Skocz do zawartości
  • 0

Jaki silnik elektryczny kupić?


Jose

Pytanie

Pomoże ktoś wybrać model silnika Minn Kota. Jestem zupełnie zielony w temacie, a potrzebuję motor, który będzie zamontowany na łodzi aluminiowej 4m nieokreślonego producenta? Pływało to będzie po jeziorze wielkości ok 450h zwykle w dwie osoby. Dodam, że od ceny ważniejsza jest energooszczędność (mam na myśli możliwe długie pływanie bez konieczności ładowania). I kolejne pytanie - na co zwracać uwagę przy zakupie akumulatora do tego silnika? Dziękuję z góry za pomoc i pozdrawiam.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Ciekawy materiał. Takie uwagi z doświadczenia.

1. 1,5-1,8 prędkość minimalna to strasznie wysoko. W Traxisie mozna ustawić nawet 0,5.

2. Nie warto używać VMax bez potrzeby . Różnica 1 km/h to często kilkadziesiąt procent większe zużycie prądu.

2. Jesli pływamy samemu warto przesunąc wszystko co można na przód. Samemu też usiąść jak najdalej od silnika. Daje to nawet 1 km/h więcej.

Edytowane przez godski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ciekawy materiał. Takie uwagi z doświadczenia.

1. 1,5-1,8 prędkość minimalna to strasznie wysoko. W Traxisie mozna ustawić nawet 0,5.

2. Nie warto używać VMax bez potrzeby . Różnica 1 km/h to często kilkadziesiąt procent większe zużycie prądu.

2. Jesli pływamy samemu warto przesunąc wszystko co można na przód. Samemu też usiąść jak najdalej od silnika. Daje to nawet 1 km/h więcej.

 

Pytanie tylko czy komuś potrzebna jest mniejsza prędkość. Przy trollu poniżej tych 1,6-1,8 km/h raczej i tak się nie schodzi.

 

Szkoda, że nie ma pomiaru minimalnej prędkości na wstecznym, bo moim zdaniem w określonych warunkach pogodowych silnika na wstecznych obrotach można użyć do kontroli dryfu. Do tego przydałyby się wolne wsteczne obroty.

 

Faktycznie zużycie rośnie nieproporcjonalnie mocno przy maksymalnych prędkościach. 

 

Co do rozkładu mas na pokładzie pełna zgoda. Polecam instalację elektryczną i akumulator w bakiście dziobowej + winda z kotwicą na dziób - szczególnie przy łódkach z laminatu robi to konkretną robotę.

 

A odnośnie samych prędkości to pomiary były przy dwóch facetach na pontonie 390 cm x 173 cm, który stawia konkretny opór. Myślę, że przy standardowej łodzi z laminatu 3,5-4 x 1,50-1,70 m w pojedynkę z dobrym rozkładem można osiągnąć o ok. 1 km/h więcej.

Edytowane przez Raven
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Nie wiem czy na tych silnikach da rade coś więcej wycisnąc. Prędkość obrotowa śruby i skok są takie . Najprawdopodobniej to już jest max .pewnie równie dobrze silniki poradziły by sobie dobrze z ciezszymi jednostakami. Ale na wzrost prędkości bym nie liczyl

Edytowane przez siarq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Nic niczemu nie przeczy . Tylko chyba nie dokonca rozumiesz ku czemu służy maxi. Masz możliwość regulacji plynnej od 3A do 50a a przy przełączniki masz 3 . 15 . 30 40 50 .

A tutaj się nie zgodzę że maksymizer służy tylko do płynnej regulacji mocy.

Przy mniejszych prędkościach oszczędza akumulator oszczędza akumulator. Na chwilę wyłącza pobór prądu i za chwilę go uruchamia. I tak na okrągło.

Podaje prąd impulsowo.

 

Cytuje bardziej fachowy opis z forum:

 

"Ukad maksymizera działa w ten sposób że naprzemiennie włącza i wyłącza silnik, a że dzieje się to bardzo szybko że nie ma żadnych szarpnięć. Zmieniając stosunek czasu włączenia do wyłączenia uzyskujemy płynną regulację pradu poberaną przez silnik a co z tym idzie prędkość. Układ przełącznika elektornicznego jest trwały a straty wydzielane na nim są znikome. Dlatego jest lepszy od rozwiązania z przełącznikiem i oporami szeregowymi. Mam nadzieje że udało mi się w prosty sposób przedstawić jak to działa. Myśle że to wystarczy by zrozumieć na czym polega różnica. To raczej nie jest odpowiednie miejsce na wywody z elektroniki... No chyba że ktoś jest ciekawy to mogę opisać to dokładniej . "

Edytowane przez godski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Nic niczemu nie przeczy . Tylko chyba nie dokonca rozumiesz ku czemu służy maxi. Masz możliwość regulacji plynnej od 3A do 50a a przy przełączniki masz 3 . 15 . 30 40 50 .

Rozumiem czemu ma służyć maxi, w teorii. Może są małe oszczędności przy małych prędkościach

 

Zobacz pobór Rhino vx 65:

 

1-wszy bieg: 11 A 100W 10 lbs 4.60 kp 2-wszy bieg: 16 A 138W 14 lbs 6.40 kp 3-wszy bieg: 20 A 170W 27 lbs 12.30 kp 4-wszy bieg: 28 A 255W 35 lbs 16.00 kp 5-wszy bieg: 50 A 420W 65 lbs 29.50 kp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Wydaje mi się, że rinho tylko przy "dopalaczu" ma duży pobór. Wedle tego co zostało przedstawione na filmie to zużycie nie jest większe niż w MK i Motorguide 55 które miałem.

 

Dokładnie tak jest. Ciekawe kto z konkurencji osiągnie w porównywalnych warunkach 4,5 km/.h zużywając przy tym 14 A i 5,5 km/h zużywając 26 A. To są świetne wyniki. A jeśli potrzeba większego powera to można go mieć przy większym poborze. Konkurencyjne silniki 12V nie dają takich możliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Siarq - widziałeś ultrexa?  On echa nie potrzebuje, no ale cena w USA od 2,5k$ w górę= 15k pln w naszej dystrybucji....

wiem, że są zestawy konwertujące montowane na silnikach z pedałem - kontrolerem:

https://pronavmarine.com/

Cena niewiele niższa niż silnik haswinga, dokładność pewnie zbliżona.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Siarq - widziałeś ultrexa?  On echa nie potrzebuje, no ale cena w USA od 2,5k$ w górę= 15k pln w naszej dystrybucji....

wiem, że są zestawy konwertujące montowane na silnikach z pedałem - kontrolerem:

https://pronavmarine.com/

Cena niewiele niższa niż silnik haswinga, dokładność pewnie zbliżona.

 

Echa nie potrzebuje żaden z silników z GPS Anchor Lock. Możliwość sterowania z poziomu echa to po prostu dodatkowe ułatwienie i wygoda.

 

Problem w tym, że cena samego modułu to jak piszesz w USA 700 USD i z tego co widzę podają kompatybilność tylko dla kilku silników Minn Koty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jak zatem wyjaśnić różnice w cenach dotychczasowych wypustów MK - tych z możliwością połączenia z echem?

Nie wiem, czy autolock jest jako opcja - po połączeniu z echem, czy też jako self-ficzer danego silnika. Za mało mam wiedzy w temacie.

Kurcze, gdyby ktoś kumaty w  żyroskopach/kompasach gps i sofcie wykombinował  uniwersalny adapter na silnik - nawet bez pedałów, stałby się szybko bogatym człowiekiem.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Nie uzytkowalem tych silnikow dziobowych sterowanych z echa badz pilota. Napewno to jest super sprawa. Ciekaw jestem jak ten tryb kotwicy sie sprawdza w warunkach bojowych. Pewnie przy spokojnej poogdzie daje rade , a jak dmucha ? Do nawigowania  , trolowania ok. Ale jesli chodzi o kotwice, to ja obstawiam na elektryczna z pilotem mk czy trex. enter i stoisz , enter i plyniesz :) MK czy MG sa drogie bo firmowe , odpicowane , wspolpracuja z echosondami i za to sie placi,...  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Nadal nie jestem przekonany o tym self gps anchor. Obejrzałem kilka montaży silników iplot na YT, wszystko przechodzi przez echo, przetwornik na silniku.

Co do zasady uzycia to powinno dać mega efekt w listopadzie, gdzie z mniejszym hałasem niż wciągarki kotwic operujesz i nie marzniesz w ręce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...