Skocz do zawartości

Defekty młynków-przyczyny.


Rekomendowane odpowiedzi

Witam. 

Ponieważ temat w którym zaczęliśmy dyskusję komuś się nie spodobał to zacznę nowy. 

Każdego kto może i chce pomóc proszę o udział w dyskusji a na pewno przyda się to wielu, nie tylko specom. Przypadki wszak bywają różne a skoro jest okazja do kolejnej analizy to doświadczenie przyda się każdemu.   :)

 

W ramach przypomnienia zacząłem od tego:

"Przemo. 

Jeszcze nie doszedłeś do siebie? ;)
Jakoś nie odpowiedziałeś co z tym (i innymi) przypadkiem robić. 
Skoro już wrzucacie takie ładne rysunki wykonawcze czesci zamiennych w młynkach to może ktos (mod) kto prowadzi i nadzoruje ten dział stworzyłby nowy wątek dotyczący sił i przeciążeń działajacych na określone zespoły kołowrotków oraz powodujące ich prawidłowe czy też nieprawidłowe zużycie. Chętnie wziąłbym udział w takiej dyskusji i na pewno wielu użytkownikom młynków ze stałą szpulą takie ciekawostki przydałyby się. Udałoby sie im uchronić swoje drogie maszynki przed złomowaniem i może cześciej zachęciło do serwisowania ich a majsterkowiczom pomogło w rozwiązaniu nie zawsze jasnych problemów.   :)

Ja mam dalej problem z kupieniem podkładek aby wyeliminować luz osiowy koło główne-łożyska. Kupielm od Mefisto 3 komplety po 3 szt i wszystkie poszły w Stellę. Myślę że wsadzanie 9szt cieniutkich podkładek jest i kant doopy rozbić i wolałbym kupić jedną w potrzebnym mi rozmiarze.  Ktos cos może pomóc w tym temacie?????

Dalej mam problem z ząbkującą Daiwą Emblem mimo że luzu na przekładni nie ma prawie żadnego. Reakcja koło pinion jest natychmiastowa. Jakies pomysly o co kaman????

Pytań mnóstwo, analiza przyczyn ich powstania jeszcze wiecej wiec dobrze by było zeby jakiś nowy wątek na ten temat założyć i podzielić sie swoimi doświadczeniami, spostrzeżeniami i nie do końca zrozumiałymi przypadłościami. 

Pozdrawiam wszystkich i zapraszam do tematu.   :)
A. P."

 

Część problemów już omówiliśmy i utknęliśmy na określeniu modelu młynka, więc przypomnę wpisy:

 

godski 10.17

"Z miały rozbieralne knoby o ile pamiętam. Boczki ludzie często do sprzedaży podmieniali wiadomo w jakim celu :ph34r: .

Najwięcej mówi kolor naklejki na stopce."

 

Bander dziś 10.17

"Napisano dziś, 10:17

To nie jest Z-ka... Boczki podmienione, dupka również. No chyba że ktoś wyjął dla zabawy łożysko i wsadził tuleje. To samo z korbą...

Po foto ciężko wnioskować, ale X-y miały specyficzny perłowy lakier.

            dziś 10.18

"niestety te naklejki również podmieniali ....ale sprawdzić warto - w X jest srebrny, w Z złoty jakby co  :)"

 

Profil_Nieaktywny: 10.19

"jesli dal za cienkie lozysko lub tulejka wytarla gniazdo obudowy to podkladki musza wyrównać różnice. "

                 10.20

"Kolor na foto mocno niewyrazny jest  :) "

 

Bander 10.34

"Mam inne zdanie.

Zadanie ustalenia koła zębatego spełniają podkładki po lewej stronie bo ząbki się zawsze odpychają. Po prawej może być luz. Nawet musi być aby koła się obracały  :)

 

edit: jeśli się wyrówna różnicę to oczywiście nic złego się nie stanie  ;)"

 

MATIG   dziś 11.05

"Łowiłem niegdyś Emblemem Z 2500iA (ze srebrnymi boczkami, ze sfatygowaną szpulką, reszta w dobrym stanie)  z łożyskami na wałku dołożonymi przez Łukasza, fakt na początku szału nie było, ale najwyraźniej potrzebował czasu i rozpracowania, bo po kilku wypadach zaczął pracować naprawdę fajnie, płynnie, korba opadała pod swoim ciężarem. Co najlepsze pracował lepiej od Luviasa którego w tamtym okresie posiadałem. (ale fakt luvias był przytyrany trochę, lecz nie ząbkował)  I następny właściciel któremu to sprzedałem emblema, również nie miał żadnych uwag (bo jakby coś było nie tak to by napisał prawda). Lecz nie ma sensu według mnie to dodawanie łożysk na wałek w emblemach. Emblem który jest w bardzo dobrym stanie w środku pracuje bardzo fajnie i łożyska na wałku dużo do pracy nie dadzą, prędzej w jakimś stopniu usztywnią mechanizm. "

 

Niżej będę dalej wstawiał fotki i odpowiadał na pytania zadane wyżej.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bander.

Odjęcie podkładki (dodanie cieńszej) po lewej stronie nic nie zmieni bo zrobi sie luz osiowy w całym zespole "koło-łożyska" (sprawdzałem). Taki wlasnie luz był w Stelli o ktorej pisałem wczesniej. Wsadziłem 3 komplety podkładek po 3szt od Mefisto i dalej jej mało. :(

Czy wczesniej Daiwa ząbkowała, nie pamietam ale gdyby chodziła super to pewnie nic bym nie grzebał choć to łożysko po prawej to była już konieczność. Czy wsadziłem je osiowo? Myśle że tak bo luzu aż tak strasznego nie było choć ślizgało sie po osi koła głównego zamiast kręcić na kulkach.

 

Kolor jest taki jak na fotce niżej, nie jest szary. Młynek mam od nowości i nikt prócz mnie w nim nie grzebał i nic nie podmieniał.

 

Górski. Naklejkę ze stopki masz na fotce. :)

post-58042-0-69308900-1469097557_thumb.jpeg

post-58042-0-02858000-1469097579_thumb.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, wiem że luz się zwiększy. Chodzi mi o to aby sprawdzić czy będzie dalej ząbkować (ew. bardziej - mniej)

 

Jeśli chodzi o osiowość wsadzienia łożyska to chodziło mi raczej o osadzenie w gnieździe, nie na osi koła (gniazdo mogło być wyrobione?). Takie operacje najlepiej przeprowadza się na nowych młynkach. (To nie zarzut do Ciebie :) )

Łożysko nie musi być wsadzone na oś "na siłę". Ważne aby nie było na nim zbyt dużych luzów i będzie pracować poprawnie.

Co do stelli - masz rację - dobrze by było aby z 9 podkładek (w sumie to 10 bo jeszcze oryginal) zrobiły się 1 - 2...

 

Nalepa - złota wg. mnie - wskazuje na Z. Dziwne bo one miały łożyska po prawej stronie i knoba demontowalnego... a dziwne tym bardziej, że jak piszesz masz emblema od nowości...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny wątek się robi, ja od siebie mogę dodać coś o Emblemie Z3500iA jak go kupiłem czuć już bylo przekładnie ale delikatnie, taka szorstka praca, miał spore luzy osiowe na głównej przekładni łożyska  i tulejka mocno chodziły w gniazdach. Łotyska w gniazda wkleiłem delikatnie klejem anaerobowym i teraz niema luzu osiowego, praca kołowrotka się nie poprawiła ale na pewno się nie pogorszy używam go do boleni na wisłę więc trochę kręci. Pozostał niewielki luz osiowy na przekładni i tu co ciekawe jak kręcąc odciągam przekładnie w lewą stronę praca staję się gładka, jak dociskam w prawą tryby czuć wyraźniej, także przy smarowaniu będę kombinował z dokładaniem podkładek z prawej strony aby odsunąć przekładnię. Poza tym w standardzie na sucho i pod małym obciążeniem furkoce na wałku posuwu szpuli i za cholere nie wiem jak to usunąć a wiem za się da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@trout jakiej grubści są te podkładki? Mefisto ma chyba od 0.1....to masz w tej stelli 1 mm luzu? A w daiwie to masz ząbkowanie, lekkie trr czy trrrrrrr z drganiami na korbie? Coś mi się wydaje ze ty chcesz skasować luz do zera . Juz jeden taki artysta tu jest więc nie idź w jego ślady.....

Edytowane przez przemow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny wątek się robi, ja od siebie mogę dodać coś o Emblemie Z3500iA jak go kupiłem czuć już bylo przekładnie ale delikatnie, taka szorstka praca, miał spore luzy osiowe na głównej przekładni łożyska  i tulejka mocno chodziły w gniazdach. Łotyska w gniazda wkleiłem delikatnie klejem anaerobowym i teraz niema luzu osiowego, praca kołowrotka się nie poprawiła ale na pewno się nie pogorszy używam go do boleni na wisłę więc trochę kręci. Pozostał niewielki luz osiowy na przekładni i tu co ciekawe jak kręcąc odciągam przekładnie w lewą stronę praca staję się gładka, jak dociskam w prawą tryby czuć wyraźniej, także przy smarowaniu będę kombinował z dokładaniem podkładek z prawej strony aby odsunąć przekładnię. Poza tym w standardzie na sucho i pod małym obciążeniem furkoce na wałku posuwu szpuli i za cholere nie wiem jak to usunąć a wiem za się da.

Najpierw wyjmij najcieńszą podkładke z lewej strony.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówiłem że to emblem Z :D , zetka nie ma łożyska z prawej strony korby na 100% w wielkościach do 2500, podejrzewam że w większych też, rozbieralem już kilka fabrycznie nowych, co do knoba to podejrzewam że Kolega zaślepki nie wyjął ;)

 

Biję się w pierś i przyznaję rację. Byłem na 100% pewny, że Z-ka ma łożysko po prawej stronie.

Sprawdziłem bo nie wierzyłem, może schemat komuś się przyda:

http://schematics.mikesreelrepair.com/albums/userpics/10001/em-z2500ia.PDF

 

Co do knoba - trzeba wygiętym drucikiem wyjąć zaślepkę i zobaczyć czy śruba jest :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten jeden powie tylko tyle w tej Daiwie na lewej stronie na kole powinny zostać, na prawą stronę podkładka 0,2 załatwi sprawę ząbkowania. Dlaczego tak bo pomimo że tulejka i podkładka są tej samej grubości to tulejka jest inaczej troszkę wyprofilowana od strony gniazda i wyżej stoi w tym gnieździe, łożysko wpada głębiej po zamianie tulei na łożysko.

Edytowane przez Hunter_pike
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, wiem że luz się zwiększy. Chodzi mi o to aby sprawdzić czy będzie dalej ząbkować (ew. bardziej - mniej)

 

Jeśli chodzi o osiowość wsadzienia łożyska to chodziło mi raczej o osadzenie w gnieździe, nie na osi koła (gniazdo mogło być wyrobione?). Takie operacje najlepiej przeprowadza się na nowych młynkach. (To nie zarzut do Ciebie :) )

Łożysko nie musi być wsadzone na oś "na siłę". Ważne aby nie było na nim zbyt dużych luzów i będzie pracować poprawnie.

Co do stelli - masz rację - dobrze by było aby z 9 podkładek (w sumie to 10 bo jeszcze oryginal) zrobiły się 1 - 2...

 

Nalepa - złota wg. mnie - wskazuje na Z. Dziwne bo one miały łożyska po prawej stronie i knoba demontowalnego... a dziwne tym bardziej, że jak piszesz masz emblema od nowości...

----------

Gniazdo nie było wyrobione bo była tam wciśnięta oryginalna tulejka. Cieżko było ją wręcz wybić.

 

Profil_N

Zaślepka rzeczywiście jest. Teraz już .... wyjęta. Knob rozkręcany. :)

post-58042-0-97575100-1469109030_thumb.jpeg

Edytowane przez trout master
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemow.

Lekkie trrrr. Na korbie nie czuć za mocno.

Jaki luz chce skasować? W Daiwie? Myśle że luz muszę zrobic (lekki) a nie kasować. Tam już nie ma co kasować.

W Stelli wsadziłem 3x3 kompl. podkładek. Mierzylem i mają max 0.05mm. Jak ją będę jeszcze raz rozbebeszał to sprawdzę ale mam na kartce zapisane że potrzebuje podkładki 0.4-0.5mm żeby je zastąpić. Pózniej bede dokładał już Mefisto "żyletki". :)

 

Ten jeden powie tylko tyle w tej Daiwie na lewej stronie na kole powinny zostać, na prawą stronę podkładka 0,2 załatwi sprawę ząbkowania. Dlaczego tak bo pomimo że tulejka i podkładka są tej samej grubości to tulejka jest inaczej troszkę wyprofilowana od strony gniazda i wyżej stoi w tym gnieździe, łożysko wpada głębiej po zamianie tulei na łożysko.

Ten jeden powie tylko tyle w tej Daiwie na lewej stronie na kole powinny zostać, na prawą stronę podkładka 0,2 załatwi sprawę ząbkowania. Dlaczego tak bo pomimo że tulejka i podkładka są tej samej grubości to tulejka jest inaczej troszkę wyprofilowana od strony gniazda i wyżej stoi w tym gnieździe, łożysko wpada głębiej po zamianie tulei na łożysko.

Oooooooo. Z tym mógłbym się zgodzić. Łożysko głębiej, jego podparcie na kole również wiec i przekładnia ciaśniejsza. :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stella 4000FD.

 

Czy tak ma wyglądać ramie kabłąka poprawnie działajacego? :(

 

Śruba nr 8014 mocująca ramie kabłąka od strony sprężyny też jakas dziwna. :(

Oryginalnie ma być aluminiowa? Zużycie jej widoczne na fotce (wrzucę później) na pewno nie jest normalne.

Ktoś ma (grzebał w ....) Stellę i podpowie jak jest naprawdę. :)

post-58042-0-06185400-1469110465_thumb.jpeg

post-58042-0-71423000-1469110565_thumb.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możliwe, boję się jednak giąć kabłąk bo nie wiem czy to pełny materiał czy rurka, żeby gdzieś go nie złamać.

Może zacznę najpierw od wymiany czy dorobienia tej śruby która jest zużyta (patrz foto niżej).

Macie jakiś dostawców części ze Stelli-dawcy czy kupować od Mefisto???

Dziwne żeby w tak markowym kołowrotku śruba była z alu i została tak szybko wytarta. Ileż razy musiał być ten kabłąk otwierany!!!!!!

 

Chyba że wpiep****** inną śrubkę i osadzę go na łożysku. Nie wiem czy takie manewry przechodzą. Ktoś już tak kombinował może?

 

 

 

post-58042-0-77101000-1469117356_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie emblema- jeśli jest ząbkowanie przy różnych ustawieniach luzu, to najczęściej oznacza zużycie przekładni. Zobacz zęby koła pod lupą- najpewniej mają już mocno powycierane gładzie i tu wchodzi w grę tylko wymiana piniona i koła. Tu można dostać i są tanie- http://www.sl-planets.co.jp/shop/p/p00055048/.

 

Stelle z serii Fd ( oraz '07 jdm) tak mają, jeśli kołowrotek nie był systematycznie serwisowany. To jest miejsce, po którym to można stwierdzić.

Kabłąk jest druciany, ale widzę, że nie ma krzywizn, więc go nie gnij, bo nie ma potrzeby. Wyczyść, nasmaruj powierzchnie styku i tyle. Śrubę warto dokupić.

I nie ile razy był otwierany, tylko jak słabo był młynek serwisowany (o ile w ogóle...)

Edytowane przez DonPablo
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie emblema- jeśli jest ząbkowanie przy różnych ustawieniach luzu, to najczęściej oznacza zużycie przekładni. Zobacz zęby koła pod lupą- najpewniej mają już mocno powycierane gładzie i tu wchodzi w grę tylko wymiana piniona i koła. Tu można dostać i są tanie- http://www.sl-planets.co.jp/shop/p/p00055048/.

-------

Pewnie co do zużycia przekładni masz racje. Troche sie nakręcił w latach 96-2002. :)

Zwłaszcza że koło nie było podparte na łożysku. Gorzej tylko jak z tego pokazanego przez ciebie "taniego miejsca" zrozumieć cos z tych japońskich rysunków i skojarzyć cenę tego czego potrzebuje. :( Ja tego nie potrafię. :)

 

Tak czy siak dzięki za info.

W Stelli pewnie wsadzę łożysko w miejsce tej śruby i dorobię pod niego inną o ile miejsce pozwoli.

Smarowanie tego miejsca jest jak najbardziej OK choć sam smar łapie dużo prochu, piasku i innych drobinek a poźniej jest doskonałą pastą ścierną. Pielęgnacja jednak na pierwszym miejscu i częsty serwis tego miejsca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arko Ty nim zamówisz przekładnię do Daiwy daj pomiędzy łożysko a podstawę koła podkładkę i zobaczysz że ząbkowanie zniknie, jak pisałem myślę że 0,2 wystarczy, 0,1 może być za mało a 0,3 za dużo. Miałem na serwisie u siebie emblema który ponoć był katowany na sandaczach z znacznymi przeciążeniami, z podbijaniem korbą i przekładnia ponoć była zajechana, ząbkująca a po regulacji i wymianie zdaje się dwóch łożysk wszystko jakoś ucichło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na stelle jdm ale napisałem Ci ze pomyliłem strony rotora :-) 8.50zł ta śruba kosztuje na Plat i wysyłka ze 20 zł...

-----------

Co to jest "Plat"? 8.50 to żadne pieniądze ale jeżeli jest z alu to rewelacji z nią nie bedzie. Lepiej wsadzić łożysko o ile wjedzie lub nawet samą tulejkę mosiężną na inna śrubę z nierdzewki.

 

Arko Ty nim zamówisz przekładnię do Daiwy daj pomiędzy łożysko a podstawę koła podkładkę i zobaczysz że ząbkowanie zniknie, jak pisałem myślę że 0,2 wystarczy, 0,1 może być za mało a 0,3 za dużo. Miałem na serwisie u siebie emblema który ponoć był katowany na sandaczach z znacznymi przeciążeniami, z podbijaniem korbą i przekładnia ponoć była zajechana, ząbkująca a po regulacji i wymianie zdaje się dwóch łożysk wszystko jakoś ucichło.

--------

Na razie nie mam zamiaru kupować nowego "serca" do Emblema. Wymienić to to jak wymienić w aucie to co znajduje sie pod maską. Zwłaszcza w aucie z napędem na przód. ;). Jak ją całkiem szlag trafi to pójdzie na czesci (choć jej stan raczej na to nie wskazuje) lub wtedy pomyśle o zakupie bebechów. Się zobaczy. :)

Pisałem że sprawdzę jeszcze tego Emblema i pozamieniam mu podkładki ale na razie nie mam żadnych bo w tą "dziwną" Stelle wsadziłem wszystkie ktore zamówiłem a nie chce mi sie jej rozbierać. Daiwę wybebeszyć idzie o wiele łatwiej. Poza tym łożysko to ktore wstawiałem zamiast tulejki musiałem wkleić na osi koła głównego bo pisałem że była zużyta i wchodziło na nią z luzem. Teraz podgrzewać je, ściągać i dopiero dopasowywać podkładkę to troche zabawy jest. :(

Na razie kombinuje aby zdobyć podkładkę 7x11x0.5mm ktora zastąpi te nieszczęsne 9szt od Mefisto. :(

Mlynki leżą grzecznie w domu bo mam wiele innych sprawniejszych technicznie. :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arko daj adres na priv wyślę Ci darmo podkładkę 0,2, te oryginalne jakie są pod łożyskiem na kole zostaw tam gdzie są i mają być a tą co poleci ode mnie daj na prawą stronę przekładni pomiędzy podstawę przekładni a łożysko. Tą 0,5 też może znajdę. Tyle mogę jeśli zechcesz skorzystać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...