Skocz do zawartości

Serwisowanie kołowrotków Shimano


Baloo

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 tygodnie później...

Znowu ja :huh: 

TP XTR 4000

Lozysko oporowe jednak przepuszcza, dzis je znowu rozkrecilem, jest suche.Zlozylem i bylo super

Niestety nie na dlugo, trzymalo, a pozniej znowu zaczelo przepuszczac

Nie wiem po co, je kiedys rozebralem na czesci pierwsze (glupota nie boli) :(

Moze je zle zlozylem, Jozi mi proponowal, zebym sprezynki rozciagna . Jozi ,ale jak i w ktora strone, nie kojaze

Boje sie ze zepsuje do konca

Co proponujecie ?, albo moze znajdzie sie ktos, co mi to naprawi? ;)

Pozdrawiam Adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam, a popatrz dobrze czy w tej oporówce wałeczki nie są troszkę eliptyczne.

Jeśli są to spróbuj tak samo ustawić wszystkie z nich.

 

Pokaż zdjęcie tej swojej oporówki...może ktoś ma taką samą na zbyciu albo podzieli się rozbieraną sesją działającej sztuki.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Czarną dolną połówkę posmaruj na dnie jakimś rzadkim smarem - daj trochę DG 6

2. Włóż tą blaszkę, zwróć uwagę na to żeby mogła się przesuwać lewo-prawo...przełącznik musi być w stanie nią ruszyć.

3. Ustaw wałeczki na swoich miejscach, przyjrzyj się czy nie są eliptyczne. Jeśli są ustaw wszystkie identycznie względem środka gdzie pójdzie tulejka.

4. Załóż sprężynki. Zdjęcie tytułowe filmiku który podrzucił Kolega Radek pokazuje jak one są zakładane. Bez pośpiechu, wszystkie sprężynki tak samo ustaw.

5. Załóż ten metalowy pierścień o dziwnym kształcie. On wchodzi tylko w jeden sposób. A na pewno tylko w jednym położeniu będzie utrzymywał części na swoich miejscach i da możliwość przełączania blokady.

6. Wpuść po kropelce oliwki między wąs sprężynki, a wałek.

7. Połóż piankowy uszczelniacz na swoje miejsce. Możesz spróbować położyć go w pokrywce - powinna być faza na na niego w dole pokrywki. Jeśli wypada podklej go malutkimi kropkami gęstego smaru...3-4 takie kropeczki aby trzymał się obudowy.

8. Skręć nie za mocno.

9. Sprawdź czy oporówka się przełącza - na drugim zdjęciu pokazałeś gniazdo przełącznika w blaszce...wsadź tam śrubokręt lub pęsetę i spróbuj przełączyć.

 

Jeśli przełącza, blaszka chodzi lewo-prawo i widać, że wszystkie wałeczki reagują na przełączanie załóż oporówkę na kołowrotek...i też nie przykręcaj zbyt mocno.

Jak ściśniesz oporówkę na mocno do korpusu obudowy może dziwnie pracować.

Jeśli obroty wsteczne włączają się i wyłączają, a oporówka szumi, grzechocze...po prostu przełowić kołowrotek. Może się ułożą.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Catrol, dzieki za pomoc, chyba sobie to wydrukuje i nastepnym razem tak zrobie

Nie czytalem tego postu, siedzialem i skladalem  tak jak  na filmie

Umylem w czym mialem,to znaczy w benzynie

Postaralem sie, i na spokojnie skladalem, troche to trwalo

Jak na razie blokuje, siedze i krece, juz drugie piwo leci ;)

woblery L.E dzieki za film

Mam nadzieje ze bedzie dzialalo, lozysko nie szumi, wszystko jak na razie jest ok

Kolowrotek mam od nowosci, az tak sie nie napracowal, i nie jest wyrobiony

Wielkie dzieki wszystkim, ktorzy chcieli pomoc :)

Ciesze sie ze nie dostalem takich odpowiedzi, jak na temat smarowac, nie smarowac lozysk

To byly jaja :D

Pozdrawiam Adam

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak dłubiesz w kołowrotkach to piwo i podobne wynalazki zostaw sobie na fajrant...nim się obejrzysz, rozluźnienie Twojej percepcji spowoduje przeoczenie jakiejś pierdoły...albo jakąś czynność zrobisz z innym wyczuciem niż trzeba... ;)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja piję zawszę kawę do takich prac:) Ogólnie shimano jest na tyle spoko konstrukcją gdyż bez większości specjalnych narzędzi można spokojnie samemu serwisować.Dla laików jest zawsze schemat.Polecam również dla tych co nie mają wprawy odkładać sobie tak części po rozkręceniu aby układały się po kolei tak jak były złożone. Ja tak się nauczyłem i do tej pory tak robię. nawet śrubek nie zamieniam kolejnością.Skręcać wszystko z umiarem(ja skręcam do pierwszego oporu i zostawiam ,tam nie ma wibracji żeby się rozkręciło)

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Mam szybkie pytanie odnośnie serwisu TP2500s JDM '08. Na tych tulejkach z białego tworzywa podpierających wałek worm shaft są poprzeczne nacięcia. Nie zwróciłem uwagi czy one są skierowane do środka wałka, czy na zewnątrz.

Ktoś podpowie?

Nie widzę też na schemacie podkładek nr 94 czy 105 B)

Edytowane przez rey
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paweł, takie tulejki są też w '11 TP 2500S...i tam są skierowane nacięciami do zewnątrz - do obudowy, a nie do części ruchomej którą podpierają.

Ale już np. w '15 Stradic te nacięcia mają kształt trójnika i są skierowane do końca worm'a...nie wiedzieć czemu tak ale oryginalnie tak są włożone.

 

A z tym, że tych podkładek nie ma fizycznie w kręćku mimo tego, że są na schemacie spotkałem się już.

Jeden egzemplarz '11 TP 2500S miał podkładkę na wodziku, a drugi nie.

A np. '08 Biomaster C3000S pod wormem nie miał żadnej podkładki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za utwierdzenie w poprawności wyboru

W skali macro powierzchnie tulejek z nacięciami wyglądały jak nie współpracujące i tak też złożyłem.

 

Kołowrotek wyglądał na serwisowany, smar był zielony jak sos wasabi wdo sushi, inny niż do tej pory widziałem w tych shimano.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Panowie, czy ktoś podpowie - jak wygląda wymiana tulejek worma na łożyska w '11 TP 2500S ?

 

Czy między górne łożysko, a górny koniec worm'a dawać jakąś podkładkę ? Czy tylko od dołu...?

 

Czy jak dam podkładki tylko między dolne łożysko, a pokrywkę worma mam szanse uzyskać poprawne ustawienie ?

Bo na razie to głupoty mi wychodzą... :/

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Panowie, czy ktoś podpowie - jak wygląda wymiana tulejek worma na łożyska w '11 TP 2500S ?

 

Czy między górne łożysko, a górny koniec worm'a dawać jakąś podkładkę ? Czy tylko od dołu...?

 

Czy jak dam podkładki tylko między dolne łożysko, a pokrywkę worma mam szanse uzyskać poprawne ustawienie ?

Bo na razie to głupoty mi wychodzą... :/

Nie baw się w taki tuning. To nie ma sensu poza efektem placebo i spokojem duszy iż młynek ma więcej łożysk. Praca kołowrotka się nie zmieni.Przerabiałem ten temat z wormem.Od góry worma wiecej zabawy jest i rzeźby gdzieś widziałem na youtube z tą przeróbką i trzeba dać odpowiedni dystans.Worm nie przenosi obciążeń więc nie bawił bym się ponownie w stawianie łożysk tym bardziej że nic to nie wniosło w prace kołowrotka.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radek, to nie dla placebo ani satysfakcji z dokładania łożysk...problem w tym, że tulejki wydawały się być wygniecione już.

Na kółku posuwu miałem luz nie tylko ten "góra - dół" który wybiera pinion przy dokręcaniu rotora ale też był luz promieniowy tulejek.

Tzn. górny koniec worma z moich obserwacji już nie pracował centrycznie w tulejce.

A taniej i szybciej było kupić łożyska 3x6x2.5 niż zamawiać na plat.co.jp oryginalne tulejki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Panowie, czy ktoś podpowie - jak wygląda wymiana tulejek worma na łożyska w '11 TP 2500S ?
 
Czy między górne łożysko, a górny koniec worm'a dawać jakąś podkładkę ? Czy tylko od dołu...?
 
Czy jak dam podkładki tylko między dolne łożysko, a pokrywkę worma mam szanse uzyskać poprawne ustawienie ?
Bo na razie to głupoty mi wychodzą... :/

 

W jakim celu chciałbyś to zrobić?

Nie uzyskasz w ten sposób żadnej mierzalnej poprawy pracy kołowrotka - może z wyjątkiem wywołania efektu placebo.

 

Btw, nie zrozum mnie źle  ;)  Nie czepiam się, a doceniam chęć uczenia się i zaspokojenia własnej ciekawości, ale serwis kołowrotków to jedno, tuning dla tuningu to coś innego.

Zdaję sobie sprawę z tego, że nie odpowiadam bezpośrednio na Twoje pytanie - zapewne zaraz pojawi się kilka "dobrych rad" w stylu spróbuj tego, zrób tamto, następnie poczekaj aż "mechanizm się ułoży", a na koniec można też "gęściejszego smaru" dać... Jeśli dobrze pójdzie to może uzyskasz jeszcze owianą słodką nutką tajemnicy ekspertyzę rzeczoznawcy, doktora nauk o kołowrotkach, który tuleje na łożyska wymianiał gdy Nas jeszcze na świecie nie było, a ryby łowi Twin Stellą FM.

 

Moim zdaniem, wymiana syntetycznych tulejek na łożyska w kołowrotkach tej klasy nie ma właściwie żadnego uzasadnienia.

Kiedy ostatnio ktoś widział przypadek, w którym to tuleje z z tworzywa zawiodły w nowoczesnym kołowrotku?

 

Worm nie przenosi obciążeń

Hmm. Nie prawda - worm shaft przenosi obciążenia jak każda inna przekładnia ;)
 

Siły oddziałują praktycznie na wszystkie ruchome elementy mechaniczne. Podczas kręceniu kołowrotkiem, tarcie metal-metal oraz metal-tworzywo w przesmarowanym mechaniźmie posuwu szpuli jest niewielkie. Sytuacja wygląda nieco inaczej podczas holu ryby - zwłaszcza gdy jednocześnie kręcimy korbką kołowrotka - co jest nieuniknione nawet podczas prawidłowego "pompowania" wędką. Obciążenia są przenoszone na mechanizm posuwu szpuli - powodując z biegiem czasu m.in. zużycie worm'a i wodzika. W "słodkowodnych" modelach kołowrotków, obciążenia przy holu ryb są stosunkowo małe, a więc zużycie elementów jest niewielkie i zwykle równomierne.

 

Zupełnie inaczej jest w przypadku najcięższych kołowrotków typu saltwater - siłowy hol dużych, silnych morskich ryb stanowi ogromne obciążenie dla mechanizmu kołowrotka, a siły działające na worm i wodzik są znaczne. W skrajnych przypadkach może dojść do trwałego uszkodzenia mechanizmu posuwu szpuli. Jednym z ciekawszych przypadków jakie widziałem opisał Alan Hawk w swojej recenzji kołowrotka Teben Sea 20000 - czyli chińskij kopii Shimao Stella SW, w którym pod wpływem obciążenia nastąpiło wygięcie stalowej płytki przytrzymującej worma. Pełna recenzja i testy dostępne na stronie Hawka: http://www.alanhawk.com/reviews/tebse.html

 

Kontruktorzy tego kołowrotka skopiowali mechanizm 08 Stelli SW, dodając niezwykle ciekawe i nowatorskie rozwiązanie - sprężynowo dociskanego wodzika, które niweluje wszelkie luzy pary wodzik-worm gwarantując przy tym wysoką precyzję działania mechanizmu posuwu szpuli. Nie uwzględnili natomiast orgomnych sił działających na worm'a podczas holu i zastosowali słabą stalową płykę przytrzymującą worm'a, która okazała się najsłabszym elementem mechanizmu i zawiodła. W Stelli SW zastosowano aż dwie znacznie mocniejsze stalowe podkładki, które gwarantują wysoką wytrzymałość i niezawodność nawet podczas ekstremalnych przeciążeń.Nie bez powodu, uważa się Stelle SW za jeden z najlepszych kołowrtoków na świecie.

 

Niewiele firm wciąż decyduje się na tworzenie kołowrotków z mechanizmem posuwu szpuli typu worm shaft. Jest on bardziej skomplikowany i droższy w wykonaniu niż tradycyjny locomotive, a stworzenie mocnego i trwałego mechanizmu wymaga doświadczenia i precyzji wykonania. Inżynierowie Shimano opanowali ten system w sposób mistrzowski. Po co po nich poprawiać coś co działa?

 

Radek, to nie dla placebo ani satysfakcji z dokładania łożysk...problem w tym, że tulejki wydawały się być wygniecione już.

Na kółku posuwu miałem luz nie tylko ten "góra - dół" który wybiera pinion przy dokręcaniu rotora ale też był luz promieniowy tulejek.

Tzn. górny koniec worma z moich obserwacji już nie pracował centrycznie w tulejce.

A taniej i szybciej było kupić łożyska 3x6x2.5 niż zamawiać na plat.co.jp oryginalne tulejki..

 

If it ain't broke - don't fix it.

Edytowane przez kineret
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...