Skocz do zawartości
  • 0

Jaki silnik elektryczny kupić?


Jose

Pytanie

Pomoże ktoś wybrać model silnika Minn Kota. Jestem zupełnie zielony w temacie, a potrzebuję motor, który będzie zamontowany na łodzi aluminiowej 4m nieokreślonego producenta? Pływało to będzie po jeziorze wielkości ok 450h zwykle w dwie osoby. Dodam, że od ceny ważniejsza jest energooszczędność (mam na myśli możliwe długie pływanie bez konieczności ładowania). I kolejne pytanie - na co zwracać uwagę przy zakupie akumulatora do tego silnika? Dziękuję z góry za pomoc i pozdrawiam.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Na końcówkach przewodów miernika są zrobione oczka, oblutowane. Akumulator ma czopy z których wystają śruby M8. Na te śruby zakładam oczkowy konektor kabli silnika, potem oczko przewodu woltomierza, podkładka płaska, podkładka sprężysta. To wszystko jest dociśnięte nakrętką motylkową.

Czopy, śruby, podkładki, nakrętka motylkowa są ze stali nierdzewnej.

 

PS. Wczoraj na wodzie ponad 10h. Dystans 32km. Nie miałem woltomierza. Diody naładowania na silniku (cztery) przy "jeździe" oszczędnej paliły się trzy, przy wyłączonym silniku również trzy. Na maksa paliły się dwie. W domu woltomierz pokazał 12,43V.  

Edytowane przez Janusszr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Określanie stopnia naładowania akumulatora na podstawie zmierzonego napięcia jest złudne. Bez obciążenie szczególnie złudne.

Dowodem na to niech będzie ten przykład. Mierzymy napięcie na zaciskach akumulatora przed podłączeniem ładowarki "inteligentnej". Inteligentnej, gdyż to ona ustawia za nas parametry ładowania. Przypilnujmy w miarę możliwości czas do pełnego naładowania. Zauważymy taką prawidłowość podczas kolejnych ładowań, że przy takim samym, lub zbliżonym napięciu na zaciskach akumulatora przed ładowaniem, czas ładowania będzie znacząco różnił się. U mnie zauważona różnica czasu to godzina. Zważywszy, że maksymalny czas ładowania u mnie nie przekracza 7 godzin, a zazwyczaj trwa to 4, to różnica godziny jest znaczącym czasem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Pomiar pod obciążeniem jest nieco bez sensu. Tylko pomiar w stanie spoczynku - tak podaje producent i tyle w temacie. Wraz z postępem rozładowania spada stężenie elektrolitu. Wzrasta rezystancja wewnętrzna, bo kwas zmienia się w wodę, a PbO w PbSO4. Pod obciążeniem mierzysz napięcie ogniwa pomniejszone o spadek napięcia na rezystancji. W pewnym sensie pokazuje to pewien postęp w rozładowaniu, bo spadki będą większe wraz z ubytkiem Ah, ale nie jest to stopień naładowania baterii.

 

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Zupełnie nie zgadzam się z powyższym . Co z tego że zmierzyłem napięcie w spoczynku w akumulatorze tydzień po naładowaniu i było 13Volt ??? Ta informacja nic mi nie dała. Po podpięciu silnika aku w ciągu niespełna pół godziny rozładowywał się.

 

Tak wiec pomiar w spoczynku nic nam nie da w wielu przypadkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Mylisz pomiar poziomu naładowania z pomiarem pojemności. Napięcie w spoczynku mówi o poziomie naładowania ( % całkowitej dyspozycyjność pojemności aku). Czas pływania mówi nam jaką mamy pojemność dyspozycyjna.

 

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Pomiar pod obciążeniem jest nieco bez sensu. Tylko pomiar w stanie spoczynku - tak podaje producent i tyle w temacie. 

http://www.electrocar.pl/upload/PDF/trojan%20instrukcja.pdf

Jak przepłynę do 10km swoim pływadłem, to po powrocie do domu mam ok.12,70V. Czyli wg producenta, dostawcy, dystrybutora i diabli wiedzą kogo jeszcze mam akumulatory w 100% naładowane. Po podłączeniu ładowarki napięcie powinno skoczyć praktycznie natychmiast powyżej 14V. Praktycznie. Rzeczywistość jest inna. Powyżej 14V w takim przypadku mam po ok.3 godzinach.

A z drugiej strony.

Wątek jest o zakupie silnika elektrycznego, a nie o mierzeniu stopnia naładowania akumulatora :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Zupełnie nie zgadzam się z powyższym . Co z tego że zmierzyłem napięcie w spoczynku w akumulatorze tydzień po naładowaniu i było 13Volt ??? Ta informacja nic mi nie dała. Po podpięciu silnika aku w ciągu niespełna pół godziny rozładowywał się.

 

Tak wiec pomiar w spoczynku nic nam nie da w wielu przypadkach.

potwierdzam. teoria jedno a praktyka drugie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Wątek jest o zakupie silnika elektrycznego, a nie o mierzeniu stopnia naładowania akumulatora,......dokładnie tak,coś się Kolegom myli wątek.. ;)

Właśnie!

Proponuję niezdecydowanym zakup silnika marki Minn Kota z maximizerem.

Dzisiaj 14km trola i pomiar już w domu napięcia wg wskazówek zamieszczonych w postach powyżej. Bez obciążenia!. Miernik wskazał 12,65V. Czyli praktycznie akumulator jest w pełni naładowany. Po 14 km pływania!!!  Tylko silnik marki Minn Kota z maximizerem może dokonać takich cudów.

Będąc w samozachwycie, nie odważyłem się zmierzyć napięcia pod obciążeniem. Podejrzewam, że wynik nie byłby tak rewelacyjny i musiałbym stanąć na utwardzonym piasku plaży do rywalizacji z posiadaczami  silników innych marek.

Jak kupować to tylko MK. Ładowarka będzie zbędna!

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Janusszr, jednak prawda leży pośrodku. Sprawa na tyle mnie zaintrygowała, że pokopałem trochę w publikacjach i wygląda na to, że producenci aku robią nas w bambuko. Otóż jedynym pewnym sposobem pomiaru stopniach naładowania jest pomiar gęstości elektrolitu. Natomiast charakterystyka rozładowania jest dosyć "płaska", przez co napięcie utrzymuje się na dosyć wysokim i w miarę stałym poziomie przez dosyć długi czas, po czym zaczyna gwałtownie spadać w wyniku zasiarczenia i spadku stężenia elektrolitu. Także pomiar pod obciążeniem ma swoje uzasadnienie, bo duży spadek napięcia nie bezpośrednio pokazuje jak duże jest zasiarczenie i rozcieńczeniu kwasu. Natomiast powrót do napięcia prawie pełnego jest właściwie normalny przy niepełnym rozładowaniu. Bardzo fajna publikacja opisującacałe zjawisko:

 

http://www.powerstream.com/1922/battery_1922_WITTE/batteryfiles/chapter05.htm

 

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Co ciekawe jest tam nawet opisany twój przypadek z dużym spadkiem napięcia przy wysokim poborze - wynika on z lokalnego rozcieńczenia kwasu w porach płyt i mniejszej wydajności reakcji.

 

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez psulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Psułku,

nie ma sensu tego ciągnąć. Zawodowo nie będziemy chyba zajmować się akumulatorami.

Moje zdanie jest takie. Po ładowaniu mierzymy napięcie akumulatora bez obciążenia. Oczywiście po odczekaniu  jakiegoś tam czasu. To jest chyba logiczne. Jeżeli natomiast korzystamy z energii zgromadzonej w akumulatorze, to postępujemy odwrotnie, czyli mierzymy napięcie pod obciążeniem. Pod obciążeniem przecież nie możemy dopuścić do spadku napięcia poniżej 10,5V. W spoczynku zazwyczaj będziemy mieli powyżej 10,5.  Mając w spoczynku 10,5V, to pod obciążeniem ile będzie? 6-8V? Przy takim napięciu akumulator można zezłomować. Wiem coś o tym :)

Graba? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Psułku,

nie ma sensu tego ciągnąć. Zawodowo nie będziemy chyba zajmować się akumulatorami.

Moje zdanie jest takie. Po ładowaniu mierzymy napięcie akumulatora bez obciążenia. Oczywiście po odczekaniu  jakiegoś tam czasu. To jest chyba logiczne. Jeżeli natomiast korzystamy z energii zgromadzonej w akumulatorze, to postępujemy odwrotnie, czyli mierzymy napięcie pod obciążeniem. Pod obciążeniem przecież nie możemy dopuścić do spadku napięcia poniżej 10,5V. W spoczynku zazwyczaj będziemy mieli powyżej 10,5.  Mając w spoczynku 10,5V, to pod obciążeniem ile będzie? 6-8V? Przy takim napięciu akumulator można zezłomować. Wiem coś o tym :)

Graba? :)

Zgadza się.

 

@godski - spójrz na charakterystykę rozładowania ogniwa z zalinkowanego materiału. Voltage change during discharge :)

 

EOT

Edytowane przez psulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

każde pływanie, gdyż maksymizer działa gdy silnik pracuje, jedyny brak różnicy między silnikiem z maksymizerem i bez, to wtedy gdy płyniesz na najwyższym biegu. Wtedy pobór prądu dla silnika z maksymizerem i powinien być taki sam jak silnik wyposażonego w maksymizer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Dzięki,

czy warto kupować nowy silnik z maksymizerem jak mammożliwość kupienia "starej", używanej (z USA) Minn Kota Endura 55 bez maksymizera za około 1200 PLN?

Zadaj sobie pytanie czy będę używał do trolingu czy do szybkiego przemieszczania się (jak można to tak nazwać) lub do manewrowania łódką zmiana miejsca na krutkie odcinki.

Jeśli trolling to jak najbardziej jeśli dwa pozostałe to nie ma sensu w używany maks.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Trollingu nie lubię, stosuję tylko jak dopływam na miejscówkę.

Zadaj sobie pytanie czy będę używał do trolingu czy do szybkiego przemieszczania się (jak można to tak nazwać) lub do manewrowania łódką zmiana miejsca na krutkie odcinki.

Jeśli trolling to jak najbardziej jeśli dwa pozostałe to nie ma sensu w używany maks.

 

jeśli dwa pozostałe to nie ma sensu w używany maks.

 

 

Dokładniej to co masz na myśli?

 

Że wystarczy używany bez maksymizera?

 

Dobrze rozumiem?

Edytowane przez domeldoom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...