Skocz do zawartości
  • 0

Jaka ładowarka?


Zanderix

Pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

To jest czujnik temperatury otoczenia, to co masz. Dobiera on prąd ładowania w zależności od temperatury otoczenia.

 

Jak byś miał czujnik zewnętrzny to byś go musiał przypiąć do akumulatora. Przy dużych prądach ładowania akumulator się nagrzewa dość mocno i ten czujnik na akumulatorze ma za zadanie zapobiec wysokiej temperaturze akumulatora (wysoka temperatura akumulatora jest bardzo szkodliwa dla niego samego), czyli ładowarka zapewne zmniejszy wtedy prąd ładowania.

 

Ot i tyle  ;)

 

A tak wyglądał by ten czujnik jak byś mi zrobił foto (ten mały czarny).

MXS%2025_3.jpg

Edytowane przez Pietruk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jak widać, w różnych ładowarkach różne znaczenie ma czujnik temperatury, którym chwalą się producenci. Np. w prostownikach firmy Semielektronik czujnik temperatury włącza wentylator chłodzący trafo. Informuje o tym ładna czerwona dioda. Można wykorzystać wtedy większy prąd ładowania,  jeżeli taki jest potrzebny. Zazwyczaj jest tak( np. prostownik znanej polskiej firmy Bester), że po podniesieniu się temperatury urządzenia czujnik wyłącza je na czas ostygnięcia. Wydłuża to czas ładowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Janusz, te urządzenia i marki które wymieniłeś dbają o swoją elektronikę za pomocą tego czujnika temperatury, aby jej nie uszkodzić, tak przynajmniej wynika z Twojej wypowiedzi (nie sprawdzałem tej informacji). Czerwona dioda oznacza przeciążenie urządzenia wzrostem temperatury i uruchomieniem chłodzenia aby nie zostało urządzenie uszkodzone. A nie dbają o "jakość" prądu ładowania jak to robi Ctek za pomocą obu czujników temperatury. Po prostu inny jest cel zastosowania czujników. Moim skromnym zdaniem Ctek robi to zdecydowanie profesjonalniej, pozwala to bardziej optymalnie ładować dany typ akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Sprawdzał ktoś może do ilu A schodzi Schumacher/Yato jak kończy ładowanie przed przejściem w tryb podtrzymania czy konserwacji?
Pytam, bo widziałem opinie ( chyba ) na elektrodzie, że ktoś miał problem z Yato, tzn przestawał ładować już przy 13,6V podobno.. to trochę słabo.. i zacząłem się martwić :P

Jeszcze jedna sprawa, jeśli jestem w błędzie to proszę poprawcie mnie..

Jak podepnę takie Yato 15A do Aku 80Ah, to mu na starcie da na full 15A pilnując żeby nie przekroczyć 14,4V i będzie stopniowo zmniejszał prąd ładowania tak?  

Edytowane przez Adaśko
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Macie racje Panowie czujniki mają chronić urządzenie przed uszkodzeniem termicznym. Jakoś ciepła trzeba się pozbyć. Tym bardziej że mikroprocesorowe ładowarki zazwyczaj są małe gabarytowo, co również nie sprzyja oddawaniu ciepła. chłodzenie aktywne/pasywne powinno być na tyle wydajne , aby urządzenie mogło bez przerw pracować .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Sprawdzał ktoś może do ilu A schodzi Schumacher/Yato jak kończy ładowanie przed przejściem w tryb podtrzymania czy konserwacji?

Pytam, bo widziałem opinie ( chyba ) na elektrodzie, że ktoś miał problem z Yato, tzn przestawał ładować już przy 13,6V podobno.. to trochę słabo.. i zacząłem się martwić :P

Najprawdopodobniej jest tak, że kończy ładowanie przy napięciu 14,4-14,8V i następnie wyłącza się i przechodzi w tryb podtrzymania. Polega to na tym, że jak napięcie akumulatora spadnie do 13,2V to odpala się ładowanie i przy 13,6V ładowarka znowu wyłącza się. I tak na okrągło.

Z tym amperażem to podejrzewam, że prostownik sam automatycznie dobiera prąd do pojemności. Nie będzie to 15A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Najprawdopodobniej jest tak, że kończy ładowanie przy napięciu 14,4-14,8V i następnie wyłącza się i przechodzi w tryb podtrzymania. Polega to na tym, że jak napięcie akumulatora spadnie do 13,2V to odpala się ładowanie i przy 13,6V ładowarka znowu wyłącza się. I tak na okrągło.

Z tym amperażem to podejrzewam, że prostownik sam automatycznie dobiera prąd do pojemności. Nie będzie to 15A.

Zgadza się . Yato YT8303 rozładowany duży aku ładuje na początku prądem 14-15A. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

No oki, i właśnie też tego nie bardzo rozumiem... dlaczego do 13,6V a nie do pełnego 14,4V? Przecież będzie niedoładowany na maksa? To równie dobrze mógł wcześniej się zatrzymać na 13,6V i wyszło by na to samo?  :mellow:

Edytowane przez Adaśko
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Nie róbcie zamieszania, prąd początkowy w Yato się nastawia, może to być 15A ale można i mniej, np. 10A czy 6A - nie pamiętam dokładnie ale możliwości jest kilka.

 

Ładowanie trwa do osiągnięcia okolicy 14,4-14,8V (też nie pamiętam) i spadku prądu ładowania w okolice 0,4-0,5A i wtedy aku jest dobrze naładowany.

 

Ale napięcie aku po naładowaniu będzie powoli spadało, dopóki nie jest niższe niż 12,9V bodajże to można uznać, że aku jest naładowany w 100%. Konserwacja nie służy do ładowania akumulatora, tylko ma zapobiegać jego dalszemu samorozładowaniu, do tego wystarczy napięcie 13,6V - uznano, że takie jest wystarczające a jednocześnie bezpieczne i nawet po wielu dniach nie robi żadnej krzywdy akumulatorowi. Natomiast napięcia wyższe mogą powodować gazowanie elektrolitu, dlatego stosuje się je na krótko, tylko do czasu pełnego naładowania akumulatora. Konserwacja wyższym napięciem niż 13,6V byłaby szkodliwa.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

SzymonK,

zgadza się. Jedni producenci, np. Stef Pol stosuje jedno napięcie "konserwujące" 14,8-14,9V. Firma Semielektronik ma to napięcie płynne. Od 13,2 do 13,6V.  Uważam, że mniejsze napięcie "konserwujące" lepiej wychodzi na zdrowie akumulatorowi.

Należy rozróżnić dwa etapy. Ładowanie-napięcie do 14,4-14,9V i konserwacja -do 13,6V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

SzymonK,

zgadza się. Jedni producenci, np. Stef Pol stosuje jedno napięcie "konserwujące" 14,8-14,9V. Firma Semielektronik ma to napięcie płynne. Od 13,2 do 13,6V.  Uważam, że mniejsze napięcie "konserwujące" lepiej wychodzi na zdrowie akumulatorowi.

Należy rozróżnić dwa etapy. Ładowanie-napięcie do 14,4-14,9V i konserwacja -do 13,6V.

Faktycznie. I to jest wielki minus ładowarek "Stef-Pol". 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

A powiedzcie Panowie po jakim czasie ekspozycji od pełnego naładowania napięcie w okolicach 14,9 V jest szkodliwe dla akumulatora? 

 

Nie wiem, ale sądzę, że ono jest szkodliwe od samego początku gdy osiąga takie wartości, czyli jeszcze przed końcem procesu ładowania, tyle że jest to zło konieczne, bo bez tego nie naładowałbyś akumulatora do pełna. Natomiast trwa to dość krótko, pewnie z 1-3 godziny, a dalsze trzymanie na takim napięciu niczego dobrego już nie wnosi.

 

 

Ładowarkę Yuko YT-8303 można bezpośrednio podpiąć do akumulatora samochodowego bez odkręcania go? Czy dla świętego spokoju zdjąć i nie martwić się o elektronikę?

 

Można nie odpinać, przecież alternator też osiąga podobne napięcie i krzywdy nie robi elektronice. Jedynie jakieś programy odsiarczające potrafią wejść z napięciem powyżej 15V i wtedy zaleca się odpiąć akumulator (ja nie odpinałem), ale Yato nie ma takiego programu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...