Skocz do zawartości

Shimano Stradic X 2500 GTM - konserwacja


michcio

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, słuchajcie właśnie jestem na etapie serwisowania swojego Stradica X 2500 GTM. Robię to po raz drugi niemniej dalej się uczę.

http://img24.imageshack.us/img24/261/naszmodel.jpg

 

 

Zagłębiając się w tajniki naprawy kołowrotków postanowiłem zrobić małe know how. Oto krótki opis oraz zdjęcia z poszczególnych etapów rozkręcania i i smarowania kołowrotka Stradic X 2500 GTM. Część pokrywa się z opisem z tematu: Serwisujemy kołowrotek- krok po kroku strona 1. Uwagi kolegów proszę dopisywać w temacie, po uzgodnieniu edytujemy posta i poprawimy błędy ( jeśli takowe są) by opis był kompletny i łatwy do znalezienia dla innych użytkowników :D

 

Do całej operacji używamy:

- średni śrubokręt krzyżakowy

- mały śrubokręt krzyżakowy

- klucz do nakrętek nr 12 ( nakrętka na rotorze)

- pęseta

- szczoteczka

- pędzelek

- pałeczki do uszu

- smar

- oliwka

- benzyna ekstrakcyjna

 

Rozbieramy kołowrotek od tyłu, zaczynając od hamulca.

1) Wykręcamy śrubę, zdejmując nakrętkę i wydłubując drut przytrzymujący nakrętkę

http://img193.imageshack.us/img193/1797/foto1bp.jpg

Ściągając kolejne elementy: biała nasadka hamulca walki, czarna nakrętka i szara nakładka.

http://img41.imageshack.us/img41/3583/foto2sfe.jpg

2) Dzięki temu możemy ściągnąć czarny element obudowy z napisami Stradic X, śrubki znajdują się, jedna pod spodem druga pod stopką kołowrotka.

3) Ściągniecie tego elementu odsłania nam trzecia śruba skręcająca korpus. Po jej odkręceniu i odkręceniu rotora możemy zaglądnąć do środka. Rotora nie możemy jednak ściągnąć ze względu na oś posuwu szpuli, która ma poprzeczne wypustki na szpulę.

http://img560.imageshack.us/img560/9598/foto3fu.jpg

4) Następnie należy odkręcić śrubkę suwaka, by móc wyjąć oś posuwu szpuli. To pozwala na zdjęcie rotora i przystąpienie do dalszych czynności serwisu.

5) Mając tak rozebrany kołowrotek kolejno ściągamy łożysko oporowe, czarną uszczelkę pod ł.oporowym.

6) Następnie wyciągamy wałek z zębami pinion, a później zębatkę biegu jałowego wraz z nakładką na której się znajduje.

7) Wyciągamy wał ślimakowy wraz z wszystkimi częściami ( uwaga na małą półprzeźroczystą podkładkę na końcu wału!!!).

B) Wyciągamy oś posuwu suwaka

Teraz to mamy totalnie zdemontowane wnętrze kołowrotka i przystępujemy do czyszczenia elementów w benzynie ekstrakcyjnej. Zamoczyć na parę minut i przetrzeć szczoteczką i szmatką. Nie czyścić przypadkiem łożysk!!!!!

 

Składać wnętrze należy od końca powyższej listy

http://img542.imageshack.us/img542/9285/foto4sg.jpg

 

 

 

 

Po wyczyszczeniu przechodzimy do meritum, czyli smarowania. Wedle mojej wiedzy używamy smaru i oliwki, poniżej lista, co i czym smarujemy. Niektóre elementy należy smarować zanim je złożymy (podkładki, suwak, końcówki wałów ślimakowego i suwakowego)

 

 

SMAR

- koło napędowe (drive gear 6494) smaru na całe, między każdy ząbek - kropelkę

- wałek z zębami (pinion gear 7279) kropelka między każdy ząbek

- zębatka biegu jałowego ( idle gear 5224) kropelka między każdy ząbek

OLIWKA

- oś posuwu szpuli ( main shaft 6948) cienką warstwą oliwki

- zewnętrzne ścianki łożysk ( 930) i osadzenie ich w korpusie oraz na wałku z zębami kołowrotka

- wał ślimakowy ( worm shaft 6950) oraz elementy z nią stykające (5222 i 6888) pokryłem kilkoma kroplami i rozsmarowałem pędzelkiem

- oś posuwu (oscillating guide 6891) kropelka i rozsmarowanie oraz suwak (oscillating slider 5231) wraz z elementami wbudowanymi (4678, 6894, 2298, 5230)

- tulejka ( bushing 3481) od strony zewnętrznej ( wchodząc w korpus ) oraz wewnętrznej, w która wchodzi wałek z zębami ( pinion gear)

- łożysko oporowe jest dobrze opisane w wątku: „Serwisujemy kołowrotek- krok po kroku strona 1”, więc nie będę poruszał tego zagadnienia - wystarczy się trzymać tych zasad, a dobrze się je przeczyści

- po zdemontowaniu hamulca tylnego i oczyszczeniu części w benzynie, poszczególne elementy smaruje nasączonym oliwką pędzelkiem

- trzonek korbki pokrywam 2-3 kroplami i rozsmarowuję pędzelkiem i wsuwam przez koło napędowe, którą dokręcam nakrętką również nasmarowaną oliwką

- w kabłąku rozkręcam rolkę wraz z wszystkimi elementami, czyszczę w benzynie i smaruję oliwką

 

 

Po takim zabiegu nasz kołowrotek powinien chodzić lekko i przyjemnie, mój przynajmniej działa i czuje się świetnie mimo nie jednej wiosny w korbie :D

 

schematstradicx2500gtm0.jpg

 

http://img845.imageshack.us/img845/1152/schematstradicx2500gtm0.jpg

 

Zdjęcia mojej produkcji, zdjęcia papierów kolegi WitekWobler

Nazwy poszczególnych elementów są zaczerpnięte ze słownika, stąd proszę o ewentualną poprawę.

 

P.s

 

Czy któryś z kolegów mógłby zrobić fotkę poprawnie nałożonych smarów na przekładnie i pozostałe elementy ? Chodzi mi o to, że piszecie by dać w sam raz, tylko ile to jest w sam raz? Ucząc się i robiąc to pierwszy raz w ubiegłym roku nałożyłem wedle zasady lepiej mniej niż więcej. Nie dałem też za mało, dałem - wydaje mi się - odpowiednio.

 

Pozdrowienia Michcio

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

@godski, jak będziesz miał pytania albo jakieś uwagi że coś źle robiłem - pisz :D Zrobimy uaktualnienie by instrukcja była kompletna.

 

Ja używam taśmy w tym celu co pisał @Hasior, zresztą od niego się tego nauczyłem Wymieniam ją kilka razy w sezonie by nie była taka jak na załączonym obrazku. Teraz akurat mam niebieską, ale czasem i białą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...