Skocz do zawartości
  • 0

paawelek83

Pytanie

Witam. Chciałbym się dowiedzieć trochę więcej o łodzi Semper 400 niż z obrazków na Alle.. i to najlepiej od użytkowników wymienionej łodzi. Interesują mnie kwestie użytkowe np. czy skosy podłogi są uciążliwe podczas wędkowania, pojemności bakist, jakość wykonania, zachowanie na fali, z jakimi silnikami jakie osiąga prędkości i z jakim obciążeniem oraz ogólne opinie użytkowników i co komu do głowy przyjdzie powiedzieć o tej łodzi.

dziękuję z góry
pozdrawiam.
Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Brig, zdecyduj się. Na str. 44 piszesz, że 20km jest do 400wl lepszy niż 25km. A na tej stronie piszesz, że 25km jest dobry do łodzi ok. 370 do większej już za slaby. Zaprzeczasz sam sobie.

 

Jak na podstawie takiego czegoś, nie mając doświadczenia mam podjąć decyzję? Kupiłem 20km i czuje się zrobiony w balona, bo teraz piszesz, że nawet 25 byłby za mały do 400.

 

Gar4field, też teoretyzujesz i wyrokujesz, do jakiej łódki, jaki silnik jest odpowiedni.

 

Łódka, to chyba nie jest samodzielny, oderwany byt i to jaki silnik jest odpowiedni zależy od tego, kto w niej siedzi. Dla jednego, to może być 25km a dla drugiego 6km. W tej samej łódce.

 

Tyle się nauczyłem po 2 pływaniach na łódce 400 z 20km.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Odpowiedź jest prosta

 

Tylko krowa nie zmienia poglądów :-)

 

20 bo gwarancja i gdy mało badziewia, jak dziobówka i dodatkowe aku to 25, a o 370 na 25 to nie chodziło mi o Sempera, bo tej łodzi w ogóle nie biorę pod uwagę, chyba, że pod mocnego elektryka

 

Jak pływasz to przecież sam wiesz najlepiej :-)

Edytowane przez @Brig
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Brig, zdecyduj się. Na str. 44 piszesz, że 20km jest do 400wl lepszy niż 25km. A na tej stronie piszesz, że 25km jest dobry do łodzi ok. 370 do większej już za slaby. Zaprzeczasz sam sobie.

 

Jak na podstawie takiego czegoś, nie mając doświadczenia mam podjąć decyzję? Kupiłem 20km i czuje się zrobiony w balona, bo teraz piszesz, że nawet 25 byłby za mały do 400.

 

Gar4field, też teoretyzujesz i wyrokujesz, do jakiej łódki, jaki silnik jest odpowiedni.

 

Łódka, to chyba nie jest samodzielny, oderwany byt i to jaki silnik jest odpowiedni zależy od tego, kto w niej siedzi. Dla jednego, to może być 25km a dla drugiego 6km. W tej samej łódce.

 

Tyle się nauczyłem po 2 pływaniach na łódce 400 z 20km.

 

Do określenia mocy potrzebnej do wyjścia w ślizg potrzebna zasadniczo jest tylko waga i jest to potwierdzone badaniami empirycznymi, czyli praktyką.

Siła oporów będzie równa 0,16**waga (kG) dla minimalnej prędkości ślizgu

 

Moc (W) = prędkość w (m/s) * siła (N)

teraz to trzeba podzielić przez sprawność śruby i masz minimalną moc potrzebną do ślizgu. Tak tylko tyle...... o ile to nie jest obły kadłub wypornościowy

 

W tym zakresie prędkości cięzko cokolwiek popsuć, a jeszcze trudniej poprawić....

 

Jak chcesz dokładniej, to wykresy i kalkulatory są na mojej stronie.

Ale podane tutaj przybliżenia są naprawdę wystarczające, potwierdzone praktyką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Odpowiedź jest prosta

 

Tylko krowa nie zmienia poglądów :-)

 

20 bo gwarancja i gdy mało badziewia, jak dziobówka i dodatkowe aku to 25, a o 370 na 25 to nie chodziło mi o Sempera, bo tej łodzi w ogóle nie biorę pod uwagę, chyba, że pod mocnego elektryka

 

Jak pływasz to przecież sam wiesz najlepiej :-)

 

 

Oczywiście, teraz już wiem.

 

 

Do określenia mocy potrzebnej do wyjścia w ślizg potrzebna zasadniczo jest tylko waga i jest to potwierdzone badaniami empirycznymi, czyli praktyką.

Siła oporów będzie równa 0,16**waga (kG) dla minimalnej prędkości ślizgu

 

Moc (W) = prędkość w (m/s) * siła (N)

teraz to trzeba podzielić przez sprawność śruby i masz minimalną moc potrzebną do ślizgu. Tak tylko tyle...... o ile to nie jest obły kadłub wypornościowy

 

W tym zakresie prędkości cięzko cokolwiek popsuć, a jeszcze trudniej poprawić....

 

Jak chcesz dokładniej, to wykresy i kalkulatory są na mojej stronie.

Ale podane tutaj przybliżenia są naprawdę wystarczające, potwierdzone praktyką.

Teoretyzujesz odnosząc się do konkretnej łodzi, robiąc jakiś wydumane zalozenia odnośnie jej wagi. Tak jak kilka stron wcześniej, kiedy wywodzileś, że w semperze w końcu namoknie ta piana. Tymczsem tam nie ma żadnej piany. Przynajmniej u mnie. W wątku o konkretnych lodzach, wywody oparte na błędnych założeniach są bez sensu i będą wprowadzały w błąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

 

Teoretyzujesz odnosząc się do konkretnej łodzi, robiąc jakiś wydumane zalozenia odnośnie jej wagi. Tak jak kilka stron wcześniej, kiedy wywodzileś, że w semperze w końcu namoknie ta piana. Tymczsem tam nie ma żadnej piany. Przynajmniej u mnie. W wątku o konkretnych lodzach, wywody oparte na błędnych założeniach są bez sensu i będą wprowadzały w błąd.

Wiedza, którą tu staram się przekazać to podstawy, zbadane na podstawie badań praktycznych, zebrane książkowo ponad 100 lat temu. I przez te sto lat kolejni badacze starali się wymyśleć cokolwiek mądrzejszego i kończyło się na upraszczaniu (upraszczaniu a nie negowaniu) tego co w 1910 roku napisał Taylor.

Takim jesteś praktykiem?? to podaj przypadek kiedy przytoczone przeze mnie zasady, przytoczone przybliżenia nie są prawdziwe. Tylko taki normalny przypadek a nie taki, gdzie np ciągnie się kotwicę za sobą

 

W mojej praktyce maksymalny stosunek wagi do mocy, przy którym łódka wyszła w ślizg to było 28kg/1HP przy idealnie dobranej śrubie.

Przy stosunku lepszym niż 20kg/1HP praktycznie wszystko wychodziło w ślizg a jak nie chciało, to przyczyna leżała już w źle dobranej śrubie. Generalnie dobór śruby jest tutaj kluczowy. Nawet przy stosunku 20kg/1HP dało się to poprawić zakładając lepiej dobraną śrubę. No jeszcze trzeba umieć policzyć tę minimalną prędkość ślizgu.

 

Piany w semperze nie ma?

Być może faktycznie nie ma w semperze piany. W jaki sposób to sprawdziłeś? Rozpoławiałeś łódkę?

Mnie to już chyba nic nie zdziwi. Ale się tak zapytam: w jaki sposób jest zapewniona wymagana przepisami niezatapialność? Jak są zrealizowane komory wypornościowe?

Tym wątkiem z pianą, to mnie szczerze zainteresowałeś i myślę, że nie tylko mnie...

W semperze nie ma piany.... kto by pomyślał?

 

To dość rewolucyjne by było, bo np zadając pytanie w google: how to remove waterlogged foam otrzymuje się 344 000 wyników (przed chwilą sprawdziłem), czyli niemało i skoro można się bezkarnie pozbyć piany, to pomyśl ilu ludziom mogłbyś  pomóc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Skoro tak Cię to intryguje, pytaj ptducenta, nr tel. jest na www. Mnie zapewniał, że piany nie ma. Włożyłem drut przez korek odpływowy i drut szura swobodnie pomiędzy płaszczami, od burty do burty po prawie całym dnie.

Prawdopodobnie są hermetyczne komory. Na pewno kiedy odkręciłem wkręt mocujący profil akumulatora, to powietrze z jakiejś komory uszło z sykiem więc jest hermetyczna przestrzeń .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Tapirro jaki silnik kupiłeś (producent)? Yamaha 20 i 25 waży tyle samo (dużo) Tohatsu/Mercury 20 waży mniej ( bo 333cm2) Semper 400Wl to nie "typowe" dno ślizgowe. Łódka ma dopuszczenie do 20 i tego się trzymaj.

Na razie Mercury 20hp 2t z 2002r. Albo polubię dłubanie przy nim albo kupię coś nowego 4t. Jest głośny i dużo pije ale może nie będzie mi to przeszkadzało. Zobaczę pod koniec roku. Z wyglądu bardzo ładny, lakier prawie jak nowy.

 

Na razie wydaje mi się, że pływa szybko i stabilnie, a w zakrętach jest jak przyklejona. Nie próbowałem jeszcze ciasnych zakrętów z pełną prędkością, bo trochę strach.

Edytowane przez Tapirro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jak na podstawie takiego czegoś, nie mając doświadczenia mam podjąć decyzję? Kupiłem 20km i czuje się zrobiony w balona, bo teraz piszesz, że nawet 25 byłby za mały do 400.

 

Janusz dla czego czujesz się zrobiony w balana?

Przecież ja nigdzie nie pisałem, o 20 letnim silniku,przecież wiadomo, że moc gdzieś tam uciekła :-)

W tym budżecie polecił bym Ci jakąś nową 5

Przynajmniej była by mniej awaryjna, a to bardzo istotny element

Zresztą cały poprzedni sezon przepływałem na Mercury 5 i złego słowa nie mogę na niego powiedzieć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jak na podstawie takiego czegoś, nie mając doświadczenia mam podjąć decyzję? Kupiłem 20km i czuje się zrobiony w balona, bo teraz piszesz, że nawet 25 byłby za mały do 400.

 

Janusz dla czego czujesz się zrobiony w balana?

Przecież ja nigdzie nie pisałem, o 20 letnim silniku,przecież wiadomo, że moc gdzieś tam uciekła :-)

W tym budżecie polecił bym Ci jakąś nową 5

Przynajmniej była by mniej awaryjna, a to bardzo istotny element

Zresztą cały poprzedni sezon przepływałem na Mercury 5 i złego słowa nie mogę na niego powiedzieć

Bo najpierw doradzasz cos jednego, a za jakiś czas cos przeciwnego.

Ja nie narzekam na brak mocy. Raczej obawiam się, że po przesiadce na nową 20 stracę moc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Dupa mu siedzi bo ma akumulator i paliwo na rufie

Lipofe4 to potęga. Ja mam na rufie 110ah i waży z 15 kg zamiast >30. Poza tym daje nieprzebrane ilości stabilnego prądu.

Jeździłem ostatnio samochodem elektrycznym i nie chcę już jeździć innymi - bajka. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Też kupiłem hydropłat ale jeszcze nie założyłem - miałem opór przed robieniem dziur, bo nie wiedziałem czy zostawię sobie ten  silnik. Na razie bez hydropłata pływa tak:

 

Mocowanie kamery nie wytrzymało hopek.

Edytowane przez Tapirro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Semper 410, Mercury F20 EFI, aku 80amh dziób, kotwica 9kg, paliwo 25l rufa, skrzynia przynęty 23kg, V max 41km/h. W dwie osoby z gratami 36 km/h.

Może i dałoby się na mocniejszym silniku wykręcić więcej ale na fali i przy przepływaniu przez kilwater innej łódki można się wysypać. 

Edytowane przez CORNEL
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Do 4m łódki można zamontować i 40 KM jak wejdzie - tylko po co ? 
 

Każda jednostka ma określoną  wyporność i pływalność - gdzie jedno i drugie jest dość mocno od siebie zależne aby dobrać odpowiedni silnik.

 

Niestety w pewnym momencie dochodzimy do maxa dla danej długości łodzi i jej wyporności i wrzucanie silnika o 5 czy 10 KM więcej niż deklaruje producent (MOC MAX) może nam niewiele pomóc a często jeszcze bardziej zaszkodzi bo ciężej nam będzie rozłożyć graty na łodzi szczególnie na dowalonej na max w kilogramy łodzi.
 

Wiadomo że im mniejsza i lżejsza łódka to powinno z silnikiem przykładowo 30 KM śmigać szybciej i lepiej, ale nie zawsze tak jest:

 

Opowiem sytuację jaka miała miejsce u znajomych z dwiema różnymi łodziami ale takim samym silnikiem - TOHATSU MFS30C z 2020r ( nie chodzi mi o osiągi ale o opisanie sytuacji ) :

 

1) Łódź RiverFox 470 (2019r) , Tohatsu MFS30C L (2020 r), Śruba 3 x 9,8 x 12 ( standardowa) - Waga pustej łodzi 270 kg + 320kg (1 osoba + szpej lub 400kg (2 osoby +szpej) .Cały zestaw z 2 osobami po 80 kg wchodzi w ślizg w około 8-9 s rozwijając prędkość MAX 41 km/h , z 1 osobą 42-43 km/h. z Jedną osobą wejście zauważalnie szybsze.

Manewrowanie i pływanie dość sprawne - aczkolwiek 30 KM to TOTALNE minimum do "względnie sprawnego" pływania tą łajbą.

 

2) Druga łódka to Skylla 370 ( 2020r) Śruba 3 x 9,8 x 12.

 

Załadowana na maksa - 400kg (szpej i ludzie). Bardzo, bardzo Powoli wychodzi w ślizg, Po rozpędzeniu  V max 41-42 w dwie osoby. Waga pustej to 200kg bez silnikow i szpeju.

Bez szpeju z 1 osobą na pokładzie 46 km/h.
 

Z jedną osobą i normalną ilością szpeju ( z prawidłowym rozłożeniem  na łodzi) zestaw bardzo - bardzo sprawnie startuje i pływa (fruwa).

 

Niestety mała pływalność spowodowana długością i dość sporą szerokością łodzi  (370 x 175/180cm) i dużym obciążeniem kadłuba bardzo źle wpływa dla krótszych jednostek na start (dziób łodzi prawie zawsze stawia pod sporym kątem do góry )- tak samo będzie gdy mamy dużo kilogramów na rufie i za duże obciążenie jednostki, wrzucając silnik 30 KM odczujemy w tym przypadku tylko przy przelotach w śłizgu. 

Dlatego moim zdaniem jednostki do około 4m powinny mieć montowane możliwie jak najlżejsze silniki - nie mówię najsłabsze ... 

Wracając do tematu Sempera 400WL moim zdaniem optimum dla tej łodzi jest silnik 20 KM o jak najmniejszej masie , przeciążając rufę o dodatkowe 10 - 20 czy 25kg będziemy widzieć dużo dłużej dziób łodzi a nie to co przed nim - szczególnie pływając w pojedynkę , z małą ilością szpeju, tak jak to jest w wspomnianej Skylla 370...

 

Podobnie będzie z innymi producentami łodzi - choć to w większości przypadków indywidualna kwestia doboru jednostki napędowej do konstrukcji łodzi , ich szerokości, masy, wyporności , kształtu kadłuba, rozmieszczenia ciężaru itd.... 

Osobiście wyznaję zasadę że jak mogę to montuję maksymalną moc silnika jaki wbity mam w certyfikacie łodzi - mocy nigdy za wiele (natomiast silniki  ponad certyfikat jak sugerowali koledzy prawie zawsze wniosą coś na NIE w jakiejś kwestii - waga, spalanie, problem z wytrzymałością pawęży, wielkość silnika na pawęży , stawianie dziobu na sztorc, problem rozmieszczenia ciężaru itd ). 

 

Czasem co za dużo to nie zdrowo :) 
 

  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jak ktoś zamontuje większy silnik niż jest wbite w CE to nie zarejestruje Łodzi. To po pierwsze, a w razie kontroli pewnie zjazd do bazy. Nie mówię już o problemach w przypadku wyjazdu za granicę.

Na pewno im lżej tym lepiej, warto porównać masę silników o tej samej mocy. Suzuki 30km waży 70kg, Yamaha 100kg.

Edytowane przez wujek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...