Skocz do zawartości

Kompresor od lodówki - jak podłączyć elekrtykę


sdd_

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień Dobry

 

Dostałem nowy kompresor (EMC66CLT takie jest oznaczenie na tabliczce) z uszkodzonej lodówki. Po demontażu pewnie jakieś połączenie trzeba uzupełnić. Nie znam się na tym. Trochę przeglądałem forum ale niczego nie znalazłem. Poza tym "bebechy" różnych modeli różnią się i dla mnie laika to czarna magia.

Będę wdzięczny za pomoc (instrukcję) jak go uruchomić.

 

Podejrzewam, że brak rozruchu spowodowany jest usunięciem połączeń oznaczonych na zdjeciach żłótymi obwódkami. Kabel zasilający nie został zdemontowany.

 

Na pierwszym zdjeciu oznaczyłem kolorowymi kropkami, które połączenia dotyczą poszczególnych przewodów głównych, i tak po kolei:

 

Czerwone kropki na pierwszym planie, przewód czarny, brazowy i niebieski (obcięty biały kabel) To chyba w ogóle można usunąć?,

Pomarańczowe kropki, przewód niebieski i pomarańczowy (czarny kabel zakończony jakimś cylindrem w plastikowej obudowie)

Żółte kropki, przewód brązowy, niebieski i żółto-zielony (czarny kabel zasilający z wtyczką)

 

 

 

sp1_zpsksdk6io1.jpg

 

sp2_zpssohtotxl.jpg

 

Pozdrawiam

Sławek

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://jerkbait.pl/topic/30840-pytanie-do-eletryka

http://jerkbait.pl/topic/7182-samodzielna-budowa-kompresora-do-aerografu

http://jerkbait.pl/topic/33307-kompresor-lod%C3%B3wkowy

 

Temat był już na forum poruszany. Niestety, większość zdjęć "zniknęła", ale możesz napisać priv do osób, które opisywały, jak ten problem rozwiązać. Z pewnością pomogą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najprościej przejść się do serwisu AGD i tam ci go uruchomią.

Brakuje przewodu od termostatu, przynajmniej musiał byś wiedzieć gdzie był wpięty. Połączenie tych dwóch punktów spowoduje rozruch, za który odpowiedzialny jest czujnik temperatury ukryty zazwyczaj w obudowie lodówki.

Zajrzyj jeszcze na elektroda.pl 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mi się wydaje że tych przewodów jest tu za dużo. Część z nich napewno odpowiada za czujnik temperatury, który w tym przypadku jest zbędny. Sądze nawet że jest to główna przyczyna tego że agregat nie rysza. Może być tak że przez wycięty czujnik obwód nie jest zamknięty. Ja u siebie mam tylko 3 przewody, jeden podłaczony do cewki startowej, zero do jednego z pin-ów i uziemienie. Wszystko śmiga. Ale nie jestem specjalistą :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Panowie za rady i informacje, gdzie mogę szukać podpowiedzi. Też wydaje mi się, że obwód nie jest zamknięty przez wypiecie termostatu.

Irekkato, jeżeli masz taki sam to wdzięczny byłbym za zdjęcie podłaczenia.

Jeżeli nie to chyba wybiorę się do jakiegoś serwisu. Dla nich pewnie to robota na kilka minut więc pewnie skóry ze mnie nie zedrą. 

 

Pozdraiwm

Sławek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w krótkim opisie przedstawie to tak w agregacie wychodzą 3 bolce w tworzące trójkąt ,na dwa dolne przychodzi cewka.jeden przewód mam przylutowany do cewki,a drugi do masy z agregatu.Chciałem Ci przesłać zdjęcie ,ale za dużo MB,a nie wiem jak je zmniejszyć

chyba jestem za stary

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w krótkim opisie przedstawie to tak w agregacie wychodzą 3 bolce w tworzące trójkąt ,na dwa dolne przychodzi cewka.jeden przewód mam przylutowany do cewki,a drugi do masy z agregatu.Chciałem Ci przesłać zdjęcie ,ale za dużo MB,a nie wiem jak je zmniejszyć

chyba jestem za stary

 

Zmniejszysz w programie PhotoScape, darmowym i po polsku , ściągniesz z Google.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten czarny cylinder to zabezpieczenie termiczne przed przegrzaniem  silnika. Plastikowy cylinder to kondensator służący do wprawienia w ruch silnika.Obcięty kabel szedł do termostatu lodówki. I jeśli kondensator i termik są sprawne to po pominięciu termostatu agregat powinien ruszyć.W tym celu trzeba złączyć przewody czary i brązowy z białego kabla.Powinno działać.

Pozdr.Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten czarny cylinder to zabezpieczenie termiczne przed przegrzaniem  silnika. Plastikowy cylinder to kondensator służący do wprawienia w ruch silnika.Obcięty kabel szedł do termostatu lodówki. I jeśli kondensator i termik są sprawne to po pominięciu termostatu agregat powinien ruszyć.W tym celu trzeba złączyć przewody czary i brązowy z białego kabla.Powinno działać.

Pozdr.Jarek

 

Jak już obaj wiemy zadziałało. Wielkie dzięki.

 

Pozdrawim

Sławek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Te 3 bolce to jakby dwa uzwojenia ze wspolnym odczepem. Tam gdzie mniejsza rezystancja to masz uzwojenie robocze czyli dajesz tam typowy wlacznik.Drugie o wiekszej rezystancji to uzwojenie do wzbudzania. Dajesz tam wlacznik chwilowy.Czyli jeden przewod wspolny do zera do drugiego z wlacznikiem do fazy oraz te trzecie do fazy ale tylko chwilowo zalaczasz. Jakby byl problem wpisz kompresor lodowkowy elektroda i tam masz wszystko wyjasnione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Dzień dobry wszystkim, odkopuje wątek by nie zakładać nowego tematu.

W czasach pandemicznych mam znacznie więcej czasu, a wiec stwierdziłem, ze to idealny moment na początek przygody ze struganiem woblerow. Jednak jestem taka ciężka osobą, ze nie zaczne roboty, dopóki nie skompletuje wszystkiego co mi potrzebne. Większość elementów tej układanki już mam, a na koniec pozostawiłem sobie kupno kompresora. Poczytałem sporo na tym forum i stwierdziłem, ze lodówkowiec będzie najlepszy z tych najtańszych.. Wiem, że część osób na tym forum również z takiego korzysta.

Nabyłem praktycznie wszystko co jest mi potrzebne, a serce mojego przyszłego kompresora czyli agregat udało mi się dostać w promocyjnej cenie bo tylko 0,5L księżycówki :)

 

 

Ogólnie z pneumatyką problemów nie mam, z wszystkimi zaworami itp poradzę sobie bez problemu, ale stanąłem na etapie podłączania agregatu pod presostat.

Mam problem taki, że agregat nie ma żadnego okablowania, już próbowałem go podłączać na sztywno i działa jak należy, ale problem jest taki, że samo podłączenie do prądu nie wystarczy. Z agregatu wystają 3 ''bolce'', tworzące trójkąt. Do dolnego pojedynczego bolca podpiąłem przewód fazowy, natomiast do jednego z górnych podłączyłem przewód neutralny. Po podłączeniu do prądu agregat ruszył, jednak nie tłoczył powietrza. Zaczął dopiero w pełni działać w momencie, kiedy styknąłem ze sobą śrubokrętem dwa górne bolce dosłownie na sekunde. Po tym zabiegu agregat ruszył i ładnie tłoczył powietrze. Moje pytanie brzmi teraz tak: Jak podłączyć to wszystko pod presostat, tak aby agregat załączał się na ''polecenie" presostatu i żeby nie było potrzeby fundować mu ręcznego rozruchu.

Dodam jeszcze, że w temacie elektryki jestem na poziomie prawie zerowym (chociaż ostatnio coraz śmielej sie tego czepiam), wiem tylko tyle, ze elektryk myli się tylko raz i uważam na to co robię i gdzie pcham paluchy. Prosiłbym o łopatologiczne wytłumaczenie sprawy, na zasadzie „musisz kupić to i to, podłączyć tu i tu, ten kabel połączyć z tym i ma dzialac”. Poświęciłem tez sporo czasu na popularnym forum o nazwie elektroda, jednak tam, wszyscy już dysponowali okablowaniem i nigdzie nie znalazłem wytłumaczenia na czym polega taki problem jaki mam ja.

Samo podłączenie pod presostat będzie dla mnie łatwe bo nie mam problemu z podłączeniem kabla fazowego i neutralnego, tylko właśnie zastanawiam się jak te dwa kable uzyskać z tych 3 bolców i dodatkowo zrobić tak, by agregat miał rozruch samoczynny, bez stykania bolców śrubokrętem za każdym razem.

Dodam niżej zdjęcia agregatu, może ktoś ma taki sam i będzie w stanie pomoc.

Z góry dziękuje każdemu, kto poświęci mi chociaż trochę swojego czasu.

post-74070-0-69788700-1612951809_thumb.jpeg

post-74070-0-47897300-1612951827_thumb.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Weź miernik i sprawdź jaki prąd pobiera przy pracy. Później prąd x12V i wyjdą ci W (waty) czyli moc sprężarki. Zwykły multimetr ma max 10A wiec może być za mały. Ewent. sprawdź pod jakim bezpiecznikiem jest wpięta sprężarka i będziesz miał jakieś dane. Jeżeli np. 25A jest na bezpieczniku to silnik bierze mniej niż 20A. Wyjdzie wtedy moc ok (12x25A) niecałe 300W

________

Edytowane przez trout master
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Weź miernik i sprawdź jaki prąd pobiera przy pracy. Później prąd x12V i wyjdą ci W (waty) czyli moc sprężarki. Zwykły multimetr ma max 10A wiec może być za mały. Ewent. sprawdź pod jakim bezpiecznikiem jest wpięta sprężarka i będziesz miał jakieś dane. Jeżeli np. 25A jest na bezpieczniku to silnik bierze mniej niż 20A. Wyjdzie wtedy moc ok (12x25A) niecałe 300W

________

Internety mówią, że to będzie 40A bezpiecznik.

 

Dzięki za informację

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...