Skocz do zawartości
  • 0

Jaka ładowarka?


Zanderix

Pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Dopiero jutro będę przy echo żeby to zobaczyć, ale wierzę na słowo :)

Dziękuję.

A jeśli chodzi przykręcenie na stałe dwóch wiązek do aku i ładowanie to również nie powinno być żadnego problemu?

Edytowane przez Jammaey
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Panowie, w związku z odejściem mojego aku w zaświaty, zaczynam się zastanawiać czy ładowarka nie skróciła jego żywota i rozważam zakup porządniejszej wraz z nowym akumulatorem.

 

Najczęściej używałem schumachera, który na programie AGM ładuje do 14,4V.

 

Wcześniej miałem Yato 15A, tylko nie pamiętam jakie miał końcowe napięcie ładowania dla AGM, czy może ktoś zmierzyć i mi podpowiedzieć?

 

Problem polega na tym, że producenci markowych aku AGM najczęściej podają napięcie ładowania w przedziale 14,4-15V dla 20 st.C, powiedzmy że bezpiecznie będzie przyjąć 14,7V - takie napięcie dla AGM mają np. CTEKI. Ale dodatkowo powinno je się skorygować w zależności od temperatury o około -24mV/st.C. Tak więc ładując akumulator w garażu przy temperaturze 0st.C napięcie ładowania powinno wynieść 15,18V, a np. w 30 st.C odpowiednio 14,46V (przyjmując za punkt wyjścia 14,7V dla 20 st.C). 

Ładując więc jesienią napięciem 14,4V mój aku mógł być notorycznie niedoładowany co mogło skrócić jego życie.

 

Żadna z tańszych ładowarek nie ma kompensacji temperaturowej, czujnik temperatury mają niektóre wyższe modele CTEKa, ale ich instrukcje ani słowem nie opisują po co on jest i w jaki sposób jest wykorzystywany. W dodatku są to ładowarki dość drogie, a jak mają mieć większą wydajność prądową to jesteśmy w okolicach 1 tys. pln.

 

Ale natrafiłem na bardzo ciekawy projekt (schemat) ładowarki, który ma (albo może mieć) wszystkie bajery o jakich można pomarzyć.

http://ep.com.pl/artykuly/10872-Impulsowa_mikroprocesorowa_span_classfladowarkaspan_akumulatorow_kwasowoolowiowych.html

Może ona ładować akumulatory 6/12/24V i przy 12V wyciąga do 20A (z płynną regulacją) i kompensacją temperatury. Ma kilka wyświetlaczy pokazujących między innymi napięcie, prąd w tym również ilość Ah wpompowanych w akumulator od początku ładowania. Użytkownik ustawia tylko pojemność akumulatora i proporcjonalnie do niej dobierany jest maksymalny i końcowy prąd ładowania. Potrafi nawet wznowić i kontynuować ładowanie po zaniku napięcia w sieci.

Jej parametry stawiają ją blisko modelu Ctek KEEPOWER XL PRO, który kosztuje ponad 1 tys. zł.

 

Ładowarka sterowana jest programowalnym mikrokontrolerem, przeglądałem źródła programu i ustawia się tam wszelkie parametry i etapy ładowania, zachowanie ładowarki po zakończeniu ładowania, itp.

Akurat autor za napięcie wyjściowe przyjął 14,4V, nie wprowadził różnych napięć w zależności od typu akumulatora oraz zaprogramował, że ładowarka po naładowaniu się wyłącza.

Ale chyba nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ten program zmodyfikować, np. umożliwić ustawienie typu akumulatora (agm/gel/wet) i odpowiednich napięć ładowania, albo dać możliwość ręcznego ustawienia dowolnego napięcia jak również zmusić ładowarkę do utrzymywania napięcia 13,7V po zakończeniu ładowania.

 

Problem jest tylko taki, że ja tego nie zmontuję, poza tym części elektroniczne mimo, że tanie to bardzo często trzeba kupować w najmniejszych ilościach rzędu 10-100 szt, więc skompletowanie ich na 1 ładowarkę wyjdzie wielokrotnie drożej niż by mogło.

Są jednak firmy czy nawet domorośli elektronicy, którzy bez problemu taką ładowarkę wykonają, szczególnie jeśli byłoby ich kilka, a 90% potrzebnych części leży już u nich w szufladach.

 

Mam ochotę zapytać na elektrodzie kto i za ile by się tego podjął, czy udzieli gwarancji, itp.

 

Czy ewentualnie znajdą się tutaj osoby chętne na takie ustrojstwo? Oczywiście rozumiem, że najpierw trzeba znać cenę, ale zakładam że jeśli będzie ona wyższa niż połowa ceny tego CTEKa to nie ma sensu się w to w ogóle bawić.

Edytowane przez SzymonK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

W moim odczuciu chcesz przekombinować. Ale to moje odczucie.

Mam dwa Cteki - taki za 230 zł i 550 zł

Ten tańszy, co to nie ma nic ponad funkcje ładowania utrzymał mi sprawnie przy życiu 115 Ah, zwykły kwasiak, stojący w garażu na podłodze przez 7 lat w dobrym życiu.

Czasem po prostu dłużej ładował. Temperatury przy podłodze, podczas mocnych zim - około zera stopni.

Słowa złego nie powiem ;-)

Ale jak coś takiego wykombinujesz, to chętnie pooglądam efekty pracy.

Pochwal się proszę.

 

 

 

Tapatalknięte z komórki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Interesuje mnie ładowarka  na 24 V   , prąd ładowania max 15A dla dwóch  akumulatorów 12 V 120 Ah . Co do elektroniki to nie pomogę ale rozważam taka opcję dobry zasilacz 30 V o napięciu stałym i dobry regulator solarny załatwi sprawę .

Myślę  że taki zestaw nie będzie kosztował więcej jak 600 pln . 

Jeśli ktoś stosuje takie rozwiązanie do ładowania akumulatorów proszę o opinie .

Oto taki tani regulator za 100 pln - http://allegro.pl/solarny-regulator-ladowania-12v-24v-lcd-pwm-20a-i6842504593.html

jego dane są bardzo obiecujące 

Najważniejsze cechy regulatora:
Chroni akumulator przed głębokim rozładowaniem:

Jeśli odbiorniki prądu zostaną podłączone do akumulatora poprzez regulator i w wyniku rozładowania akumulatora przez odbiorniki nastąpi przekroczenie minimalnego napięcia na akumulatorze (około 11,2 V) , regulator odłączy odbiorniki - stan ten jest sygnalizowany diodą LED.

Zabezpiecza akumulator przed przeładowaniem:

Bateria słoneczna jest odłączana od akumulatora po osiągnięciu odpowiedniej wartości napięcia (około 14 V -14,5 V) - stan ten jest sygnalizowany diodą lewą LED SC. Ponowne włączenie modułu następuje po obniżeniu się napięcia na akumulatorze.

 

Dane techniczne:

- Napięcie znamionowe: 12 V / 24 V (automatycznie przełączane w zależności od podłączonego akumulatora)
- Maksymalne napięcie z paneli słonecznych: 55V
- Prąd pracy własnej: ≤ 12mA
- Maksymalny prąd ładowania: 20 A
- LVD: 11.0V | 9V...12V ; x2 dla 24V
LVR: 12.6V | 11V...13,5V ; x2 dla 24V
- Napięcie podtrzymania: 13.8V | 13V...15V ; x2 dla 24V
- Napięcie szybkiego ładowania: 14.4V; x2 dla 24V | Jeżeli napięcie poniżej 12V tryb utrzymuje się przez 2h
- Zabezpieczenie przed przeładowaniem: 16.5V; x2 dla 24V
- Zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją: Tak
- Tryb ładowania: PWM
- Kompensacja temperaturowa: -24 mV /stC dla 12V instalacji; x2 dla 24V
- Temperatura pracy: -20stC ... +55stC
- Przekrój okablowania: 28-10 AWG
- Wymiary: 168 x 92 x 41,5 mm
- Waga: 250g
- Symbol producenta: 3IPSSOLD20

Cena zasilacza około 200 pln można użyć najtańszy  prostownik 24 V .

https://kraftdele.info/prostowniki/406-prostownik-akumulatorowy-ladowarka-12-24v-50a.html

 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Panowie, w związku z odejściem mojego aku w zaświaty, zaczynam się zastanawiać czy ładowarka nie skróciła jego żywota i rozważam zakup porządniejszej wraz z nowym akumulatorem.

 

Najczęściej używałem schumachera, który na programie AGM ładuje do 14,4V.

 

No nie wiem, czy ładuje do 14,4v jak moja podaje napięcie ładowania 14,6V.Zobaczę jak naładuje akumulator, wówczas pomierzę i podam do ilu doładowała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

To nie tak... Yato ładuje mokre do 14,4V jak dobrze pamiętam. Jak stwierdzi ze naładował i wyświetla FUL to podaje juz tylko napięcie konserwujące, utrzymujące stan naładowania czyli 13,3 - 13,4V i takie napięcie ma końcowo akumulator. Jest o tym mowa w instrukcji.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

10'tkę

dlaczego? przecież model 15A ma także prąd ładowania 10A, nie ma tylko prądu 2A ale nie sadze aby Robert chciał ładować aku ponad 50h tylko dlatego, że im mniejszy prąd ładowania tym lepiej. Przecież ten magiczny prąd ładowania 1/10 to właśnie 10A które posiadają obydwa modele i tak jak napisałem, jeśli kasa nie jest problemem to 15A - choć kosztuje prawie 100 zł drożej.

 

Addendum

do tego jest jeszcze model 12A

co do zalet 15A to jak będzie mało czasu na ładowanie (np skończysz łowienie o godzinie 23 a chcesz rano o 4 następnego dnia wypłynąć) to jest szansa że ta 15A naładuje Twój aku w tym czasie prądem 15A czego nie zrobi już ta o natężeniu 10A.

i tak dla przykładu 5 godzinnego ładowania: 5hx15A dla 75Ah, a 5hx10h da tylko 50Ah, oczywiście są to wartości teoretyczne bo nie uwzględniają szeregu czynników, ale może to jest wartość dla użytkownika

Edytowane przez wuran
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Wyjaśnię skąd moje pytanie. Jestem na urlopie pierwszy raz z tym aku. Ładowarka, którą posiadam (trochę mi wstyd ale to ładowarka z Lidla), teoretyczne powinna dobijać ten akumulator. Koniec ładowania jest ze wskazaniem: jest max, 12,9V. Ale kiedy podłączam pod Min Kotę (45 Maximizer) tester pokazuje naładowanie 3/4. Dodam, że przy poprzednim aku (kwasiaku) , po ładowaniu go inną ładowarką , zawsze miałem wskazanie na silniku 1/1 (100%). Więc pojawiły się wątpliwości czy aby na pewno ta ładowarka z Lidla jest w stanie dobić AGM na max (100%)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

"Jeśli kasa nie jest problemem to 15A - choć kosztuje prawie 100 zł drożej"  według mnie, lepiej tą stówę wydać na przynęty.

Schumacher 10A ładuje moją Żelówkę 100Ah przez nockę bez problemu. A 15A to nie jest zalecane 1/10 prądu ładowania, 15A faktycznie naładuje aku szybciej ale .... na żywotności pewno akumulator ucierpi.  Ale kto bogatemu zabroni :P

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Wyjaśnię skąd moje pytanie. Jestem na urlopie pierwszy raz z tym aku. Ładowarka, którą posiadam (trochę mi wstyd ale to ładowarka z Lidla), teoretyczne powinna dobijać ten akumulator. Koniec ładowania jest ze wskazaniem: jest max, 12,9V. Ale kiedy podłączam pod Min Kotę (45 Maximizer) tester pokazuje naładowanie 3/4. Dodam, że przy poprzednim aku (kwasiaku) , po ładowaniu go inną ładowarką , zawsze miałem wskazanie na silniku 1/1 (100%). Więc pojawiły się wątpliwości czy aby na pewno ta ładowarka z Lidla jest w stanie dobić AGM na max (100%)?

Nie bierz tego do głowy. Test na silniku nie jest w żaden sposób miarodajny. Mój Traxxis 55 zawsze pokazuje 3/4, nawet jak odłączę aku na świeżo od ładowarki mając 13,2 V (albo lepiej).

Edytowane przez Pumba
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Tylko czemu poprzednio pokazywał przy kwasiaku 100%. ?

Pojawiła się u mnie wątpliwość. Może teraz nie ma to specjalnego znaczenia. Ale jak w listopadzie czy grudniu przyjdzie mi jeszcze pływać na elektryku, to te 25% ma już znaczenie (może miernik silnika inaczej czyta kwasiaka i AGMa?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Robert, jeśli faktycznie ładowarka z Lidla ma tylko 3,8A to nie da rady porządnie naładować tego akumulatora. Przy tym natężeniu to ponad 20h ładowania zaś wskaźnik na silniku faktycznie może nie być miarodajny

Edytowane przez wuran
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Miałem tak samo z Endurą i ładowarką tego typu. Póki aku było nowe, to świeciły wszystkie diody. Z czasem nawet doładowywane aku w przeddzień wyjazdu, najczęściej już 3/4 stanu. To samo aku z innym silnikiem traktowane Schumacherem pokazuje juz zawsze 100%, co nie zmienia faktu, że czas na zmianę się zbliża

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Tydzień temu dyskutowałem z kumplem na temat ładowarek...Posiadał Schumachera i narzekał bo mu się zepsuła...No cóż,zdarza się...

Szczęście,że na gwarancji...

Ja również miałem tą z Lidla i nie byłem zadowolony..Nie doładowywała do pełna 2 aku 9V połączonych szeregowo...

Zakupiłem CTEK-a i jest git. ;)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...