Skocz do zawartości

Prośba o wyczyszczenie i przesmarowanie kołowrotka / multika


Rekomendowane odpowiedzi

Ewidentne nacięcie przez żyłkę lub plecionkę. Przyczyna leży w profilu drutu kabłąka ( wypaczonym,przygniecionym itp.) lub złym montażem do gniazda ramienia,są tam dwie małe wgłębienia i analogicznie w osi obudowy rolki dwie małe wypustki które musza trafić w te wgłębienia.

Często się zdarza że po tych wgłębieniach w ramieniu już nic nie zostało i przykręcenie kabłąka razem z rolką wypada w zupełnie innym miejscu.

W wyniku zadziałania siły przy dokręcaniu kabłąk ustawi się trochę do przodu razem z drutem i jest już kłopot.

Patrząc z góry drut nie może odsłonić obudowy rolki w miejscu gdzie jest spływ linki,bo inaczej będzie właśnie  zatrzymywał się na niej.

Mam nadzieję że mniej więcej jakoś to wytłumaczyłem,choć w formie pisanej nie jest tak prosto.

 

Cholera więcej pisania jak roboty.

 

Pozdrawiam

Józef Leśniak

Przeanalizowałem problem powstałego nacięcia po czym nad wodą -eureka! dokładnie to mi się przydarzyło...

Na jeziorze po wyrzuceniu gumy pozwoliłem na opad do dna i jeszcze podnosząc wedkę oddałem trochę plećki-zamknięcie kabłąka i ...

cienka! luźna!! plecionka owinęła się wokół tego elementu i po zakręceniu korbką dokładnie piłowała w tym miejscu.

Rozwiązanie to hamowanie upadku wabika i/lub  zamknięcie kabłąka na napiętej plecionce(z żyłką zjawisko nie występuje bo ma większą sztywność od wiotkiej plecionki).

Jednak nie wada producenta tylko błąd obsługi. :)

Edytowane przez darek1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łukasz na OLX i będziesz jeździł wypasioną furą :lol:  :lol: .

actros mi wystarczy :) , z ciekawostek....team daiwa Z CU ma przekładnie od emblema chyba :) lekka wpadka, właściciel bardzo zadowolony z tej informacji :)

post-55587-0-89438700-1457464684_thumb.jpg

Edytowane przez Profil_Nieaktywny
  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I dla tego często się słyszy że TD X to prawie Turek Z :D

Ale która TD-X ? bo mamy dwie generacja iA oraz C.

Rozpatrując rozmiar np: 2500 wygląda to tak.

TD-X2500 iA jakościowo jest bardzo zbliżona do turkaZ2500C a w niektórych częściach nawet lepsza.

Po pierwsze korpus i szpula w TD-X i tournamencie ZC jest jakościowo, gabarytowo, wagowo - identyczna.

TurekZC posiada jednak sporo lżejszy rotor (rozpatrując rozmiar 2500 jest to kilkanaście gram) to jest znaczna różnica,

która będzie wpływać na teoretycznie lżejszy start, ale jednocześnie omawiany turek straci na "płynności" pracy w stosunku do TD-XiA

Z kolei TD-X iA posiada bardziej finezyjny i przez to nieznacznie lżejszy knob.

Rolka właściwie w obu jest identyczna, a kabłąk jak widać w generacjach iA - drut a w generacjach C już rurka. Jednak nie dopatrywałbym się

wyższości rurki nad prętem, owszem.. można uznać, że rurkowe kabłąki w emblemach i turkach są przyjemniejsze dla oka - ale to naprawdę bzdura.

I najważniejsze bebechy:

- główne koło, oś główna - gabarytowo i jakościowo identyczne

- pinion w turku ZC jest nieco krótszy ze względu na nieco inny rotor, bo jakościowo i geometria nacięć oczywiście taka sama.

- worm popularnie określany jako wałek ślimakowy wykonany z tego samego lekkiego stopu co w każdym turku Z i TD-XiA/C. Natomiast

geometria nacięć już jest inna. W turku nacięcia są nieznacznie gęstsze i jednocześnie nacięcia mają mniejszą szerokość - jest to oczywiście

bezpośrednio związane z wodzikiem. W TD-XiA ten mały półksiężyc jest nieco grubszy i mam wrażenie, że mocniejszy i nie zużywa się tak szybko.

Sama "szersza"geometria nacięć na wałku w TD-iA w moim odczuciu wpływa zauważalnie na płynniejszą pracę niż w "bardziej wypasionym" turku ZC

Popularny 'wózek"  w którym mieści się wodzik w TD-XiA jest jakby był wykonany z żeliwa, a turku ZC ze stali węglowej. Zakładam, że

owy element w TD-X był tańszą alternatywą, ale czy słabszą ?? szczerze wątpię.

- i łożysko oporowe.. bardzo podobne, gabarytowo wręcz blizniacze, choć w turku same wałki są wykonane z innego stopu,

mają nieznacznie lekko złotawą barwę, a TD-X  srebrną. W TD-XiA w łożysku występuje dodatkowa podkładka i jest różnica w grubości podkładek -

jest to właśnie związane z różną długością piniona.

Natomiast jest jeden element w TD-XiA który bez wątpienia jest mocniejszy niż w turku ZC- jest to łożysko nad pinionem.

Takie ogromne łożysko występuje róznież w niższych turkach tj. X  W turkach ZC te łożysko jest dużo mniejsze i jest ono obudowane

pierścieniem aluminiowym ( pewnie jest 1-2 gramy lżejsze) Zapewne też w jakiś sposób wpływa na teoretyczny lżejszy start turkaZC, gdyż

mniejsze łożysko to mniejsze opory toczenia. Jednak ja osobiście mam niesmak i z dwojga wybrałbym większe łożysko.

Do różnic między TD-X a turkiemZC należy również wymienić 3 łożyska, które w turkach Z są na wałku ślimakowym, a TD-X wiadomo tuleje teflonowe.

Z różnic jakie jeszcze mi się przypominają to nakrętka na rotor - w turku jest odchudzona (przez to też bardzo często pokiereszowana od kluczy).

I oczywiście na tej nakrętce w ZC jest gumowa uszczelka - której nie ma TD-XiA.

I takie są faktyczne różnice.

Natomiast TD-XiA do turków XiA/C  porównywać nie wypada, bo choćby szpule, knoby są w TD-XiA lżejsze - bardziej finezyjne.

A przekładnie w turkach X są po prostu sporo cięższe ( wałek ślimakowy, główne koło - zupełnie z innych i cięższych stopów jak to ma miejsce w TD-XiA czy turkach Z).

 

Mam też wrażenie, że w turkach ZC częściej zaczyna szumieć łożysko oporowe niż  TD-XiA.

Edytowane przez blackabyss
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ten ciekawy opis oznacza jednocześnie, że TD-X C jest już gorsza jakościowo od iA.

Nie.

Jest jeszcze bardziej finezyjna.  Jej szpula i oś główna w TD-X C to już kołowrotek nawiązujący do absolutnie topowych finezyjnych daiw.

Ale sam korpus i rotor mimo, że magnezowy i ultra lekki to konstrukcyjnie  jak klasyczne turki Z iA, oraz C. Zresztą konstrukcja przekładni i jej jakość jest też jeszcze z klasycznych korpusów - czyli wodzik porusza się po wyprofilowanej obudowie.

Różnicą jest wspomniana szpula, która w rozmiarze TD-XC2506 waży 30 gram, oraz jej nieco inne podparcie.

Natomiast finezyjny top generacji C daiwy jak aegis, presso, saltist gekkabijin, ignis, tournament airity, emeraldas A.o.i. TD-ito aż po TD-Z i ich kompilacje silver creeków  - oprócz przebudowanego już korpusu, główną różnica konstrukcyjną jest poruszający się wodzik. Porusza się on po zaledwie jednym klasycznym "pręcie" - prowadnicy. Ale ten wodzik nie jest na stałe unieruchomiony "obejmą" jak to ma miejsce w każdym innym kołowrotku o takim rozwiązaniu prowadnicy dla wodzika.

Jest on dociskany od góry i to właściwie  optymalnie dopiero jak kołowrotek dostaje jakieś znikome obciążenie.

  Czyli tak na dobrą sprawę koncepcja "docisku" wodzika jest jak w to ma miejsce w daiwach generacji iA oraz C z tym że powierzchnia styku w w tych topowych daiwach jest iście znikoma i tym samym opór jaki generuje poruszający się wodzik - jest absolutnie najmniejszy z tego co do dzisiaj wymyślono.

Warto zauważyć, że takie rozwiązanie poruszającego się wodzika ( w mojej ocenie proste i zarazem genialne) nigdy wcześniej, ani pózniej nie było stosowane w żadnym kołowrotku na świecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za rozjaśnienie tematu (i uspokojenie).

A tak przeglądając rożne wątki myślałem, że elaboraty możesz pisać, ale o shimano ;) Do TD-X C jako alternatywę mam sephię 06', ale trudno mi stwierdzić, która lepsza.

Jeśli to nie problem miałbym jeszcze pytanie dot. XC na priv.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...