Skocz do zawartości
  • 0

Obowiązkowe wyposażenie łodzi


welpa1809

Pytanie

Wklejam bo pytanie się powtarza WYPOSAŻENIE OBOWIĄZKOWE NA WODACH ŚRÓDLĄDOWYCH OD 2011

 

WYPOSAŻENIE JACHTÓW I MOTORÓWEK NA WODACH ŚRÓDLĄDOWYCH

Zostało określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 05.11.2010 ogłoszonym w Dzienniku Ustaw nr 216 / 2010 poz. 1423 w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej. Nakłada ono na pokładzie statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji następujące obowiązki:

§ 4. 3. Wyposażenie ruchome powinno być właściwie rozmieszczone i utrzymywane we właściwym stanie technicznym.

§ 6. 1. Statek, z wyjątkiem statku na stałe zacumowanego do nabrzeża, powinien być wyposażony w pasy lub kamizelki ratunkowe w liczbie odpowiadającej liczbie osób znajdujących się na statku oraz w koła ratunkowe

§ 7. 1. Co najmniej połowa wymaganych kół ratunkowych powinna być wyposażona w nietonącą linkę o średnicy 8-11 mm i długości 30 m.

§ 11. Wymagania, o których mowa w § 6-10, stosuje się do statków obsadzonych załogą (…) Załącznik (tabela I wyposażenie małych statków): statek o napędzie mechanicznym o długości 4-12 metrów w rejonie 2-4 oraz pozbawiony napędu mechanicznego w rejonie 1-4 powinien być wyposażony w jedno koło (...) przy czym wymagań nie stosuje się do małych statków, których budowa i konstrukcja nie pozwala na umieszczenie koła ratunkowego.

§ 12. 1. Statek powinien być wyposażony w odpowiednie gaśnice w liczbie określonej w zależności od jego wielkości, przeznaczenia, mocy urządzeń napędowych i wyposażenia stwarzającego zagrożenie pożarowe.

3. Dopuszcza się stosowanie gaśnic wodnych lub pianowych, jeśli dostosowane są one do klasy pożarowej, która jest najbardziej prawdopodobna w przypadku pożaru w pomieszczeniu, w którym się znajdują.

7. Statek o długości równej lub mniejszej niż 20 m (...) powinien być wyposażony w gaśnice proszkowe o wielkości napełniania 2 kg. Minimalna liczba gaśnic jest zależna od długości statku i wynosi:

1) do 10 m - (1 + s) gaśnic,

2) powyżej 10 m do 15 m - (2 + s) gaśnic,

3) powyżej 15 m do 20 m - (3 + s) gaśnic,

przy czym "s" oznacza liczbę dodatkowych gaśnic w zależności od mocy silników napędowych i wynosi: 1 gaśnica dla silników o mocy 50-100 kW oraz dodatkowo 1 gaśnica powyżej 100 kW.

8. Dodatkowe gaśnice, o których mowa w ust. 7, powinny być równomiernie rozmieszczone w miejscach widocznych i łatwo dostępnych.

9. Gaśnice powinny być tak rozmieszczone, aby znajdowały się przy każdej zejściówce oraz, w miarę możliwości, w odległości nie większej niż 1 m od stanowiska sternika i 2 m od kuchenki.

10. Na statku dopuszcza się stosowanie innej niż określona w ust. 7 liczby gaśnic, jeżeli przy zastosowanej wielkości napełnienia nie przekraczającej 6 kg zachowana jest ta sama skuteczność gaśnicza.

§ 13. Wymagań, o których mowa w § 12, nie stosuje się do statków przeznaczonych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji:

1) o długości kadłuba nie przekraczającej 3,5 m;

2) bez napędu mechanicznego.

§ 19. 1. Statek przeznaczony wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji powinien być wyposażony w następujący sprzęt pokładowy:

1) odbijacze w liczbie odpowiedniej do rodzaju i wymiarów statku;

2) bosak;

3) apteczka pierwszej pomocy.

2. Wymagań, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do statków przeznaczonych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji o długości kadłuba nie przekraczającej 3,5 m.

3. Skuter wodny powinien być wyposażony w zrywkę umożliwiającą awaryjne wyłączenie silnika.

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Nawet przy 3 metrowym pontonie ???

Idiotyzm do potęgi.

Gaśnica proszkowa o wielkości napełniania 2kg. Dotyczy łodzi o długości powyżej 3,5 metra oraz każdej łodzi z silnikiem (obojętnie jakim). Powyżej 50KW następna, powyżej 100 nastepna (dla łodzi do 10m - jak dłuższe lodzie to jeszcze inaczej) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

 

Gaśnica proszkowa o wielkości napełniania 2kg. Dotyczy łodzi o długości powyżej 3,5 metra oraz każdej łodzi z silnikiem (obojętnie jakim). Powyżej 50KW następna, powyżej 100 nastepna (dla łodzi do 10m - jak dłuższe lodzie to jeszcze inaczej) 

 

Muszę o tym powiedzieć koledze. Ma pychówkę ok.5 metrów. Oczywiście bez silnika. Ale jak dotyczy to łodzi powyżej 3,5 metra.........Pęknie ze śmiechu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jak powyżej 5m to musi mieć strażaka na pokładzie  :D

Tak, jak opije się piwskiem, to wąż działa bez zastrzeżeń. Sam go obsługuje :)

 

niestety to rozporządzenie było pomyślane o statkach i dużych łajbach a nikt nie myślał o wędkarzach

Tak się składa, że w Polsce ustawodawca ma zazwyczaj kłopot z myśleniem.......Ostatni przykład-minister Szyszko i wycinka drzew.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Witam!
Szukałem i nie znalazłem odpowiedzi wprost.

Policja/służba celna czasami sprawdza papiery na wodzie lub zjeździe z promu.
Co trzeba ze sobą mieć do silnika i łodzi, żeby mieć święty spokój? Oryginał umowy kupna sprzedaży i opłaty US czy wystarczy kopia tych dokumentów?

Wiem, wiem - kontrola musi mi udowodnić, że sprzęt mam "lewy" ale nie lubię nerwowych sytuacji a jednocześnie nie chce mi się włóczyć z oryginalnymi papierami, które mogą się zawieruszyć lub zamoknąć. Ponadto druki wpłat US wyblakną.

 

Druga rzecz.

Czy są jakieś konsekwencje jeśli zestaw wjeżdżający na prom przekracza długość 10m o długość max 0,5m? Przyczepią się?

Z góry dzięki za odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Witam!

Szukałem i nie znalazłem odpowiedzi wprost.

Policja/służba celna czasami sprawdza papiery na wodzie lub zjeździe z promu.

Co trzeba ze sobą mieć do silnika i łodzi, żeby mieć święty spokój? Oryginał umowy kupna sprzedaży i opłaty US czy wystarczy kopia tych dokumentów?

Wiem, wiem - kontrola musi mi udowodnić, że sprzęt mam "lewy" ale nie lubię nerwowych sytuacji a jednocześnie nie chce mi się włóczyć z oryginalnymi papierami, które mogą się zawieruszyć lub zamoknąć. Ponadto druki wpłat US wyblakną.

 

Druga rzecz.

Czy są jakieś konsekwencje jeśli zestaw wjeżdżający na prom przekracza długość 10m o długość max 0,5m? Przyczepią się?

Z góry dzięki za odpowiedzi.

..uporządkuj pytanie bo niezbyt wiadomo o co chodzi ..jaki prom?, jaka służba celna?, gdzie? czemu 10m?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Hmm... Myślałem, że zapytanie zostało jasno sformułowane.

Najprościej:

 

1. Pływasz po wodzie (nie ważne czy w kraju czy za granicą), podpływa do ciebie policja i sprawdza papiery na sprzęt który posiadasz - silnik i łódkę.

2. Jedziesz np. do Szwecji zjeżdżasz z promu i masz kontrolę podczas której trzepią papiery.

Na przyczepę masz dowód rejestracyjny.

Na silnik i łódkę już nie. Teoretycznie powinieneś mieć jakieś faktury zakupu. Ja kupiłem sprzęt z rynku wtórnego.

Pytanie czy musze się okazać oryginałami dowodów zakupu czy wystarczą kserokopie?

 

Reszta chyba już jasna. Chodzi o prom kursujący do Karlskrony i Nynashamn.

Chodzi o zasadę.

 

10m - długość zestawu bus+przyczepa

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

jeśli mas łódź wędkarską zarejestrowaną na siebie to masz dokument ze starostwa, jest to zwykle mały świstek i można mieć go ze sobą , jak nie chcesz ryzykować utraty oryginału, to każdy notariusz za 6 zł (chyba) od strony poświadczy Ci notarialnie każdą stronę takiego dokumentu, inny sposób to dobra kolorowa kopia i zalaminowac tę kopię i wozić ze sobą. Z dokumentami od silnika możesz tak samo, wziąć kopię, lub kopię notarialną

Edytowane przez wuran
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Czy listwy odbojowe na pontonie załatwiają sprawę obowiązkowych odbijaczy?

Ponton sam w sobie jest odbijaczem, ale wiadomo jak jest z wyrozumiałością służb.

Wg przepisów mają być odbijacze

 

Więc jak trafisz na skrupulatnego kontrolera, to listwy nie załatwią tematu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Skrupulatny kontroler będzie chciał wlepić mandat - tak z praktyki na Zalewie Zegrzyńskim kontrolujący 1. Policja, 2 Inspekcja wymagali bezwzględnie: gaśnicy 2kg,środków ratowniczych w postaci kamizelek ratunkowych(atestowanych), koła ratunkowego - obijacze, bosak, pagaj - traktowane były z przymrużeniem oka i uśmiechem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Oki,

proszę więc o podpowiedź, gdzie producenci pontonów >4m przewidzieli miejsce na umieszczenie koła ratunkowego. Fotki mile widziane. Oczywiście Wasze.

Na razie czekam na swój ponton, ale chciałbym już wiedzieć, gdzie szukać tego miejsca. No bo może sprzedawca zrobić mnie w trąbę i wciśnie mi ponton bez wydzielonego miejsca na koło ratunkowe. Jakieś dmuchane relingi mają być, czy co? Przecież nie rzucę sobie koła pod nogi. Chociażby ze względów BHP.

PS. Na kole ratunkowym mam wymalować nr rejestracyjny, tożsamy z nr pontonu? Tak jak na jednostkach które mają swoje nazwy?

Edytowane przez Janusszr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Oki,

proszę więc o podpowiedź, gdzie producenci pontonów >4m przewidzieli miejsce na umieszczenie koła ratunkowego. Fotki mile widziane. Oczywiście Wasze.

Na razie czekam na swój ponton, ale chciałbym już wiedzieć, gdzie szukać tego miejsca. No bo może sprzedawca zrobić mnie w trąbę i wciśnie mi ponton bez wydzielonego miejsca na koło ratunkowe. Jakieś dmuchane relingi mają być, czy co? Przecież nie rzucę sobie koła pod nogi. Chociażby ze względów BHP.

PS. Na kole ratunkowym mam wymalować nr rejestracyjny, tożsamy z nr pontonu? Tak jak na jednostkach które mają swoje nazwy?

..zgodnie z rozporządzeniem ministra -  cytat dotyczący kola ratunkowego: UWAGA: Wymagań nie stosuje się do małych statków, których budowa nie pozwala na umieszczenie kola ratunkowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

No nie wiem kolego, czy 4 metry ponton to mały statek. 

Więcej nić 3,6 i koło zawsze wołali do sprawdzenia.

Janusz, niestety nie ma miejsca na koło w pontonie, tak samo jak w wielu łodziach. Trzeba je mieć i warto znaleźć przestrzeń dla tego elementu

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

No nie wiem kolego, czy 4 metry ponton to mały statek................

..duży raczej nie....definicji rozporządzenia nie określa - określa natomiast że jeśli nie masz warunków do zamocowania koła to nie musisz tego robić - i nie są to moje domysły tylko tekst rozporządzenia 1423 załącznik 1.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Masz raję Lexi. Czytamy te same akty prawne :)

Koło musi być gotowe do natychmiastowego użytku. Czyli na pontonie należy je trzymać cały czas w garści, bo przecież na okrągłej burcie(przekrój) nie położę. Po drugie. Jeżeli są jakieś wątpliwości prawne, to blacharz nie jest od ich rozstrzygania. Nigdy nie przyjmę mandatu za brak koła ratunkowego na pontonie.

Po trzecie. Pływam po Wigrach kilkadziesiąt lat. Nigdy nie miałem żadnego sprzętu ratunkowego na pokładzie, poza kamizelką asekuracyjną własnej roboty.

Nikt nigdy mnie nie kontrolował, chociaż w weekendy służby do tego uprawnione przepływają obok po kilka razy. I jest tego uzasadnienie.

 

Pytanie dla znawców tematu: dlaczego tak się dzieje?

 

Albo sprawa odbijaczy. Ile ich powinno być na pontonie o długości 4m? Na kutrach widziałem stare opony samochodowe. Porównując gabaryty na pontonie wystarczy oponka od wózka dziecięcego, jakiejś małej zabawki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...