Skocz do zawartości
  • 0

Jaki silnik elektryczny kupić?


Jose

Pytanie

Pomoże ktoś wybrać model silnika Minn Kota. Jestem zupełnie zielony w temacie, a potrzebuję motor, który będzie zamontowany na łodzi aluminiowej 4m nieokreślonego producenta? Pływało to będzie po jeziorze wielkości ok 450h zwykle w dwie osoby. Dodam, że od ceny ważniejsza jest energooszczędność (mam na myśli możliwe długie pływanie bez konieczności ładowania). I kolejne pytanie - na co zwracać uwagę przy zakupie akumulatora do tego silnika? Dziękuję z góry za pomoc i pozdrawiam.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Przewodność stali nierdzewnej  jest nieco niższa od stali węglowej. Przekroje klem są na tyle duże, że nie ma to znaczenia czy są wykonane z miedzi, mosiądzu, ołowiu, czy stali nierdzewnej. Mam akumulatory żelowe, gdzie wyjścia - mocowanie przewodów są wykonane z nierdzewki.

Dysponuję literaturą fachową sprzed lat, opisującą elektryczne instalacje w budynkach mieszkalnych wykonane z nieizolowanych przewodów stalowych montowanych na ścianach przy pomocy izolatorów. Jednym z warunków był odpowiedni ich przekrój. Sieci telefoniczne jeszcze nie tak dawno również były z drutów stalowych. Warunek-odpowiedni przekrój.  Niższa przewodność?-większy przekrój.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Mało tego co napisał kolega @jsnuszr powyżej. Jeszcze dziś można napotkać "zabytkowe" instalacje w starych budynkach stalowe w oplotach parcianych których przekroje są rzędu max 2,5mm a zazwyczaj 1,5mm i to pracuje i miewa się niezle; ) także kremy nierdzewne napewno niezaszkodza. Nie roby laboratorium z aku 12v

Edytowane przez siarq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Mało tego co napisał kolega @jsnuszr powyżej. Jeszcze dziś można napotkać "zabytkowe" instalacje w starych budynkach stalowe w oplotach parcianych których przekroje są rzędu max 2,5mm a zazwyczaj 1,5mm i to pracuje i miewa się niezle; ) także kremy nierdzewne napewno niezaszkodza. Nie roby laboratorium z aku 12v

-----------

Powiem tak:

"Pływaliśmy na silniku MK 55 Traxxis podpiętym do śrub mosiężnych wychodzacych z wnętrza łodzi na rufie i dokręconych dwiema nakrętkami z nierdzewki. Przy dłuższym płynięciu na 75-100% mocy, temp. okolicy złącza i kabla była bliska rozgrzanego żelazka do prasowania. Czuć było w powietrzu (nad wodą) zapaszek rozgrzanego żelazka. Próba dotknięcia złącza (na szczęście tylko raz) zakończyła sie oparzeniem mojego palucha. Kolejnym było już plucie na rozgrzane złącze. Zarządałem od kumpla natychmiastowej wymiany nakrętek na mosiężne lub miedziane grożąc pożarem łajby. Gdy to uczynił, kable nawet nie są ciepłe, złącze ma temp. otoczenia a i aku ma lepsze wydajności."

 

Już kiedyś o tym pisałem. Kto chce niech zmienia, kto nie, niech później nie ... narzeka.

 

Pzdr. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

-----------

Powiem tak:

"Pływaliśmy na silniku MK 55 Traxxis podpiętym do śrub mosiężnych wychodzacych z wnętrza łodzi na rufie i dokręconych dwiema nakrętkami z nierdzewki. Przy dłuższym płynięciu na 75-100% mocy, temp. okolicy złącza i kabla była bliska rozgrzanego żelazka do prasowania. Czuć było w powietrzu (nad wodą) zapaszek rozgrzanego żelazka. Próba dotknięcia złącza (na szczęście tylko raz) zakończyła sie oparzeniem mojego palucha. Kolejnym było już plucie na rozgrzane złącze. Zarządałem od kumpla natychmiastowej wymiany nakrętek na mosiężne lub miedziane grożąc pożarem łajby. Gdy to uczynił, kable nawet nie są ciepłe, złącze ma temp. otoczenia a i aku ma lepsze wydajności."

 

Już kiedyś o tym pisałem. Kto chce niech zmienia, kto nie, niech później nie ... narzeka.

 

Pzdr. :)

Kilka dni temu kupiłem dwa akumulatory żelowe SSB SBCG 12V 120AH. Wyjścia do podłączenia przewodów są z kwasówki z wewnętrznym gwintem M8. W ten gwint producent wkręcił śrubę również z kwasówki oraz dołączył podkładkę płaską i sprężystą. Oczywiście wszystko z kwasówki. Usprawniłem to trochę. Śruby M8 wymieniłem na szpilki i zastosowałem nakrętki motylkowe z kwasówki. Mam Minn Kotę Traxxisa 80. Chcąc sprawdzić jak sprawują się nowe akumulatory, pływałem na maksa przez ponad dwie godziny. Połączenia nie zrobiły się nawet letnie. Były zimne. Po powrocie do domu podłączyłem oba akumulatory pod prostownik specjalnie zamówiony pod te akumulatory firmy Semielektronik MDM 12-46. Krokodylki zrobiły się prawie czerwone. Tutaj producent nie popisał się. Duży pobór prądu, kiepski styk i znany efekt. Natychmiast wymieniłem te krokodylki na konektory zakończone oczkiem. Efekt-zero grzania na styku prostownik akumulator.

Jak wszystkim wiadomo, tlenki, sole metali są kiepskimi przewodnikami. Klemy z ołowiu, miedzi "śniedzieją". Stal kwasoodporna jest zawsze czyściutka. Nie trzeba jej czyścić. t Czopy akumulatora wykonane z ołowiu czy klemy ołowiane lub mosiężne pokryte tlenkiem, czy solą nie zapewniają dobrego połączenia i to jest powodem grzania się połączeń.

Poprzednie moje akumulatory to Trojany 130 Ah. Trojany te mają podwójne czopy ołowiane z których wystają szpilki z kwasówki. W komplecie są nakrętki motylkowe z .......kwasówki. Słowo harcerza: nigdy, przenigdy nic mi się nie grzało na złączach akumulator-kable. Gdybym zastosował nakrętkę drewnianą i dobrze docisnął oczko konektora do czystego, nie "zaśniedziałego" czopa akumulatora, to również nic by nie zagrało się. No bo niby dlaczego?

 

PS. Fabryczny kabel w MK ma przekrój 6mm2. Powierzchnia oczka konektora stykająca się z czopem akumulatora jest kilkukrotnie większa. Jak więc może się cokolwiek grzać,  jeżeli styk jest dobry, czyli czysty i  wszystko jest dobrze skręcone?

Jak miałem MK 36 i kable zakończone krokodylkami, to czasami  robiły się ciepłe te krokodylki. Wystarczyło jednak przetrzeć drobnym papierkiem ściernym  czopy akumulatora i te krokodylki, i grzanie nie występowało.

Klemy z motylkami. Motylki bardzo często to kwasówka :)

Edytowane przez Janusszr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

A gdzie ja napisałem o klemach z kwasówki?

Kurka, nie zauważyłem że piszesz o blasze do pokryć dachowych i bo akurat wątek zszedł w tym kierunku. ;) :D

 

A poważnie to o czym pisałeś? I o czym akurat się wątek toczy?

 

Od kiedy @bob61 spytał o klemy, to wydaje mi się że temat toczył się na temat klem. No chyba że coś przeoczyłem.

 

Z resztą EOT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Kurka, nie zauważyłem że piszesz o blasze do pokryć dachowych i bo akurat wątek zszedł w tym kierunku. ;) :D

 

A poważnie to o czym pisałeś? I o czym akurat się wątek toczy?

 

Od kiedy @bob61 spytał o klemy, to wydaje mi się że temat toczył się na temat klem. No chyba że coś przeoczyłem.

 

Z resztą EOT.

Napisałem, że kwasówka byłaby niezła na klemy, a nie o klemach z kwasówki. Nigdzie nie napisałem, że takie klemy do akumulatorów są,  że ktoś je sprzedaje, produkuje, bo tego nie wiem.

Niektórzy mają problemy jak widzę ze zrozumieniem tekstu który czytają.

Nie pisałem na temat, to było takie wtrącenie odnoszące się do innego wtrącenia w tym wątku.

Wątek jest o zakupie silnika elektrycznego. W domyśle do łodzi wędkarskiej. Jednak nie do końca wiadomo jakiej :)

Edytowane przez Janusszr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Niektórzy mają problemy jak widzę ze zrozumieniem tekstu który czytają.

Januszu, "niektórzy" to ja czy cała reszta tego forum?

Cytujesz mnie, wiec ja, raczej nie jestem "niektórzy".

 

Pochwal się że masz wyższe z filologii polskiej oraz filozofii i bardziej niż "niektórzy" rozumiesz i interpretujesz tekst pisany. A Twoje wypowiedzi są przejrzyste, jasne, klarowne i nie budzące żadnych wątpliwości. Nie ma co się wstydzić.

Zwracanie się do kogoś bezosobowo jest nieeleganckie i nietaktowne, a tym bardziej jeszcze cytując tą osobę.

No chyba że brakuje Ci odwagi.

 

Jeszcze raz EOT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Grzebałem dziś i dokopałem się do takich klem nie mam pojęcia z jakiego stopu to jest ale wygląda interesująco, może komuś się przyda :)

 

https://sklep.avt.pl/klema-samochodowa-8ga-x-2out-plus.html

 

https://sklep.avt.pl/klema-samochodowa-2gax1-4gax1-8gax2-out-plus.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Tylko nigdzie nie ma informacji z jakiego materiału tak faktycznie są więc z pewną dozą nieśmiałości podchodziłbym do nich.

No ale może ktoś takowych używa i podzieli się opinią.

Może komuś się przyda znalazłem jedne z nich również pod nazwą "Lexton model 1059".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Witam, zastanawiam się nad silnikiem elektrycznym do pontonu. Wielkość gumiaka to 380 więc myślę nad największym Osapianem 55 lbs. Posiadam już silnik spalinowy, elektryk ma być bardziej alternatywą na mniejsze zbiorniki np. Słup w okolicach Legnicy. Jak silnik o takiej mocy poradzi sobie z takim pontonem ? Czy da się w miarę skutecznie  przemieszczać i wrócić bezpiecznie do brzegu w normalnych warunkach pogodowych? Nie mam doświadczenia z elektrykami.. ponton na pewno stawia większy opór niż łódź. Może ktoś z kolegów posiada ponton w podobnej wielkości i podpowie jak wygląda sprawa. Sprawa dość pilna gdyż jak wiadomo czerwiec tuż tuż  :D  :D Będę wdzięczny za rady i informacje  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Bardzo sprawnie będzie sobie radził z Twoim pontonem. I więcej moim zdaniem nie potrzeba. Można, ale nie potrzeba bo wiąże się to z aku o większej pojemności (i wadze).

W normalnych warunkach będzie zasuwał aż miło, a na wiatr i falę zawsze będzie za mało mocy ;)

Edytowane przez thug
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Miałem 36lbs, mam 80 i 86lbs i ciężkie pływadło. Przy flaucie moc silnika nie jest tak istotna. Różnica w prędkości pływania przy flaucie wzrosła niewiele po przejściu z 36lbs na 80lbs. Moc zaczyna doceniać się dopiero przy płynięciu pod wiatr. Czym większy ten wiatr, tym bardziej jesteśmy zadowoleni z dużej mocy jaką dysponujemy i chwalimy sami siebie za mądry wybór :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

No właśnie i tu jest sedno sprawy. Waga lajby i warunki. A próbowałeś z tym silnikiem 86lbs na pontonie pływać ?

Ten 86 to Mikado. Badziewie, kupione awaryjnie. Kilka razy na nim pływałem jak mi maximizer w MK80 siadł. Moja łajba to taki katamaran na pływakach podobnych do "kiedyśniejszych" rowerów wodnych, tylko większych. Waży ok. 250kg. Sądzę jednak, że nawet na wiosłach lepiej tym się pływa niż pontonem.

Na pontonie nigdy nie pływałem z silnikiem. Tylko na wiosłach, a było to b. dawno. Nie wspominam tego dobrze. Nie każdy może sobie pozwolić na takie pływadło jak moje. Chodzi o parkowanie tegoż. Kiedyś z pontonu na kilka lat przesiadłem się na Stynkę. Był to niesamowity postęp w komforcie pływania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Wczoraj testowałem od 8 rano swego Osapiana 55/60 lbs na zalewie Solińskim ponton 310cm dwie osoby graty i,prawie 30 stopni upału,wentylator chłodzący uaktywniał się dosyć często,ale równie szybko po zgaszeniu śilnika  przechodzlł w stan spoczynku,7 godzin pływania non stop większość na 3/2 biegu wyładowało kwasowe aku 100ah,Marine Yuasa do 11,3/5 v mierzone pod obciążeniem... koło 16 godziny powiało na Solinie i to na tyle mocno, że momentami wchlapywało wodę do pontonu...,Osapian jednak na 4  biegu sobie dobrze radził i dosyć żwawo szedł pod wiatr i fale...5  biegu użyłem tylko raz na 5 min żeby zobaczyć jak będzie szedł na maxa....jak na razie jest o,k   teraz zobaczymy ile  wytrzyma żelowa Toyama 100ah..... :)

Edytowane przez delux64
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...