Skocz do zawartości

Shimano super aero gtm 1000 (ruchoma szpula)


Rekomendowane odpowiedzi

Witam mam pytanko do fachowców których tu nie brakuje :) Znalazłem pewną niepokojącą mnie troche rzecz... Mianowicie szpula jest prawidłowo założona, a mimo to szpula wykazuje dosyć duże ruchy w pionie. Czy jest to normalne dla tego modelu czy jednak jest to mankament który lepiej usunąć? Nie znam się zbytnio stąd moje pytanie o opinie bardziej doświadczonych kolegów :)

Z góry przepraszam za link do obcej strony, ale tu nie wiedziałem jak go zamieścić :/ i

również przepraszam za jakośc filmu bo kręcony telefonem z ręki więc mam nadzieję że coś będzie widać...

 

http://shimano.aero.gtm.1000.patrz.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Fachowcem nie jestem, ale zdanie jakieś tam swoje mam... :)

Są dwa warianty- lepszy i gorszy...:)

Zacznę od gorszego.

Luz ten może być spowodowany pęknięciem obudowy wodzika 5231 w miejscu osadzenia osi posuwu szpuli 5216.

Tyle, że ten luz jest podobny jak w sprawnym kołowrotku.

 

Lepszy wariant jest taki że to normalne w tych kołowrotkach. Nadgryzione zębem czasu, w różnoraki sposób użytkowane przez poprzednich właścicieli...

W sprawnym kołowrotku luz  ten jest :

a. między elementem wodzika nr 4677 a 5231, spasowanie powinno być tam jak najdokładniejsze,

b. między elementami wodzika nr 4677 a 4678, spasowanie jak w punkcie a. :)

b. między elementem wodzika nr 4678 a wałkiem posuwu szpuli 5324, gdyby były one spasowane idealnie, kołowrotek zapewne by nie chodził. Luz ten być tam powinien. :)

c. między blaszką  wodzika  5230 a osią posuwu szpuli 5216. ten luz  jest przyczyną drugiego  luzu między otworem w obudowie wodzika nr 5231 a osią posuwu szpuli 5216 która jest wsuwana w ten otwór- luz nie wskazany. W tym miejscu mamy do czynienia z najczęstszą usterką w tych młynkach- pękające obudowy wodzika- wariant gorszy...;)

 

     

 

 

 

http://www.pergetes.hu/letoltheto_anyagok/super_aero_1000gt.pdf

 

 

Tak czy inaczej, radziłbym zajrzeć do środka maszynki.

Wybacz, że to co napisałem jest kapke pogmatwane, ale czytając moje wypociny wspomagając się schematem, jest to do ogarnięcia... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miałem ten kołowrotek, luz był podobny, wyrobił się wodzik dołożyłem dodatkową podkładke i się znacząco zmniejszył, ale wg mnie taki luz jest dopuszczalny... ja podkładkę sam dorobiłem sobie :) na schemacie numer 2298

Edytowane przez Tomasz eS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedzi Panowie :) dziś zauważyłem, że przy max ułożeniu szpuli na dole słychać lekkie tarcie w momencie kiedy szpulka jest w najniższym punkcie. Więc chyba jednak jest coś nie tak :P W chwili wolnego czasu posłuże się radami kol. Arka i postaram sie troszkę przy nim pomajstrować bo to szuranie dosyć irytujące :P

Arku wręcz przeciwnie tłumaczenie jak dla blondynki w tym wypadku jak najbardziej wskazane ;) ale już na tyle powinienem sam ogarnąć, żeby Twoje rady połączyć do kupy ze schematem ;)

Tak się zastanawiam przy okazji nad smarowaniem kompleksowym jak juz i tak będę go wybebeszał :P tylko jeśli kojarzycie to poprosze o jakis link co i gdziei przede wszystkim czym :) smarować, bo pewnie taki temat już był ale aktualnie nie mogę wyszperać :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do stuków dochodzących przy najniższym położeniu szpuli, na Twoim miejscu bym się nie przejmował...

W nowych: Nexave 4000 F  Super Aero 4000F i starym, ale jeszcze w dobrym stanie technicznym Super Aero 4000 GT też mam ten stukot. Nie jest to stuknięcie ala sandaczowe ;) , ale słychać, że cuś się tam dzieje. Na moje oko stukot ten wywołuje luz na  wodzik i  osi w pozycji ,,neutralnej" wodzika na wałku posuwu, czyli w momencie gdy podczas kręcenia elementy te nie opadają ani nie idą w góre. Opisany wcześniej przezemnie luz w tym momencie pokazuje ,,różki" stukocąc sobie w najniższej pozycji szpulki.

Stukot ten może występować też wtedy gdy kijek trzymamy w dół ku lustrze wody, kręciek jest do góry nogami, bądź skośnie w dół, sytuacja się powtarza...

To co napisałem również jest popaprane, ale znając budowe tego kręćka i użycie kapkie wyobraźni pomoże w ogarnięciu moich wypocin... ;)

Edytowane przez Arek X
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawój w Super Aero na kolana nie powala, szczególnie przy cienkich linkach jak to sam zauważyłeś (nierównomierny rozkład linki na skrajach szpuli). Nawet manewrowanie podkładkami w szpuli wiele nie zmieni.

Moim zdaniem kołowrotki te stworzone były do żyłki. Nawój był ,,optymalny" wizualnie przy pierwszej średnicy podanej na szpuli(0,20mm).

Specjalnie nie wspomniałem o dwóch większych średnicach widniejących na szpulach, średnio widze zestawienie maszynki w rozmiarze 1000 i linkach 0,25mm do 0,30mm ;-)

Wpływ na nawój ma też niełożyskowana rolka która przy bardziej wyeksploatowanych, zaniedbanych maszynkach lubi się ,,zawiesić" skręcając linke.

Ale to tylko takie moje przemyślenia :-D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...