Skocz do zawartości

Moc hamulca w kołowrotku


Sinopapużasty

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Poszperałem trochę w sieci ale niestety nic ciekawego na nurtujący mnie temat nie znalazłem a mianowicie: od czego uzależniona jest moc hamulca w kołowrotku?

Czy istnieje taka opcja aby przy jednym kręćku mieć przykładowo dwie szpule z różną mocą? Dobrze kombinuję? Wydaje mi się, że tak ale ...:-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak w innych kołowrotkach , ale w daiwie moc hamulca  uzależniona jest od powierzchni docisku "pokręcajki".

Nie mylić z płynnością. :)

Nie jestem znawcą Daiwy, choć ją bardzo lubię :rolleyes: ale jeśli jest tak jak piszesz Bartku to coś jest chyba nie tak :huh:

Na przykład powierzchnia docisku (tarcz hamulcowych) pokręcajki w turku Force jest wyraźnie mniejsza od każdego Turka Z a moc hamulca wg danych ta sama  :rolleyes:

Edytowane przez Rheinangler
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku większości kołowrotków shimano szpule można stosoawać zamiennie, pomiędzy modelami 2500, a 3000 (różnica w głębokości szpuli).

Poniżej różnice w mocy hamulców.

 

Shimano twin power 11"

-2500, 2500 s - 4 kg- 2000 tak samo, tylko mniejsza średnica górnego rantu szpuli

-3000,3000 sdh -9 kg

-4000-11 kg

 

Vanquish tak samo jak wyżej. Ale są szpule tuningowe.

 

-2500 f3 ,f4, f5- 2,5 kg

-2500 pe 0820- 3,5 kg

-4000 s, ss - 6kg

 

Do stelli też są. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku większości kołowrotków shimano szpule można stosoawać zamiennie, pomiędzy modelami 2500, a 3000 (różnica w głębokości szpuli).

Poniżej różnice w mocy hamulców.

 

Shimano twin power 11"

-2500, 2500 s - 4 kg- 2000 tak samo, tylko mniejsza średnica górnego rantu szpuli

-3000,3000 sdh -9 kg

-4000-11 kg

 

Vanquish tak samo jak wyżej. Ale są szpule tuningowe.

 

-2500 f3 ,f4, f5- 2,5 kg

-2500 pe 0820- 3,5 kg

-4000 s, ss - 6kg

 

Do stelli też są. :)

Nie pomyliłeś mocy TP11 2500?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To można by w sumie wątki połączyć...nie znalazłem tego...chyba słabo szukałem:-) Dzięki!

 

Reasumując chyba dobrze kombinowałem:-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moc to złe słowo ale marketingowcy wiedzą lepiej.

Zależy z czego jest hamulec i jak mocno to jest dociśnięte.

Można kombinować, ale żeby było bezpiecznie tylko zmniejszanie mocy wchodzi w gre. Inaczej możesz oś pogiąć.

Tylko po co?

 

Dokładnie tak.

 

Aby udowodnić:

 

Jeżeli ciało porusza się, to siła tarcia dynamicznego ma kierunek ruchu ciała, zwrot przeciwny do zwrotu wektora prędkości lub wektora przemieszczenia. Wartość tej siły jest równa:

ec0495a57dda3982d2a35ce0d053407c.png

gdzie:

71c4b3ec2bc79ea9bbbe686d5ad05775.pngwspółczynnik tarcia zależny od rodzaju powierzchni stykających się ciał, 8fae35064543bd1ad33ab533daec04aa.png – siła nacisku prostopadła do powierzchni styku ciał.

 

 

Nie ma co wymyślać nowej fizyki.

Powierzchnia docisku (a więc i średnica tarcz, podkręcajek itp.) nie ma ŻADNEGO znaczenia.

Edytowane przez Bander
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak.

 

Aby udowodnić:

 

Jeżeli ciało porusza się, to siła tarcia dynamicznego ma kierunek ruchu ciała, zwrot przeciwny do zwrotu wektora prędkości lub wektora przemieszczenia. Wartość tej siły jest równa:

ec0495a57dda3982d2a35ce0d053407c.png

gdzie:

71c4b3ec2bc79ea9bbbe686d5ad05775.pngwspółczynnik tarcia zależny od rodzaju powierzchni stykających się ciał, 8fae35064543bd1ad33ab533daec04aa.png – siła nacisku prostopadła do powierzchni styku ciał.

 

 

Nie ma co wymyślać nowej fizyki.

Powierzchnia docisku (a więc i średnica tarcz, podkręcajek itp.) nie ma ŻADNEGO znaczenia.

Nie do końca się zgadzam. Podczas działania hamulca (a właściwie sprzęgła) występuje ruch obrotowy. Zatem istotny jest moment tarcia a nie sama siła. Z kolei moment wynika z siły tarcia oraz ramienia, które zależy od średnicy tarcz itp).

Tutaj coś kiedyś nasmarowałem:

http://www.wydra.olawa.pl/artykuly/27.pdf

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sławku jak zwykle jesteś nieoceniony :)

Dałem się zwieść nieco prostszej zależności.

 

Podsumowując znaczenie ma:

- ilość tarcz

- średnica na której są dociskane pomiędzy sobą

- oczywiście materiał tarcz oraz podkładek/przekładek pomiędzy nimi

 

Czy coś pominąłem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sławku jak zwykle jesteś nieoceniony :)

Dałem się zwieść nieco prostszej zależności.

 

Podsumowując znaczenie ma:

- ilość tarcz

- średnica na której są dociskane pomiędzy sobą

- oczywiście materiał tarcz oraz podkładek/przekładek pomiędzy nimi

 

Czy coś pominąłem?

Nawet największe asy dają się czasami zwieść :) .

Jeśli chodzi o budowę to nic nie pominąłeś. Trzeba tylko jeszcze uwzględnić siłę docisku, którą wywołuje się dokręcając lub odkręcając pokręcajkę. I tak jak napisał busz231 docisk regulujemy pokręcajką. Nie ma co kombinować chyba, że skok siły dociskającej jest zbyt duży.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rheinangler nie porównuj dwóch różnych modeli daiwy tylko popatrz w obębie jednego modelu wtedy widac różnicę.

Bo tak to jak porównywanie świąt wielkanocnych do bożego narodzenia.

Bartku, wszystkie Turki Z C jakie posiadam (2000,2500,3000) mają moc hamulca 7kg a powierzchnię o której piszesz różną...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bartku, wszystkie Turki Z C jakie posiadam (2000,2500,3000) mają moc hamulca 7kg a powierzchnię o której piszesz różną...

 

Bartku, wszystkie Turki Z C jakie posiadam (2000,2500,3000) mają moc hamulca 7kg a powierzchnię o której piszesz różną...

 

Ponieważ średnica szpuli i jej obwód tu też ma znaczenie. Przy jednakowych podkładkach i sile dokręcenia pokręcajki lżej będzie wyciągnąć linkę z kołowrotka  3000 i średnicy szpuli 54mm niż 2000 i 44mm śr.

1. długość ramienia czyli promień.

2. przy wybraniu z szpuli odcinka linki x ilość obrotów w 3000 nie będzie równa 2000.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 lat później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...