pepe_79 Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Widzę, że dobrze że zaproponowałem takie kontrowersyjne zbrojenie bo wywiązała się ciekawa konstruktywna dyskusja. Przede wszystkim nie znamy parametrów tego blanku więc każdy z nas może się mylić... Co do blanków RCLB to mają one akcję extra-fast i dolnik naprawdę trudno w nich wygiąć. Także #20 w zupełności tutaj wystarcza. Właśnie zbroję sobie dwa patyczki RCLB70XL pod stałoszpulowca oraz RCLB70L pod multi i sam dałem tu #20 BTW, 'krzysiek' czy możesz gdzieś pokazać fotki swojego RCLB ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzysiek Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Niestety nie dysponuję Muszę cyknąć kilka, wtedy wrzucę. Dodam tylko, że to XL-ka. Teraz, uwzględniając zastosowania morsko-sumowe wybrałbym raczej L-kę. Pierwotnie miał być też do zastosowań trollingowych, teraz mam do tego inne wędki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
garowy Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2011 . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzysiek Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Ano właśnie. Na Bałtyk i przeciętne na nim połowy jeszcze styknie, ale na fiordy to trochę mało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
młody Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Widzę, że owa proponowana (ewentualnie) 30-tka wywołała burzę mózgów Panowie, przede wszystkim zaproponowałem taki rozmiar tylko w przypadku głębokiej akcji kija aż po dolnik. Druga sprawa to przecież ma to być kij na suma a nie jakiś finezyjny patyczek. Mutliki na Suma (przez duże S) to spore betoniarki. Taki ABU 7001i linkę wypuszcza na wysokości ok. 53mm a wcale nie jest aż taki wielki. Sumiarze stosują jeszcze większe młynki...Wracając do przelotek to nie mam akurat tej nieszczęsnej 30tki, ale przemierzyłem Forecast BUDLG #20 :- średnica wewn. pierścienia -> 13,7mm- średnica zewn. pierścienia -> 20,5mm- wysokość rantu pierścienia od blanku -> 12,8mm - wysokość całkowita -> 29,6mmDane producenta dla #30:- średnica wewn. pierścienia -> 23,35mm- wysokość całkowita -> 48,45mmCzy to aż tak dużo jak na mocny sumowy kij żywcowo-gruntowy ? Dla porównania seryjny kij sumowy Cormoran Bull Fighter Catfish jest zbrojony pod multika i pierwszą przelotkę od uchwytu ma rozmiarami podobną do 30tki i wcale nie wygląda to jakoś kontrowersyjnie... Pytanie do 'młody' -> jaki multik zamontujesz na ten kij? Coś w stylu SHAKESPEARE SKP 30L dopiero pierwszy będzie mój multik więc żeby od razu się nie zraził do niego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
młody Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Proponuję w ciemno przyjąć taki punkt odniesienia (do dalszego spacing'u):2 x 082 x 102 x 122 x 161 x 201 x 25jeśli blank pracuje głęboko to może jeszcze 1 x 30 od strony dolnika. Niech bardziej doświadczeni naniosą poprawki Moim zdaniem to niepotrzebne dociążanie kija. Nie bardzo wiem, czemu ma służyć powielanie przelotek w rozmiarze 10, 12 i 16? Klika 8-ek i po jednej z ww. wymienionych rozmiarów powinno wystarczyć. Ta 30-tka też do mnie nie przemawia. Przy 20 linka będzie dość odstawiona od blanku nawet przy głęboko uginającym się kijku. Uzbroiłem tak Batsona RCLB70 – funkcjonalnie jest ok., a do tego jest bardzo poręczny. Kąty też mnie jakoś nie przerażają, bo to nie kij rzutowy, a na szczytówce tworzą się większe kąty. Byle linka nie tarła o wodzik w niewłaściwym miejscu. W mniejszych multikach nie mam tego problemu, a w większym – wodzika. BTW, to że kij jest do łowienia z łódki na żywca, to wcale nie musi oznaczać, że ma być gruntowy. A te kilka 8-ek to się znaczy że zakładamy kilka takich samych rozmiarów przelotek ?? . Sory za takie dziwne pytania ale dopiero chcę zacząć przygodę z Rodbuildingiem i stąd takie pytania ale chyba trafiłem na dobre forum związane z budową swojej pierwszej wędki . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzysiek Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Friko podał przykładowy spacing. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzysiek Opublikowano 12 Kwietnia 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2011 A właściwie zestawienie przelotek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojtasz Opublikowano 13 Września 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 13 Września 2011 Witam. Zbliża się jesień, dłuższe wieczory i postanowiłem , że coś ukręcę. Z racji , że nie posiadam żadnej jerkówki postanowiłem w końcu dorobić się kijka z przeznaczeniem do łowienia na średniej wielkości jerki typu slider 10 itp. Po kilkudziesięciu godzinach w sieci w poszukiwaniu odpowiedniego blanku wybór padł na Batsona IMB785. Zależy mi na tym , aby blank obsługiwał przynęty od około 15 do 60 gr, długość około 2 m i aby był w bardzo przystępnej cenie. Myślę, że jest to dobry wybór i jego cena oscyluje w granicach 250zł. Wybór blanku i kupno to jedno, a cała reszta to drugie i tutaj zaczynają się schody. Teoretycznie wiem , jak ustalić kręgosłup, zrobić i przymocować rękojeść(korek już mam), ale to dopiero początek. Chciałbym się dowiedzieć jak dobrać do niego takie rzeczy jak uchwyt, który będzie ściśle pasował do blanku(otwarty ECS, jak go dobrać żeby ściśle pasował do blanku), pierścionek winding check i pierścienie kończące części końcowe rękojeści( rękojeść dzielona). Czy można takie rzeczy zamówić łącznie z blankiem, czy trzeba mieć blank i wtedy odpowiednio pomierzyć. Kolejna nie wiadoma co z przelotkami. Prawdopodbnie postawię na alconity BLNAG, ale tego nie jestem pewien czy jest to odpowiedni wybór, jak również ,czy lepsza będzie spirala czy zbrojenia tradycyjne. Jeśli chodzi o zbrojenia tradycyjne to można powiedzieć , że już mam gotowy spacing z artykułu z głównej strony ( http://www.jerkbait.pl/?p=104 ) i wyglądał by następująco : odległości pomiędzy pierścieniami poszczególnych przelotek od przelotki szczytowej, mierzone w cm]: 8-19-30-42-55-70-87-110 w rozmiarach : 7,7,7,8,8,10,12,16. Będzie to mój pierwszy raz i chciałbym aby wyszedł ładny kijek z odpowiednim doborem komponentów w rozsądnej cenie. Proszę kolegów o jakieś rady. Pozdrawiam Wojtasz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dąbek 111 Opublikowano 13 Września 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 13 Września 2011 Cześć Na temat blanku nie będę się wypowiadał, bo go nie znam. Zbroiłem nie tak dawno pod multic St Croix Pramiera do 2oz, jednak w wersji z rękojeścią pełną.Temat pierścieni jest do ogarnięcia ,jeśli wiesz w którym miejscu będzie wypadał pazur uchwytu.Ja jestem wysoki i mam długie gałęzie, więc u mnie to jakieś 33cm od dołu blanku.Jak masz już ten wymiar i znasz długość poszczególnych elementóe rękojeści dzielonej to zmierz w odpowiednich miejscach grubość blanku, a w pracowni dopasują ci pierścionki,tym lepiej jak zamawiasz razem z blankiem.Ja montowałem uchwyt 17 pod Abu Revo SX, on ma długość ok. 12cm.Co do spsingu przelotek ,to montowałem na szczyt sic 7 później fuji hardloy 3x6L, 2x7LN,8LN,10LN,12LN .Rozmieszczenie na szczycie podobnie jak planujesz ,a pozostałe intuicyjnie .Najważniejsze aby przy maksymalnym ugięciu linka nie stykała się z blankiem.Na szczyt też bym dał 6 ale oryginalnie top u mnie był 3,2mm, lecz po obraniu blanku z lakieru i farby wyszło 3mm co i tak starczyło tylko na 7,ale lepiej 7 jak 8.Wyszła fajna i lekka wędka .Kumpel ma taki sam tylko pod korbę i do 42g ale jak wziął mój do łapy to nie wierzył, mój zdecydowanie lżejszy(zestaw z kręciołem).Myśl i kombinuj ,to jest właśnie w tej zabawie najfajniejsze Pozdro Rafał Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fatso Opublikowano 14 Września 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 14 Września 2011 Cały osprzęt możesz zamowić z blankiem. Generalnie jak napisał @Dąbek 111. Co do uchwytu ECS, masz dwie możliwości: 1 - kupujesz uchwyt razem z rurką grafitową, którą weń wkleisz i następnie osadzisz uchwyt tak, jak każdy standardowy,2 - jeżeli sprzedawca ma różne średnice wewnętrzne uchwytów (ECS jest produkowany z najróżniejszymi), to prosisz o dobranie do blanku (oczywiście znając długość dolnika). Wówczas nie masz żadnych dodatkowych rurek. Alconite'y są zdecydowanie OK, ale Forecasty, czy inne porządne też będą spoko. Wydaje mi się, że spirala nie jest potrzebna. Przyznaję bez bicia, że spirali jeszcze nigdzie nie robiłem, ale cięższe jerki fruwają na tyle dobrze, że układ klasyczny jest wystarczający. Aaa! Nie jestem pewien, czy różnica między ECS 16 a 17 jest łapką wyczuwalna i nie wiem, jakiej wielkości twa łapa jest, ale planując użyć multika okrągłego i dość wysokiego, starałbym się zastosować jak najniższy uchwyt kołowrotka, czyli raczej 16, niż 17. Pzdr,Fatso P.S. Możesz też z osprzętem pokombinować. Np. kupić blank, dokładnie go pomierzyć i ściągnąć wszystko z zagramanicy. Wtedy wybór przelotek, uchwytów i pierścieni będziesz mieć ogromniasty. Mnie się podobają przelotki srebrne i dobrym (i niedrogim) ich źródłem jest brytyjski guidesnblanks (tam też dobierzesz uchwyt, ale jedynie ACS, lub TCS, a także pierścienie i zaczep haczyka. Jeżeli jednak chciałbyś większego wyboru osprzętu, to już hameryka (np. Mudhole). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
peresada Opublikowano 14 Września 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 14 Września 2011 witam!przede wszystkim najpierw musisz mieć w łapie blank. wtedy zakładasz sobie gdzie będzie uchwyt i mierzysz średniceblanku tam gdzie będzie sam koniec dolnej części uchwytu. ta średnica musi być najbardziej zbliżona do średnicy wewnętrznej uchwytu który zamierzasz kupić. jak uchwyt będzie lekko mniejszy zawsze można go podpiłować (ja tak robiłem) podobnie z winding checkiem. kupujemy najbardziej zbliżony do średnicy blanku w którym ma się znajdować. jeżeli będzie lekko mniejszy bez problemu rozwiercisz go reamerem. ważne ażeby nie był większy.ja moje dwa castingi robiłem w ten sposób. wszystko pasuje idealnienie przerabiałem tematu duży uchwyt - cieńki blank i rurka.pozdrówka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MichalB Opublikowano 14 Września 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 14 Września 2011 Zbrojenie od początku zakładaj spiralne. Żadnych wad, a same zalety. Wyciągniesz więcej z blanku. Mniejszy problem ze spacingiem, bo nie masz mozliwości zrobić błędu grubego - linka nie ma fizycznej możliwości dotknięcia blanku. Wędka się nie skręca. Możesz dać więcej jednostopkowych. Mniejsza masa. itd. Przy pomocy suwmiarki mierzysz blank w żądanych miejscach i dobierasz uchwyt i winding check'i. Przykładowo wyjdzie Ci ECS16/17 średnica 12.5 mm. Mam w planach IMB844/MB844-MHX ścięty- coś dłuższego, bo chce również łapać na większe gumy/swimbaity. Wklejam Ci przykłady zbrojeń dla klasycznego castingu. Spirale będziesz musiał dobrać sam, Myśle, że sekcji szczytowej możesz dać spokojnie jedną przelotke mniej, - ja do IMB844/MB844MHX w sekcji szczytowej dam przelotki BLAG 6, a w dolniku chyba nie aż 4 dwustopkowe. Kąty wejściowe proponuje 20/30, 80/90,130,180. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojtasz Opublikowano 14 Września 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 14 Września 2011 Dziękuje za informacje. Na pewno bardzo się przydadzą. W takim razie będę musiał kupić blank, nasępnie wszystko pomierzę i będę działał. Odnośnie komponentów najchętniej kupiłbym w mudhole, lecz nie mam najmniejszego doświadczenia w kupowaniu w USA. Jeśli by się udało zamówił bym tam odrazu wszystkie kleje, lakiery, pierścionki , uchwy i przelotki. Będę powoli kombinował . We wrześniu zajmę się jeszcze zaległymi egzaminami, ale na początku października będę chciał startować . Dzięki raz jeszcze. Pozdrawiam @Wojtasz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sławek Oppeln Bronikowski Opublikowano 14 Września 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 14 Września 2011 Tak jak MichałB też namawiam na spiralę .. A może nawet pozwoliłbyś sobie na pouczające wielce doświadczenie z microguide'ami , albo chociaż na odstępstwo w dół od utartej rozmiarówki Fuji ..Naprawdę , taka wyprawa warta jest grzechu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MichalB Opublikowano 14 Września 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 14 Września 2011 Tak jak MichałB też namawiam na spiralę .. A może nawet pozwoliłbyś sobie na pouczające wielce doświadczenie z microguide'ami , albo chociaż na odstępstwo w dół od utartej rozmiarówki Fuji ..Naprawdę , taka wyprawa warta jest grzechu Otóż to. Wojtasz jak się nie boisz to możesz uzbroić. LN 8,7,7, L7,6,6,6,6,FST6 i napisać nam czy nie wybuchło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojtasz Opublikowano 14 Września 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 14 Września 2011 Rozumię ,że LN to będę przelotki które skręcają, a L to już od spodu kijka?? A czy LN8 jako pierwsza nie będzie za mała?? Maiło być po całości w LN ale chyba lepszym rozwiązaniem będzie większiść L-ek. Kijek będzie na pewno bardziej dynamiczny i mniej obciążony na szczycie. A z tym wybucham to nie wiem... w sumie 90% to będą przynęty z zakresu 20-50 gr czyli nie cegłówki. Może pokusze się kupić salmo jacka i jakoś delikatnie nim pośmigać raz na jakiś czas. Czekam jeszcze na jakieś inne godne uwagi podpowiedzi. Ale wszystko zaczyna być dla mnie coraz bardziej jasne. Dzięki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MichalB Opublikowano 14 Września 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 14 Września 2011 Maiło być po całości w LN ale chyba lepszym rozwiązaniem będzie większiść L-ek. Kijek będzie na pewno bardziej dynamiczny i mniej obciążony na szczycie. A z tym wybucham to nie wiem... w sumie 90% to będą przynęty z zakresu 20-50 gr czyli nie cegłówki. Może pokusze się kupić salmo jacka i jakoś delikatnie nim pośmigać raz na jakiś czas. Czekam jeszcze na jakieś inne godne uwagi podpowiedzi. Ale wszystko zaczyna być dla mnie coraz bardziej jasne. Dzięki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojtasz Opublikowano 15 Września 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 15 Września 2011 Nie chcę robić oddzielnego wątku i zaśmiecać forum a więc piszę w tym temacie. Panowie jak zrobić nakręcany foregrip. Jedyny co to doczytałem się ,że trzeba uchwyt KDPS , ale nijak sobie tego nie wyobrażam. Może ktoś mnie troszkę oświecić. Nakręcany foregrip dużo ładniej wygląda, tylko nic nie znalazłem w sieci jak można go zrobić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Damian111oneeleven Opublikowano 15 Września 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 15 Września 2011 @Wojtasz http://www.guidesnblanks.com/product/577z tego co widzę na kijkach z nakręcanym fore od góry, to normalnie wklejasz sobie uchwyt powyżej dolnego korka tak jak każdy inny.bez tego nakręcanego elementu(nakrętka z foregripem jest ruchoma, obrotowa nie kleisz tego) i jak zastygnie to sobie nakręcasz i dalej ew. zaczep haczyka.. jeszcze jest coś takiego IPS, taki zabudowany http://www.guidesnblanks.com/product/579/category/213 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sławek Oppeln Bronikowski Opublikowano 15 Września 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 15 Września 2011 Wojtaszu , z multiplikatorem kiepsko konweniuje ten wynalazek użytkowo , i dodaje też całkiem zbędnego ciężaru przed uchwytem . Moim odosobnionym poglądem naturalnie .. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Damian111oneeleven Opublikowano 15 Września 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 15 Września 2011 jak zwykle zdania pewnie będą podzielone, ja tam mam takie uchwyty jedynie w odległościówkach btw w przypadku gdy raczej za to nie trzymamy będzie okej, bo z racji tego że jest nakręcane to zbyt sztywne to nie jest.. w cięższym kijku pewnie lepiej sprawdzi się wklejony na stałe foregrip. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Friko Opublikowano 17 Września 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 17 Września 2011 Nie chcę robić oddzielnego wątku i zaśmiecać forum a więc piszę w tym temacie. Panowie jak zrobić nakręcany foregrip. Jedyny co to doczytałem się ,że trzeba uchwyt KDPS , ale nijak sobie tego nie wyobrażam. Może ktoś mnie troszkę oświecić. Nakręcany foregrip dużo ładniej wygląda, tylko nic nie znalazłem w sieci jak można go zrobić Nic nie znalazłeś bo w zasadzieć nic nie trzeba zrobić - trzeba kupić i zainstalowac: http://www.matagi.co.jp/english/fujireelseat/index.html patrz: ECS-KN16 lub ECS-KN17 http://www.matagi.co.jp/english/handles/ecs_tcs/ecshandles.h tml sam uchwyt wklejasz normalnie na blank. Natomiast część KN możesz nieco skrócić (z reguły ok 1-1.5cm) tak żeby po nakręceniu niewiele wystawała za krawędź uchwu. Oczywiście do częsci KN trzeba dokupić piankę lub korek, które się na nią wkleja, można też dokupić metalowy pierścień który wykończy to od strony blanku (warto kupić pierścień o średnicy ok 2mm większej niż srednica zewnetrzna blanku w tym punkcie). Są tez specjalne pierścienie do ładnego wykońćzenia samego reel seat'u od strony blanku: http://www.matagi.co.jp/alumiparts/index.html Możliwości i zabawy jest z tym naprawdę wiele ps. korzystam z tego typu rozwiązania również w cięższych kijach kastingowych i nie uważam żeby w jakikolwiek sposób było one mniej trwałe czy wygodne o tradycyjnego foregrpu wklejanego na blank. Myślę nawet że takie rozwiązanie może troche podnosić czułość kija bo skoro nie ma foregripu wklejonego na blank to nie absorbuje on części drgań przenoszonych przez tenże blank, aczkolowiek przy jerkówce zapewne nie ma to pierwszorzędnego znaczenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toms72 Opublikowano 5 Października 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 5 Października 2011 Baatson RCLB70L - zatokowy dorsz Koledzy jakieś sugestie odnośnie uzbrojenia (CAST)jak w tytule. Chodzi mi głównie o:- długość dolnika- jaki uchwyt (ECS, TPS)- przelotki (głównie rozmiarówka i rodzaj) z rozmieszczeniem dojdziemy metodą prób i błędów)Mam zamiar sparować to z QUANTUM CABO 21ptsZ góry dzięki za pomoc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pepe_79 Opublikowano 6 Października 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 6 Października 2011 Batson zaleca ubrać ten blank w przelotki APLS XBXNLG:1st -> 08 (odległość od szczytu 3.75)2nd -> 08 (odległość od szczytu 7.75)3rd -> 08 (odległość od szczytu 12.25)4th -> 10 (odległość od szczytu 17.25)5th -> 10 (odległość od szczytu 23.375)6th -> 12 (odległość od szczytu 30)7th -> 16 (odległość od szczytu 37)8th -> 20 (odległość od szczytu 45) a na szczyt XBPPLT 08 Ja swojego ubrałem w ten właśnie sposób ale w Forecasty BUDLG (które są niższe) na omotce podkładowej. Od szczytu jest OK natomiast od dolnika musiałem dać dodatkową przelotkę (dałem nr 25) ponieważ przy maksymalnym ugięciu linka dotykała blanku. Po takim zabiegu jest OK. Jeśli chodzi o rękojeść to ja zrobiłem split grip z pianki morskiej 266mm przeciętej na pół. Odległość pomiędzy na naklejkę. Na foregrip dałem piankę morską 152mm. Uchwyt standardowy DPS M20 (przy takim łowieniu pazur nie jest niezbędny). Efekt końcowy na fotkach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.