Skocz do zawartości
  • 0

Bezpieczne pływanie w nocy - oświetlenie


miramar69

Pytanie

Witam, chodzi Mi po głowie kolejny pomysł w celu poprawienia bezpiecznego pływania po zmroku. Szukając po portalach natknąłem sie na lampy LEDowe - szperacze i robocze. Proste mocowanie dające mozliwośc właściwego ukierunkowania strumienia światła we łasciwym kierunku. Wyglada to na przykład tak:  

Opis można znależć na stronie: http://allegro.pl/show_item.php?item=5465853128&msg=Obserwujesz+t%C4%99+ofert%C4%99.%3Cbr+%2F%3E%0ANie+przegap+jej+zako%C5%84czenia.+Ustaw+przypomnienie+w+zak%C5%82adce+%3Ci%3E%3Ca+href%3D%22%2Fmyaccount%2Fwatch.php%22%3ETrwaj%C4%85ce%3C%2Fa%3E%3C%2Fi%3E.&watched=1&msgtoken=2588db2f0d2284939d6df5b28ebc72fd553da4b654bb8a05ab6d91f2d6ed1ca0

 

Pytanie moje brzmi czy to nada się do zasilania z mojego silnika i czy on wydoli podłączenie takiego czegoś. Silnik to SUZUKI DF20AL i posiada alternator 12V/12A? myslę o 2 szt takiego oświetlenia po obu stronach burt albo na środku (dziobie) łódki.

 

Stosował ktoś takie rozwiazanie lub podobne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Jeśli alternator ma taką moc [12A/12V] to spokojnie da radę,bo to wyjdzie ze 150W. Nie wiem tylko jak z przepisami ,czy straż się nie przyczepi ,bo łowić to na pewno z takim oświetleniem nie wolno.Do pływania samego -dobry pomysł, ale jakiś żeglarz by musiał się wypowiedzieć,pewnie są przepisy na oświetlenie w żegludze .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ten link coś nie odpala.

Jednak ledowe lampy pobierają moc od kilku do 15W , a ty masz do dyspozycji ok. 100W, zależnie od obrotów. Małym problemem może być to, że te lampy mają wbudowane różne stabilizatory napięcia. Ogólnie nie za bardzo lubią być zasilane prądem pulsacyjnym, a taki jest dostarczany z silnika. W lampach małej mocy jest to rezystor i tu nie ma problemu, w większych, dostosowanych do zasilania 12/24V już nie, a pewnie takie będą potrzebne i takie znalazłeś. Warto silnik podłączyć do akumulatora i z niego zasilać lampy, będzie stabilizował napięcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Dzisiaj zamówiłem taki szperacz http://allegro.pl/szperacz-na-gniazdo-zapalniczki-halogen-02107-i5467734807.html?utm_source=criteo&utm_medium=cpc&utm_campaign=alluserscro.W zeszłym roku miałem przeprawę po Wiśle nocą bez księżyca i nie chciał bym tego drugi raz robić na szczęście zaliczyłem tylko jedną mieliznę i jakimś cudem trafiłem na wyspę .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ten link coś nie odpala.

Jednak ledowe lampy pobierają moc od kilku do 15W , a ty masz do dyspozycji ok. 100W, zależnie od obrotów. Małym problemem może być to, że te lampy mają wbudowane różne stabilizatory napięcia. Ogólnie nie za bardzo lubią być zasilane prądem pulsacyjnym, a taki jest dostarczany z silnika. W lampach małej mocy jest to rezystor i tu nie ma problemu, w większych, dostosowanych do zasilania 12/24V już nie, a pewnie takie będą potrzebne i takie znalazłeś. Warto silnik podłączyć do akumulatora i z niego zasilać lampy, będzie stabilizował napięcie.

U mnie odpala i sprawdzałem na dwóch różnych kompach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

ja mam dołożony szperacz, przydaje się w nocy, jednak czasami gdy 'woda paruje' jeszcze bardziej ogranicza widocznosc

 

dołożyłem Sobie go na dziób, i zostawiłem ok 2m przewodu, mogę go wyjąć w świecić z reki

 

przy szperaczu trzeba wybrać odpowiednia soczewke flood czy spot

post-54071-0-65104200-1435560121_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Mnie nie chodzi o pływanie z włączonym szperaczem przez cały czas pobytu nad wodą , a używanie go w czasie powrotu do "domu" po zapadnięciu zmroku. Już kilka razy zdażyło się że miałem tą "przyjemność" powrotu po ciemku, nic przyjemnego!!!!, a dodatkowo że pływam chyba po najgorszej pod względem nawigaci rzece Wiśle-  dodawać już nic nie muszę. Wcześniej nie miałem silnika z alternatorem więc zmuszony byłem używać latarki ,ale to nie to samo co taki szperacz. Poza tym łódka trochę większa i na pewno bardziej odporna na "krasztesty" lecz silnika szkoda !!!!!!!!!!, a somo spotkanie z rafą kamienną , przykosą lub dryfującym palem /kłodą nie należą do moich ulubionych.

Edytowane przez miramar69
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

ja mam dołożony szperacz, przydaje się w nocy, jednak czasami gdy 'woda paruje' jeszcze bardziej ogranicza widocznosc

 

dołożyłem Sobie go na dziób, i zostawiłem ok 2m przewodu, mogę go wyjąć w świecić z reki

 

przy szperaczu trzeba wybrać odpowiednia soczewke flood czy spot

attachicon.gifspotflood.png

Myślałem o świetle rozproszonym ,po to aby oświetlał większą przestrzeń przed łódką kosztem nawet zasięgu. Po nocy nie pływam na MAX otwartej przepustnicy silnika. Chcę zamontować 2 szt : jeden na dziobie a drugi na rufie z możliwością obrotu 360 i wtedy mam możliwość doświetlenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

odel DF20AT DF20AR DF20A Zalecana wysokość pawęży MM S : 381
L : 508 S : 381
L : 508 S : 381
L : 508 Układ rozruchowy Elektryczny/Ręczny Masa silnika KG*1 S : 52.5
L : 54.5 S : 47.0
L : 48.0 S : 48.0
L : 49.0 Rodzaj silnika OHC Układ zasilania Wielopunktowy, sekwencyjny wtrysk paliwa sterowany elektronicznie nie potrzebujący akumulatora Liczba cylindrów 2 Pojemność skokowa CM3 327 Średnica x skok tłoka MM 60.4 x 57 Moc maks. kw (kM) 14.7 (20) Prędkosć obrotowa
przy całkowicie otwartej 
przepustnicy obr/Min DF9.9B: 4,700-5,700
DF15A : 5,000-6,000
DF20A : 5,300-6,300 Sterowanie Zdalne Rumpel Rozruchowe wzbogacenie mieszanki - Pojemność miski olejowej 1.0 litr Ukłąd zapłonowy Tyrystorowy Alternator 12V 12A Mocowanie silnika Zawias Sposób trymowania i odchylania sterowane elektrycznie sterowane ręcznie Przełożenie 2.08:1 Schemat zmiany biegów F-N-R Wylot spalin Przez piastę śruby napędowej Standardowa śruba napędowa (skok) 9”1 lub 10”2 Możliwe do zastosowania śruby napędowe (skok) 7”-12”

1 - dotyczy modeli: DF20ATL,DF20ATHL
2 - dotyczy modeli: DF20AS,DF20AL,DF20AES,DF20AEL,DF20ARS,DF20ARL,DF20ATS
Edytowane przez miramar69
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Po naszemu w tabelkach dla silnika A z pierwszego postu, Ty podałeś dla AR w ostatnim: 

http://www.marine.suzuki.pl/pdf/foldery/suzuki_df20A_15A_9_9B.pdf

po "murzyńsku"   ;)

http://www.suzukimarine.com/~/media/Marine/Brochures/SZ_DF20A-DF15A%20Product%20Info-View1.pdf

Edytowane przez Pietruk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

A czy nie lepie by było na wyjściu silnika zamontować jakiegoś "stabilizatora" - układ stabilizujący napięcie ????

Stabilizator napięcia jest w regulatorze ładowania, więc nie trzeba powielać.  Z tego regulatora "wychodzi" prąd i napięcie wyprostowane- pulsacyjne. Jeżeli nie chcesz używać akumulatora to na wyjściu zasilania z silnika zastosuj kondensatory elektrolityczne np. 22000 mikro F 40V 2 szt. równolegle żeby wygładzić pulsacje napięcia. Układy zasilania lamp diodowych słabo sobie radzą z prądem pulsacyjnym. Jeżeli masz alternator 6A to on też w zupełności wystarczy do zasilania 2 takich lamp jakie podlinkowałeś :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Dzięki JanuszD za rady!!! Skoro jest tylko 12Vi6A muszę zrezygnować z podgrzewanej podłogi oraz climy. Mówi sie trudno a plany były wielkie ;)  :D  :D  :D  :D .

Oj tam, oj tam, spójrz na to z dobrej strony, na podgrzewane buty i rękawice dla motocyklistów zostaje, one mało zużywają. Na upały wiatraczek na czołówce można zapodać i jest wypas ;) byle ryby brały :)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Oj tam, oj tam, spójrz na to z dobrej strony, na podgrzewane buty i rękawice dla motocyklistów zostaje, one mało zużywają. Na upały wiatraczek na czołówce można zapodać i jest wypas ;) byle ryby brały :)

Na nocne powroty najlepsze jest echo z GPS i powrót na wcześniejszym sladzie. A jeśli chodzi o szperacz- zamontuj go tak, by nie oswietlal łódki. Odbite od laminatu światło będzie Cię oslepiac na tyle, ze efekt osiągniesz odwrotny od zamierzonego.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Zapewne bedzie to wymagalo nieco zaangazowania aby zrobic precyzyjnie ale....rowniez polecam sposob z gpsem. Wisla na wielu odcinkach to masakra odnosnie plywania - plynie 2 a nawet wiecej "korytami" a po tygodniu moze sie okazac, ze czynne sa inne "koryta".

Takze i ten gps jest o ograniczonym zaufaniu.

 

Co do swiatla (poza regulaminowym dla malej lodki - bialym, widocznym ze wszystkich stron) typu szperacz to rzeczywiscie moze sie okazac, ze gorzej widac. Jezeli juz to zamocowac gdzies na dziobie, tak, zeby nie bylo zadnych ubocznych odblaskow.

 

W wielu jednak przypadkach okaze sie, ze...najlepiej bylo plywac jak bylo cos widac ;) ....po upartym "rzezbieniu" zas przez plycizny sprawdzalbym czesto czy woda chlodzaca jeszzce leci...a pozniej oddalbym do serwisu na czyszczenie kanalu z woda chlodzaca.

No ale cieplo idzie..i nizowka...zawsze mozna "na burłaka". :)

 

Gumo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Zapewne bedzie to wymagalo nieco zaangazowania aby zrobic precyzyjnie ale....rowniez polecam sposob z gpsem. Wisla na wielu odcinkach to masakra odnosnie plywania - plynie 2 a nawet wiecej "korytami" a po tygodniu moze sie okazac, ze czynne sa inne "koryta".

Takze i ten gps jest o ograniczonym zaufaniu.

 

Co do swiatla (poza regulaminowym dla malej lodki - bialym, widocznym ze wszystkich stron) typu szperacz to rzeczywiscie moze sie okazac, ze gorzej widac. Jezeli juz to zamocowac gdzies na dziobie, tak, zeby nie bylo zadnych ubocznych odblaskow.

 

W wielu jednak przypadkach okaze sie, ze...najlepiej bylo plywac jak bylo cos widac ;) ....po upartym "rzezbieniu" zas przez plycizny sprawdzalbym czesto czy woda chlodzaca jeszzce leci...a pozniej oddalbym do serwisu na czyszczenie kanalu z woda chlodzaca.

No ale cieplo idzie..i nizowka...zawsze mozna "na burłaka". :)

 

Gumo

Wcześniejszym sladzie, czyli dzisiejszym [emoji1]

Ze szperaczem kiedyś próbowałem. Mało komfortowo, z reguły g widać. Lekka mgła na wodzie i lepiej go wyłączyć bo robi się biała ściana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...