Skocz do zawartości
  • 0

Uchwyt / mocowanie przetwornika echosondy


Maciejowaty

Pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Sonar boczny  - umiejscowienie przetwornika względem silnika (elektrycznego).

Sezon za pasem, więc zabrałem się za przygotowania sprzętu.

Zamocowałem przetwornik nowej echosondy (Helix 7 MSI G4) na uchwycie/szynie przykręconej do pawęży pontonu. Takie rozwiązanie bdb sprawdziło mi się przy przetworniku 2D ( "Dual beam" od Garmina Strikera 4 Plus). Przymocowałem elektryczny silnik (Minn Kota Endura). Popatrzyłem na ten montaż z różnych stron i zaczynam mieć wątpliwości nad tym, czy silnik nie będzie przysłaniał wiązki z sonaru bocznego. Przetworniki wyglądają gabarytowo nawet podobnie (ten nowy od SI i stary 2D). Płetwa silnika kończy się jakieś 30 cm poniżej przetwornika. Jeżeli zaś chodzi o odległości od pawęży, to koniec przetwornika jest mniej więcej na wysokości kolumny silnika. Jest coś na rzeczy w tym ustawieniu, czy wymyślam sobie problem?

post-45731-0-94162100-1710097973_thumb.jpg

post-45731-0-48415700-1710097985_thumb.jpg

post-45731-0-00748800-1710097994_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Pływa masa łódek/pontonów z przetwornikami za rufą (tak z elektrykami, jak spalinówkami) - jak sobie radzą?

Przychodzą mi do głowy dwie rzeczy

1. zostawić przetwornik tak jak jest (to jest bardzo dobre, "idiotoodporne" mocowanie i nie łapie zaczepów/zielska przepływając po płyciznach) a dorobić "pantograf" do pawęży (coś prostego) i odsunąć od niej silnik na te kilkanaście do 20 cm.

2. Zamocować przetwornik do jakiejś solidnej i długiej sztycy, wykonanej na bazie metalowej rurki i opuszczać przetwornik na głębokość, jak się kończy metalowa płetwa silnika (czyli ze 30 cm niżej niż teraz jest). Widzę pierwszą wadę - trzeba będzie uważać przy pływaniu na płytkiej wodzie co by o coś nie zahaczyć o przeszkodę i zbierać to będzie podwodne rośliny)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ciekawe rozwiązanie, aczkolwiek kosztowne (bo ładne i solidne). To już koszt pod "tysiaka", albo i więcej. Jeżeli coś zrobię na boku pontonu, to raczej jakaś "doklejka" do balonu, trzymająca pionową rurkę. Chcę tylko poprawnie odbierać sygnał DI/SI. Nie mam aspiracji, żeby iść w jakieś "panoptix-y", "live" itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jak dasz na zwykłej sztycy i opuścisz poniżej silnika to będzie ładnie. Druga sprawa to zakłócenia jakie będą od silnika jedynie pasek przy SI na odcinku pomiędzy łodzią a dnem. Na strukturę nie bedzie miało to jakiegoś ogromnego wpływu. Jak silnik odchylisz do góry to też tego nie będzie.

Jest jeszcze opcja że będzie Ci siać na ekranie ale to już raczej nie od sporobu montażu przetwornika.

Edytowane przez Lucas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jak silnik odchylisz do góry to też tego nie będzie.

 

Silnik MK, ten na załączonych obrazkach - jest już przedstawiony w najniższej możliwej pozycji, dla właściwego trymu łódki i osiągniecia najlepszych osiągów (krawędź łopatki śruby, w górnej pozycji, jest 2-3 cm poniżej dna pontonu). Jak dam silnik wyżej to będzie chlapać i "bebłać" po powierzchni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Chodzi mi po głowie wykorzystanie profili aluminiowych v-slot np takich:

https://allegro.pl/oferta/profil-aluminiowy-v-slot-20x20-100cm-openbuilds-13614833364

i do tego jako ślizg:

https://allegro.pl/oferta/lacznik-do-profili-v-slot-do-rowkow-przedluzenie-11985342713

 

Czy macie jakieś doświadczenia z tym systemem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Potrzebuję pomysłu jak sobie poradzić z sytuacją jak na fortkach. Paweż nie jest ukośna i pomiędzy kolumna silnika i paweżą nie ma przestrzeni na przetwornik. Montaż próbny na sztycy (na foto), niestety pokazuje, że lewa strina na sideVu jest zasłonięta.

Czy jedyna szansą jest schowanie przetwornika pod łódkę, czy może ktoś miał podobnie i znalazł jakiś patent.

Pomysły i zdjęcia mile widziane, za wszelkie sugestie z góry dziękuję.

 

 

47049fc6e9b18faa3e9046d948de74a3.jpga4bae65e5a52c5d133dda3a03e40ab40.jpg

Edytowane przez sinus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Potrzebuję pomysłu jak sobie poradzić z sytuacją jak na fortkach. Paweż nie jest ukośna i pomiędzy kolumna silnika i paweżą nie ma przestrzeni na przetwornik. Montaż próbny na sztycy (na foto), niestety pokazuje, że lewa strina na sideVu jest zasłonięta.

Czy jedyna szansą jest schowanie przetwornika pod łódkę, czy może ktoś miał podobnie i znalazł jakiś patent.

Pomysły i zdjęcia mile widziane, za wszelkie sugestie z góry dziękuję.

 

 

47049fc6e9b18faa3e9046d948de74a3.jpga4bae65e5a52c5d133dda3a03e40ab40.jpg

 

... jak taką kostkę przykleisz z prawej strony na łuku pawęży i burty a do niej przykręcisz przetwornik to jest szansa, że nie zasłoni go silnik. Zawsze możesz też lekko wytrymować silnik.

Łatwiej będzie Ci dostosować kostkę z polipropylenu niż poliamidu ale PP ciężko przykleić, ale znalazłem odpowiedni preparat, jak się zdecydujesz to podeślę instrukcję.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

... jak taką kostkę przykleisz z prawej strony na łuku pawęży i burty a do niej przykręcisz przetwornik to jest szansa, że nie zasłoni go silnik. Zawsze możesz też lekko wytrymować silnik.

Łatwiej będzie Ci dostosować kostkę z polipropylenu niż poliamidu ale PP ciężko przykleić, ale znalazłem odpowiedni preparat, jak się zdecydujesz to podeślę instrukcję.

Kupiłem już płytę HPL i Sikaflex, ale chętnie zobaczę Twoje wykonanie na zdjęciu. Z klejeniem jest ten problem, że nie ma szans na poprawkę bez cięcia, szlifowania, malowania etc. więc chciałbym być możliwie pewien, że to zadziała...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Andrzej lekkie wytrymowanie na bank pomoże w side vu. Przyjrzyj się czy nie masz zbyt nisko zamontowanego silnika. Może przez to masz trudności.

 

attachicon.gif progressive-engine-height.jpg

 

 

Wojtek, trymowanie nie pomaga, zarówno na pierwszej jak i na drugiej pozycji widok jest zasłonięty, a dalej nie pójdę, bo już przy drugim oczku łódka dłużej wchodzi w ślizg/wymaga dociążenia przodu.

Co do wysokości płyty vs. kil to bez podnoszenia paweży by się niestety nie odbyło, a bez tego podniesienia pływa się naprawdę ok i wolę pokombinować z przetwornikiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

A może uchwyt burtowy i podnoszenie do płynięcia w slizgu?

Tylko nie taki jaxon za stówkę tylko coś typu skylla do verta

W skrajnym przypadku może się tak skończyć...

Ale najpierw chciałbym mieć pewność, że nie dało się na stałe na paweży. A liczę, że z podpowiedzią kolegów z forum coś się uda wykminić [emoji6]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Kupiłem już płytę HPL i Sikaflex, ale chętnie zobaczę Twoje wykonanie na zdjęciu. Z klejeniem jest ten problem, że nie ma szans na poprawkę bez cięcia, szlifowania, malowania etc. więc chciałbym być możliwie pewien, że to zadziała...

 

Tak wygląda teoria montażu z instrukcji...

PP można szlifować np. szlifierką kątową z końcówką do szlifowania betonu. Dobrze jest nawiercić małym wiertłem kostkę by dopuścić powietrze do kleju. Od strony klejonej powiększyłem otwory. W specyfikacji Sikaflex czy Würtha brak PP. Więc zastosowałem podkład ATK823B i klej ATK 812, już nie przykręcałem dodatkowo kostki. Warstwa kleju może mieć np. 0,5 cm więc masz trochę na korektę, nadmiar na mokro zebrałem szmatką z  rozpuszczalnikiem do mycia pędzli. Można po tym skakać, trzyma trzeci rok. 

post-49173-0-09643600-1727375664_thumb.jpg

post-49173-0-03055700-1727375815_thumb.jpg

post-49173-0-71284300-1727375907_thumb.jpg

post-49173-0-96966500-1727375953_thumb.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...