Skocz do zawartości
  • 0

Jaki silnik elektryczny kupić?


Jose

Pytanie

Pomoże ktoś wybrać model silnika Minn Kota. Jestem zupełnie zielony w temacie, a potrzebuję motor, który będzie zamontowany na łodzi aluminiowej 4m nieokreślonego producenta? Pływało to będzie po jeziorze wielkości ok 450h zwykle w dwie osoby. Dodam, że od ceny ważniejsza jest energooszczędność (mam na myśli możliwe długie pływanie bez konieczności ładowania). I kolejne pytanie - na co zwracać uwagę przy zakupie akumulatora do tego silnika? Dziękuję z góry za pomoc i pozdrawiam.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Odpuść sobie takie maleństwo, zwłaszcza jak chcesz pływać czasem w dwie osoby..

Ja mam 55 Lbs przy pontonie 330 cm i chętnie zmieniłbym na coś mocniejszego ;)

Elektryka zawsze bierz większego niż mniejszego.., za chwilę stwierdzisz że i tak jest za słaby...

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Adam,

 Nie ma tak dobrze, aby ktoś mi wypożyczył czy udostępnił oba silniki, abym mógł sprawdzić pobór. :D

Może inaczej sformułuję pytanie. Twoim zdaniem, czy przy tym akumulatorze  Lifepo 50 Ah i silniku  55 lbs - da się popływać z prędkością  spacerową 2 godziny? Ja wiem, że trudno powiedzieć na pewno, ale jaka jest Twoja opinia?

 Pozdrawiam,

 Darek

Edytowane przez HighRider
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Moim zdaniem celuj w 60ah , 50 może być na pograniczu , różne warunki . Przy silniku 35lbs nie przekroczysz prądu około 35a-40a , jeśli to mała kałuża , to zawsze gdzieś w krzaki czmychniesz :)

natomiast moc silnika 35 lbsusi być dostępny w specyfikacji , 55lbs bierze

max 50-55A

Edytowane przez siarq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Adam,

Nie ma tak dobrze, aby ktoś mi wypożyczył czy udostępnił oba silniki, abym mógł sprawdzić pobór. :D

Może inaczej sformułuję pytanie. Twoim zdaniem, czy przy tym akumulatorze Lifepo 50 Ah i silniku 55 lbs - da się popływać z prędkością spacerową 2 godziny? Ja wiem, że trudno powiedzieć na pewno, ale jaka jest Twoja opinia?

Pozdrawiam,

Darek

Pamiętaj, że Lifepo też możesz rozładować do 20% pojemności. Czyli masz 30Ah do wykorzystania. Ja mam 100Ah AGM a sąsiad 100Ah Lifepo - obaj mamy ładowarkę Victron, która podaje ile prądu zużył silnik - w naszym przypadku Protruar 65 - cały dzień, dystans przebyty 11 km, ponton 430 - waga koło 100 plus 2 gości po 100 - aku przyjął 69 Ah do 100% naładowania. Oba aku oddaj prąd podobnie, tylko mój do 100% ładuje się 18h a sąsiada 8.

 

Myślę, że 50 może wystarczyć. Zwłaszcza jeśli nie będziesz kręcił na max. tylko na 75% tak żaby działał maximizer.

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

To ja tak z ciekawości spytam, przy jakiej wartości procentowej BMS odetnie zasilanie. Dodam, że mam 100 Ah i zastanawiam się ile mogę na nim pływać zanim zostanę bez prądu.

To zależy od BMS i producenta. Ale jest jeszcze jedna sprawa: silnik. Mam pod jeden akumulator podłączonego Caymana i Protruar. Ostatnio pływałem na Protruar i Cayman zaczął mi dziwnie piszczeć. Okazało się, że napięcie spadło do 12,02V i było to dla niego za nisko natomiast Protruar radził sobie bez problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

A kto Ci to powiedział że lfp można rozładowywać do 20%?

 

ZTCW większość producentów podaje zdaje się, że żeby cieszyć się długo akumulatorem zaleca min. SOC na poziomie 20%. Poniżej tego poziomu skraca się żywotność baterii. 

Gdzieś widziałem filmik, w którym Mr. Akumulator o tym mówił rozładowując 100Ah AGM do 10.5V a LifePO4 do10.0V. 

Zmierzam do tego, że 50Ah akumulator BMS powinien wyłączyć przy 10V - a to jest pewnie około 80%. 

 

Ale na pewno mnie oświecisz jeśli się coś nie zgadza  :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

To ja Ci powiem tak:

 

1. nie można porównywać kwasów wszelkiej maści do litu wszelakich

2. bms są skalowane powyżej wartosci

krytycznych ogniw

3. Wędkarz będący nawet 200razy w roku na rybach , nie będzie wstanie wyrobić prognozowanych cykli życia baterii . To może mieć znaczenie przy PV ,EV ale przy wędkarstwie tj pomijalne ….

4 . Prędzej czas zabije pakiet niż wędkarz …. Najstarsze pakiety z którymiś miałem doczynienia  miały około 6lat i wykazywały degradację do około 10-15% przy wędkarstwie . 
Dla mnie z praktycznego punktu widzenia , a przerzucam tego sporo w skali roku , te cykle widzę u wszystkich się wydłużają… zaczynali od 2000 teraz już po 12000 …. Czas życia już nawet do 20 lat… może się mylę , ale

dla

mnie to czysty marketing i pobocze zyczenia. Baterie w autach , gdzie sa naprawdę klasy przemysłowej itd , nie wytrzymują takiej próby czasu , a co dopiero pisać o cyklach

 

5. Pojemność akumulatora 50ah ma wynosi 50ah przy odcięciu na poziomie nie

mniejszym około 9-10v co daje 2,25-2,5v na cele . A minimum jest 2v , tylko tj teoria , bo w praktyce nigdy cele nie idą równo w dół i w gore

przy założeniu 20% to by się zrobiło z 50ah - 40ah. , z 100 - 80ah itd

Edytowane przez siarq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

To ja Ci powiem tak:

 

1. nie można porównywać kwasów wszelkiej maści do litu wszelakich

2. bms są skalowane powyżej wartosci

krytycznych ogniw

3. Wędkarz będący nawet 200razy w roku na rybach , nie będzie wstanie wyrobić prognozowanych cykli życia baterii . To może mieć znaczenie przy PV ,EV ale przy wędkarstwie tj pomijalne ….

4 . Prędzej czas zabije pakiet niż wędkarz …. Najstarsze pakiety z którymiś miałem doczynienia  miały około 6lat i wykazywały degradację do około 10-15% przy wędkarstwie . 

Dla mnie z praktycznego punktu widzenia , a przerzucam tego sporo w skali roku , te cykle widzę u wszystkich się wydłużają… zaczynali od 2000 teraz już po 12000 …. Czas życia już nawet do 20 lat… może się mylę , ale

dla

mnie to czysty marketing i pobocze zyczenia. Baterie w autach , gdzie sa naprawdę klasy przemysłowej itd , nie wytrzymują takiej próby czasu , a co dopiero pisać o cyklach

 

Masz rację, przy użytkowaniu na pontonie - pewnie tylko w sezonie czyli 6 miesięcy, nie popracuje więcej jak 30-40 razy, bo inaczej chłopina będzie sobie musiał poszukać nowej rodziny. 

Czyli ten aku padnie ze starości. Albo użytkownik. Jedno z dwojga. A użytkownikowi życzę 100 lat w dobrym zdrowiu i dostatku. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

 

5. Pojemność akumulatora 50ah ma wynosi 50ah przy odcięciu na poziomie nie

mniejszym około 9-10v co daje 2,25-2,5v na cele . A minimum jest 2v , tylko tj teoria , bo w praktyce nigdy cele nie idą równo w dół i w gore

przy założeniu 20% to by się zrobiło z 50ah - 40ah. , z 100 - 80ah itd

 

Tu mam pewnien problem. Zakładając, że działamy w warunkach laboratoryjnych i akumulator rozładowuje się równo w każdej celi - po zajściu napięcia do 10V - jaka pojemność jeszcze zostaje w aku LiFePO4? 

Chodzi mi o to ile realne soku wciśnie się z np. 100Ah LifePO4? 

 

Bo wiem, że mój AGM Enerblock 100Ah po zejściu do 10,5V przyjmuje około 80Ah - wg wskazań ładowarki Victrona. Czyli pokrywa się to z teorią, która mówi, ze taki tradycyjny AGM ma 80% sprawności. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Na kwasach masz oznaczenia jaką pojemność ma bateria. W danym czasie . Pisane jest to jako duża litera C oraz liczą , np 100ah c20 - oznacza to że bateria odda zgromadzoną energię pod obciążeniem w czasie 20H . Czyli 20h x obciążenie 5a = pojemność 100ah

Wartosc tego C jest różna dla pojemnisci  spada wraz z mniejszą liczbą przy tej samej baterii (+ czynnik temperatury i inne) znaczy to tyle , że no Twoja bateria agm 100ah c20 zachowa pojemność przy założeniach powyższych , ale

dla pradu c10 czy c5 będzie to duza

mniejsza wartość np już tylko 70ah. Te dane możesz sprawdzić w karcie katalogowej danego kwasa . Im mniejsza liczba C tym dany kwas będzie droższy .

przy litowych bateriach współczynnik C ma marginalne znaczenie do wartości zazwyczaj 1c , i możesz w nich prawie zawsze przy takim obciążeniu odebrać pełną zmagazynowaną energię czyli np 100ah z bateri 100ah przy prądach rzędu 1c. Tu jest zasadnicza różnica między każdym PB (Acid/gel/agm) a litem . 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Tu mam pewnien problem. Zakładając, że działamy w warunkach laboratoryjnych i akumulator rozładowuje się równo w każdej celi - po zajściu napięcia do 10V - jaka pojemność jeszcze zostaje w aku LiFePO4?

Chodzi mi o to ile realne soku wciśnie się z np. 100Ah LifePO4?

 

Bo wiem, że mój AGM Enerblock 100Ah po zejściu do 10,5V przyjmuje około 80Ah - wg wskazań ładowarki Victrona. Czyli pokrywa się to z teorią, która mówi, ze taki tradycyjny AGM ma 80% sprawności.

Jak dla mnie to pokrywa się tylko z jednym: papier przyjmie wszystko i kupujac akumulator z niepewnego źródła prawie zawsze będzie miał on zanizoną pojemność. Kupując akumulator od sprawdzonego producenta (np. @Siarq) dostałem wykres rozładowania z faktyczną pojemnością za jaką płaciłem. Natomiast ten z Ali powinien mieć 180Ah a tyle nie ma. Za to cena dużo niższa.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Na kwasach masz oznaczenia jaką pojemność ma bateria. W danym czasie . Pisane jest to jako duża litera C oraz liczą , np 100ah c20 - oznacza to że bateria odda zgromadzoną energię pod obciążeniem w czasie 20H . Czyli 20h x obciążenie 5a = pojemność 100ah

Wartosc tego C jest różna dla pojemnisci  spada wraz z mniejszą liczbą przy tej samej baterii (+ czynnik temperatury i inne) znaczy to tyle , że no Twoja bateria agm 100ah c20 zachowa pojemność przy założeniach powyższych , ale

dla pradu c10 czy c5 będzie to duza

mniejsza wartość np już tylko 70ah. Te dane możesz sprawdzić w karcie katalogowej danego kwasa . Im mniejsza liczba C tym dany kwas będzie droższy .

przy litowych bateriach współczynnik C ma marginalne znaczenie do wartości zazwyczaj 1c , i możesz w nich prawie zawsze przy takim obciążeniu odebrać pełną zmagazynowaną energię czyli np 100ah z bateri 100ah przy prądach rzędu 1c. Tu jest zasadnicza różnica między każdym PB (Acid/gel/agm) a litem . 

OK dzięki. 

Czyli z tego co zrozumiałem mogę teoretycznie rozładować aku 100Ah LiFePO4 prądem 100A w godzinę do zera i nic mu nie będzie. 

A jak w takim razie patrząc na napięcie stwierdzić, że akt jest wyjechane do zera? To znaczy zakładam, że po rozładowaniu 100Ah aku do prądem 100A po godzinie napięcie powinno wynosić 0,00V. 

I domyślam się, że w realnym życiu takie zdarzenie jest nie możliwe, bo BMS przerwie zabawę przy około 10V. 

 

Staram się dowiedzieć jak najwięcej, bo mój problem dotyczy właśnie AGM100Ah - ten aku mi odpowiada i działa super zasilając dziobówkę na łódce, poza jednym parametrem. Chodzi o czas ładowania. 

O ile jeśli nie łowię codziennie, to jest spoko - mam instalacje z ładowarką Mastervolt 10A i podłączone 2 aku - rozruchowy i właśnie ten 100Ah z dziobówką - całość w kilka dni się naładuje. Ale jeśli pojadę na kilka dni i pływam codziennie - to nie ma szans. 100Ah podłączony osobno do 10A Victrona potrzebuje 18h żeby się naładować do pełna. 

 

Taki LiFePo byłby super, bo naładuje się pewnie w 5-7h ta ładowarką. No może nie bardzo mi leży jego niska waga, bo sam go nie noszę, a obciążenie dziobu dobrze robi mojej łódce, ale akurat ten problem łatwo rozwiązać. Poza tym musiałbym przerobić trochę instalacje na łodzi - nie do końca wiem jak jest z ładowaniem LiFePo z silnika, a i ten Mastervolt się nie nadaje. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Do zera to znaczy do napięcia odcięcia. Pojemność powinna być podana między górnym a dolnym napięciem odcięcia - zazwyczaj 13,5V. Aku jest wyjechanie do 0 jak zadziała BMS. Zazwyczaj nie do końca, bo często jest tak, że trzy ogniwa mają jeszcze powyżej 2,5 a jedno się załapie i koniec. Na niektórych BMS można sobie ustawić dolne napięcie, nawet na 2V, ale nie polecam, bo uzysk będzie marny, napięcie bardzo szybko spada pod sam koniec rozładowania, natomiast mocniej obciążasz ogniwa, co nie jest obojętne dla ich trwałości. 2,5V (10 w sumie) to rozsądny kompromis. LFP można nabić od 0 do 100% nawet w dwie godziny. Przy lepszych ogniwach nawet i wgodzinę, o ile masz ładowarkę co da 100A. Ja ładuję spawarką z funkcją ładowania, Prądem około 40A pakiet 90AH i bateria nie ma problemu.

Edytowane przez psulek
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Wraz z używaną łodzią alu mam 3 letni silnik Haswing 55 lbs i 3 letni akumulator żelowy KM Battery KM-NPG110 12V 110Ah.. nie znam się na tym zupełnie, więc proszę o poradę. Przeraziła mnie waga akumulatora - 30 kg!!! Podobno jest to bardzo dobry akumulator, ale porównując z Life Po4 120 Ah jest o 20 kg cięższy! Co myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Nie wiem jakiej porady oczekujesz - ale jak sprawny i nie szkoda Ci kręgosłupa to zostaw . a jak szkoda to sprzedaj /zostaw i kup sobie Life Po4  .Ja płacze i targam zwykłe AGM-y bo na zakup 2/3 Life Po4  mnie szkoda , ba cena jednego to dla mnie lekka abstrakcja. Ale coś za coś -za komfort się płaci. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Nie wiem jakiej porady oczekujesz - ale jak sprawny i nie szkoda Ci kręgosłupa to zostaw . a jak szkoda to sprzedaj /zostaw i kup sobie Life Po4  .Ja płacze i targam zwykłe AGM-y bo na zakup 2/3 Life Po4  mnie szkoda , ba cena jednego to dla mnie lekka abstrakcja. Ale coś za coś -za komfort się płaci. 

Ile tych AM-ów targasz? Dwa LiFePo4 zastąpią 3 AGM-y. Inna charakterystyka pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...