Skocz do zawartości
  • 0

Jaki silnik elektryczny kupić?


Jose

Pytanie

Pomoże ktoś wybrać model silnika Minn Kota. Jestem zupełnie zielony w temacie, a potrzebuję motor, który będzie zamontowany na łodzi aluminiowej 4m nieokreślonego producenta? Pływało to będzie po jeziorze wielkości ok 450h zwykle w dwie osoby. Dodam, że od ceny ważniejsza jest energooszczędność (mam na myśli możliwe długie pływanie bez konieczności ładowania). I kolejne pytanie - na co zwracać uwagę przy zakupie akumulatora do tego silnika? Dziękuję z góry za pomoc i pozdrawiam.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

wybacz za zlosliwosc, Jednak jest jak napisalem powyzej bez tego ladowania oczywiscie:) moc musi zostac oddana bez wzgledu na napiecie. inna kwestia pozostaje sprawnosc silnika , skok sruby. jednak moim zdaniem to przy tych silnikach mozna pominac. wieksze moce to albo do pchania ciezarow - i to prezentuja soba wszystkie  "tanie" silniki 12/24V abo do wiekszej predkosci - tu juz niestety trzeba zapchac sporo aby sie rozpedzic... wiec jesli idzie o spacerowe predkosci i mala wage to 12V spelnia swoje zadanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

no wlasnie wszytsko rozgrywa sie o wage ,$ i korzysci jakie za tym ida. jesli twoj 12V radzi sobie w warunkach ktorych plywasz , to raczej pozostan przy nim. naprawde 24V w tanim wykonaniu do predkosci spacerowej i lekkiej lajby zbytnio sensu nie ma...i zaden cudowny marekting tego nie zmieni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Siarq, co Ty z tą prędkością, na m150 mogę płynąć 8km/h, a i tak 5km/h rzadko przekraczam.

Jeszcze jedno pytanie...czy przy takiej samej grubości i długości kabli większe straty są notowane na 12v czy 24V zakładając przykładowy pobór odpowiednio 40A i 20A?

Edytowane przez Apioo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Panowie, mierzył ktoś pobór amperów dla Haibo M200?

Obecnie płynąc pontonem 4km/h z silnikiem Haibo M150 mam pobór w granicach 10A, czy zmieniając silnik na 24V M200, przy tych samych 4km/h pobór obniży się do 5A czy można się spodziewać, że pobór będzie jeszcze niższy z uwagi na większą sprawność układu? A może zbyt wiele oczekuję i raczej nawet tych 5A nie ma co się spodziewać?

Nie znam tego silnika, ale doświadczyłem pływania na 12V/55lbs a 24V/110lbs oraz 24V/130lbs i wnioski są następujące - pobór prądu nie zmaleje dwukrotnie po zwiększeniu napięcia do 24V. Licz na róznicę w poborze na poziomie 1,5. Za 24V silnikami przemawia śruba o więszej średnicy a to z kolei wpływa na 'moc startową' - np w sytuacji, gdy się zagapisz i wiatr wpycha łódź w krzaki czy trzcinę. 24V motor z dużą śrubą reaguje natychmiast, małe pierdzidełko 12V zrobi to później, bo potrzebuje się bardziej rozkręcić żeby pokonać bezwładność łodzi. Wynalazki z Chin mają jedną wadę - są dość głośne - chociaż i tak ciszej pracują niż torquedo. Ja po sprzedaży Haswinga 2HP zamierzam kupić Protruara 5 i rozpocząć majówkę z tym elektrykiem. Po 'opływaniu' podzielę się doświadczeniami - podobno zdecydowanie je wyciszyli - okaże się..Na jego korzyść przemawia sposób składania oraz w pełni łamany rumpel czego nie miał 2HP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Siarq, co Ty z tą prędkością, na m150 mogę płynąć 8km/h, a i tak 5km/h rzadko przekraczam.

 

Jeszcze jedno pytanie...czy przy takiej samej grubości i długości kabli większe straty są notowane na 12v czy 24V zakładając przykładowy pobór odpowiednio 40A i 20A?

Spadek napięcia to rezystancja kabla * prąd. Skoro rezystancja się nie zmienia, a prąd spada to i mniejsze straty przesyłu. Pytanie jest o to, jaki jest ten spadek na 12V obecnie. W każdym razie, przy prawidłowo wykonanej instalacji dużo na tym nie zyskasz 2 może 3%.

Edytowane przez psulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Uważam że kable od akumulatora do zacisków zamocowanych w łódce zasilające silnik 1200 W 24 V powinny mieć  przekrój co najmniej 16 mm2   Cu w normalnych warunkach taki kabel wytrzyma 65 A . Od zacisków do silnika 10 mm2 Cu . Ja mam  przewidziane do Haibo M 250 kable 25 mm2 Cu 

Nie wiem do końca jak jest z tymi silnikami Haibo seri M ale podobno mają  sterownik silnika  ukryty w obudowie silnika . 

Co wpływa na trwałość regulator jest chłodzony  i mniej go słychać . Mocy silnika nigdy nie za dużo gorzej z zasilaniem ,akumulatorki ważą  .

Może wiecie coś więcej na temat sterowników silnika Haibo serii M mało opisów jest na stronie sprzedawców . 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Chłopaki, nie piszcie proszę prawd objawionych. Przekrój kabla zależy nie od "uważam że" tylko od obliczeń. Trzeba sprawdzić jaką ma długość i obliczyć spadki napięcia przy zakładanym prądzie. Przekrój ma być taki, żeby spadki były rozsądne - 5% to naprawdę nieźle. Dalsze zwiększanie przekroju niewiele daje poza stratami w portfelu, bo żeby zmniejszyć straty o połowę, kabel musi być dwa razy grubszy. 16mm spokojnie wystarcza i to z górką do pracy na 50A o ile odległości nie są duże. Przy takim poborze i długości podłączenia 3m moc spadek napięcia to 2,7% a moc wydzielana to 16W, czyli 2,5W na metr kabla. Nie wiem co ma się tu przegrzać i po co pchać się w grubsze bo spadki są i tak małe. Już lepiej skrócić fabryczne 6mm do pożądanej długości, bo zazwyczaj mają 2m. A jak wyciągamy sobie punkt zasilania, to tyle nie trzeba. A mówimy o stratach na pełnej pycie, bo przy 25A będą przecież połowę mniejsze.

Edytowane przez psulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Częściowo masz racje można modelarskie kabelki zastosować ale po co cenę podbijać ( przewód silikonowy w rozmiarze 6,8 mm  (9AWG)   15 pln/mb .. Pisze o kablach z normalnego sklepu po  5 pln/mb .

 

Zapomniałem dopisać że te Haibo M 200 bardzo dobrze pracują na śrubach aluminiowych dwupłatowych od silników Long-Tail

Jak będę coś więcej wiedział napisze .

 

 

.

Edytowane przez Tabor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Masz rację @psulek. Tylko nikt tu żadnych prawd objawionych nie zapodal. 50A to dużo i nie. Podejrzewam, że prędzej silnik pójdzie z dymem przy długotrwałym obciążeniu (1-2h non stop 100% mocy) niż się izolacja stopi... mi się tylko raz "udalo" ugotować lgy 16 na 12v , ale to pełne zwarcie na porządnym.styku:) natomiast zly styk na klemach / terminalach może niezłego bałaganu narobić przy pradach 40-50A...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Częściowo masz racje można modelarskie kabelki zastosować ale po co cenę podbijać ( przewód silikonowy w rozmiarze 6,8 mm  (9AWG)   15 pln/mb .. Pisze o kablach z normalnego sklepu po  5 pln/mb .

 

Zapomniałem dopisać że te Haibo M 200 bardzo dobrze pracują na śrubach aluminiowych dwupłatowych od silników Long-Tail

Jak będę coś więcej wiedział napisze .

 

 

.

Jestem bardzo ciekaw tej śruby 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...