Skocz do zawartości
  • 0

Jak wejść pontonem w pełny ślizg?


Przemek

Pytanie

Mam Busha Craba 360 oraz Yamahę 15 km

Dziś pływałem z kolegą i zauważyłem że by wejść w ślizg najpierw musieliśmy dociążyć mocno przód a jak już się ponton położył na wodzie to kolega mógł siąść na środkowej ławce.

Nie dociążając przodu ślizg nie był możliwy ponton stał dęba.

Co było tego przyczyną?

Nasza masa?

Obaj ważymy po 100 kg, Krzyś nawet trochę więcej, graty to po dwa kije na głowię, paliwo, żarcie i przynęty.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Witam

 

A może wina leży po stronie śruby napędowej...?

I z tego co mi wiadomo to 15KM-nny silnik waży 50kg.

42kg to waży silnik 9,9KM.

Pozdrawiam

 

 

 

Z teg co ja wiem to oba te silniki sa oparte na jednej poejmności więc mogą się różnić wagą jedynie przy zastosowaniu w nich krótkiej lub dlugiej stopy.

Co do podnoszenia dziobu spróbuj najpierw zmienić trym silnika po mojemu zacznij od ostatniej dziurki wsuwając spodzin pod ponton. Później można o jedną dziurkę podnieść i pewnei te ustawienie będzie najbardziej optymalne.

 

Śruba może mieć wpływ na szybsze plywanie(większy skok) lub szybsze wyjście do ślizgu(mniejszy skok)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

 

Z teg co ja wiem to oba te silniki sa oparte na jednej poejmności więc mogą się różnić wagą jedynie przy zastosowaniu w nich krótkiej lub dlugiej stopy.

 

Yamahy miały tą samą pojemność (323 cm) bodajże do 2008 roku i ważyły w okolicach 50 kg. Od 2008 9.9 ma pojemność 212 cm i waży w okolicach 40 kg, waga 15 nie poszła w dół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Zgadzam się z @Zamki, zacznij trymowanie od otowru 1-go, tj najbliższego pawęży - i dalej metodą prób i błędów .. :D

Ale jak pisałem wcześniej, ważne jest też właściwe rozłożnie ładunku.

Jeśli chodzi o śruby, to te wolniesze/ mocniejsze, tzw. uciągowe mają zastosowanie głównie do napedu jachtów.

Co do wagi straszych roczników Yamahy 15 hp - mogło tak być. 9 była zdławioną wersją 15.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Moim skromnym zdaniem ratunek jedynie w trymowaniu bo układać nie ma już jak...łowimy we dwóch więc nie ma pola manewru.

Jeśli dobrze zrozumiałem muszę cofnąć silnik pod samą pawęż na pierwszy otwór na łapkach od pawęży czy ostatni patrząc na śrubę.

Teraz pływałem mając zablokowany silnik na drugim otworze od pawęży.

 

Tu coś znalazłem o trymowaniu ale oczywiście każdy robi inaczej tzn jeden pisze że ma silnik ustawiony po samej pawęży a inny że na trzecim otworze...i bądź tu mądry :unsure:

 

http://www.cro.pl/forum/viewtopic.php?p=549436

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

 

Z teg co ja wiem to oba te silniki sa oparte na jednej poejmności więc mogą się różnić wagą jedynie przy zastosowaniu w nich krótkiej lub dlugiej stopy.

 

Yamahy miały tą samą pojemność (323 cm) bodajże do 2008 roku i ważyły w okolicach 50 kg. Od 2008 9.9 ma pojemność 212 cm i waży w okolicach 40 kg, waga 15 nie poszła w dół.

 

 

Masz rację przejżałem manual i widzę, że poszli konstruktorzy w drugą stronę czyli 15 i 20 są w tej chwili na tym samym bloku silnika a waga 15 z S stopą 51 kg

 

Co do trymu jeżeli jest na drugiej dziurze to będzie to powodem przełóż na pierwsżą i powinno zagadać.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Kto pływa sam 360cm pontonem?

Da się wejść samemu w ślizg?

Jak miałem mojego dzielnego wietieroka 8km to nawet we dwie osoby + sprzęt wchodził w ślizg i wyciskał ok 25 km/h. Ale bywały problemy z wejściem w ślizg np. pod sporą falę czy pod znaczny wiatr - wtedy max 15 km/h i duże spalanie. Teraz mam Suzukę 15KM (btw 43 kg) i wchodzi w ślizg we dwójkę na zawołanie, prędkość w ślizgu przy połowie odkręcenia manetki ok.30 km/h a V max to ponad 40 km/h B) A spalanie ok 2 l/h czyli 3 razy mniej niż zasłużony rusek :lol:

P.S. Wietieroka miałem ztrymowanego na 3 dziurkę od pawęży a suzuki na 1 i jest git, na 3-ciej miał większą tendencję do stawania dęba przy starcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ojoj... :D

No właśnie... jako silnikowa zieleninka zapomniałem w ogóle o trymowaniu silnika...

Ustawiłem jak najwyżej coby śrubą nie przyhaczyć o coś i tyle...

No i jakoś tam ten ślizg udawalo się złapać..

Czy jest jakaś uniwersalna zasada?

Np. im niżej opuszczony silnik tym łatwiej wprawić jednostkę w ślizg czy coś w tym stylu? :D

 

Dzieki za podpowiedzi

S.

ps. prędkość mierzycie na GPS-ie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Przestawiłem pod koniec sezonu Yamahę na pierwszy otwór lecz nie pomogło to zbyt wiele tzn ponton nawet przy dwóch osobach (każda ok 100kg) graty paliwo itp. przy starcie i średnim rozpędzaniu się stoi początkowo dęba i dopiero po bujnięciu go przez dziób lub wychyleniu się na dziób osoby ponton wchodzi w ślizg...sam nie mam możliwości przeważyć pontonu Embarassed

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ja jak pływam sam (8km na 3,1m) to nie siedzę na rufie tylko bliżej środka na podłodze i ponton wchodzi w ślizg bez problemu. Przy 2 osobach z gratami moim zdaniem powodem problemów z wejściem w ślizg jest zbytnie zanurzenie rufy. Kąt natarcia na wodę dna pontonu powinien być jak najostrzejszy. Dociążając dziób zmniejszasz ten kąt. Trzeba tylko uważać żeby dociążając dziób nie przesadzić zanurzając pływak na dziobie w wodę.

 

W uproszczeniu ponton musi przebić się przez falę którą sam tworzy przed dziobem.

 

Tu jest to pobieżnie wyjaśnione

http://www.marecki.user.icpnet.pl/slizg.htm

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...