Skocz do zawartości
  • 0

Olej do spodziny


rózgaś

Pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Radku

Nie chodzi mi o lanie do silnika zaburtowego oleju silnikowego samochodowego w celu oszczędności a oleju również dedykowanego do silnika zaburtowego który ma taką samą bądź lepszą specyfikacją a już na pewno spełniający wymogi producenta silnika jak np wspomniany przeze mnie Castrol Outboard 4t. Jest to olej renomowanego producenta który specjalizuje się od wielu lat w produkcji środków smarnych i uważam, że na pewno nie zrobi krzywdy żadnemu z naszych silników pod warunkiem, że spełnia wymogi producenta. Podobnie ma się sytuacja z olejem do przekładni.

Powiem po raz kolejny Yamaha tylko metkuje własną marką czyjś olej i dla tego takim produktom nie ufam. Tam w ramach oszczędności mógł wylądować olej Lotos(bez urazy) a wiele osób będzie piało bo kupiło za 5 dych za litr olej przykładowo Yamahy.

kupując yamalube kupuję kota w worku z napisem yamaha a kupując Castrola wiem że tam jest olej wiodącego producenta olei na świecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Panowie mam yamahe dwusuw 5cmhs

 

Musze wymienić olej w spodzinie bo zauważyłem wyciek pod śrubą(zaznaczona czerwoną strzałką ), która wydaję sie być dokręcona wiec to chyba wina uszczelki pod nią ?

 

Jestem totalnym noobem w tej materii wiec chciałem się zapytać co mam tam wlać i  ile tego oleju mam kupić :)

 

post-47344-0-03116600-1399981754_thumb.jpg

 

 

Pozdrawiam Wojciech 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

..olej przekładniowy GL4,5 sae80/90, w ilości circa 200ml. Odkręcasz dolną śrubę ( tą niedoszczelnioną i spuszczasz stary olej...możesz dla lepszego opróżnienia odkręcić również górną - przelewową).

Stawiasz silnik, przez dolny otwór wtłaczasz olej aby przelał sie górnym otworem ( wtedy idealnie odpowietrzysz komorę), wkręcasz dolną i górną śrubę..po robocie...

Do wtłaczania dobra jest strzykawka z rurką termokurczliwą lub kup olej przekładniowy w tubce z gwintem ( ale kosztuje tyle co litr normalnie opakowanego)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

kotleta czas odgrzać zakupiłem o takie cóś http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=6087310198&reco_id=e2f2e56e-f5f5-11e5-a0a8-fa163e1b0a15&ars_rule_id=201  w zamiarze wymiany oleju w spodzinie evinrude 8hp 2T i tu pytanie nada się to czy szukać czegoś innego, dodam że pływam naprawdę niewiele , więc myślę , że wydatek  na jakiś markowy olej mija się z celem choć cena jakaś taka za bardzo przystępna 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

kotleta czas odgrzać zakupiłem o takie cóś http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=6087310198&reco_id=e2f2e56e-f5f5-11e5-a0a8-fa163e1b0a15&ars_rule_id=201  w zamiarze wymiany oleju w spodzinie evinrude 8hp 2T i tu pytanie nada się to czy szukać czegoś innego, dodam że pływam naprawdę niewiele , więc myślę , że wydatek  na jakiś markowy olej mija się z celem choć cena jakaś taka za bardzo przystępna 

 

Nie kupuj wynalazków. Kup olej z przeznaczeniem do silników zaburtowych np

http://intermotors.pl/product-pol-114550-Olej-przekladniowy-do-stopy-silnikow-zaburtowych-Motul-Translube-SAE90-270ml.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

ma 2 srubach(dolna i górna) sa plastikowe podkładki uszczelniajace.

ich rola polega na "poddaniu sie" podczas wkrecania srub.formuja taki jakby uszczelniajacy stożek

w wielu przypadkach wpływ wody do spodziny odbywa sie przez słabe uszczelnienie na tych podkladkach

pozycja nr 9 na schemacie

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2006%20and%20Later/F15PLH/LOWER%20CASING%20DRIVE%201/parts.html

Możecie koledzy doradzić , a najlepiej wskazać gdzie w necie kupić odpowiednie uszczelki odporne na wodę i olej 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

@Pabik, idziesz do sklepu motoryzacyjnego i dobierasz podkładkę pod korek olejowy. Są albo płaskie miedziane taka klasyczna podkładeczka, albo takie jak do polonezów były, czyli zawijana z wypełnieniem, która podczas dokręcania się rozpłaszczała i uszczelniała pięknie. Koszt góra 2zł.

Edytowane przez Sołtys
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Producent nic na ten temat nie napisał:

 

https://azupim01.motul.com/media/motulData/DO/base/TRANSLUBE_90_en_FR_motul_74100_20210716.pdf

 

Ja ostatnio użyłem 75W140. Po całym sezonie olej jasny, nieprzypalony, 0 opiłków, będę chyba kontynuował :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

No właśnie. Nie napisał.Ta informacja jest niezbędna jeżeli chcemy dobierać olej zgodnie z zaleceniami producenta silnika. Są producenci zalecający GL-5. Więc po co do takiego lać "słabsze"GL-4? No ale w tą stronę jeszcze przejdzie. Większy problem jak ktoś zaleje do spodziny GL-5 gdy producent wskazuje GL-4. Kompromisem są oleje , które mimo zwiększonej ilości uszlachetniaczy (jak w GL-5) mają też środki zabezpieczające przed ich szkodliwym działaniem na niektóre materiały i wówczas spełniają dwie normy GL-4 i GL-5. No ale taka informacja powinna być zamieszczona na etykiecie. Cóż.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

No tak, tylko oleje do spodzin nie muszą mieć specyfikacji API GL, bo to standard motoryzacyjny. Tak samo jak często w olejach do zaburtowców nie ma klasy jakościowej. Producent w manualu zazwyczaj podaje używaj dedykowanego/rekomendowanego albo api GL-(X) SAE (YY) Jak masz Suzuki, to niby jest przez nich rekomendowany.

 

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

No właśnie. W obecnym Tohatsu mam podane (w/g instrukcji ) do spodziny GL-5 i lepkość #80-#90.

API GL to klasyfikacja nie tylko motoryzacyjna. Ona dotyczy ogólnie olejów do przekładni napędowych - (do maszyn górniczych , agregatów , koparek, naszyn rolniczych itd też) , Więc każdy olej do spodziny zawiera się w jakiejś klasie API GL (Gear Lubricants) i producent powinien to ujawnić na opakowaniu lub co najmniej w karcie produktu. Gdyby Motul to zrobił (w przypadku tego konkretnego oleju- Motul Trans Lube SAE 90 (tuba)) To bym wiedział czy się nadaje , czy nie. Tak znam tylko lepkość. Pomijam fakt , że gdybym go zalał pewnie nic by się nie stało (-bo przecież spodzina to najprostrza przekładnia i będzie się kręcić nawet na smalcu) Ale nie o to chodzi czy można go wlać , czy nie , tylko czy spełnia wymaganą przez producenta klasę. To tyle. Po prostu chciałbym dokonywać świadomego wyboru i wlewać do silnika smarowidła zalecane przez jego producenta.W tym konkretnym przypadku tej wiedzy nie posiadam.Tyle.

Edytowane przez binio1111
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

W tubie masz ten sam olej co w butli. Na butli jest książeczka pod etykieta i masz specyfikację:

https://www.motul.com/pl/pl/products/translube-expert

 

Tuba się nie opłaca. Za 10zł więcej masz litr zamiast 375ml....

 

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Kochany. Niestety to nie ten sam olej. Inne lepkości w 40 i 100°C , oraz inny indeks lepkości

 

MOTUL SAE 90:

Viscosity grade SAE J 306 90

Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.883

Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 143.0 mm²/s

Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 14.7 mm²/s

Viscosity Index ASTM D2270 100.0

Pour point ASTM D97 -32.0 °C / -26.0 °F

Desemulsion ASTM D2711 (free water) 47.6 ml

 

 

MOTUL Expert 75W90 GL4/GL5 :

Viscosity grade SAE J 306 75W-90

Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.858

Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 114.1 mm²/s

Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 17.1 mm²/s

Viscosity Index ASTM D2270 164.0

Pour point ASTM D97 -42.0 °C / -44.0 °F

Flash point ASTM D92 215.0 °C / 419.0 °F

Edytowane przez binio1111
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...