Skocz do zawartości
  • 0

Jaki silnik elektryczny kupić?


Jose

Pytanie

Pomoże ktoś wybrać model silnika Minn Kota. Jestem zupełnie zielony w temacie, a potrzebuję motor, który będzie zamontowany na łodzi aluminiowej 4m nieokreślonego producenta? Pływało to będzie po jeziorze wielkości ok 450h zwykle w dwie osoby. Dodam, że od ceny ważniejsza jest energooszczędność (mam na myśli możliwe długie pływanie bez konieczności ładowania). I kolejne pytanie - na co zwracać uwagę przy zakupie akumulatora do tego silnika? Dziękuję z góry za pomoc i pozdrawiam.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Nie nakręcam rynku, bo nie mam w tym żadnego interesu, ale od tego sezonu pływam na LiFePo4 - zapomnijcie o kwasach, żelach (też w sumie kwasach) i bolących plecach. Za 2k złotówek dostaniecie baterię 100Ah, ładowarkę i da się tym przepływać więcej niż jeden dzień ciesząc się stałą wydajnością prądu.

 

@MarMilo - korcą mnie aku LiFePo4 ale nie mam na ten temat żadnej wiedzy. Czy bateria o której piszesz ma wbudowany BMS czy trzeba sobie dokupić osobno? Czy musisz pilnować aby go zanadto nie rozładować czy masz jakiegoś "strażnika", który to robi za Ciebie? I pytanko ile czasu trwa ładowanie jak go mocno rozładujesz? Ile waży twoje 100 Ah?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Od niedawna jestem posiadaczem protruara 2.0. Ponieważ przez ostatnie 5 lat używałem bezproblemowo Haswinga osapiana 45, oczekiwania były spore. Zaskoczył mnie nieskładany rumpel czego nie zauważyłem na zdjęciach, który powoduje u mnie trochę kłopotów przy transporcie, trochę mnie to zaskoczyło przy tej cenie, dodatkowo uchwyt za pomocą którego montuje się silnik do pawęży jest identyczny jak w osapianie ale jakby wykonany z gorszego materiału, luzy w nowym są większe niż w moim starym silniku. Test silnika przeprowadziłem na alumulatorach Li-poly dokładnie 3x6s5000mAh bo żelowe już mam mocno zużyte. Silnik rozpędził moją łupinę 3,6x1,7m do 6,5 km/h czyli bez rewelacji ale przy zaledwie 33A poboru. Zauważyłem że śruba jest identycznych rozmiarów (skok, średnica) co śruba którą dokupiłem do osapiana,

https://www.mc-sklep.pl/sruba-power-speed-trzy-lopatki-haswing-osapian-p-712.html

jedynie kołpak jest trochę krótszy i powstaje szczelina między śrubą a obudową silnika, postanowiłem ją wypróbować. Uzyskałem prędkość wyższą zaledwie o 0,2 km/h ale, tu ciekawostka pobór spadł do 20 A. Tak się zastanawiam, że jeżeli by się udało dobrać lepszą (większą) śrubę to przy dozwolonym poborze 40A można by uzyskać zadowalające prędkości. Dodam jeszcze że nie zauważyłem żadnych zakłóceń na echosondzie Garmin, regulacja obrotów bardzo płynna z lekkim opóźnieniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jakich chcesz coś z ekonomiczne polki to polecam za 550zl polski akumulator Tuborg. Zakupiłem w tym roku 100 ah i na MotorGuide iX5 55lbs po 3 godzinach funkcji kotwica na Wiśle wskaźnik pokazuje brak rozładowania

https://sklep.uruchom.com/akumulator-tuborg-hobby-100ah-p-377.html

Do tego polecam strażnika rozładowania z sygnałem dźwiękowym

http://cemtronik.com.pl/straznik-tester-akumulatorow-12v-zelowe-kwasowe-fv

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Ja mam tuborgi trzeci sezon działają jak trzeba 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

@MarMilo - korcą mnie aku LiFePo4 ale nie mam na ten temat żadnej wiedzy. Czy bateria o której piszesz ma wbudowany BMS czy trzeba sobie dokupić osobno? Czy musisz pilnować aby go zanadto nie rozładować czy masz jakiegoś "strażnika", który to robi za Ciebie? I pytanko ile czasu trwa ładowanie jak go mocno rozładujesz? Ile waży twoje 100 Ah?

Czechofil - po pierwsze dziękuję za chęć pomocy w temacie doboru śruby do spaliny (po zmianie skoku z 12 na 10 mój semper wreszcie płynie :) ).

O baterię 100Ah pytaj Siarq & Maverick'a.

Zaraz założę wątek o moim setupie i tam wrzucę wszystkie informacje - podam link.

Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Od niedawna jestem posiadaczem protruara 2.0. Ponieważ przez ostatnie 5 lat używałem bezproblemowo Haswinga osapiana 45, oczekiwania były spore. Zaskoczył mnie nieskładany rumpel czego nie zauważyłem na zdjęciach, który powoduje u mnie trochę kłopotów przy transporcie, trochę mnie to zaskoczyło przy tej cenie, dodatkowo uchwyt za pomocą którego montuje się silnik do pawęży jest identyczny jak w osapianie ale jakby wykonany z gorszego materiału, luzy w nowym są większe niż w moim starym silniku.

Mam 2HP i tutaj rumpel również składa się tylko częściowo - co więcej w tym roku po zakupie spaliny odkryłem (wcześniej nie zwracałem na to uwagi) jeszcze poważniejszą przypadłość (i dlatego chcę sprzedać haswinga) - przy max złożonym silniku przyjkręconym do pawęży jest on tak nisko lustra wody, że płynąc spaliną 'haczy o wodę' poważnie mnie spowalniając. Muszę zdejmować silnik haswinga chcąc popłynąć szybko na spalinie. Oglądałem uchwyt i można go podpiłować (są dwa ograniczniki), ale ponieważ idzie na sprzedaż nie będę tego robił.

Opisywałem 4HP, którego test na wodzie zrobiłem w ubiegłym sezonie - prędkość płynięcia praktycznie ta sama co 2HP, ale za to składa się tak, że leży równolegle do lustra łodzi i tylko dlatego chcę go kupić. Głośność na tym samym poziomie, cena wyższa niż 2HP, zużycie prądu max jakie mi się udało osiągnąć 67A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Policz 700pln akumulator + ładowarka 200-400. I masz 30-35kg dodatkowego ciężaru do noszenia. Każdy kwas /żel zdechnie za 3-4 lata i wydasz kolejne 700. Dobijesz do 2000PLN za 4lata. Za 2k dzisiaj masz rewelacyjny LiFePo (znajomy katuje już 5 sezon i ubytek pojemności i wydajności jest na poziomie 3% !). Producent obiecuje minimalną żywotność na 2000cykli czyli 7lat codziennego ładwania i rozładowywania. Więcej argumentów nie mam.

Pozdrawiam

Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Policz 700pln akumulator + ładowarka 200-400. I masz 30-35kg dodatkowego ciężaru do noszenia. Każdy kwas /żel zdechnie za 3-4 lata i wydasz kolejne 700. Dobijesz do 2000PLN za 4lata. Za 2k dzisiaj masz rewelacyjny LiFePo (znajomy katuje już 5 sezon i ubytek pojemności i wydajności jest na poziomie 3% !). Producent obiecuje minimalną żywotność na 2000cykli czyli 7lat codziennego ładwania i rozładowywania. Więcej argumentów nie mam.

Pozdrawiam

Mariusz

"Producent obiecuje minimalną żywotność na 2000cykli" - to jest słowo klucz 

 Producenci żelówek obiecują  "Projektowana żywotność 10-12 lat"

A jak jest w praktyce - sam piszesz, że żelówka wytrzyma tylko 3-4lata

Reasumując w obietnice, to nawet żonie nie można wierzyć :P

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Niestety , trzeba będzie go taszczyć , więc 100-ka powinna wystarczyć, pozostaje kwestia ładowarki, może ktoś poleci jakąś sprawdzoną ,w przystępnej cenie ,która odpowiednio zadba o aku .

Ja mam ctek msx25 to ładowarka o dużym prądzie ładowania myślę że 7A ctek straczy  jest cena około 400zł zależy jak się poszuka. Ładowara fajna odsiarcza regeneruje ogólnie bezpieczna. Potrafi podnieść aku od 2-3v tak więc jak zapomnisz zostawisz rozładowany masz szansę, że podniesiesz akumulator. wszystko działa dopuki nie dojdzie do uszkodzenia wewnątrz. Ja podnosiłem 4 trupy które stały od ponad roku 2 ruszyły i śmigają w ciągniku kolegi :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Mam 2HP i tutaj rumpel również składa się tylko częściowo - co więcej w tym roku po zakupie spaliny odkryłem (wcześniej nie zwracałem na to uwagi) jeszcze poważniejszą przypadłość (i dlatego chcę sprzedać haswinga) - przy max złożonym silniku przyjkręconym do pawęży jest on tak nisko lustra wody, że płynąc spaliną 'haczy o wodę' poważnie mnie spowalniając. Muszę zdejmować silnik haswinga chcąc popłynąć szybko na spalinie. Oglądałem uchwyt i można go podpiłować (są dwa ograniczniki), ale ponieważ idzie na sprzedaż nie będę tego robił.

Opisywałem 4HP, którego test na wodzie zrobiłem w ubiegłym sezonie - prędkość płynięcia praktycznie ta sama co 2HP, ale za to składa się tak, że leży równolegle do lustra łodzi i tylko dlatego chcę go kupić. Głośność na tym samym poziomie, cena wyższa niż 2HP, zużycie prądu max jakie mi się udało osiągnąć 67A.

 

Przed podjęciem decyzji o kupnie nowego silnika proponuję zastanowić się

nad modelem Haswing Protruar 2.0 R 2. (model 2018).

W - 2.0 R 2 usunięto to co Tobie "przeszkadza".

Edytowane przez Lepton
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Hudzik-przecie to nie jest aku żel,tylko AGM.A to inna technologia i prawdopodobnie nie jest głębokiego rozładowania,tylko do podtrzymania alarmów,aparatury np:szpitalnej i itp.Przy silniku elektrycznym do łódki,pontonu możesz szybko go zajechać jak będziesz go często ładował.Takie moje zdanie.I przeważnie aku głębokiego rozładowania AGM czy żel są koloru czerwonego.Ja bym takiego szukał jak bym chciał AGM albo żel żeby mi dłużej pochodził.Może ktoś bardziej rozeznany w tym temacie się wypowie!

Edytowane przez TomFil
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Przed podjęciem decyzji o kupnie nowego silnika proponuję zastanowić się

nad modelem Haswing Protruar 2.0 R 2. (model 2018).

W - 2.0 R 2 usunięto to co Tobie "przeszkadza".

Dziękuję za radę - niestety ta nowa R2-ka ma tylko 89lbs w porównaniu do 110 w 2HP. Jeśli sprzedam i będę brał budżetowy silnik to tylko 4HP (za wysoko podnoszony silnik, możliwość złożenia, o której pisałem wcześniej). Ciekawostka 2HP idą cenowo w górę - cena używek jest niższa tylko o 10-20% od nowych ! Docelowo 24V z wyższej półki u mnie zagości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ja mam bardzo złe doświadczenia z Torqeedo. Kupiłem w 2006 r. jeden z pierwszych modeli (12V) u pierwszego dystrybutora w PL  w firmie SMART w Gdyni.

 

Silnik bardzo mocny - pracował w RIBie Zodiaca ProOpen 550 jako zapas - łódka 450 kg, silnik 200kg + 4 dorosłych i dawał radę na Wiśle  ale pieruńsko głośny i do tego śruba nawijała wszystko z okolicy, każdy wodorost etc... co było niezwykle upierdliwe. Przy nim MinnKota to inna bajka cichutki i śruba weedles, która jest zawsze czysta. Moim zdaniem zupełnie nie nadaje się do wędkarstwa.

Po 3 latach nagle przestał pracować. Okazało się, że jest nienaprawialny bo silnik do stopy został wciśnięty "na zimno" i jest niewyjmowalny.... 1'100 Euro i 3 lata pracy a potem złom. Do tego wszyscy się na mnie wypieli, SMART bo przekazał dystrybucję ProFishing, ProFishing bo to nie oni sprzedawali, Torqeedo bo było po gwarancji....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ja pływam na pontonie maweric 3.7m  poszerzonym. Vmax 8.5-8.7kmh w pojedynkę że szpejem. We dwie osoby 7.5-8 kmh. Na jakimś filmie widziałem gościa co plywal na lajbie we 2 osoby 9kmh. I to jest już chyba max maxow jeśli idzie o.moc 1kw . Chyba że do jakiegoś kajaka to pewnie z 12 by poleciał:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Moze glupie pytanie ale czy do tego silnika spirit 1.0 mozna zastosowac zewnetrzne zasilanie?

 

Dodatkowa bateria jest tak jak przy torqeedo troche droga, nawet w porownaniu do liefpo4. Kumpel sie powaznie zastanawia nad takim silnikiem ale potrzebuje conajmniej 2 baterie.

 

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk

Edytowane przez mathew.stepnicki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

nie ,sa dedykowane. z ta druga bateria byl bym ostrozny... Tez tak myslalem ze musze miec dwie, poki nie zaczelem plywac. Jeszcze nie udalo mi sie na pagaju wracac. tanszym rozwiazaniem jest kupic szybka ladowarke do spirit (2h na full) + przetwornice 12/230 i lifepo4 . i ladowac na pokladzie podczas postojow. badz zapchac 4,5k za druga baterie :) spirit ma " dwie wady" dedykowane baterie i technologia baterii lipoly. Lipoly sa lzejsze i maja wieksze prady vs lifepo4. ale ich liczba cykli stanowi 500, czyli wedle producentow ogniw 1/4 tego co lifepo4. to juz trzeba samemu rozkminic w ktora strone isc

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Warto przemyśleć jeszcze opcje dedykowanego panelu solarnego z ładowarką. Płynąc 3-4km/h w pogodny dzień cała energia idzie z panelu i pływamy bez ograniczeń :) Używam do rekreacyjnego pływania silnika Lagoon od ePropulsiona i w canoe pompowanym 4,2m z dwoma osobabami na pokładzie leci ok 8-8,5 i jest to zdecydowanie najszybsze canoe na zalewie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...