Skocz do zawartości

tuning hamulca multiplikatora - alternatywa dla carbontex ??


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

po majówce dostrzegłem potrzebę wzmocnienia hamulca w nowym Daiwa Exceler - i tak rozglądam się od wczeraj jakby to można było zrobić. Jako że bardziej interesuję się wędkami niż kołowrotkami / multikami chciałem zapytać o zdanie bardziej doświadczonych Kolegów.

 

Wiem że są podkładki carbontex ale trzeba je ściągać z zagranicy i chyba do konkretnego modelu bo wyciąć jak słyszałem to się tego domowym sposobem raczej nie da. Ale może jest jakaś prostsza alternatywa, cos co można zrobić we własnym zakresie. Przecież podkładka pod hamulec to tylko "kółko z dziurką" więc wydaj się że powinny być jakieś możliwości wykonania czegoś takiego na miejscu

 

Ciekawy jestem Waszych opinii,

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale może coś co wymaga mniej zachodu jesteśmy w stanie wymyślić ? W różnych kołowrotkach widziałem krążki do hamulca wykonane nie tylko z włókien węglowych czy podobnych ale również metalu, plastiku, skóry itp. więc może carbontex to nie jedyna opcja ?

 

Ostatecznie potrzebuję upgrade do słodkowodnego multika którym raczej nie będę szczupaki / sandacze  -  to nie są ryby które robią kilkudziesięciometrowe odjazdy podczas holu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio zamawiałem kompletny hamulec do pixy - trzy podkładki metalowe i trzy tarcze węglowe, wyszło mnie to 30zł a miałem paczkę w trochę ponad tydzień. Rozkręcasz, zakładasz i masz problem z głowy, bez kombinowania. Hamulec działa na prawdę gładko, bez porównania do oryginalnego, moc była dla mnie raczej drugorzędnym aspektem zmiany podkładek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... ale podrążę temat dalej. Tzn. pomimo tego że uzyskałem odpowiedź na pytanie (za co dziękuję) to trochę na zasadzie Adama Słodowego - czy jest alternatywa dla carbontexu.

Co myslcie np. o możliwości zastosowania w charakterze podkładki do hamulca:

a. tarczki do dremela:

http://allegro.pl/tarcza-do-ciecia-metalu-plastiku-dremel-409-36-szt-i4196415266.html

b. podkładki / uszczelki fibrowej

http://allegro.pl/uszczelka-fibrowa-pod-mimosrody-krzywki-2-sztuki-i4182612842.html


.... oczywiście pomijając kwestię średnicy, chodzi mi bardziej o materiał

 

 

edit:  dodam jeszcze jedną rzecz, mianowicie taką że Exceler ma oryginalnie tylko jeden dysk hamulca (drag washer) na schemacie cz.62 oraz jeden dysk metalowy (cz. 63).  No chyba żeby tę podkładkę co idzie pod kołem przekładni (cz. 58) też liczyć za tarczę hamulca


post-45567-0-06535000-1399293670_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta podkładka, w tym przypadku pod kołem to oczywiście też hamulec.  :) Szpula obraca pinionem, pinion kołem, a koło obraca się ściśnięte z obu stron przez tarczkii. Całość zablokowana jest pomiędzy nieruchomymi względem osi 63,59 i 57. Generalnie wszystko będzie hamować. Byleby się nie ścierało zanadto, z jakim skutkiem to już inna historia. Próbowałem różnych materiałów na początku przygody. Ważne jest tylko jedno. Grubości tych podkładek muszą się zgadzać, żeby hamulec dało się dokręcić w takim samym zakresie jak oryginalnie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A skąd zamawiałeś ?  Możesz dać jakiś link ?

Zamawiałem z ebaya. Tutaj powinno pasować do Twojego

http://www.ebay.com/itm/Daiwa-carbon-drag-EXCELER-100H-100H-DA-100HL-100P-100PL-100SH-100SHL-/111341263543?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19ec74dab7

 

Co do zastosowania tarczki od dremela, to raczej bym nie ryzykował, bo to jest materiał ścierny, a nie cierny. Może i by hamowała, ale podkładki hamulca by szybko się posypały. Uszczelka fibrowa mogłaby się spisać, bo w większości kołowrotków są one stosowane (małe podkładki pomiędzy kołem głównym a zębatką wodzika), ale wątpię żeby miały większą siłę hamowania niż hamulec oryginalny.

 

Spodobał mi się materiał który zalinkował baca. U mnie by się nie sprawdziło, bo potrzebowałem jeszcze trzech dodatkowych podkładek metalowych, ale jakbym potrzebował tylko elementy cierne, to pewnie bym sobie sam wyciął. W tym linku co Ci podałem widać że tarcza ma małą powierzchnię i jakbyś sam sobie wycinał, to mógłbyś zrobić mniejszy otwór (odrobinę większy od średnicy ośki) moc hamulca na pewno byłaby dużo większa. Tutaj to o co mi chodzi

Ryoga2020.jpg

Edytowane przez MateuszDDZ
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważne jest tylko jedno. Grubości tych podkładek muszą się zgadzać, żeby hamulec dało się dokręcić w takim samym zakresie jak oryginalnie.

 

A czemu nie mozna dac np 1-2 podkladek wiecej ze tak zapytam z glupia frant? Szczerze to juz kombinowalem czy by sobie nie dilozyc jednego metalowego dysku i jednej przekladki ciernej wiecej do tego multi ;) wiec dobrze mnie wyczules...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więcej niż jedna tarczka musi być przedzielona. Inaczej pomimo dwóch podkładek czyli teoretycznie większej powierzchni tarcia, fizycznie siła będzie taka sama, ponieważ one będą sklejone ze sobą zamiast z powierzchnią, która "stoi w miejscu". To dlatego często w mulitplikatorach cięższych, na przemian idą tarczka cierna i tarczka metalowa. Dodatkowo te tarczki muszą być unieruchomione względem tarczek metalowych i one są zblokowane w kole napędowym. Inaczej to nie zadziała (patrz schemat jakiegoś okrąglaka ABU). Druga rzecz jest taka, że jak dasz dwie tarczki, które sumarycznie będą miały większą grubość, to jest wielce prawdopodobne, że nigdy nie będziesz mógł zwolnić hamulca całkowicie. Już na wstępie, trzeba będzie mocniej docisnąć gwiazdę, żeby zmieścić na osi dokręconą korbę. Natomiast maks ile będziesz mógł dokręcić osiągniesz szybciej niż przy tarczkach oryginalnych.   :)

 

 

A czemu nie mozna dac np 1-2 podkladek wiecej ze tak zapytam z glupia frant? Szczerze to juz kombinowalem czy by sobie nie dilozyc jednego metalowego dysku i jednej przekladki ciernej wiecej do tego multi  ;) wiec dobrze mnie wyczules...

 

Nie Ty pierwszy.  :D

Edytowane przez Krzysiek_W
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U siebie zastosowałem taki myk

Na dole oryginalny hamulec a u góry zmodyfikowany

picsuperreels36.jpg

(zdjęcie wzięte z http://www.tackletour.com/reviewcustomreels.html)

 

a tutaj porównanie grubości

 

picsuperreels35.jpg

 

Przez większą grubość musiałem wyrzucić podkładkę fibrową spod przekładni głównej. Na szczęście nie wpłynęło to negatywnie na ustawienie zębatek względem siebie

Jak widać musi być dodatkowa podkładka (ta z wypustkami) która jest sprzężona z kołem zębatym i dopiero między tym elementy cierne.

U Ciebie koło zębate nie ma wpustów więc ciężko dołożyć coś jeszcze, ale zamiast podkładki fibrowej można zastosować dodatkową tarczę jak z zalinkowanej przeze mnie aukcji i pełną tarczę cierną główną. Moc zwiększy się znacznie, a i płynność pewnie też się poprawi.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Witam. Chciałem odświeżyć temat bez zakładania kolejnego tematu .. Czy w Polsce gdzieś można dostać np. podkładki do hamulca lub inne części ? Na eBayu widziałem różne elementy u nas taki rzemieślniczy kraj, a nie ma nic....Może ma ktoś jakis nadmiar lub będzie zamawiał coś tam to ja bym się dopisał:)

Edytowane przez darkonis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na TackleTour był kiedyś wątek gdzie zamiast carbonexu dawano podkładki z materiału do wycinania uszczelnień przemysłowych.

 

O jakich innych częściach mówisz? Może da radę coś załatwić :)

 

Rzemieślniczy kraj? Przemysł metalowy przestał istnieć 20lat temu. Wszystko leci z Chin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówię tak ogólnie , ale skoro już to np.pękła mi dzisiaj sprężyna w multiplikatorze , ta co współpracuje z tym przyciskiem . O gwarancji nie mam mowy bo raz że multik z allegro , a 2 to rozbierałem go żeby smarować. Będę musiał  jakiś zamiennik dać nawet już znalazłem na allgro sprężyny do  kabłąków prawie podobne hehe.. A tak wracając do tematu to te wkładki hamulcowe co mam to są jak by z tego co robią uszczelki , ale wolał bym węglowe.Te multiplikatory mają to do siebie że smar jest tam gdzie i hamulec i albo się ma dobrze nasmarowany multik, albo dobrze działający hamulec . Podejrzewam że węglowym wkładką nie przeszkadzałby nadmiar smaru , a ja lubię jak kołowrotek ma smar :)Bo jak to mówią " nie posmarujesz , to nie pojedziesz" :)

I jeszcze jedna ważna sprawa z tymi kołowrotkami ogólnie ..Nieraz koszt dobrego multiplikatra czy  stałoszpulowca  to i 2-2,5tyś zł i teraz pytanie czemu nie ma części zamiennych dla normalnego człowieka tylko serwisy ? Do każdej maszyny dużo tańszej są a do kołowrotków ni ma ..

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może są jakieś części zamienne, których nie sposób kupić. Ja jednak nie spotkałem. Rzecz jest jedynie w tym, że są to wszystko części sprowadzane, czy to samemu czy prze pośredników. Trzeba te 2-3 tyg odczekać. Co do sprężynki zwalniającej przycisk szpuli. Nie wiem co to za model, ale o ile nie ma postaci jakiejś blaszki, tylko wygiętego drutu to idzie taką zrobić samemu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamawiałem z ebaya. Tutaj powinno pasować do Twojego

http://www.ebay.com/itm/Daiwa-carbon-drag-EXCELER-100H-100H-DA-100HL-100P-100PL-100SH-100SHL-/111341263543?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19ec74dab7

 

Co do zastosowania tarczki od dremela, to raczej bym nie ryzykował, bo to jest materiał ścierny, a nie cierny. Może i by hamowała, ale podkładki hamulca by szybko się posypały. Uszczelka fibrowa mogłaby się spisać, bo w większości kołowrotków są one stosowane (małe podkładki pomiędzy kołem głównym a zębatką wodzika), ale wątpię żeby miały większą siłę hamowania niż hamulec oryginalny.

 

Spodobał mi się materiał który zalinkował baca. U mnie by się nie sprawdziło, bo potrzebowałem jeszcze trzech dodatkowych podkładek metalowych, ale jakbym potrzebował tylko elementy cierne, to pewnie bym sobie sam wyciął. W tym linku co Ci podałem widać że tarcza ma małą powierzchnię i jakbyś sam sobie wycinał, to mógłbyś zrobić mniejszy otwór (odrobinę większy od średnicy ośki) moc hamulca na pewno byłaby dużo większa. Tutaj to o co mi chodzi

Ryoga2020.jpg

Gdzie takie tarcze można dostać? Pilnie potrzebuję do mojej ryogi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spężynka z druciku .Dorobi się bez problemu ...Narazie mam taką prowizoryczna dorobioną ,ważne że odskakuje..:)

Co do podkładek hamulca to hmm..Ciekawe jak te na foto współpracują jak dostanie się na nie smar? Bo bez smaru to każda będzie spełniała swoje zadanie ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...