Skocz do zawartości

Konserwacja sprzętu - smary i smarowanie


Friko

Rekomendowane odpowiedzi

Chciałbym w końcu samemu zabrać się za konserwacje, tak to oddawałem swoje zestawy na smarowanie. Chciałbym zaopatrzyć się w podstawowy smar, tutaj poproszę o nazwy.
Jakie podstawowe elementy smarować w kołowrotku a jakie w multiplikatorze ( tatula 100hsl, może do multika ktoś ma jakiś schemat ? nigdy nie rozkręcałem żadnego. Najgorsze początki, drugi raz pewnie już będę to ogarniał :P Mam zadbane kołowrotki i chodzą cały czas bez zarzutów, ale chciałbym do nich zerknąć i w razie co wiedzieć, na które elementy zwrócić uwagę. Z góry dziękuje za pomoc :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, właśnie przesmarowałem sobie twinka 15' C2000S IOSem. Zastosowałem się do instrukcji która mi podał kolega który mi odsprzedał troszeczkę tego specyfiku. Mimo tego co tutaj wyczytałem, przesmarowałem nim takiego maluszka. Efekt jest taki że kręci bardzo płynnie, miękko, cicho i z lekkim oporkiem, tak jak lubię

Na pewno przy większych młynkach będzie jeszcze bardziej odpowiedni.

Jedyne co trzeba zrobić, to przesmarować bardzo delikatnie przekładnię pędzelkiem. Ale jeśli ktoś chce żeby korba sama opadała pod wpływem grawitacji, to niech sobie go daruję

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

najgestrzy bedzie DG-04 ace-2

i najbardziej lepki

ale czy praca kolowrotka spodoba ci sie na tym smarze nie wiem? musisz zobaczyc,shimano kiedys serwisowalo swoje kolowrotki wlasnie tym smarem

permalub to odpowiednik starego DG-10,a DG-01 jest odpowiednikiem DG-12 i wszystkie one nadają się na przekładnie

co kto komu pasuje

p.s

wszystkie te smary poza permalub-em ,sa na bazie ptfe

Edytowane przez didi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, wczoraj wziąłem się za przedsezonowe smarowanie swojego SPRO BLACK ARC LEGACY, po wykonaniu smarowania i złożeniu wszystkiego okazało się że kołowrotek chodzi ciężej, z większym oporem niż przed. Czy ktoś z bardziej doświadczonych serwisantów wie gdzie leży problem i co zrobić aby pozbyć się tego problemu?

 

Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, wczoraj wziąłem się za przedsezonowe smarowanie swojego SPRO BLACK ARC LEGACY, po wykonaniu smarowania i złożeniu wszystkiego okazało się że kołowrotek chodzi ciężej, z większym oporem niż przed. Czy ktoś z bardziej doświadczonych serwisantów wie gdzie leży problem i co zrobić aby pozbyć się tego problemu?

 

Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka

Obstawiam, że pomyłka przy składaniu nastąpiła. Jedna podkładka nie w tym miejscu i mamy problem. Nie wiem jak w tym ale niektóre kołowrotki mają eliptyczne przekładnie i trzeba je składać tak jak były. Osi posuwu też nie wolno smarować smarem bo zamulają pracę.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obstawiam, że pomyłka przy składaniu nastąpiła. Jedna podkładka nie w tym miejscu i mamy problem. Nie wiem jak w tym ale niektóre kołowrotki mają eliptyczne przekładnie i trzeba je składać tak jak były. Osi posuwu też nie wolno smarować smarem bo zamulają pracę.

 

Eliptyczna przekładnia w kołowrotku??????????

Podasz jakiś przykład?

 

Natomiast - "trzeba składać tak jak były" - odnosi się do tego , że zęby które ze sobą współpracowały - wzajemnie się dotarły - dopasowały krzywizny styku. Przestawienie zębów spowoduje, że niejako od nowa będą się musiały docierać(dopasować)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eliptyczna przekładnia w kołowrotku??????????

Podasz jakiś przykład?

 

Natomiast - "trzeba składać tak jak były" - odnosi się do tego , że zęby które ze sobą współpracowały - wzajemnie się dotarły - dopasowały krzywizny styku. Przestawienie zębów spowoduje, że niejako od nowa będą się musiały docierać(dopasować)

nie ma szans ze po kilku obrotach korba zęby trafiają na siebie ponownie ,i tyczy się to kołowrotków spinningowych z wolna jak i szybka przekładnia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie ma szans ze po kilku obrotach korba zęby trafiają na siebie ponownie ,i tyczy się to kołowrotków spinningowych z wolna jak i szybka przekładnia

 

Ależ trafiają.

Gdybyśmy wzięli przekładnie 1:1 - to po jednym obrocie koła napędzającego jego zęby trafiły by na zęby koła napędzanego. Dla 1:2 - jeden obrót i dwa obroty koła napędzanego.

W kołowrotku - o przełożeniu 1:5 - po jednym obrocie korbki rotor wykona 5 obrotów i znów zęby się "spotkają". Przy innych przełożeniach - np 1:5,2 zęby się "spotkają" przy wielokrotności obrotów korbki - wspólna wielokrotność będąca liczbą całkowitą. - w tym przypadku - 5 obrotów korbki i 26 obrotów rotora.

Itd...

Edytowane przez eRKa
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widać, że kwestie smarowania przekładni cały czas wracają. Przypominamy, że dylemat jest dawno rozstrzygnięty: znaczymy i składamy tak samo przekładnie, których przełożenie jest po dwukropku określane cyfrą całkowitą, np. 1:5, 1:6. Są to inaczej takie, w których po każdym pełnym obrocie korbki rotor jest w takim samym położeniu. W innych to bez sensu. Nie musimy znaczyć także przekładni nowych lub minimalnie tylko zużytych.

 

Młynek trochę ciężej pracujący po smarowaniu może się jeszcze "rozkręcić" po powiedzmy kilkunasu minutach kręcenia.

 

Jeszcze jedno może pomóc: kropla oliwki na oś. Jedna!

Edytowane przez smokwelski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podziele sie swoimi spostrzezeniami. Po przejsciu z penna ktory dlugo mi sluzyl kupilem permalube i kapke daiwy 104. Przesmarowalem dwa red arci wielkosci 2000 po upezednio odpowiednim myciu itp itd. Pokrecilem po rowno i krece dalej. I teraz moje odczucia na 104ce praca jest taka bardziej miekka i lekka , natomiast permalube technicznie bardzo podobnie jednak czuc w nim taka hmmmm suchosc pomimo smarowania taki jest fajny ale suchy czegos w tym brakoje

Edytowane przez FRS1985
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...