu osi szpuli(na jednej śrubce, w nim jest osadzone to piórko, otwory na prowadnice)w tym samym kolorze są też shimanowskie łożyska.

to jest na pewno metal, sprawdzałem dokładnie

 

i w tym przypadku jeżeli coś ma puścić to raczej będzie to biała plastikowa tulejka na której się owo piórko obraca ;) .

nawet można ją zastąpić malutkim łożyskiem, ale jest tam troche zabawy z podkładkami, z jednej strony musi trzymać wewnętrzną bieżnię a z drugiej zewnętrzną. takie dwie mini podkładki musisz mieć(w stelce jest takie łożysko).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...

Mozna i u nas na forum coś podobnego stworzyć w oddzielnym wątku :unsure: , właścicieli kołowrotków różnych marek tu na forum nie brakuje :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...